Predškolské a školské obdobie
Autor: ivka47
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 17.01.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 534 slov
Počet zobrazení: 6 517
Počet zobrazení: 6 517
Tlačení: 637
Uložení: 609
Uložení: 609
Predškolské a školské obdobie
Osnova
1. Predškolské obdobie
2. Školské obdobie
Ad 1 – Predškolské obdobie
Je to obdobie od začiatku 4.roka do konca 5.roka života dieťaťa.
- ide už o pomalší no pravidelnejší rast a vývin,
- rozvíja sa motorika, myslenie, reč, pamäť, predstavivosť, sebaovládanie, sebaobsluha, schopnosť presadiť sa v kolektíve,
- mení sa charakter myslenia a hry, narastajú poznatky o okolitom svete, dieťa vie pomenovať mnohé predmety a ich funkciu, pozná farby, základy počítania,
- nadväzuje nové sociálne vzťahy, postupne sa uvoľňuje závislosť na rodine, vzťahy s rovesníkmi nadobúdajú väčší význam,
- nastáva rozvoj fantázie, iniciatívy, dieťa poslúcha zákazy, sexuálne sa diferencuje, kladie veľa otázok, vie rozpoznať živé od neživého,
- najčastejšie sa vyskytujú ochorenia dýchacieho systému, zápaly stredného ucha, črevné parazity, infekčné ochorenia – čiastočne súvisia s nástupom do kolektívu (MŠ),
- z hľadiska ochrany a podpory zdravia je potrebné venovať pozornosť:
- reči – logopéd, sluchu, zraku,
- prevencii úrazov, otráv, popálenín, zásahu elektrickým prúdom, vdýchnutie, prehltnutie cudzích telies,
- hygienickým návykom,
- stravovacím návykom,
- psychickému a citovému vývinu dieťaťa,
Ad 2 – Školské obdobie
Je to obdobie od začiatku 6.roka do konca 15 roka života dieťaťa. Rozdeľuje sa na:
- mladší školský vek,
- starší školský vek.
Mladší školský vek (od 6 rokov do 11 rokov):
- vývinové zmeny nie sú zďaleka tak výrazné ako v predchádzajúcich obdobiach,
- väčšina detí je po stránke kognitívnej (poznávacej) aj sociálnej pripravená na vstup do školy,
- zaškolenie je pre dieťa i rodinu výrazná zmena, je to dôležitý individuálny aj spoločenský medzník vo vývine,
- školská práca a povinnosti do istej miery nahrádzajú hrovú činnosť,
- významnejšie sa zdokonaľuje kresba a predstavivosť,
- začínajú sa formovať záujmy aj mimoškolského charakteru,
- z hľadiska ochrany a podpory zdravia je dôležité venovať pozornosť:
- sociálnemu začleneniu do nového kolektívu v triede, škole,
- prevencii šikanovania na školách,
- pokračovať v preventívnych prehliadkach u pediatra,
- zdravotnej výchove (rodičia v spolupráci so školou), starostlivosti o chrup, zrak, sluch, očkovanie, prevencia ochorení, úrazov, dostatok fyzickej aktivity,
- telesnému i psychickému týraniu detí.
Starší školský vek (od 11 – do 15 rokov):
- v tomto období treba odlíšiť biologické zrenie a dospievanie od psychologického,
- prepuberta (prvá pubertálna fáza) – začína prvými známkami pohlavného dospievania a končí nástupom menštruácie u dievčat a polúcie u chlapcov, u dievčat táto fáza trvá cca od 11 do 13 rokov, u chlapcov je oneskorená približne o 1 až 2 roky,
- vlastná puberta (druhá pubertálna fáza) - nastupuje po ukončení prvej fázy a trvá až do dosiahnutia reprodukčnej schopnosti,
- rastie potreba rovesníckych sociálnych kontaktov, diferencujú sa záujmy,
- je to obdobie emočnej lability, nestálosti nálad, reakcií a postojov a impulzivity v správaní,
- pre budovanie vlastnej identity je dôležité sebahodnotenie – ktoré je často kolísavé, niekedy je jedinec v tomto období k sebe príliš kritický, uniká do fantázie, veľký význam sa prikladá fyzickej atraktivite.
V rámci ochrany a podpory zdravia sa zameriavame na:
- podporu telesného, psychického, sociálneho i duchovného zdravia jedinca,
- prevenciu problémov v rodine, kolektíve, skupine,
- prevenciu drogovej a alkoholovej závislosti,
- prevenciu fajčenia,
- prevenciu úrazov, samovrážd,
- sledujeme telesný rast dieťaťa – prudký nárast do dĺžky (hlavne chlapci), nesprávne držanie tela, zakrivenie chrbtice, menštruačné ťažkosti, zápaly pohlavných orgánov hlavne u dievčat,
- sexuálnu výchovu, výchovu k zdraviu,
- spôsobu komunikácie.
Osnova
1. Predškolské obdobie
2. Školské obdobie
Ad 1 – Predškolské obdobie
Je to obdobie od začiatku 4.roka do konca 5.roka života dieťaťa.
- ide už o pomalší no pravidelnejší rast a vývin,
- rozvíja sa motorika, myslenie, reč, pamäť, predstavivosť, sebaovládanie, sebaobsluha, schopnosť presadiť sa v kolektíve,
- mení sa charakter myslenia a hry, narastajú poznatky o okolitom svete, dieťa vie pomenovať mnohé predmety a ich funkciu, pozná farby, základy počítania,
- nadväzuje nové sociálne vzťahy, postupne sa uvoľňuje závislosť na rodine, vzťahy s rovesníkmi nadobúdajú väčší význam,
- nastáva rozvoj fantázie, iniciatívy, dieťa poslúcha zákazy, sexuálne sa diferencuje, kladie veľa otázok, vie rozpoznať živé od neživého,
- najčastejšie sa vyskytujú ochorenia dýchacieho systému, zápaly stredného ucha, črevné parazity, infekčné ochorenia – čiastočne súvisia s nástupom do kolektívu (MŠ),
- z hľadiska ochrany a podpory zdravia je potrebné venovať pozornosť:
- reči – logopéd, sluchu, zraku,
- prevencii úrazov, otráv, popálenín, zásahu elektrickým prúdom, vdýchnutie, prehltnutie cudzích telies,
- hygienickým návykom,
- stravovacím návykom,
- psychickému a citovému vývinu dieťaťa,
Je to obdobie od začiatku 6.roka do konca 15 roka života dieťaťa. Rozdeľuje sa na:
- mladší školský vek,
- starší školský vek.
Mladší školský vek (od 6 rokov do 11 rokov):
- vývinové zmeny nie sú zďaleka tak výrazné ako v predchádzajúcich obdobiach,
- väčšina detí je po stránke kognitívnej (poznávacej) aj sociálnej pripravená na vstup do školy,
- zaškolenie je pre dieťa i rodinu výrazná zmena, je to dôležitý individuálny aj spoločenský medzník vo vývine,
- školská práca a povinnosti do istej miery nahrádzajú hrovú činnosť,
- významnejšie sa zdokonaľuje kresba a predstavivosť,
- začínajú sa formovať záujmy aj mimoškolského charakteru,
- z hľadiska ochrany a podpory zdravia je dôležité venovať pozornosť:
- sociálnemu začleneniu do nového kolektívu v triede, škole,
- prevencii šikanovania na školách,
- pokračovať v preventívnych prehliadkach u pediatra,
- zdravotnej výchove (rodičia v spolupráci so školou), starostlivosti o chrup, zrak, sluch, očkovanie, prevencia ochorení, úrazov, dostatok fyzickej aktivity,
- telesnému i psychickému týraniu detí.
Starší školský vek (od 11 – do 15 rokov):
- v tomto období treba odlíšiť biologické zrenie a dospievanie od psychologického,
- prepuberta (prvá pubertálna fáza) – začína prvými známkami pohlavného dospievania a končí nástupom menštruácie u dievčat a polúcie u chlapcov, u dievčat táto fáza trvá cca od 11 do 13 rokov, u chlapcov je oneskorená približne o 1 až 2 roky,
- vlastná puberta (druhá pubertálna fáza) - nastupuje po ukončení prvej fázy a trvá až do dosiahnutia reprodukčnej schopnosti,
- rastie potreba rovesníckych sociálnych kontaktov, diferencujú sa záujmy,
- je to obdobie emočnej lability, nestálosti nálad, reakcií a postojov a impulzivity v správaní,
- pre budovanie vlastnej identity je dôležité sebahodnotenie – ktoré je často kolísavé, niekedy je jedinec v tomto období k sebe príliš kritický, uniká do fantázie, veľký význam sa prikladá fyzickej atraktivite.
V rámci ochrany a podpory zdravia sa zameriavame na:
- podporu telesného, psychického, sociálneho i duchovného zdravia jedinca,
- prevenciu problémov v rodine, kolektíve, skupine,
- prevenciu drogovej a alkoholovej závislosti,
- prevenciu fajčenia,
- prevenciu úrazov, samovrážd,
- sledujeme telesný rast dieťaťa – prudký nárast do dĺžky (hlavne chlapci), nesprávne držanie tela, zakrivenie chrbtice, menštruačné ťažkosti, zápaly pohlavných orgánov hlavne u dievčat,
- sexuálnu výchovu, výchovu k zdraviu,
- spôsobu komunikácie.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#vyvinove obdobia #mladsi skolsky vek #predškolský vek #choroby detí predškolského a mladšieho školského veku #kresba deti #zdravie dietata #socialne vztahy #predškolská pedagogika #najčastejšie úrazy v detskom veku #Starsi skolsky vek z hladiska motoriky #predškolský vek vzťahy #úrazy v detskom veku #Vývin dieťaťa v predškolskom veku #najčastejšie choroby v predškolskom veku #kooperacia v kolektive deti #Predškolský a školský vek dietata #predškolský vek význam #pozornost skolsky a predskolsky vek #Infekcne ochorenia v predskolskom a skolskom veku #nesprávne držanie telaDiskusia: Predškolské a školské obdobie
Pridať nový komentárVygenerované za 0.012 s.