Trhový systém a mechanizmus
Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 23.07.2009
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 164 slov
Počet zobrazení: 10 080
Počet zobrazení: 10 080
Tlačení: 650
Uložení: 728
Uložení: 728
Trhové hospodárstvo: - je organizácia ekonomiky, kde produkty vyrábajú jednotliví oddelení výrobcovia a každý z nich sa špecializuje na výrobu istého výrobku. Na uspokojovanie potrieb je nevyhnutná kúpa a predaj výrobkov na trhu. To znamená, že medzi výrobu a spotrebu vstupuje výmena, ktorá sa uskutočňuje na trhu.
Pre vznik trhového hospodárstva sú nevyhnutné dve podmienky:
- deľba práce - existencia samostatných výrobkov
Trh: - prostor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti (tovary) resp. oblasť ekonomiky, v ktorej sa stretáva ponuka a dopyt a kde dochádza k výmene statkov alebo výrobných faktorov medzi subjektami ekonomiky
Trhové subjekty:
- podniky(firmy) -domácnosti -štát
Trh a riešenie ekonomických problémov:
1. čo vyrábať - určujú spotrebitelia, čo kúpia a čo nie. Peniaze, ktoré vynaložia na nákup sa dostanú do rúk výrobcom a tí ich použijú na vyplatenie mzdy, renty a dividentov. Takto spotrebitelia dostanú peniaze vo forme dôchodkov. 2. ako vyrábať - podmieňuje konkurencia medzi výrobcami. Čím bude mať podnik menšie náklady, tým bude mať väčší zisk. 3. pre koho vyrábať - rozdeľovanie dôchodkov medzi obyvateľmi sa uskutočňuje podľa množstva výrobných faktorov, ktoré vlastnia a podľa cien výrobných faktorov.
Typy trhov:
1) podľa územného hľadiska – veľkosti trhu:
- miestny trh - kúpa a predaj tovarom na určitom mieste
- národný trh - zahŕňa výmenu medzi jednotlivými trhmi
- medzinárodný trh - prepojenie vnútorných trhov niekoľkých krajín
- svetový trh - objem kúp a predajov medzi partnermi všetkých krajín sveta
2) podľa vecného hľadiska – predmetu výmeny:
- trh tovarov a služieb - kupujú a predávajú sa materializované výrobky - tovary a nematerializované služby
- trh výrobných faktorov - prírodné zdroje, práca, kapitál
- finančný trh - peňažné, kapitálové, devízové, trhy drahých kovov, poistné
- burza - špecifický druh trhu - vysokoorganizovaná forma trhu, na ktorom sa obchoduje s cennými papiermi, tovarmi a devízami. Najrozšírenejšie sú peňažné a tovarové burzy.
3) podľa množstva vymieňaného tovaru(stupňa agregácie) - kvantitatívne hľadisko:
- čiastkový trh - predáva a kupuje sa jediný druh tovaru
- agregátny trh - trh všetkých tovarov a služieb
4) podľa miery regulácie:
- voľný trh – existuje bez obmezení, s pružným dopytom a ponukou
- viazaný trh – do určitej miery regulovaný štátom
Všetky uvedené typy trhov s považujú za legálne. Okrem nich sa formujú aj ilegálne trhy - sprievodným znakom nedostačujúcich ekonomík
5) podľa súladu s legislativou:
- legálny trh – v súlade existujúcim zákonodarstvom v krajine alebo oblasti
- pololegálny (šedý) trh – tolerovaný do určitej miery príslušnými orgánmi
- nelegálny trh – tzv. čierny alebo neoficiálny trh
Trhový mechanizmus: - súhrn procesov a vzťahov, ktoré vzikajú pri kúpe a predaji tovarov, služieb alebo výrobných faktorov za trhovú cenu, pričom tieto procesy ovplyvňujú nielen samotný trh, ale aj výrobu, rozdeľovanie a spotrebu.
V trhovom mechanizme sú podstatné tri procesy:
a) proces tvorby dopytu b) proces tvorby ponuky c) proces tvorby cien - vytvárania rovnovážnej ceny
Dopyt a krivka dopytu
Rozhodnutia spotrebiteľov o kupovanom množstve tovarov v závislosti od jeho ceny tvoria dopyt po tovare.
- krivka dopytu ukazuje, za akú cenu sú spotrebitelia ochotní kúpiť určité množstvo určitého tovaru. Krivka dopytu charakterizuje správanie sa kupujúcich. Medzi cenou a množstvom je nepriamoúmerný vzťah - cena klesá( má klesajúcu tendenciu), požadované množstvo sa zvyšuje.
Ponuka a krivka ponuky
Ponuka charakterizuje výrobcov ako predávajúcich. Cieľom je dosahovať zisk, podnik sa preto bude zameriavať na takú produkciu, ktorú bez problémov predá.
- individuálna – ponuka 1 tovaru od 1 výrobcu
- čiastková – ponuka 1 tovaru od vrtkých výrobcov
- agregátna – ponuka všetkých výrobkov od všetkých výrobcov
- krivka ponuky ukazuje, aké množstvo sú výrobcovia ochotní predať pri rôznych cenách na trhu. Krivka ponuky je vpravo nahor stúpajúca( má stúpajúcu tendenciu)
Rovnováha dopytu a ponuky
Na základe ponuky a dopytu sa na trhu vytvára rovnovážna cena a rovnovážne množstvo tovaru. Cena a množstvo sú pre kupujúcich a predávajúcich zhodné. Krivka dopytu a ponuky sa pretína v bode E = Equilibium
Nerovnováha dopytu a ponuky
Nerovnováha dopytu a ponuky nastáva, ak dopyt sa nerovná ponuke.
Pri cene vyššej, ako je rovnovážna je na trhu prebytok tovarov. Ponúkané množstvo tovarov je väčšie, ako požadované. Táto skutočnosť stláča cenu na úroveň rovnovážnej ceny. Nedostatok tovarov nastáva vtedy, ak cena poklesne pod rovnovážnu cenu a ponúkané množstvo je menšie, ako chcú kupujúci kúpiť
Cena
- suma, za ktorú sa kupujú predávajú tovary a služby. Svoju cenu majú aj výrobné faktory pôda, práca, kapitál
- rovnovážna – eqilibrium- miesto stretnutia ponuky a dopytu
- trhová – aktuálna cena na trhu, závisí od ponuky a dopytu
Trhová konkurencia
Podmienkou fungovania trhového mechanizmu t.j. vytvárania dopytu a ponuky a rovnovážnej ceny je konkurencia - stretávanie sa rôznych subjektov trhu, kde každý z nich chce realizovať svoje rôzne ekonomické záujmy.
a) podľa subjektov na trhu:
- na strane dopytu - konkurencia medzi spotrebiteľmi, každí z nich chce kúpiť čo najviac a čo najlepšie, hoci aj na úkor ostatných spotrebiteľov. Význam tejto konkurencie rastie najmä vtedy, keď dopyt prevyšuje ponuku.
- strane ponuky - vzniká vtedy, keď ponuku prevyšuje dopyt
b) podľa formy prejavu:
- cenová konkurencia - znižovanie cien výrobkov v nádeji, že konkurenti sa nebudú vedieť týmto nízkym cenám prispôsobiť
- necenová konkurencia - výrobcovia lákajú spotrebiteľov predovšetkým rastom kvality, inováciami. Ďalšími prostriedkami je reklama, poskytovanie zliav, predaj na úver.
c) z hľadiska podmienok aké majú výrobcovia na trhu:
- dokonalá konkurencia - je len teória a v reálnom hospodárstve neexistuje(Smith-neviditeľná ruka trhu). Vychádza z týchto predpokladov:
- ide o konkurenciu medzi veľkým množstvom výrobcov
- všetci vyrábajú rovnaký výrobok
- každý výrobca má možnosť úplne voľného vstupu do odvetia
- nedokonalá konkurencia:
- monopolistická konkurencia
- oligopol
- absolútny monopol
1. monopolistická konkurencia - trh jedného výrobku, ktorí vyrábajú mnohí výrobcovia sa približuje k dokonalej konkurencii. Výrobok každého výrobcu je len trochu odlišní od ostatných.
2. oligopol - na trhu existuje len niekoľko výrobcov, ktorí majú značnú ekonomickú silu, takže bránia vstupu ďalším predávajúcim na trh. Poznáme homogénny(1 výrobok) alebo heterogénny(viac výrobkov) (známy aj duopol – napr. v minulosti na SR T-Mobile a Orange)
3. absolútny monopol - v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý tak získava absolútnu moc nad spotrebiteľom. Je to protipól dokonalej konkurencie. V takom prípade nastáva regulácia štátom.
Podmienky trhu:
- súkromné vlastníctvo - každý tovar má majiteľa,
- slobodné rozhodovanie ako naložiť s tovarom,
- sloboda človeka,
- komunikácia medzi výrobcom a spotrebiteľom - na jej základe je určovaná cena,
- voľné ceny (liberalizácia),
- voľný pohyb tovarov,
- zásahy štátu len na základe zákona, nie slobodne.
Znaky dokonalého trhu:
- velký počet spotrebiteľov a výrobcov
- množstvo informácií
- žiadne monopolné postavenie
Nedostatky trhu:
- štát chráni monopol
- verejné statky (strata konkurencie)
- externality (vedľajší efekt nezámerný-napr. znečisťovanie)
Agregácia = spojovanie, zhrňovanie, zhlukovanie
Komplementy = statky kt. sa spotrebúvaju súčasne s daným tovarom, rast ceny jedného zníži dopyt po inom tovare ( auto + benzín, niútová sadzba za hovor + počet hovorov)
Substitúty = statky, kt. sa vo svojej spotrebe vylučujú, rast ceny statku vyvoláva pokles dopytovaného množstva a súčasne rast celého dopytu po zostávajúcich statkoch(pevné linky + mobilné telefóny)
Barter = pôvodná naturálna výmena tovaru za tovar, dnes sa vyjadruje hodnota všetkých statkov jedným specifickým statkom- peniazmi – výmenný pomer statkov vyjádřený v peňaýných jednotkách sa nazýva cena
Pre vaše potešenie spracovala Dušička Dingová, ktorá verí že tento papierik sa na písomečke zíde! Je tu všetko po evkin referát –po výrobné faktory
Pre vznik trhového hospodárstva sú nevyhnutné dve podmienky:
- deľba práce - existencia samostatných výrobkov
Trh: - prostor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti (tovary) resp. oblasť ekonomiky, v ktorej sa stretáva ponuka a dopyt a kde dochádza k výmene statkov alebo výrobných faktorov medzi subjektami ekonomiky
Trhové subjekty:
- podniky(firmy) -domácnosti -štát
Trh a riešenie ekonomických problémov:
1. čo vyrábať - určujú spotrebitelia, čo kúpia a čo nie. Peniaze, ktoré vynaložia na nákup sa dostanú do rúk výrobcom a tí ich použijú na vyplatenie mzdy, renty a dividentov. Takto spotrebitelia dostanú peniaze vo forme dôchodkov. 2. ako vyrábať - podmieňuje konkurencia medzi výrobcami. Čím bude mať podnik menšie náklady, tým bude mať väčší zisk. 3. pre koho vyrábať - rozdeľovanie dôchodkov medzi obyvateľmi sa uskutočňuje podľa množstva výrobných faktorov, ktoré vlastnia a podľa cien výrobných faktorov.
1) podľa územného hľadiska – veľkosti trhu:
- miestny trh - kúpa a predaj tovarom na určitom mieste
- národný trh - zahŕňa výmenu medzi jednotlivými trhmi
- medzinárodný trh - prepojenie vnútorných trhov niekoľkých krajín
- svetový trh - objem kúp a predajov medzi partnermi všetkých krajín sveta
2) podľa vecného hľadiska – predmetu výmeny:
- trh tovarov a služieb - kupujú a predávajú sa materializované výrobky - tovary a nematerializované služby
- trh výrobných faktorov - prírodné zdroje, práca, kapitál
- finančný trh - peňažné, kapitálové, devízové, trhy drahých kovov, poistné
- burza - špecifický druh trhu - vysokoorganizovaná forma trhu, na ktorom sa obchoduje s cennými papiermi, tovarmi a devízami. Najrozšírenejšie sú peňažné a tovarové burzy.
3) podľa množstva vymieňaného tovaru(stupňa agregácie) - kvantitatívne hľadisko:
- čiastkový trh - predáva a kupuje sa jediný druh tovaru
- agregátny trh - trh všetkých tovarov a služieb
4) podľa miery regulácie:
- voľný trh – existuje bez obmezení, s pružným dopytom a ponukou
- viazaný trh – do určitej miery regulovaný štátom
Všetky uvedené typy trhov s považujú za legálne. Okrem nich sa formujú aj ilegálne trhy - sprievodným znakom nedostačujúcich ekonomík
5) podľa súladu s legislativou:
- legálny trh – v súlade existujúcim zákonodarstvom v krajine alebo oblasti
- pololegálny (šedý) trh – tolerovaný do určitej miery príslušnými orgánmi
- nelegálny trh – tzv. čierny alebo neoficiálny trh
Trhový mechanizmus: - súhrn procesov a vzťahov, ktoré vzikajú pri kúpe a predaji tovarov, služieb alebo výrobných faktorov za trhovú cenu, pričom tieto procesy ovplyvňujú nielen samotný trh, ale aj výrobu, rozdeľovanie a spotrebu.
V trhovom mechanizme sú podstatné tri procesy:
a) proces tvorby dopytu b) proces tvorby ponuky c) proces tvorby cien - vytvárania rovnovážnej ceny
Dopyt a krivka dopytu
Rozhodnutia spotrebiteľov o kupovanom množstve tovarov v závislosti od jeho ceny tvoria dopyt po tovare.
- krivka dopytu ukazuje, za akú cenu sú spotrebitelia ochotní kúpiť určité množstvo určitého tovaru. Krivka dopytu charakterizuje správanie sa kupujúcich. Medzi cenou a množstvom je nepriamoúmerný vzťah - cena klesá( má klesajúcu tendenciu), požadované množstvo sa zvyšuje.
Ponuka a krivka ponuky
Ponuka charakterizuje výrobcov ako predávajúcich. Cieľom je dosahovať zisk, podnik sa preto bude zameriavať na takú produkciu, ktorú bez problémov predá.
- individuálna – ponuka 1 tovaru od 1 výrobcu
- čiastková – ponuka 1 tovaru od vrtkých výrobcov
- agregátna – ponuka všetkých výrobkov od všetkých výrobcov
- krivka ponuky ukazuje, aké množstvo sú výrobcovia ochotní predať pri rôznych cenách na trhu. Krivka ponuky je vpravo nahor stúpajúca( má stúpajúcu tendenciu)
Rovnováha dopytu a ponuky
Na základe ponuky a dopytu sa na trhu vytvára rovnovážna cena a rovnovážne množstvo tovaru. Cena a množstvo sú pre kupujúcich a predávajúcich zhodné. Krivka dopytu a ponuky sa pretína v bode E = Equilibium
Nerovnováha dopytu a ponuky
Nerovnováha dopytu a ponuky nastáva, ak dopyt sa nerovná ponuke.
Pri cene vyššej, ako je rovnovážna je na trhu prebytok tovarov. Ponúkané množstvo tovarov je väčšie, ako požadované. Táto skutočnosť stláča cenu na úroveň rovnovážnej ceny. Nedostatok tovarov nastáva vtedy, ak cena poklesne pod rovnovážnu cenu a ponúkané množstvo je menšie, ako chcú kupujúci kúpiť
Cena
- suma, za ktorú sa kupujú predávajú tovary a služby. Svoju cenu majú aj výrobné faktory pôda, práca, kapitál
- rovnovážna – eqilibrium- miesto stretnutia ponuky a dopytu
- trhová – aktuálna cena na trhu, závisí od ponuky a dopytu
Trhová konkurencia
Podmienkou fungovania trhového mechanizmu t.j. vytvárania dopytu a ponuky a rovnovážnej ceny je konkurencia - stretávanie sa rôznych subjektov trhu, kde každý z nich chce realizovať svoje rôzne ekonomické záujmy.
a) podľa subjektov na trhu:
- na strane dopytu - konkurencia medzi spotrebiteľmi, každí z nich chce kúpiť čo najviac a čo najlepšie, hoci aj na úkor ostatných spotrebiteľov. Význam tejto konkurencie rastie najmä vtedy, keď dopyt prevyšuje ponuku.
- strane ponuky - vzniká vtedy, keď ponuku prevyšuje dopyt
b) podľa formy prejavu:
- cenová konkurencia - znižovanie cien výrobkov v nádeji, že konkurenti sa nebudú vedieť týmto nízkym cenám prispôsobiť
- necenová konkurencia - výrobcovia lákajú spotrebiteľov predovšetkým rastom kvality, inováciami. Ďalšími prostriedkami je reklama, poskytovanie zliav, predaj na úver.
c) z hľadiska podmienok aké majú výrobcovia na trhu:
- dokonalá konkurencia - je len teória a v reálnom hospodárstve neexistuje(Smith-neviditeľná ruka trhu). Vychádza z týchto predpokladov:
- ide o konkurenciu medzi veľkým množstvom výrobcov
- všetci vyrábajú rovnaký výrobok
- každý výrobca má možnosť úplne voľného vstupu do odvetia
- nedokonalá konkurencia:
- monopolistická konkurencia
- oligopol
- absolútny monopol
1. monopolistická konkurencia - trh jedného výrobku, ktorí vyrábajú mnohí výrobcovia sa približuje k dokonalej konkurencii. Výrobok každého výrobcu je len trochu odlišní od ostatných.
2. oligopol - na trhu existuje len niekoľko výrobcov, ktorí majú značnú ekonomickú silu, takže bránia vstupu ďalším predávajúcim na trh. Poznáme homogénny(1 výrobok) alebo heterogénny(viac výrobkov) (známy aj duopol – napr. v minulosti na SR T-Mobile a Orange)
3. absolútny monopol - v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý tak získava absolútnu moc nad spotrebiteľom. Je to protipól dokonalej konkurencie. V takom prípade nastáva regulácia štátom.
Podmienky trhu:
- súkromné vlastníctvo - každý tovar má majiteľa,
- slobodné rozhodovanie ako naložiť s tovarom,
- sloboda človeka,
- komunikácia medzi výrobcom a spotrebiteľom - na jej základe je určovaná cena,
- voľné ceny (liberalizácia),
- voľný pohyb tovarov,
- zásahy štátu len na základe zákona, nie slobodne.
Znaky dokonalého trhu:
- velký počet spotrebiteľov a výrobcov
- množstvo informácií
- žiadne monopolné postavenie
Nedostatky trhu:
- štát chráni monopol
- verejné statky (strata konkurencie)
- externality (vedľajší efekt nezámerný-napr. znečisťovanie)
Agregácia = spojovanie, zhrňovanie, zhlukovanie
Komplementy = statky kt. sa spotrebúvaju súčasne s daným tovarom, rast ceny jedného zníži dopyt po inom tovare ( auto + benzín, niútová sadzba za hovor + počet hovorov)
Substitúty = statky, kt. sa vo svojej spotrebe vylučujú, rast ceny statku vyvoláva pokles dopytovaného množstva a súčasne rast celého dopytu po zostávajúcich statkoch(pevné linky + mobilné telefóny)
Barter = pôvodná naturálna výmena tovaru za tovar, dnes sa vyjadruje hodnota všetkých statkov jedným specifickým statkom- peniazmi – výmenný pomer statkov vyjádřený v peňaýných jednotkách sa nazýva cena
Pre vaše potešenie spracovala Dušička Dingová, ktorá verí že tento papierik sa na písomečke zíde! Je tu všetko po evkin referát –po výrobné faktory
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Trhový mechanizmus | Učebné poznámky | 2 265 slov | |
Trhový mechanizmus | Maturita | 1 862 slov | |
Trhový mechanizmus | Referát | 629 slov | |
Trhový mechanizmus a jeho pôsobenia | Referát | 422 slov | |
Trh a trhový mechanizmus | Referát | 925 slov | |
Trh a trhový mechanizmus, faktory trhu | Ostatné | 601 slov | |
Trhový mechanizmus | Učebné poznámky | 272 slov | |
Trh a trhový mechanizmus (Dopyt / ponuka) | Učebné poznámky | 162 slov | |
Postavenie podnikov v podmienkach trhového mechanizmu | Ostatné | 1 478 slov | |
Trh a trhový systém | Ostatné | 556 slov | |
Trhový systém a makroekonomické ukazovatele | Ostatné | 1 338 slov | |
Trh a trhový mechanizmus | Ostatné | 2 677 slov | |
Trhová ekonomika a trhový mechanizmus | Ostatné | 1 162 slov | |
Trh a trhový mechanizmus | Učebné poznámky | 796 slov | |
Trh a trhový mechanizmus | Maturita | 1 608 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#trhova rovnovaha a nerovnovaha #znaky trhu #dokonalý trh #Trhový systém #Správanie sa spotrebiteľa a utváranie dopytu #ekonomické správanie spotrebiteľa a vytváranie dopytu #NELEGÁLNE TRHY #externality #ekonomicke systemy #formy a typy trhov #ponuka a krivka ponuky #Zásahy štátu do dopytu a ponuky #Informacie podla stupňa agregacie #trhovú rovnováhu a nerovnováhu #učtovníctvo ponuka a dopyt #trhovy mechaniymus #čiernzy trh #trhový mechanizmus #sedy pololegalny trh #proces tvorby ceny podla dopytuDiskusia: Trhový systém a mechanizmus
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.021 s.