Trh, Trhový mechanizmus

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Dátum: 23.07.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 724 slov
Počet zobrazení: 8 492
Tlačení: 663
Uložení: 569
Trh - je miesto /nemusí byť konkrétne/, kde sa stretáva predávajúci a kupujúci a predáva alebo kupuje niečo, aby sa dohodli o predaji a kúpe určitého tovaru za určitú cenu
  - je to sféra ekonomiky, v ktorej sa realizuje výmena tovarov ako špecifického ekonomického vzťahu medzi subjektami trhu
 
Typy trhov
 
Podľa počtu tovarov  - čiastkový trh - napr. robím prieskum trhu vlasovej kozmetiky
  - agregátny trh  - napr. robím prieskum druhov tovarov – čo sa kupuje, čo sa predáva
 
Podľa predmetu kúpy a predaja - trh výrobkov a služieb a tovarov
  - trh výrobných faktorov (trh s: + kapitálom, +prac.silou, +prírod.zdrojmi)
  - finančný trh (s peniazmi)
 
Podľa územného hľadiska (územia) - miestny trh /regionálny/ (mestá, obce, regióny)
  - národný trh (v rámci 1 krajiny)
  - svetový trh /medzinárodný/ (všetky trhové tranzakcie medzi krajinami)
 
SUBJEKTY TRHU
 
1/ Firma - výrobca - na trhu predáva svoje výrobky a služby
  - kupuje výrobné faktory
 
2/ Domácnosti - spotrebiteľ  - platia za tovar
  - predávajú výrobné faktory (svoju pôdu, svoju prácu,...)
 
1., 2. sú na trhu ako kupujúci aj ako predávajúci
 
3/ Štát  - špecifický subjekt trhu, lebo v zmiešanej ekonomike je jeho účasť na trhu nutná, pretože štát musí
    vytvoriť legislatívu
  - musí /mal by/ garantovať odstraňovanie negatívnych javov trhu - monopol
  - musí /mal by/ ochraňovať slobodné, trhové, konkurenčné prostredie
  - myl by vytvoriť podmienky pre získanie zamestnania
 
NEDOSTATKY TRHU
 
- ak štát chráni monopol
- verejné statky
- externalita - vedľajší efekt fungovania trhu
    negatívna otvorím továreň –> smrad –> znečistené ovzdušie ß vedľajší produkt
    pozitívna včelia farma –> ak včely ešte opeľujú susedove pole ß vedľ. Prod., sused mu za to neplatí
 
TRHOVÝ MECHANIZMUS
 
- súhrn procesov a vzťahov, ktoré vznikajú na trhu
 
procesy: 1) proces tvorby dopytu
  dopyt - množstvo tovaru, kt. sú spotrebitelia schopní a ochotní kúpiť na trhu za určitú cenu (to, čo si my pýtame)
  - závisí od: ceny, našich príjmov, záujmov
 
  - ak zakreslíme vzťah medzi cenou tovaru a požadovaným množstvom, získame krivku dopytu, ktorá má klesajúcu tendenciu
 
2) proces tvorby ponuky
  ponuka  - súhrn všetkých výrobkov a služieb, s ktorými firma prichádza na trh, aby ich predala za určitú cenu
  - závisí od: ceny
  výrobných nákladov
  prístupných výrobných faktorov
  - môže byť:   INDIVIDUÁLNA – ponuka jednej firmy
  ČIASTKOVÁ – ponuka 1 tovaru od viacerých firiem
  AGREGÁTNA – ponuka všetkých tovarov od všetkých firiem
 
  - ak zakreslíme vzťah medzi ponúkaným množstvom a cenou,
    získame krivku ponuky, ktorá má stúpajúcu tendenciu

POSUN KRIVIEK  - krivky ponuky a dopytu môžeme posúvať doprava alebo doľava
  - krivka dopytu sa posúva vtedy, ak sa mení počet kupujúcich alebo ich príjmy či preferencie
  - krivka ponuky sa posúva vtedy, ak sa zmenia výrobné náklady, ceny výrobných faktorov
 
PROCES TVORBY CENY
 
- kupujúci chce čo najlepšie kúpiť a predávajúci čo najlepšie predať
- rovnovážna cena je cena, ktorú sú ochotný rešpektovať aj predávajúci aj kupujúci
- vniká vtedy, keď sa dopyt = ponuke
- krivka dopytu a ponuky sa pretína v bode E – ekvilibrium = rovnováha
- rovnovážna cena je na trhu veľmi zriedkavá, preto sa vytvára aktuálna cena = trhová
- ak dopyt prevyšuje ponuku – cena ide hore (stúpa)
- stúpajúcou cenou klesá dopyt a keď klesá dopyt stúpa ponuka
 
TRH A KONKURENCIA
- trhový mechanizmus bez konkurencie nemôže fungovať
- nepriateľom trhu je monopol
- pravidlo na trhu – firma chce získať čo najväčší zisk a spotrebiteľ chce čo najlacnejšie kúpiť
 
- konkurencia – voľná súťaž, ktorá môže byť aj na strane ponuky i dopytu
  ☼ na strane ponuky  -každá firma sa snaží na trhu mať najlepšiu pozíciu i zisk a to i na úkor iných firiem
 
  konkurencia - cenová – dať čo najlacnejšie cenu aby nalákala najviac spotrebiteľov
  - necenová – design, kvalita, reklama, záruč. a pozáruč. servis,...
 
  ☼ na strane dopytu - každý chce čo najlacnejšie kúpiť, nakupujeme keď je tovar najlacnejší
   
  konkurencia podľa podmienok:
  - dokonalá - rovnaké východiskové pozície – všetci majú rovnaké podmienky
  - nie je v realite možná .  .
  - nedokonalá  - je bežná, lebo nemáme rovnakú východiskovú situáciu
  - je v 3 formách: OLIGOPOL
  MONOPOLISTICKÁ KONKURENCIA
  MONOPOL
 
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCIA - veľa firiem, ktoré robia nejaký produkt
 
OLIGOPOL  - menší počet veľkých firiem, ktoré nepustia na trh malé firmy (automobilové firmy
  - ceny tovarov sú mierne nad rovnovážnou cenou
 
MONOPOL - 1 výrobca určitého produktu na trhu
  - cena je výrazne nad rovnovážnou cenou
  administratívny monopol - je taký, ktorý si štát umelo na trhu udržiava
  protimonopolný úrad - inštitúcia, ktorá sa zaoberá aby nevznikol na trhu monopol

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu