Kúpna zmluva v zahraničnom obchode

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: babuska
Typ práce: Referát
Dátum: 12.06.2016
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 312 slov
Počet zobrazení: 5 011
Tlačení: 307
Uložení: 287

Kúpna zmluva v zahraničnom obchode

  • Kúpna zmluva- predstavuje vzájomný záväzok 2 zmluvných strán à predávajúceho a kupujúceho.
  • Kúpnu zmluvu upravuje obchodný zákonník.
  • Z kúpnej zmluvy vyplývajú pre obe strany tieto základné náležitosti:

Predávajúci je povinný:

  • Dodať tovar podľa zmluvy.
  • Odovzdať doklady, kt. sa na tovar vzťahujú (napr. prepravné doklady)
  • Umožniť kupujúcemu nadobudnúť právo na tovar.

Kupujúci je povinný:

  • Prevziať dodaný tovar podľa zmluvy.
  • Zaplatiť za tovar.

 

Vznik kúpnej zmluvy

*Podmienky vzniku KZ:

  1. spôsobilosť zmluvných strán na uzatvorenie kúpnej zmluvy

-FO musí mať spôsobilosť na právne úkony ( vek 18 rokov), u PO musí túto podmienku spĺňať zástupca

 

  1. právny dôvod uzatvorenia KZ

-KZ vzniká na základe určitého dôvodu

 

  1. prípustný (dovolený) obsah KZ

-obsah zmluvy nesmie byť v rozpore so zákonmi, dobrými mravmi a pod.

 

  1. možnosť plnenia KZ

-predmet KZ musí byť reálny. Nemôže ísť o nereálny predmet (predaj Slnka)

-KZ treba splniť v súlade s predpismi

 

  1. súhlasný prejav vôle

-uzatvorenie KZ musí nastať slobodne, vážne, zrozumiteľne a jednoznačne

 

Priebeh KZ

  1. Fáza- vznik KZ (návrh, prijatie návrhu a uzatvorenie KZ)
  2. Fáza- plnenie KZ (dodanie tovaru a platenie)
  1. Fáza- vznik KZ
  • Návrh KZ môže vyjsť od kupujúceho alebo predávajúceho
  • Ak návrh vychádza od kupujúceho a partneri sa nepoznajú, je dopyt 1. Písomnosťou- nie je záväzný
  • Pri opakovanom obchode je 1. písomnosťou objednávka
  • Ak návrh vychádza od predávajúceho, je písomnosťou ponuka
  • Je záväzná
  • Nezáväznosť musí byť vyznačená (napr. do vyčerpania zásob, podľa výrobných možností...)

Prijatie návrhu predstavuje potvrdenie objednávky.  Potvrdenie objednávky je zároveň formou uzatvorenia KZ.

  1. Fáza- plnenie Kz
  • Plnenie KZ znamená dodanie tovaru a platenie za tovar. Plnenie sa môže uskutočniť aj vopred, t.j. pred dodaním tovaru. KZ je najčastejším typom zmluvy. Môžu ju uzatvoriť aj FO.

 

Formy KZ

  • KONTRAKT- uzatvára sa spravidla medzi prítomnými alebo na základe výmeny obchodnej korešpondencie (napr. prijatie záväznej ponuky kupujúcim, potvrdenie objednávky predávajúcim).
  • Má podobu predtlačeného dokumentu (tlačiva), v ktorom sú uvedené podstatné náležitosti zmluvy.

Obsah KZ

Kúpna zmluva

  • Zmluvné strany
  • Druh a kvalita tovaru
  • Množstvo tovaru
  • Cena tovaru
  • Balenie
  • Dodacie podmienky
  • Platobné podmienky
  • Iné podmienky (napr. doprava, servis, montáž, reklamné podmienky)

 

Podstatné náležitosti

  • Zmluvné strany (predávajúci a kupujúci)
  • V KZ musia byť uvedené zmluvné strany, t.j. názov, sídlo, zástupcovia predávajúceho a kupujúceho
  • Druh a kvalita tovaru
  • Z hľadiska druhu môže byť tovar zastupiteľný a nezastupiteľný
  • Zastupiteľný tovar- každý kus tovaru daného druhu má rovnaké znaky, nie je potrebné každý z nich pri kúpe merať osobitne, vážiť alebo vopred prehliadnuť (napr. cukor, mlieko, káva)

 

  • Nezastupiteľný tovar- líši sa od ostatných, kupuje sa len na základe predchádzajúcej prehliadky (auto, byt)
  • Kvalitu pri zastupiteľnom tovare môžeme určiť rôznymi spôsobmi (napr. vzorky, ochranné známky), typom (autá), normou (papier formát A4), obchodnými triedami.

 

Množstvo tovaru

 

  • Určuje sa v rôznych merných jednotkách (napr. meter látky, kilo cukru, m2 parkiet, m3 piesku, hl vína, ks auta, kartón džúsov)
  • V medzinárodnom obchode sa používajú aj špeciálne jednotky. (napr. bavlna sa predáva v balíkoch, tabak v žochoch, ropa v bareloch)

Množstvo tovaru v KZ možno určiť:

  • Presne- objednané množstvo musí súhlasiť s dodaním množstvom
  • Približne- s určitou odchýlkou (pri tovare, kt. vysychá)

 

  • HRUBÁ HMOTNOSŤ- brutto, bttoà tovar + obal
  • ČISTÁ HMOTNOSŤ- netto, nttoà tovar
  • TARA- taà obal

Cena tovaru

Cena môže byť v KZ stanovená:

  • PRIAMO- pevná cenaà sa stanoví priamo. Je udaná pevnou sumou za mernú jednotku (napr. 170€ za 1KS)
  • NEPRIAMO- pohyblivá cenaà dohodnú sa pravidlá, podľa kt. sa cena určí neskôr, alebo platí cena, kt. je bežná v čase uzatvorenia zmluvy (napr. cena aká bude 30. 11. 2008 na Londýnskej burze)

Zľavy z cien:

  • Skonto- je cenová zrážka pri platení pred dohodnutým termínom splatnosti
  • Rabat- zľava z ceny poskytovaná za urč. Podmienok
  • množstvový rabat- poskytuje sa pri odbere väčšieho množstva
  • vernostný rabat- poskytuje sa kupujúcemu, kt. pravidelne nakupuje u predávajúceho
  • vstupný rabat- poskytuje sa pri zavedené nového výrobku na trh
  • veľtrhový rabat- poskytuje sa počas veľtrhov
  • Bonifikácia- je zľava za drobné straty na tovare alebo pri dodávke tovaru nižšej kvality ako bolo dohodnuté (len so súhlasom kupujúceho).

Vedľajšie náležitosti

BALENIE

  • V KZ sa určí druh obalu a balenia. Ak nie je obal v zmluve určený, použije sa bežný obal v krajine predávajúceho.
  • Obal musí vyhovovať predpisom v krajine vývozu i dovozu.
  • Súčasťou niektorých obalov je signo.

SIGNO- je návod na zaobchádzanie s tovarom počas prepravy vzhľadom na jeho vlastnosti (napr. šípky smerom hore)

 

Dodacie podmienky

Zahŕňajú:

  1. Čas plnenia dodávky (dodaciu lehotu)
  2. Miesto plnenia dodávky (miesto prechodu vlastníctva)
  3. Miesto prechodu nákladov a rizík

 

  1. ČAS PLNENIA DODÁVKY (dodacia lehota)
  • V KZ sa určí termín dodávky, t.j. kedy predávajúci dodá tovar kupujúcemu
  • Kupujúci má zvyčajne záujem o čo najkratšiu dodaciu lehotu

Podľa dodacej lehoty rozlišujeme:

  • Dodávkové (termínové) obchody- presne alebo približne určujú, kedy sa má tovar dodať kupujúcemu. Patria sem:
  • Približné určenie dodacej lehoty- do 6 mesiacov po uzatvorení kontraktu, začiatkom mesiaca (prvých 10 dní), v polovici mesiaca (od 10. Do 20. Dňa) koncom mesiaca (posledných 10 dní).
  • Presné určenie dodacej lehoty- 30. 11. 2008
  • Postupná dodacia lehota- pri dodávkach väčšieho množstva v pravidelných intervaloch, určí sa začiatok a koniec dodávky
  • Fixná dodacia lehota- používa sa pri obchodoch, kde je presný termín veľmi dôležitý, pri nej sa neposkytuje náhradné plnenie, napr. 1. 12. 2008
  • Promptné obchody- vyznačujú sa okamžitou dodacou lehotou napr. ,,ihneď“, ,,ihneď zo skladu“, ,,promptne“. V medzinárodnom obchode sa tým rozumie do 8 dní od uzatvorenia KZ.
  1. MIESTO PLNENIA DODÁVKY (miesto prechodu vlastníctva)
  • Je to miesto, kde predávajúci odovzdá tovar kupujúcemu alebo prepravcovi v dohodnutom množstve a kvalite.
  • Odovzdanie tovaru sa môže uskutočniť:
  • Osobne- tovar sa skutočne odovzdá kupujúcemu
  • Symbolicky- kupujúcemu sa odovzdajú iba doklady, kt. sa vzťahujú na tovar (napr. dodací list, prepravný list)

Na mieste plnenia prechádza vlastníctvo z predávajúceho na kupujúceho.

  1. PRECHOD NÁKLADOV A RIZÍK
  • V KZ je dôležité dohodnúť, kto nesie všetky náklady (prepravné, skladové, poistné, colné a i.), t.j. kto ich platí a kto je zodpovedný za prípadné poškodenia alebo straty tovaru počas prepravy, prekládky a skladovanie. Hovoríme o prechode nákladov a rizík.

 

Platobné podmienky

Základnou povinnosťou kupujúceho je prevziať tovar a v súlade so zmluvou zaplatiť kúpnu cenu.

Súčasťou platobných podmienok sú:

  • Miesto platenia
  • Spôsob platenia
  • Doba splatnosti 
  • Miesto platenia je miesto, kde sa bude platiť. Môže ním byť napr. banka v sídle predávajúceho alebo kupujúceho.
  • Spôsob platenia predstavuje konkrétny platobný nástroj (napr. v hotovosti, zmenka a i.). súčasťou je aj uvedenie meny, v kt. sa bude platiť.
  • Doba splatnosti určuje čas, kedy sa bude za dodaný tovar platiť.

Poznáme:

  • platenie vopred (pred dodávkou)
  • platenie pri dodávke (promptné platenie)
  • platenie po dodávke 
  • Platenie vopred sa používa ak sa partneri nepoznajú alebo pri špeciálnych objednávkach, napr. dodávke lodí alebo investičných celkov. Môže mať formu preddavku
  • Platenie pri dodávke znamená, že kupujúci platí za tovar pri jeho prevzatí. Používa sa pri kúpe v obchode, pri kúpe na dobierku a pod.
  • Platenie po dodávke sa používa, ak kupujúci platí tovar až po uplynutí určitého dohodnutého času, napr. 14 dní po dodávke tovaru.

 

Plnenie KZ

Je záverečná fáza vývoznej alebo dovoznej operácie.

 

Predávajúci:

  • Odovzdá tovar kupujúcemu v súlade s KZ
  • Umožní kupujúcemu nadobudnúť vlastnícke právo na tovar odovzdaním dokumentov kt. svedčia o vlastníctve, alebo fyzickým odovzdaním tovaru a pod.

Kupujúci:

  • Tovar prevezme a zaplatí v súlade s KZ

Poruchy v plnení KZ

-nedodržanie druhu a kvality tovaru                                       -neprevzatie tovaru bez uvedenia dôvodu

-nedodržanie množstva tovaru                                                                   -nezaplatenie za tovar včas alebo vôbec

-nedodržanie dodacej lehoty                                                                       -chyby v dokladoch a i.

Každú poruchu v plnení KZ treba reklamovať.

 

Kupujúci- napr. kvalitu, množstvo, oneskorenú alebo nekompletnú dodávku a i.

Predávajúci- napr. oneskorená platba, úhrada nižšej sumy, ako bola fakturovaná a i.

Reklamácia v zahraničnom obchode- je písomné oznámenie druhej zmluvnej strane o tom, že záväzok nebol splnený v súlade s podmienkami dohodnutými v zmluve.

Reklamačná lehota predstavuje termín, v kt. sa má uplatniť reklamácia. Je v jednotlivých krajinách rôzna. (napr. v Rakúsku a Nemecku treba reklamovať ihneď.)

V prípade reklamácie kvality tovaru hovoríme o zjavných alebo skrytých chybách.

Zjavné chyby sa dajú zistiť na 1. pohľad alebo bežnou prehliadkou. Treba ich reklamovať ihneď po zistení.

Skryté chyby sa nedajú zistiť bežnou prehliadkou. Treba ich reklamovať v stanovených lehotách.

  • Reklamáciu treba oznámiť druhej strane písomne a bezodkladne.
  • Reklamačnú skutočnosť treba dokázať dohodnutým spôsobom.
  • Kupujúci môže uniesť v reklamácií návrh na riešenie reklamácie (napr. poskytnutie zľavy za nižšiu kvalitu).
  • Predávajúci posúdi opodstatnenosť reklamácie a vyjadrí sa k nej.
  • Môže reklamáciu zamietnuť, prijať návrh kupujúceho na riešenie reklamácie alebo navrhnúť iný spôsob riešenia.
  • Ak predávajúci zamietne reklamáciu, musí to zdôvodniť. S navrhovaným riešením reklamácie musia súhlasiť všetci zúčastnení partneri.
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu