Maturitné otázky z biológie

Prírodné vedy » Biológia

Autor: siilvinkaa
Typ práce: Maturita
Dátum: 13.02.2008
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 523 slov
Počet zobrazení: 44 174
Tlačení: 1 947
Uložení: 2 856

Botanika

Úloha č.1  Biológia, biologické vedy
Charakterizujte: - biológiu ako prírodnú vedu
   - predmet skúmania biologických vied  A
   - metódy biologického výskumu
Uveďte významných biológov 18. až 20. storočia a ich prínos pre vedu.
P:  obrazy vedcov

Úloha č.1  Vírusy
Opíšte: - chemické zloženie a stavbu vírusov.  A
fázy  vírusovej infekcie
dva základné cykly vírusovej infekcie a ich osobitosti
Uveďte najvýznamnejšie ochorenia spôsobené vírusmi, ich šírenie, prevenciu a liečbu.
P:  model, priesvitka - bakteriofág, lytický cyklus
     
Úloha  č. 1 Štruktúra eukaryotickej bunky A
  Opíšte: - všeobecnú, mikroskopickú a submikroskopickú štruktúru eukaryotickej bunky
štruktúru a funkciu cytosólu
štruktúru a funkciu membránových a fibrilárnych organel
P:  NO, priesvitky - bunka

Úloha  č. 3 Význam prokaryotických organizmov  A

Zdôvodnite: osobité postavenie baktérií, siníc a archeónov v ekosystémoch možnosti využitia prokaryot v biotechnológiách.
Uveďte, aké choroby spôsobujú patogénne baktérie, ako sa tieto choroby liečia a aké sú možnosti prevencie ochorení.
P:  priesvitky - baktérie, sinice

Úloha  č. 1 Bunkový cyklus a jeho regulácia A

Opíšte: - priebeh fáz bunkového cyklu
            - čo prebieha v interfáze a čo v mitotickej fáze
ako možno ovplyvniť bunkový cyklus
Vysvetlite: - čo je generačná doba bunky, ako je určená
 -   rozdiel medzi apoptózou a nekrózou bunky
P:  NO - bunkový cyklus

Úloha  č. 3 Význam stielkatých rastlín S
Vysvetlite význam rias  z hľadiska hospodárskeho, ekologického
a fylogenetického.
Na základe stavby gametofytu a sporofytu zdôvodnite zaradenie machorastov medzi stielkaté rastliny.
Vysvetlite, ako regresívne znaky machorastov ovplyvnili ich ekológiu a význam v ekosystémoch.
P:  NO - riasy, ploník

Úloha  č. 1  Rastlinné pletivá A
Charakterizujte: 
- rastlinné pletivá
- rozdelenie pletív
- znaky meristémov, trvácich pletív
- systémy pletív
P:  NO, priesvitka - rastlinné pletivá

Úloha č. 1 Metabolizmus rastlín    A

Charakterizujte: - základné procesy metabolizmu - anabolické a katabolické deje
- spôsoby výživy rastlín
- význam symbiózy a myxotrofných rastlín
- vodný režim rastlín
- minerálnu výživu rastlín, význam makro- a mikrobiogénnych prvkov
P:  priesvitka - vodný režim rastlín

ÚLOHA  č. 1  Reprodukčné orgány rastlín A             
Opíšte stavbu: 
- kvetných šištičiek nahosemenných rastlín
- kvetu krytosemenných rastlín
-  kvetných obalov. tyčiniek, piestika
Vysvetlite, ako sú kvety prispôsobené opeľovaniu vetrom, hmyzom, vtákmi a u ktorých skupín semenných rastlín sú tieto adaptácie najvýraznejšie.
P:  NO, modely kvetov

Úloha  č. 1 Rozmnožovanie rastlín A
Charakterizujte formy nepohlavného a pohlavného rozmnožovania rastlín -
jednobunkových i mnohobunkových, ich význam a praktické využitie.
Vysvetlite podstatu:
-  sporogónie a vegetatívneho rozmnožovania
-  izogamie, anizogamie, oogamie
-  rôznych typov rodozmeny  
P:  NO - rodozmeny rias, machov, semenných rastlín    

Úloha  č. 1 Nižšie rastliny – Thallobiont S
Charakterizujte stielku a  stielkaté rastliny.
Uveďte:
- základné typy stielky rias - vývojové stupne stielky
- príklady rias s príslušným typom stielky
- na aké vývojové vetvy sa riasy delia podľa kombinácií asimilačných pigmentov
                 - charakteristiku najvýznamnejších oddelení rias
P:  NO, diapozitívy - riasy

Úloha  č. 1  Papraďorasty S
Uveďte:  
- na aké oddelenia sa rozdeľujú papraďorasty
- znaky vegetatívnych orgánov a spôsoby rozmnožovania
- charakteristické rody a druhy papraďorastov
P:  NO - rodozmena paprade, multiplikáty prasličkorastov a sladičorastov,akrylát - plavúň

Úloha  č.1 Nahosemenné rastliny S
Charakterizujte stavbu, fylogenézu, rozšírenie a význam zástupcov oddelení
nahosemenných rastlín:
- kordaitorasty
- cykasorasty
- lyginodendrorasty
- borovicorasty
Uveďte, čím sa vyznačuje trieda ginkgá.
P:  NO - ihličiny, živé prírodniny

Úloha  č. 1 Čeľade dvojklíčnolistových rastlín S
Charakterizujte vegetatívne orgány, stavbu kvetov a plodov významných čeľadí
dvojklíčnolistových rastlín.
Zamerajte sa na čeľade: magnóliovité, ružovité, bôbovité, kapustovité, mrkvovité, astrovité,  ľuľkovité, bukovité.
P:  NO, živé rastliny

Úloha  č. 1 Huby S
Charakterizujte huby ako samostatnú ríšu organizmov:
opíšte stavbu bunky a stielky húb, hýfy, mycélium
stavbu klobúkatých húb
charakterizujte spôsoby výživy húb
vymenujte a charakterizujte triedy vlastných húb
P:  NO, modely, priesvitky -huby

Úloha  č. 3   Uvoľňovanie energie - dýchanie, kvasenie    A
Vysvetlite:   
- princíp uvoľňovania energie
- v akých fázach prebieha bunkové dýchanie a v ktorých bunkových štruktúrach
- aké produkty vznikajú v jednotlivých fázach a kam sú transportované
- rozdiel v produktoch anaeróbnych a aeróbnych procesov z energetického  
      hľadiska
Charakterizujte pravé a nepravé kvasenie a význam oboch procesov v biotechnológiách.
P:  priesvitka - bunkové dýchanie

Úloha  č. 3   Význam delenia buniek A
Na konkrétnych príkladoch dokážte význam amitózy, mitózy a meiózy - v ktorých pletivách
a tkanivách môžu prebiehať uvedené typy delenia.
Vysvetlite:        - prečo je mitóza najčastejším spôsobom delenia buniek.
   - ako súvisí delenie buniek s onkogénnym procesom
P:  NO, priesvitky - mitóza, meióza

Úloha  č. 2   Delenie buniek A
Charakterizujte základné spôsoby delenia bunky.
Vysvetlite:  
- princíp delenia amitotického, mitotického a meiózy
- rozdiel medzi amitózou a mitózou, heterotypickým - redukčným  a homeotypickým - ekvačným delením    
- ktoré fázy redukčného delenia majú zásadný význam pre variabilitu
- rozdiel medzi interfázou a interkinézou
- čo je podstatou cytokinézy, ako prebieha v rastlinných a ako v živočíšnych  
     bunkách
P:  NO - mitóza, meióza

Úloha  č. 3   Parazitické huby A

Uveďte najbežnejšie druhy parazitických húb a vysvetlite ako prebiehajú ich životné cykly.
Vysvetlite pojmy: mykózy, mykotoxíny.
P:  NO, priesvitky - parazitické huby

Úloha  č. 3   Význam Magnoliorastov A
Na príklade vybraných rodov a druhov magnoliorastov demonštrujte ich význam
pre človeka ( ovocie, zelenina, liečivé rastliny )
v ekosystémoch ( dominantné druhy spoločenstiev, invazívne druhy )
P:  NO, živé rastliny

Úloha  č. 3   Transportné javy v bunkách A
Charakterizujte spôsoby príjmu a výdaja látok bunkou.
Vysvetlite:  - rozdiely medzi aktívnymi a pasívnymi formami transportu z hľadiska energetiky bunky
- ktoré bunkové štruktúry sa podieľajú na transporte
- aký praktický význam majú poznatky o transportných javoch  
  v poľnohospodárstve, v medicíne, farmácií, vo vedeckom výskume atď.
P:  priesvitky - transportné javy v bunkách

Úloha  č. 2   Prokaryota A
Opíšte stavbu prokaryotickej bunky.
Porovnajte stavbu buniek baktérií, siníc, archeónov - uveďte spoločné znaky.
Na základe spôsobu výživy a životného prostredia vysvetlite rozdielne znaky.
Charakterizujte základné tvary buniek týchto organizmov a spôsoby ich
rozmnožovania.
P:  priesvitky - baktérie, sinice

Úloha  č. 1 Lišajníky, význam húb a lišajníkov S

Opíšte stavbu stielky lišajníkov
Vysvetlite:   - funkciu mykobionta a fykobionta
   - spôsob rozmnožovania lišajníkov
   - prečo sa lišajníky považujú za priekopníkov života
Charakterizujte funkciu húb a lišajníkov v ekosystémoch, význam týchto organizmov
ako zdroja špecifických látok.
P: prírodniny, priesvitka - rez stielkou lišajníka

Úloha  č. 3   Vzťah stavby a funkcie vegetatívnych orgánov rastlín    A
metamorfózy koreňa, stonky, listu
Vysvetlite:   - ako sú rastlinné pletivá a orgány prispôsobené svojim základným funkciám
  - metamorfózy orgánov v súvislosti so špecifickými funkciami
  - ako vzniká sekundárna stavba stonky a koreňa
  - u ktorých rastlín je možné druhotné hrubnutie a aký má význam
P:  NO, modely rastlinných orgánov  

Úloha  č. 3   Kvetné vzorce a diagramy, súkvetia A
Podľa modelov kvetov a kvetných diagramov zostavte kvetné vzorce.
Vysvetlite značky, používané v kvetných vzorcoch a diagramoch.
Nakreslite dva základné typy súkvetí, vysvetlite rozdiely medzi nimi.
Uveďte príklady odvodených a zložených súkvetí.
P: modely kvetov, priesvitka s kvetným diagramom

Úloha  č. 2  Opelenie, oplodnenie semenných rastlín  A
Porovnajte stavbu a umiestenie vajíčka nahosemenných a krytosemenných rastlín.
Vysvetlite:  - ako vzniká mikrospóra - peľové zrnko a jeho stavbu
 - ako vzniká megaspóra . mladý zárodočný miešok a jeho stavbu
   u nahosemenných a u krytosemenných rastlín
 - rozdiely v procese oplodnenia u NS a KS rastlín
Charakterizujte semená a plody NS a KS rastlín.
P:  NO, priesvitky - rodozmena semenných rastlín, zbierka plodov

Úloha  č. 2   Rastlinné orgány – vegetatívne A
Charakterizujte funkciu vegetatívnych orgánov rastlín.
Opíšte morfologickú a primárnu anatomickú stavbu koreňa a  stonky , stavbu listu
Vysvetlite:  - rozdiel medzi aloríziou a homoríziou
 - zdôvodnite rozdiel v stavbe momofaciálneho a bifaciálneho listu
 - stavbu jednoduchého, deleného a zloženého listu
 - rast orgánov
 - spôsoby rozkonárovania stonky
 - ako rozdeľujeme rastliny podľa typu stonky
P:  NO, modely, priesvitky - stavba rastlinných orgánov

Úloha  č. 2   Fotosyntéza, chemosyntéza A
Vysvetlite:   - princíp fotosyntézy
  - v akých fázach prebieha
  - čo je podmienkou priebehu fáz
  - aké produkty vznikajú v jednotlivých fázach a kam sú ďalej tranportované
  - princíp chemosyntézy
.Porovnajte:   - fotosyntézu a chemosyntézu - podmienky priebehu, produkty
    - význam oboch procesov
P:  priesvitky - fotosyntéza

Úloha  č. 3  Trieda: Pinopsida – ihličnany S
Uveďte základné rady ihličnanov.
Vysvetlite: - na základe akých znakov možno rozlíšiť rody a druhy naších ihličnanov  a charakterizujte jednotlivé druhy
- ktoré znaky sú spoločné pre tis a borievku, a ktorými sa síšia
Na konkrétnych príkladoch demonštrujte význam ihličnanov z hľadiska hospodárskeho a ekologického.
P:  NO, živé rastliny - naše ihličnany

Úloha  č. 1   Cormobionta – evolúcia S
Vysvetlite:  -   aký vonkajší faktor umožnil prechod rastlín na súš
ako sa prejavuje evolúcia pletív a orgánov vyšších rastlín                               
v akom smere sa vyvíjala metagenéza oddelení vyšších rastlín - vzťah gametofytu a aporofytu
ako sa Cormobionta delia do skupín podľa spôsobu rozmnožovania  a podľa listov
P:  obrazy, priesvitka - rodozmena machorastov,  papraďorastov, semenných  rastlín

Úloha  č. 3   Význam fotosyntézy a dýchania, porovnanie procesov A
Výstižne charakterizujte: 
- fotosyntézu ,ako jedinečný proces
- uvoľňovanie energie, ako súčasť metabolizmu všetkých buniek
- spoločné a rozdielne znaky fotosyntézy a bunkového dýchania
 - význam oboch procesov pre bunku
 - význam pre evolúciu života na Zemi
P:  priesvitky - fotosyntéza, dýchanie

Úloha  č. 3   Chemické zloženie bunky a bunkových štruktúr A
Charakterizujte chemické zloženie buniek - priemerné zastúpenie vody, anorganických
a organických látok.
Vysvetlite:  
- vzťah medzi chemickým zložením a funkciou cytosólu a bunkových organel
- rozdiely v chemickom zložení bunkových štruktúr prokaryot a eukaryot.
    buniek rastlín, živočíchov a húb
- význam enzýmových systémov v metabolizme buniek
P:  priesvitka - bunka

Úloha  č. 2   Rast a vývin rastlín, pohyby rastlín, regenerácia A
Vysvetlite:  
- kde prebieha a aké fázy má rast rastliny
- aké pletiva zabezpečujú rast, kde sú lokalizované
- čo je podstatou vývinu rastliny
- aké etapy má vývin
- aké faktory môžu rast a vývin ovplyvňovať a v ktorých obdobiach je ich
     pôsobenie najúčinnejšie
- aké sa poznatky pôsobení rastových faktorov využívajú v praxi
- podstatu a význam regeneračných procesov
Uveďte príklady a vysvetlite podstatu fyzikálnych a vitálnych pohybov rastlín.
P:  NO - rast a diferenciácia rastlinnej bunky, priesvitka - pohyby rastlín

Úloha  č. 2 Rozdelenie krytosemenných rastlín, čeľade jednoklíčnolistových  rastlín. Porovnajte stavbu vegetatívnych a generatívnych orgánov tried magnoliorastov.  S
Charakterizujte:  - čeľade jednoklíčnolistových rastlín
- význam čeľadí a druhov z hľadiska hospodárskeho, ekologického, obsahu špecifických látok, liečiteľstva atď.
P:  NO - znaky tried, druhy jednoklíčnolistových rastlín, živé rastliny

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Biológia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu