Stredná Európa po páde Veľkej Moravy
Stredná Európa po páde Veľkej Moravy v 10. až 12. stor.
Po rozpade Veľkej Moravy sa na jej bývalom území začali
rozvíjať dva nové štáty, český a uhorský, môžeme ich teda chápať ako štáty následnícke.
1. Vznik Českého
štátu: Územie Čiech je zo všetkých strán obkolesené horami. Človek tu žil odpradávna, čo dokazuje aj veľké množstvo
vyspelých archeologických kultúr, napr. Kelti aj Germáni. Začiatkom 6. stor. sa v Českej kotline objavili aj prví Slovania, ktorým sa po
latinsky podľa keltského kmeňa Bójov začalo hovoriť Bohemi (pod týmto termínom si ale predstavujeme všetkých obyvateľov Čiech).
Slovanský názov Česi sa po prvý raz objavil až na konci 9. stor., keď zozačiatku označoval iba družinu okolo vládnuceho kniežaťa a až
neskôr prešiel na celé české slovanské etnikum. Oblasť Žatecka osídlili Lučania, Mělnicko Pšovania, Kouřimsko Zličania, Polabie
Charváti, Litoměřicko Litoměřici a južné Čechy Doudlebi. Nížiny Českej kotliny boli a sú veľmi úrodné. Darilo sa poľnohospodárstvu,
rozvíjalo sa remeslo, ako centrá správy, obchodu aj kultu vznikali prvé hradiská, zo západu hrozilo franské nebezpečie, proste, prebiehal tu
podobný hospodársky, kultúrny aj politický vývoj ako na území Slovenska. Českí vládcovia sa rýchlo dostali aj do kontaktu s kresťanstvom
- v r. 845 bolo v Regensburgu pokrstených 14 českých kniežat.
Prvým historicky doloženým vládcom bol Svätoplukov
miestodržiteľ Bořivoj, zakladateľ legendárnej Přemyslovskej dynastie (podľa legendy bol ale prvým
vládcom Přemysl Oráč, manžel kňažnej Libuše). Bořivoj bol v 70-tych rokoch 9. stor. spolu so svojou
manželkou Ľudmilou na Svätoplukovom dvore aj pokrstený. Potom si na svojom hradisku v Levom Hradci nechal
postaviť prvý historicky známy kostol na českom území. Okolo r. 885 svoje kniežacie sídlo preniesol z Levého Hradca do
Prahy a tým sa Praha stala centrom rodiaceho sa českého štátu (postavil tu kostol zasvätený Panne Márii). Bořivojov
syn Spytihněv (895-915) sa po smrti Svätopluka v r. 894 okamžite osamostatnil (veľkomoravské
obdobie sa v českých dejinách často chápe ako obdobie násilného porobenia) a kultúrne aj politicky sa priklonil k "latinskému"
západu (ale až do 11. stor. tu paralelne pôsobili dve kultúry - latinská aj staroslovienska). Vládcovi východofranskej ríše
Arnulfovi potom vzdal vazalský hold. Medzi rokmi 915 až 921 vládol jeho brat Vratislav I., ktorý mal za
manželku Drahomíru, Slovanku pochádzajúcu z Brandenburgska, a ktorý začal na Pražskom hrade stavať baziliku sv. Juraja. Po
jeho smrti vládla ako regentka za svojich synov kňažná Drahomíra, ale pretože si politicky ani nábožensky nerozumela so
svojou svokrou Ľudmilou (tá bola kresťankou a ona, zdá sa, vyznávala ešte pohanské kulty), nechala ju svojimi vikingskými
sluhmi Tunom a Gomonom 15. septembra 921 na Ľudmilinom hrade Tetín rituálne zahrdúsiť. Od
r. 924 do r. 929 (možno 935) vládlo legendárne knieža Václav (žil v rokoch 907?-935?).
Bol veľmi dobrým
kresťanom, ktorý vraj sám mlátil a mlel obilie určené na bohoslužobné účely a pripravoval z neho hostie, ale na druhej strane zasa nechal
biť opilcov. Na Pražskom hrade začal stavať chrám sv. Víta. V domácej politike mal veľké problémy s pohanmi, v zahraničnej s Nemcami, keď
ho zakladateľ nemeckého štátu Henrich I. Vtáčnik porazil. Václav mu musel zložiť vazalský sľub vernosti
a odvádzať ročný tribút 500 hrivien striebra a 120 volov. Pre svoje kresťanstvo aj zahraničnú politiku mal doma veľký počet odporcov,
ktorých viedol jeho vlastný brat Boleslav a ktorý ho 28. septembra 929 (935?) aj zabil. O príčinách tejto
vraždy sa dlho viedli veľké spory, keď sa zdôrazňovala hlavne jeho tzv. "pronemecká" politika. Dnes sa všeobecne prijíma, že
pravou príčinou boli spory dynastické (Čechy v tej dobe boli napriek vazalskému sľubu samostatnou krajinou) a náboženské. Koncom 10. stor.
sa Václav aj Ľudmila stali zásluhou biskupa Vojtecha prvými českými svätcami a sv.
Václav sa dodnes uctieva ako patrón českej krajiny (vtedy aj vznikla prvá staroslovienska legenda o sv. Václavovi aj latinská
Kristiánova legenda).
Po jeho smrti vládol Boleslav I. Ukrutný (935-972). Za jeho vlády rozkvitalo
poľnohospodárstvo, domácke aj špecializované remeslo, hradiská. Bol prvým, ktorý v českých dejinách razil mince (strieborné denáre),
budoval hradskú správu, zmocnil sa Moravy, Sliezska a časti západného Slovenska. Bojoval s Nemcami, niekoľkokrát sa mu podarilo aj vyhrať,
ale v r. 950 podpísal prímerie a sľúbil vazalskú vernosť. Spolu s Otom I. potom 10. augusta 955
porazil na rieke Lech v blízkosti Augsburgu Maďarov. V jeho časoch navštívil Prahu arabský cestovateľ Ibrahím ibn
Jakub. Svoju expanzívnu politiku sprevádzal kresťanstvom a jeho najmladšia dcéra Mlada sa stala abatyšou prvého
kláštora v Čechách, založenom okolo r. 970, t.j. kláštora benediktínok pri sv. Jurajovi na Pražskom hrade.
Druhú svoju dcéru Doubravku (Bonu) vydal za poľské knieža Meška I. (sobáš sa uskutočnil v r. 965). Aj pod
jej vplyvom sa v Poľsku začalo šíriť kresťanstvo.
Po ňom vládol jeho syn Boleslav II. Pobožný (972-999).
Hneď v r. 973 bolo založené pražské biskupstvo (prvým biskupom sa stal Sas Dětmar), podriadené
arcibiskupstvu v Mainzu (Mohuči). 19. februára 982 sa druhým pražským biskupom stal Čech z rodu Slavníkovcov (to bol
kniežací rod Zličanov) Vojtech. Časom bola k jeho diecézi pripojená aj Morava a západné Slovensko. Vojtech
sa v svojej diecéze staral o opravdovú vnútornú a žitú vieru, čo narážalo na odpor veľkého počtu prívržencov pohanstva aj časti
kresťanského duchovenstva. Sklamaný Vojtech preto v r. 988 odišiel spolu so svojím nevlastným bratom
Radimom (Gaudenciom - neskorším prvým poľským arcibiskupom) do kláštora Monte Cassino. Nazpäť sa spolu s talianskými mníchmi,
vedenými Anastáziom (Radlom?) vrátil v r. 993. Za ich pomoci potom v tom istom roku založil v Prahe - Břevnove
prvý mužský benediktínsky kláštor v Čechách a venoval sa aj misionárskej činnosti v Uhorsku (podľa tradície mal okolo r.
972 pokrstiť aj budúceho kráľa Štefana) a Poľsku. V každom prípade bol prvým Čechom európskeho formátu. Ale v
Čechách naďalej pokračovala veľká vnútropolitická kríza - Slavníkovci Přemyslovcom odmietali poslušnosť a dokonca si začali raziť
vlastné mince. Tento rozpor vyriešili Přemyslovci útokom na ich centrum Libici nad Cidlinou a 28. septembra 995 všetkých
Slavníkovcov vyvraždili. V tom čase šíril Vojtech slovo Božie u pobaltských Prusov a bol nimi 23. apríla 997
aj umučený (nemecký cisár Ota III. chcel potom založiť v Prahe "arcibiskupstvo sv. Vojtecha", ale vďaka
politickým pomerom ho založil v poľskom Hniezdne, keď sa tu prvým arcibiskupom stal Radim, pražské arcibiskupstvo bolo
založené až v r. 1344).
Neschopný a krutý Boleslav III. Ryšavý potom v rokoch
999 až 1002 zničil dobré dielo svojich predchodcov. Bol z trónu zosadený a vlády sa chopil přemyslovský? (iní
píšu - poľský) opilec Vladivoj (1002-1003), ktorý si nechal Čechy udeliť v ríšske léno nemeckým kráľom
Henrichom II. Svätým (1002-1024). Od tých čias si nemeckí panovníci robili na české krajiny neustály nárok. Začal politický
chaos, české krajiny ovládol poľský vládca Boleslav Chrabrý a přemyslovská dynastia sa navzájom nivočila, oslepovala a
vraždila. V rokoch 1004-1012 vládlo knieža Jaromír (v r. 1035 bol v časoch dynastických
zmätkov zavraždený na záchode) a potom Oldřich (1O12-1034), ktorý v r. 1019 dobyl pre seba na Poliakoch
Moravu. S krásnou práčkou Boženou mal nelegitímneho syna Břetislava, ktorý vládol v rokoch 1035-1055. V
r. 1039 zaútočil na Poľsko, doniesol odtiaľ ostatky sv. Vojtecha a vydal tu tzv. Břetislavove
dekréta, v ktorých okrem iného sľúbil dodržiavať sviatosť manželskú, trestať opilstvo v krčmách či zakázal v nedeľu pracovať.
Neskôr zaviedol prvý český zákoník. Chcel sa oženiť s Jitkou (Gutou) z rodu Babenberkov, ale pretože bol nelegitímny,
musel ju uniesť z kláštora, kde ju jej otec schovával. Tesne pred svojou smrťou zaviedol nový nástupnícky poriadok -
seniorát, podľa ktorého bude vládnuť vždy najstarší Přemyslovec. Po ňom vládol Vratislav II. (1061-1092),
ktorý v r. 1063 založil Olomoucké biskupstvo (biskup Ján) a v r. 1085 získal hodnosť českého kráľa,
ktorú získal za pomoc Nemcom dobyť Rím (spor Henricha IV. s pápežom Gregorom VII.). Z vládcov 12. stor. treba spomenúť Soběslava I.
(1125-1140), ktorý ako prvý z českých vládcov dostal právo voliť nemeckého panovníka a Vladislava II. (1140-1173),
ktorý prestaval Pražský hrad a postavil kamenný Juditin most (bol to vrcholný rozvoj románskej architektúry). Za pomoc nemeckému
vládcovi Fridrichovi I. Barbarossovi v sporoch s Rímom (dobývanie Milána) dostal v r. 1158 titul "český
kráľ Vladislav I." a zasa zaviedol zásadu primogenitúry. V časoch kniežaťa Bedřicha (1178-1189) boli české krajiny
potvrdené ako ríšske léno a v r. 1182 bolo zriadené Moravské markgrófstvo. V rámci českého súštátia sa tak Morava stala
svojbytným správnym útvarom.
2. Vznik Uhorského štátu: Aj osídlenie Uhorskej nížiny má veľmi dlhú tradíciu
(pozri napr. praveké dejiny Slovenska). Po keltských Kotínoch tu v dobe rímskej bývali okolo rieky Tiszy germánski Gepidi, v severnej časti
Longobardi a v oblasti Panónie Ostrogóti. V Sedmohradsku žili thrácki Dákovia. V 5. stor. prišli Húni a Slovania, ktorí osídlili
severozápadnú časť dnešného Maďarska, po nich Avari (pozri Samova ríša), ktorých zničil Karol Veľký a chán
Krum, a nakoniec sa tu v polovici 9. stor. objavili kmene starých Maďarov, patriacich do ugrofínskej jazykovej skupiny. Ich pravlasťou
bola oblasť severozápadnej Číny a juhozápadného Mongolska, kde žili nomádskym spôsobom života. Odtiaľ sa v I. tis. pr. Kr. pohli na západ
a cestou prijímali prvky čínskej, arabskej, sarmatskej a turko-tatárskej kultúry. Až do polovice I. tis. po Kr. potom žili na území medzi
riekami Volga a Dneper. Odtiaľ sa potom v časoch veľkého sťahovania národov pohli na západ. Stredoveké legendy ich pôvod odvodzovali od
biblického Magoga (mali po ňom aj svoje meno) či od húnskeho náčelníka Attilu a jeho syna
Csabu, vodcu Maďarov. Boli kočovnými pastiermi - chovali kone, hovädzí dobytok, kravy a ovce. Ako nomádi boli vynikajúcimi jazdcami a
lukostrelcami a okrem pastierstva sa živili lúpežnými výpravami. Svojou pohyblivou jazdeckou taktikou (rýchlym menením bojového poľa a
útokmi zo všetkých strán) boli Maďari nebezpeční každej stredovekej pešej armáde aj ťažkému jazdectvu. Dokonale zmiatli a vyčerpali
akokoľvek dobre vyzbrojeného protivníka a zároveň zpustošili nechránené zázemie. To im v súdobých kronikách vynieslo veľmi nelichotivé
charakteristiky - jedia syrové mäso a pijú kobylie mlieko - kumys.
V polovici 9. stor. (862) sa pod vedením
legendárneho kniežaťa Álmoša objavili na hraniciach Karpatskej kotliny (vraj to bolo v blízkosti Užgorodu - pevnosť Hung,
preto im domáce karpatské obyvateľstvo začalo hovoriť Uhri a ich krajine Hungaria, iná povesť hovorí, že ich tu priviedol posvätný vták
Turul). Álmoš tu okrem vlastného kmeňa Megyer (odtiaľ slovo Maďar) doviedol ešte ďalších šesť, a to
Nyék, Kürtgyarmat, Tarján, Jenö, Kér a Keszi (náčelníci Eleud, Sundu, Ound, Colsoy, Huba a Tuhutum) a dohromady ich do jedného kmeňového
zväzu s počtom okolo 150 000 mužov spojil jeho syn Arpád (?-907), zakladateľ Arpádovskej dynastie. Ten v
r. 890 zaútočil na Bulharskú ríšu, ale bol Simeonom odrazený. V Karpatskej kotline sa definitívne usadili
koncom 9. stor. (v 19. stor. si uhorský parlament odhlasoval rok 896!), keď sa tak snažili uniknúť tlaku bojovných Pečenehov
(tento fakt sa v maďarskej historiografii nazýva honfoglalás = zaujatie vlasti). Arpád potom svoju ďalšiu expanziu zameral iba
na západ a podarilo sa mu rozvrátiť Veľkú Moravu. Po jeho smrti vládol jeho syn Zolta (907-955), ktorý si za manželku
zobral dcéru Mojmíra II. a založil tak arpádovsko-mojmírovskú dynastiu. Jeho velitelia Lél (ten vraj
pochádzal z oblasti Hlohovca?) a Bulču neustále pustošili severné Taliansko, Bavorsko, Alsasko-Lotrinsko a dostali sa až do
južného Francúzska. Ich útoky potom v bitke na rieke Lech 10. augusta 955 zastavil nemecký kráľ Ota I. a
český panovník Boleslav I. Ukrutný. Vojvodcovia Lél a Bulču boli popravení a moci sa
chopil Zoltov syn Takšoň (Taksony: 955-972). Po bitke na Lechu Maďari radikálne zmenili spôsob života - z
kočovných pastierov sa stali usadlí poľnohospodári a začali sa asimilovať s pôvodným obyvateľstvom Karpatskej kotliny, t.j. so Slovanmi
(mali napr. aj spoločné pohrebiská a ich materiálna kultúra sa dnes nazýva belobrdská kultúra) a zvyškami Hunov a Avarov. Je jasné, že
tento proces nebol jednoduchý a že bol sprevádzaný množstvom nepokojov, ale bol úspešný. Dôkazom vplyvu domáceho slovanského roľníckeho
obyvateľstva je množstvo slovanských poľnohospodárskych termínov, napr. brázda - barázda, dvor - udvar, krst - kerezt a pod.
Okolo r. 965 vzniklo Uhorské veľkokniežatstvo, ktorého súčasťou bolo aj územie Slovenska a hlavným strediskom
Ostrihom. Jeho vládcom bol syn Takšoňa veľkoknieža Gejza (972-997), ktorý mal so svojou krásnou
manželkou Šaroltou syna Vajka neskôr pokrsteného na meno Štefan. Ešte v r.
972 sa nechal aj so svojim synom Vajkom pokrstiť Brunom, nemeckým misijným biskupom z Pasova. Tým
vstúpil do kultúry západnej Európy a urobil tak základy uhorského včasnostredovekého štátu. (Oblasť Nitrianska ovládal jeho brat knieža
Michal, oženený so sestrou poľského kniežaťa Meška I. Adelaidou, ktorí mali spolu syna
Vazula). Zdá sa, že obidve kresťanské manželky mali na život svojich manželov veľký vplyv. Západnú orientáciu ešte zdôraznili
českí benediktíni vedení pražským biskupom Vojtechom (t.j. Adalbertom, Belou) a opátom
břevnovského kláštora Anastáziom (Astrikom), ktorí tu prišli v r. 995. Tí v Pannonhalme (na Panónskom
vrchu) založili v r. 996 benediktínsky kláštor sv. Martina, ktorého prvým opátom sa stal práve Anastázius
(996-1009). (Zakladajúcu listinu ale vydal až v r. 1002 kráľ Štefan I.). Prejavom západnej orientácie bol aj
sobáš Gejzovho syna Štefana s dcérou bavorského vojvodu Henricha II. a sestrou budúceho
nemeckého cisára Henricha II. Svätého Gizelou v r. 996. Pred svojou smrťou zaviedol Gejza
nástupnícku zásadu primogenitury.
Po jeho smrti sa vládcom Uhorska stal jeho syn Štefan (997-1038), ktorý musel
riešiť množstvo vnútorných problémov, hlavne povstanie šomodského (dn. juhozápadné Maďarsko) vojvodu Kopáňa, ktorý
vyznával pohanské náboženstvo a odmietal christianizáciu vedenú Štefanom. V potlačení tohto povstania mu výrazne pomohli
slovanskí veľmoži Hunt a Poznan a v dnešnej Bíni vtedy na ploche 107 ha vznikol veľký opevnený vojenský
tábor. 25. decembra r. 1000 bol Štefan pápežom Silvestrom II. korunovaný na
uhorského kráľa. Hlavným mestom bol Ostrihom. S korunováciou súhlasil aj nemecký cisár Ota III. Ak Gejza
základy štátu položil, tak Štefan ich plne rozvinul. Bol veľmi výbojným a energickým. Pre štátnu správu využil starý
veľkomoravský župný systém, ktorý premenil na komitáty (okolo roku 1038 ich bolo 15), ktoré sa delili na centurionáty a tie zasa na
dekanáty. Na čele komitátov stáli hradskí župani (comes castri). Zriadil aj kráľovskú kancelár a úrad palatína (nádvorného župana -
comes palatinus). Ten bol pôvodne správcom kráľovského dvora, potom kráľovým zástupcom, od 12. stor. najvyšším sudcom krajiny a od 14.
stor. spĺňal funkciu kráľovského miestodržiteľa. Podporoval poľnohospodárstvo, remeslo aj baníctvo a nechal raziť prvé uhorské
strieborné denáre (na niektorých z nich sa objavilo meno PRESLAVA, základ mena dnešného hlavného mestá Slovenska). Plne sa venoval aj
zákonom, v r. 1015 vyšiel prvý a v r. 1031 druhý zákonník. V nich upravil platenie desiatkov, zakázal
krvnú pomstu, svatobné únosy, dal pravidlá pre vznik súdov, určil správanie v kostoloch, zákony proti čarodejníctvu, ohováraniu a pod.
Poznal aj dôležitosť kresťanstva. Od začiatku jeho vlády tu pôsobili misionári talianskí, bavorskí, byzantskí aj českí, najmä
sv. Vojtech. Kráľovi Štefanovi sa okolo r. 1000 podarilo vybudovať samostatnú uhorskú
cirkevnú provinciu so sídlom v Ostrihome. Prvým ostrihomským arcibiskupom sa stal Dominik, druhým Anastasius
(Astrik). Tomuto arcibiskupstvu bolo už v r. 1000 podriadených 10 biskupstiev (napr. Jágerské, Päťkostolské, Rábske a pod), ktoré
kráľ často zakládal až s dodatočným súhlasom pápeža. Každých desať osád si muselo postaviť kostol. Veľké problémy mal v osobnom
živote. Pre svojho jediného syna Imricha nechal v r. 1015 napísať dielo "Mravné ponaučenia
kráľovičovi Imrichovi", v ktorom mu radí ako dobre vládnuť (že má podporovať cirkev, byť spravodlivým kresťanom a pod.). Spomína aj
fakt, že "... kráľovstvo jediného jazyka a jedinej obyčaje je slabé a krehké" ("Unius linguae uniusque moris regnum imbecille
et fragile est" Kap. 6). Tým položil základ stredovekej nadnárodnostnej koncepcie uhorského štátu a lepšie pochopil základné kamene
výstavby štátu než uhorskí politici 18. a 19. stor. Lenže Imrich v r. 1031 zomrel na poranenia, ktoré mu na
poľovačke urobil diviak. Tým zomrel Štefanov jediný syn a za svojho nástupcu určil svojho synovca Petra
Orseolu. Ale o trón mal záujem aj jeho bratranec Vazul, ktorý v tom čase opäť ovládal Nitrianske kniežatstvo (v r.
1001-1029 bolo toto kniežatstvo pod správou poľského vládcu Boleslava Chrabrého a súčasťou Uhorského kráľovstva sa
stalo až v r. 1030). Aby ho Štefan z nástupníckych práv vylúčil, nechal ho v r. 1031 oslepiť. Napriek tomu
zomrel v povesti svätosti 15. augusta 1038 a bol pochovaný v Stoličnom Belehrade (kanonizovaný bol 20. augusta
1083 v časoch kráľa Ladislava I.).
Po jeho smrti nastal v krajine chaos. Vládcovia arpádovskej dynastie
sa v rýchlom slede striedali, bolo tu plno intríg, vnútorných sporov a pod. Z významnejších panovníkov treba spomenúť
Vazulových synov Ondreja I. (1046-1060: ten vraj ako dar dostal od byzantského cisára Konštantína IX.
Monomacha (1042-1055) ženskú zlatú korunu, nájdenú v 60-tych rokoch 19. stor. v Ivánke pri Nitre, vraj bol v bitke ušliapaný
vlastným koňom), otca kráľa Šalamúna (1063-1074), a Bela I. (1060-1063), otca budúcich kráľov
Gejzu a Ladislava. Šalamún odrazil útoky Pečenehov a Kumánov a v jeho časoch vznikla aj prvá literárna
uhorská pamiatka - Maurova legenda, t.j. životy sv. Andreja-Svorada a Benedikta. V časoch Gejzu I. Veľkého (1074-1077)
rozkvitalo Nitrianske údelné kniežatstvo, ktoré ovládal jeho brat Ladislav a ktoré okrem iného spĺňalo úlohu
pohraničného vojvodstva, t.j. malo chrániť centrum kráľovstva pred útokmi zo severu a západu. Toto vojvodstvo bolo organizované podobne ako
franská marka a rozliehalo sa od rieky Moravy až po rieku Körös. V podstate sa tu Arpádovci učili vládnuť. Uhorsko v tom čase malo 45
komitátov, z ktorých 11 bolo na území dnešného Slovenska (nitriansky, hontiansky, trenčiansky). Kráľ bol veľkým ctiteľom Svorada a
Benedikta a v r. 1075 založil benediktínsky kláštor v Hronskom Beňadiku, ktorý sa v Pukanci venoval baníctvu striebra a v
Klíži ryžovaniu zlata. Z jeho čias pochádza aj spodná časť svätoštefánskej kráľovskej koruny, ktorou bol v r. 1075 aj
korunovaný a ktorá predstavuje zlatý byzantský diadém (tzv. grécka koruna). Dostal ju od cisára Michala VII. Dukasa
(1071-1078) a je na nej jeho vlastný obraz aj obraz Konštantína VII. Porfyrogenneta. Táto grécka koruna bola potom koncom 12.
stor. doplnená latinskou, na ktorej je zasa iba 8 apoštolov vrátane sv. Pavla.
Po Gejzovi I. vládol v r. lO77-1095
kráľ Ladislav I. Svätý. Bol to muž veľmi zbožný a ľudomilný, vzorný kresťan, naviac vynikajúci štátnik. Než sa stal
kráľom, bol nitrianskym údelným kniežaťom a to potom v jeho časoch prežívalo maximálny rozkvet, malo napr. vlastnú vnútornú aj
zahraničnú politiku a dokonca si razilo vlastné mince! Tento kráľ je známy tým, že vydal tri zákonníky, v ktorých zakazoval ženbu
kňazov, pohanské zvyky, krádeže a napr. prikázal chodiť v nedeľu do kostola (neuposlechnutie sa trestalo bitím) a božie súdy (tzv.
ordálie - ohňom či vodou sa dokazovala nevina odsúdeného) boli na území Slovenska povolené iba v Nitre a Bratislave. Všemožne podporoval
cirkev a kláštory baziliánske aj latinské, tzn. že v jeho časoch tu bol stále biritualizmus (latinský obrad prevládol až začiatkom 13.
stor!). Z konca 11. stor. je aj najstaršia kniha na Slovensku - Nitriansky kódex, čo je 50 pergamenových fólií s latinsky napísanými
nedeľnými a sviatočnými evanjeliami. V r. 1083 boli z jeho iniciatívy kanonizovaní sv. Štefan, Imrich, Svorad-Andrej
aj Benedikt a v r. 1085 sa neúspešne pokúsil obnoviť nitrianske biskupstvo. Bohužiaľ ale nemal syna, takže po jeho
smrti (pochovali ho vo Veľkom Varadíne - dn. Oradea v Rumunsku) vládol jeho synovec, syn Gejzu I. kráľ Koloman I.
Učený (1095-1116), niekedy zvaný Knihomoľ.
Bol to muž veľmi nevzhľadný, hrbatý a poloslepý, koktal a kulhal, mal ale
vynikajúci intelekt a bol veľmi vzdelaný (chystal sa na duchovnú dráhu a zdá sa, že pred tým, ako sa stal kráľom, bol aj jágerským
biskupom). Vydal veľké množstvo zákonov, v ktorých vymedzil súdnu právomoc kráľa, práva a povinnosti poddaných, zaviedol prísny celibát
a žiadal, aby sa kňazi venovali vzdelaniu. Prijal do svojho kráľovstva prenásledovaných Židov, ale v tom istom čase (okolo r. 1116) zaviedol
"Židovský zákon", podľa ktorého museli žiť oddelene od kresťanov, ale svoje dcéry museli za nich vydávať, tzn. robil ich
asimiláciu. Potvrdil ordálie v Nitre a Bratislave a zakázal súdy s bosorkami ("Strigy, kedže neexistujú, nech nie sú súdené").
Okolo r. 1106 obnovil nitrianske biskupstvo a prvým biskupom sa stal Gervazius. V r. 1111
a 1113 boli z iniciatívy zoborského opáta Godofreda vydané Zoborské listiny, ktoré predstavujú naše
najstaršie zachované listinné originály. Sú to pergamenové listiny, tá z r. 1111 je veľká 56x 32 cm a obsahuje majetkové
práva opátstva s menami významných obyvateľov Nitry, napr. kráľovský župan Bača, sudca Peregrinus či
predstaviteľ chrámovej školy Willermus grammaticus. Druhá z r. 1113 je veľká 46x 62 cm a obsahuje majetkový
súpis kláštorných majetkov od oblasti Turca až po Dunaj (spomína sa v nej 22 dedín a 13 majetkov, napr. Mučeníky, Járok, Kolíňany,
Lefantovce, Kostoľany pod Tríbečom a pod.). Veľké problémy mal s nitrianskym údelným kniežaťom Álmošom, preto ho v
r. 1115 nechal aj s jeho synom Belom oslepiť a tým existenciu tohto kniežatstva ukončil. Napriek tomu sa mu
hovorí knieža mieru a diplomacie, pretože viedol veľmi aktívnu zahraničnú politiku. V r. 1102 sa stal chorvátskym kráľom,
mal dobré vzťahy s Francúzskom aj Byzanciou, keď svoju neter Pirošku vydal za budúceho byzantského cisára Ioanna II.
Komnena (stala sa tu cisárovnou Irenou, žila a zomrela v povesti svätosti a východná cirkev si ju aj ako svätú
uctieva). Zlé skúsenosti mal s účastníkmi I. križiackej výpravy (zlodejskí križiaci boli napr. Nitrančanmi porazení). Získal aj časť
Dalmácie a Sedmohradsko a tým ukončil štátotvorný proces aj teritoriálny rozmach uhorského kráľovstva, ktorého hranice tak ostali až do
r. l918. Rozkvitala aj knižná kultúra, práve vtedy napr. vznikla Svätoštefánska menšia legenda.
Potom vládol rad slabých
kráľov, ktorí viedli časté a neúspešné vojny, čím podryli ekonomickú moc štátu a o zahraničnej autorite ani nehovoriac. Naviac bolo
územie uhorského kráľovstva neustále napádané Pečenehmi, Sikulmi aj Polovcami. Z významnejších panovníkov treba spomenúť Bela
II. Slepého (syna Álmoša, ktorý vládol v r. 1131-1141), ktorý bol pod silným vplyvom Byzancie a dokonca sa tu
pokúšal zaviesť kult sv. Ivana Rilského, Gejzu II. (1141-1162), v ktorého časoch prišli do Uhorska prví nemeckí osadníci
a usadili sa v okolí Banskej Štiavnice, a potom Belu III. (1172-1196), syna Belu II., ktorý úpadok uhorského
štátu zastavil. Tento muž patrí k najschopnejším panovníkom arpádovskej dynastie. Bol vychovávaný na byzantskom dvore (mal sa dokonca stať
cisárom a prijal aj kresťanstvo východného rítu) a po tom, ako bol v r. 1173 korunovaný na uhorského kráľa, urobil zo
svojej krajiny mohutnú a silnú ríšu. Viedol veľmi dobrú vnútornú aj hospodársku politiku a na jeho strieborných denároch sa od r.
1190 začal objavovať aj byzantský motív dvojitého kríža, ktorý sa neskôr stal znakom Horného Uhorska. Všemožne
podporoval cirkev a v r. 1192 nechal svätorečiť kráľa Ladislava I. V jeho čase boli v Uhorsku dve
arcibiskupstvá - ostrihomské a kaločské, keď to ostrihomské sa delilo na biskupstvo jágerské, vacovské, päťkostolské, rábske,
vesprímske a nitrianske. Hlavným mestom bol v tom čase ešte stále Ostrihom. Viedol aj veľmi aktívnu zahraničnú politiku, ktorá sa
prejavila v jeho sobášoch. So svojou prvou antiochijskou manželkou Annou Chatillonskou mal štyroch synov (medzi nimi budúcich
kráľov Imricha a Ondreja), a keď ovdovel, oženil sa po druhý raz s francúzskou princeznou Margitou
Kapetovou, dcérou Ľudovíta VII. I za jeho vlády bolo Uhorsko ohrodzované križiakmi (3. križiackou výpravou).
Nemecký cisár Fridrich I. Barbarossa si totiž v r. 1189 urobil v Petržalke pre svojich vojakov zberný tábor.
Kvitla aj knižná kultúra - jeho notár, magister P. zvaný Anonymus, napísal slávne "Gesta Hungarorum" (Skutky Uhrov), t.j. tzv.
Anonymovu kroniku, toľko diskutovanú cez 19. stor. Je tiež jediným Arpádovcom, ktorého telesné pozostatky sa dodnes zachovali. Podľa nich bol
vysoký 190 cm, čo v časoch, keď priemerná výška bola medzi 160-170 cm, bolo veľmi veľa. Ním v podstate končí uhorský včasný
stredovek.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta