História objavu DNA

Autor: studak
Dátum: 19.01.2012
Rozsah: 458 slov
História objavu DNA
Molekulu DNA objavil v roku 1869 švajčiarsky lekár Miescher,  keď vyizoloval DNA z odumretých bielych krviniek (hnis), ale nepodarilo sa mu ju tak dokonale očistiť, aby ju mohol skúmať ďalej. Neskôr bolo objasnené, že genetický materiál sa nachádza v jadre, a že v určitej fáze delenia buniek  možno vidieť DNA pod mikroskopom ako súbor chromozómov. Nositeľom genetického kódu nie sú bielkoviny, ako sa dlho predpokladalo, ale nukleové kyseliny. (Tie obsahujú vo svojej štruktúre genetickú informáciu. Medzi nukleové kyseliny patrí DNA, RNA a iné nukleové kyseliny.) Tajomstvo kódovania genetickej informácie odhalili v roku 1953 J.D. Watson a F. Crick na univerzite v Cambridge. Výsledkom ich práce bol model dvojitej špirály dezoxyribonukleovej kyseliny (DNA), v ktorej jedno vlákno je zrkadlovým obrazom druhého a tri po sebe idúce písmená zo štyroch možných (nukleotidy adenín, tymín, cytozín a guanín) určujú jednu aminokyselinu v bielkovinovom reťazci. Na základe tzv. ústrednej dogmy molekulovej biológie sa zdalo, že odhalenie úlohy génov pri vzniku chorôb je otázkou krátkeho času.

3.2 Štruktúra
 A, T, G, C spolu s HPO3 a cukrom tvoria molekulu DNA.
3.2.1 Primárna: (Určuje poradie jednotlivých nukleotidov spojených esterovou väzbou do  polynukleotidového reťazca). Určuje poradie aminokyselín v bielkovinách. Sekvencia nukleotidov, ktorá obsahuje informáciu pre syntézu určitého produktu (najčastejšie je ním funkčná enzymatická bielkovina), sa nazýva  gén. Na rozdiel od primárnej štruktúry bielkovín, kde sa mohlo viazať približne 20 aminokyselín, primárna štruktúra NK (nukleová kyselina) obsahuje prakticky iba štyri nukleotidy, pričom pomer adenínu s tymínom (A :T) a guanínu s cytozínom (C : G) je 1 : 1.
3.2.2 Sekundárna:  Priestorové usporiadanie polynukleotidového reťazca dvojvláknovej závitnice.
3.2.3 Terciárna: Určuje ju  priestorové usporiadanie dvojzávitnice. Tá sa stočí do superhelixu -superšpiralizovaná DNA.
Existujú tri procesy prenosu genetickej informácie na molekulovej úrovni: replikácia, transkripcia, translácia.
3.3 Rozdiel medzi DNA a RNA
· Replikácia: Prvým krokom pri replikácií je delenie bunky,  kedy z materskej DNA sa genetická informácia prenáša do novovytváranej dcérskej DNA a tá potom prechádza do dcérskej bunky.
· Transkripcia: Je prenos genetickej informácie  z DNA na molekuly RNA. (RNA je ribonukleová kyselina. Má podobné zloženie ako DNA - cytozín, guanín, adenín, ale thymín v RNA nahradzuje uracil. Cukor v RNA je ribóza, zatiaľ čo v DNA je deoxyribóza .Môže byť nositeľom genetickej informácie pri vírusoch, prenáša genetickú informáciu  z DNA do RNA + stavba RNA je väčšinou z jedného vlákna, ale môže sa skladať aj z dvoch vlákien ako DNA.)
· Translácia: Je prepis informácií z molekuly RNA do primárnej štruktúry bielkoviny.

3.4 Zaujímavosti
· Makromolekula DNA je dlhá až dva metre.
· Prvé dieťa narodené umelým oplodnením sa volá Louisa Brownová r.1978.
· Umelé oplodnenie bolo vykonané mikromanipulačnou technikou ICSI, kedy injekciou vstreknú spermie priamo do vajíčka.
· Xenotransplantácia - úspešné transplantovanie orgánov prasaťa do človeka, návrh aj na transplantovanie z opíc, ale je riziko nakazenia HIV a iných chorôb.

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Watson a Crick #bocian biely #ICSI #dna #História biológie #genetická informácia