Pohybový vývin človeka
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 08.07.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 563 slov
Počet zobrazení: 3 736
Počet zobrazení: 3 736
Tlačení: 339
Uložení: 339
Uložení: 339
Motorický (pohybový) vývin človeka
Vývin môžeme charakterizovať ako proces zmien:
- v biologických,
- psychických
- a sociálnych štruktúrach organizmu jedinca.
Vývin každého jedinca prebieha individuálne a nerovnomerne v závislosti od vonkajšieho i vnútorného prostredia a pohlavia jedinca. Tento progresívny proces zmien je nezvratný.
V ontogenéze (vývoji) hovoríme o:
telesnom vývoji = proces zmien v organizme človeka, ktorý sa týka všetkých orgánov a orgánových systémov ľudského tela
· prebieha spontánne
· zmeny ovplyvňuj rôzne faktory a činitele, medzi ktoré patrí dedičný základ, výživa, lekárska starostlivosť, podmienky bývania, pohybový režim, celkový spôsob života, úroveň výchovy všeobecne a špecificky telesnej výchovy (nízki rodičia majú spravidla nízke deti - výživa bohatá na bielkoviny dáva predpoklad väčšej svalovej hmoty - dieťa, ktoré pravidelne cvičí bude spravidla telesne zdatnejšie ako dieťa, ktoré sa hýbe len veľmi málo....)
funkčnom vývoji = zmeny funkcií jednotlivých orgánov a orgánových systémov človeka
· činnosť orgánov a systémov sa stáva efektívnejšou
· zdokonaľuje sa fyzické a duševné zdravie a výkonnosť organizmu
· je úzko spätý s telesným vývinom a prebieha spontánne
· je ovplyvňovaný dedične, vekom, pohlavím, charakterom prevládajúcej činnosti v zamestnaní, spôsobom života, životosprávou, pohybovou aktivitou a podobne (po rodičoch dedíme skladbu svalovej hmoty - dedíme aj rôzne geneticky podmienené choroby - dievčatá majú inú stavbu tela ako chlapci - vytrvalostným tréningom môžeme zlepšiť vitálnu kapacitu pľúc...)
MOTORICKOM vývoji = zložitý proces zmien v pohybových prejavoch človeka
· závisí od vnútorných zmien vo funkciách organizmu
· nie je len výlučne spontánny
· okrem vnútorných pohybových predpokladov ho ovplyvňuje ak kvalita pohybovej výchovy a procesu motorického učenia (motorický vývoj je možné najviac ovplyvniť - ak dieťaťu nedáme do roky nikdy loptu = nebude ju vedieť hádzať a chytať - ak ho neposadíme na bicykel = nikdy sa nenaučí bicyklovať...)
Pohybový (motorický) vývin človeka prebieha v určitých štádiách, ktoré nie je možné presne ohraničiť kvôli individuálnym danostiam každého jednotlivca a v vonkajšiemu prostrediu, v ktorom vývin prebieha. (inak sa dieťa vyvíja v generácii športovcov a inak v rodine, ktorá „nenávidí“ šport - inak sa vyvíja dieťa, ktoré žije v prírode a inak dieťa, ktoré vyrastá len v meste...)
V pohybovom (motorickom) vývine platia určia zásady a pravidlá, 2 ktoré by mal ovládať každý pedagóg a budúci rodič:
- vývin postupuje od všeobecných k špecifickým pohybom (najprv sa dieťa naučí vôbec chodiť, až potom sa naučí chodiť dozadu, po špičkách...)
- vývin pohybov postupuje od hlavy k nohám (dieťa najprv zdvíha hlavu, potom sedí, potom chodí... nikdy to nie je inak)
- vývin pohybov postupuje od hlavnej osi tela k obvodu (najprv sa dieťa otáča celým telom, až potom sa naučí vytáčať len driek, hlavu...)
- vývin pohybov postupuje od cyklických k acyklickým pohybom (aj vy sa ľahko naučíte krúžiť oboma pažami vpred, ale skúste krúžiť jednou pažou vpred a druhou vzad...)
- postupuje od nepociťovania k pociťovaniu pohybov (dieťa nepochopí, čo znamená uvoľniť svaly = preto používame napríklad pojem handrová bábiky, roztápajúci sa sneh...)
- podlieha stupňovitému učeniu a postupnej kontrole (najprv sa na TV učíte jednotlivé kotúle, až potom ich spájame do väzieb - sústavným opakovaním postupne pochopíte, aj čo znamená zakloniť hlavu pri stojke...
- vývin pohybov smeruje ku kontrole a ovládaniu spontánnych pohybových reakcií (malé dieťa sa na stoličke neustále „vrtí“ – u vás sa predpokladá, že vydržíte sedieť sústredene a bez pohybu...)
- vývin pohybov podlieha rôznym procesom: niekedy pohyb skladáme z jednotlivých prvkov (syntéza) - niekedy zložitý pohyb rozkladáme na jednotlivé prvky (analýza)
Vývin môžeme charakterizovať ako proces zmien:
- v biologických,
- psychických
- a sociálnych štruktúrach organizmu jedinca.
Vývin každého jedinca prebieha individuálne a nerovnomerne v závislosti od vonkajšieho i vnútorného prostredia a pohlavia jedinca. Tento progresívny proces zmien je nezvratný.
V ontogenéze (vývoji) hovoríme o:
telesnom vývoji = proces zmien v organizme človeka, ktorý sa týka všetkých orgánov a orgánových systémov ľudského tela
· prebieha spontánne
· zmeny ovplyvňuj rôzne faktory a činitele, medzi ktoré patrí dedičný základ, výživa, lekárska starostlivosť, podmienky bývania, pohybový režim, celkový spôsob života, úroveň výchovy všeobecne a špecificky telesnej výchovy (nízki rodičia majú spravidla nízke deti - výživa bohatá na bielkoviny dáva predpoklad väčšej svalovej hmoty - dieťa, ktoré pravidelne cvičí bude spravidla telesne zdatnejšie ako dieťa, ktoré sa hýbe len veľmi málo....)
funkčnom vývoji = zmeny funkcií jednotlivých orgánov a orgánových systémov človeka
· činnosť orgánov a systémov sa stáva efektívnejšou
· zdokonaľuje sa fyzické a duševné zdravie a výkonnosť organizmu
· je úzko spätý s telesným vývinom a prebieha spontánne
· je ovplyvňovaný dedične, vekom, pohlavím, charakterom prevládajúcej činnosti v zamestnaní, spôsobom života, životosprávou, pohybovou aktivitou a podobne (po rodičoch dedíme skladbu svalovej hmoty - dedíme aj rôzne geneticky podmienené choroby - dievčatá majú inú stavbu tela ako chlapci - vytrvalostným tréningom môžeme zlepšiť vitálnu kapacitu pľúc...)
MOTORICKOM vývoji = zložitý proces zmien v pohybových prejavoch človeka
· závisí od vnútorných zmien vo funkciách organizmu
· nie je len výlučne spontánny
· okrem vnútorných pohybových predpokladov ho ovplyvňuje ak kvalita pohybovej výchovy a procesu motorického učenia (motorický vývoj je možné najviac ovplyvniť - ak dieťaťu nedáme do roky nikdy loptu = nebude ju vedieť hádzať a chytať - ak ho neposadíme na bicykel = nikdy sa nenaučí bicyklovať...)
Pohybový (motorický) vývin človeka prebieha v určitých štádiách, ktoré nie je možné presne ohraničiť kvôli individuálnym danostiam každého jednotlivca a v vonkajšiemu prostrediu, v ktorom vývin prebieha. (inak sa dieťa vyvíja v generácii športovcov a inak v rodine, ktorá „nenávidí“ šport - inak sa vyvíja dieťa, ktoré žije v prírode a inak dieťa, ktoré vyrastá len v meste...)
V pohybovom (motorickom) vývine platia určia zásady a pravidlá, 2 ktoré by mal ovládať každý pedagóg a budúci rodič:
- vývin pohybov postupuje od hlavy k nohám (dieťa najprv zdvíha hlavu, potom sedí, potom chodí... nikdy to nie je inak)
- vývin pohybov postupuje od hlavnej osi tela k obvodu (najprv sa dieťa otáča celým telom, až potom sa naučí vytáčať len driek, hlavu...)
- vývin pohybov postupuje od cyklických k acyklickým pohybom (aj vy sa ľahko naučíte krúžiť oboma pažami vpred, ale skúste krúžiť jednou pažou vpred a druhou vzad...)
- postupuje od nepociťovania k pociťovaniu pohybov (dieťa nepochopí, čo znamená uvoľniť svaly = preto používame napríklad pojem handrová bábiky, roztápajúci sa sneh...)
- podlieha stupňovitému učeniu a postupnej kontrole (najprv sa na TV učíte jednotlivé kotúle, až potom ich spájame do väzieb - sústavným opakovaním postupne pochopíte, aj čo znamená zakloniť hlavu pri stojke...
- vývin pohybov smeruje ku kontrole a ovládaniu spontánnych pohybových reakcií (malé dieťa sa na stoličke neustále „vrtí“ – u vás sa predpokladá, že vydržíte sedieť sústredene a bez pohybu...)
- vývin pohybov podlieha rôznym procesom: niekedy pohyb skladáme z jednotlivých prvkov (syntéza) - niekedy zložitý pohyb rozkladáme na jednotlivé prvky (analýza)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Pohybový vývin dieťaťa | Referát | 236 slov | |
Pohybový vývin dieťaťa do 3 rokov | Referát | 778 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#clovek pohyb #vývoj človeka #vivin jedinca #pohyb-cloveka #vyvin ludskeho tela #maturita biologia #dusevny vyvin dietata #pohyb cloveka #vyvinDiskusia: Pohybový vývin človeka
Pridať nový komentárVygenerované za 0.020 s.