Pohybový vývin dieťaťa do 3 rokov
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 08.07.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 778 slov
Počet zobrazení: 5 098
Počet zobrazení: 5 098
Tlačení: 382
Uložení: 389
Uložení: 389
Motorický (pohybový) vývin dieťaťa do 3 rokov
NOVORODENECKÉ OBDOBIE (novorodenec a kojenec) - vývoj motoriky
Novorodenecké a dojčenské obdobie radíme v rámci pohybového vývinu človeka do postnatálneho (mimomaternicového) obdobia.
- novoredenecké obdobie (novorodenec)
· od narodenia do 28 dní
- dojčenské obdobie (dojča)
· od 29 dňa do 1 roka života
· prudký rast a rozvoj motoriky (dvíhanie hlavy, sedenie, chodenie, uchopovanie...)
Pohybový (motorický) vývin:
- uskutočňuje sa od hlavy k ramenám – k horným končatinám - k dolnej časti trupu až ku dolným končatinám
- vývin sa uskutočňuje od hlavnej osi chrbtice do vzdialenejším častiam tela = preto dieťa najprv dvíha hlavu - prevracia sa na bok, s pomocou a bez pomoci - sedí a stojí - plazí sa a chodí s pomocou a bez pomoci
Rýchlosť pohybového (motorického) vývoja je veľmi individuálna a záleží od mnohých vnútorných a vonkajších podmienok:
- od vrodených dispozícií
- od stavu svalovej a kostrovej sústavy
- od zrelosti CNS
- štandardy uvádzané v literatúre (napríklad v 3 mesiacoch dvíha hlavičku, v 6 mesiacoch sedí...) sú len všeobecné a nemôžeme sa nimi striktne riadiť
- zaostávanie vo vývoji nemusí byť patologické (chorobné – signalizujúce poruchu) = vývin v 1. roku života často prebieha v skokoch (dieťa robí pokroky a potom stagnuje – alebo sa vo vývine vráti späť...)
Človek sa rodí do horizontálnej polohy. Postupne sa dostáva do vertikálnej polohy = ide o sponntánny, automatický a prirodzený prejav. Môžeme hovoriť o vrodenou programe (ontogenéza), ktorý sa spúšťa prirodzenou túžbou človeka po pohybe.
Vývin dieťaťa v 1. roku života môžeme rozdeliť do štyroch etápa (zdôrazňujeme, že vývin je veľmi individuálny a rozdelenie slúži len pre lepšiu orientáciu v problematike)
1. etapa
- základom pohybu je svalový tonus (napätie), ktorý podporujeme (aktivizujeme) v prvých týždňoch novorodenca jemnými masážami
- vyvíja sa hlavne hrubá motorika - pohyby celého tela (napríklad nekoordinované pohyby všetkými končatinami)
- pohyby nie sú cieľavedomé = dieťa síce uchopí predmet a dá si ho do úst, ale ide len o reflexný pohyb
- na podnet reaguje dieťa celým telom - (napríklad kopanie nožičkami ako prejav radosti)
2. etapa:
- novorodenec začína dvíhať hlavičku v polohe na brušku = dvíhanie hlavičky je prvá fáza vytvárania správneho zakrivenia chrbtice a tým aj správneho držania tela
- samostatné hýbanie jednou končatinou = začína sa uplatňovať cielená motorika (napríklad dieťa sa otočí na bruško vtedy, keď ono chce)
3. etapa:
- nastáva výrazny rozvoj pohybu a pohyb dostáva smer – dieťa siaha po predmetoch, ktoré chce, lezie, sedí...
- priame pohyby sa menia na skrížené (napríklad dieťa sa vie za hračkou natiahnuť aj krížom cez telo)
- skrížené pohyby dieťaťa (lezenie, pokusy o sedenie) sú dôležité pre správny vývin chrbtice a skrížené lezenie je dôležité pre správny vývin chôdze
- v tomto období je dôležité, aby sme telo dieťaťa rozvíjali rovnomerne (napríklad hračky kladiem okolo neho a nielen na jednu stranu)
- vo vývoji môžeme pozorovať skoky = dieťa dosiahne určitý stupeň dokonalosti, ale zasa sa vráti (napríklad už sa postaví a očakávame jeho prvé kroky, ale ono sa vráti naspäť na kolená a lezie)
4. etapa:
- tá vlastne pretrváva už celý život
- dieťa používa kombinácie mimovoľných aj cielených pohybov
- vytvára si pohybové vzory = je dôležité, aby tieto pohybové vzory boli správne (o tom neskôr pri motorickom učení) - chyby v pohybových vzoroch sa odstraňujú oveľa ťažšie ako sa učia nové vzory
- pohyby sú síce neobratné, ale pomaly sa automatizujú = dieťa musí dostávať čo najviac podnetov
- začína sa rozvíjať jemná motorika - podporujeme ju chytaním rôznych malých predmetov (pozor na bezpečnosť = navlečené korálky sú krátke, aby sa nemohli omotať okolo krku; kamienky sú v sáčku, aby sa nedali prehltnúť..)
- rozvíja sa rovnováha a koordinácia
Rady:
- pri manipulácii sa snažíme udržiavať chrbticu v rovnej polohe = podopierame hlavičku, používame zavinovačku, nedovolíme dieťaťu prehýbať sa do „luku“ – pri obliekaní ho prevaľuje radšej nabok ako by sme mu mali „ohýbať“ trup
- dávame pozor na správny vývin bedrových kĺbov = široké balenie v prvých mesiacoch (správny vývin „striešok“) - pri prebaľovaní nedvíhame dieťaťu nožičky, ale radšej mu pokrčené nožky pritlačíme k brušku, alebo ho dvíhame za panvu (zadoček)
- pri nosení sa snažíme udržiavať chrbticu dieťaťa v priamej polohe - dieťa nosíme striedavo na pravej aj ľavej strane
- „otvorenú“ dlaň docielime u dieťaťa tým, že mu budeme dávať väčšie predmety (napríklad balón – klasické hrkálky držia deti v pestičke)
- lezenie a sedenie sú na jednej úrovni pohybového motorického vývinu a je jedno, čo príde skôr
- na lezenie vytvárame deťom čo najväčší priestor = drevené podlahy uľahčujú deťom plazenie a dieťa nemá snahu ísť na „štyri“ (využite deky, koberce) - nedávajte deťom topánky (bosé chodidlo sa pri lezení posilňuje)
- pri stoji a chôdzi sa nesnažme deťom pomáhať podávaním rúk = dieťa prenáša svoje ťažisko dopredu a vytvára si zlý pohybový vzorec (ak musí stáť samo = potreba rovnováhy ho núti tlačiť ťažisko priamo dole – používajte chodítka)
NOVORODENECKÉ OBDOBIE (novorodenec a kojenec) - vývoj motoriky
Novorodenecké a dojčenské obdobie radíme v rámci pohybového vývinu človeka do postnatálneho (mimomaternicového) obdobia.
- novoredenecké obdobie (novorodenec)
· od narodenia do 28 dní
- dojčenské obdobie (dojča)
· od 29 dňa do 1 roka života
· prudký rast a rozvoj motoriky (dvíhanie hlavy, sedenie, chodenie, uchopovanie...)
Pohybový (motorický) vývin:
- uskutočňuje sa od hlavy k ramenám – k horným končatinám - k dolnej časti trupu až ku dolným končatinám
- vývin sa uskutočňuje od hlavnej osi chrbtice do vzdialenejším častiam tela = preto dieťa najprv dvíha hlavu - prevracia sa na bok, s pomocou a bez pomoci - sedí a stojí - plazí sa a chodí s pomocou a bez pomoci
Rýchlosť pohybového (motorického) vývoja je veľmi individuálna a záleží od mnohých vnútorných a vonkajších podmienok:
- od vrodených dispozícií
- od stavu svalovej a kostrovej sústavy
- od zrelosti CNS
- štandardy uvádzané v literatúre (napríklad v 3 mesiacoch dvíha hlavičku, v 6 mesiacoch sedí...) sú len všeobecné a nemôžeme sa nimi striktne riadiť
- zaostávanie vo vývoji nemusí byť patologické (chorobné – signalizujúce poruchu) = vývin v 1. roku života často prebieha v skokoch (dieťa robí pokroky a potom stagnuje – alebo sa vo vývine vráti späť...)
Človek sa rodí do horizontálnej polohy. Postupne sa dostáva do vertikálnej polohy = ide o sponntánny, automatický a prirodzený prejav. Môžeme hovoriť o vrodenou programe (ontogenéza), ktorý sa spúšťa prirodzenou túžbou človeka po pohybe.
Vývin dieťaťa v 1. roku života môžeme rozdeliť do štyroch etápa (zdôrazňujeme, že vývin je veľmi individuálny a rozdelenie slúži len pre lepšiu orientáciu v problematike)
1. etapa
- základom pohybu je svalový tonus (napätie), ktorý podporujeme (aktivizujeme) v prvých týždňoch novorodenca jemnými masážami
- vyvíja sa hlavne hrubá motorika - pohyby celého tela (napríklad nekoordinované pohyby všetkými končatinami)
- pohyby nie sú cieľavedomé = dieťa síce uchopí predmet a dá si ho do úst, ale ide len o reflexný pohyb
- na podnet reaguje dieťa celým telom - (napríklad kopanie nožičkami ako prejav radosti)
2. etapa:
- novorodenec začína dvíhať hlavičku v polohe na brušku = dvíhanie hlavičky je prvá fáza vytvárania správneho zakrivenia chrbtice a tým aj správneho držania tela
- samostatné hýbanie jednou končatinou = začína sa uplatňovať cielená motorika (napríklad dieťa sa otočí na bruško vtedy, keď ono chce)
3. etapa:
- nastáva výrazny rozvoj pohybu a pohyb dostáva smer – dieťa siaha po predmetoch, ktoré chce, lezie, sedí...
- priame pohyby sa menia na skrížené (napríklad dieťa sa vie za hračkou natiahnuť aj krížom cez telo)
- skrížené pohyby dieťaťa (lezenie, pokusy o sedenie) sú dôležité pre správny vývin chrbtice a skrížené lezenie je dôležité pre správny vývin chôdze
- v tomto období je dôležité, aby sme telo dieťaťa rozvíjali rovnomerne (napríklad hračky kladiem okolo neho a nielen na jednu stranu)
- vo vývoji môžeme pozorovať skoky = dieťa dosiahne určitý stupeň dokonalosti, ale zasa sa vráti (napríklad už sa postaví a očakávame jeho prvé kroky, ale ono sa vráti naspäť na kolená a lezie)
4. etapa:
- tá vlastne pretrváva už celý život
- dieťa používa kombinácie mimovoľných aj cielených pohybov
- vytvára si pohybové vzory = je dôležité, aby tieto pohybové vzory boli správne (o tom neskôr pri motorickom učení) - chyby v pohybových vzoroch sa odstraňujú oveľa ťažšie ako sa učia nové vzory
- pohyby sú síce neobratné, ale pomaly sa automatizujú = dieťa musí dostávať čo najviac podnetov
- začína sa rozvíjať jemná motorika - podporujeme ju chytaním rôznych malých predmetov (pozor na bezpečnosť = navlečené korálky sú krátke, aby sa nemohli omotať okolo krku; kamienky sú v sáčku, aby sa nedali prehltnúť..)
- rozvíja sa rovnováha a koordinácia
Rady:
- pri manipulácii sa snažíme udržiavať chrbticu v rovnej polohe = podopierame hlavičku, používame zavinovačku, nedovolíme dieťaťu prehýbať sa do „luku“ – pri obliekaní ho prevaľuje radšej nabok ako by sme mu mali „ohýbať“ trup
- dávame pozor na správny vývin bedrových kĺbov = široké balenie v prvých mesiacoch (správny vývin „striešok“) - pri prebaľovaní nedvíhame dieťaťu nožičky, ale radšej mu pokrčené nožky pritlačíme k brušku, alebo ho dvíhame za panvu (zadoček)
- pri nosení sa snažíme udržiavať chrbticu dieťaťa v priamej polohe - dieťa nosíme striedavo na pravej aj ľavej strane
- „otvorenú“ dlaň docielime u dieťaťa tým, že mu budeme dávať väčšie predmety (napríklad balón – klasické hrkálky držia deti v pestičke)
- lezenie a sedenie sú na jednej úrovni pohybového motorického vývinu a je jedno, čo príde skôr
- na lezenie vytvárame deťom čo najväčší priestor = drevené podlahy uľahčujú deťom plazenie a dieťa nemá snahu ísť na „štyri“ (využite deky, koberce) - nedávajte deťom topánky (bosé chodidlo sa pri lezení posilňuje)
- pri stoji a chôdzi sa nesnažme deťom pomáhať podávaním rúk = dieťa prenáša svoje ťažisko dopredu a vytvára si zlý pohybový vzorec (ak musí stáť samo = potreba rovnováhy ho núti tlačiť ťažisko priamo dole – používajte chodítka)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Pohybový vývin človeka | Referát | 563 slov | |
Pohybový vývin dieťaťa | Referát | 236 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#vývin dieťaťa do 3 rokov #vyvin dietata #vyvoj dieťaťa #dojčenecké obdobie #dojcenske obdobie vivin #dojca #Pohyb pre radosť #novorodenecDiskusia: Pohybový vývin dieťaťa do 3 rokov
Pridať nový komentárVygenerované za 0.015 s.