Porovnanie rôznych typov konkurencií
Porovnanie rôznych typov konkurencií
Konkurencia je boj subjektov,ktoré sa stretávajú na trhoch
a bojujú medzi sebou ekonomickými prostriedkami o mieru splnenia svojich cieľov.Subjekty prichádzaju na trhy s rôznymi cieľmi. Plnenie cieľa
jedného subjektu obvykle obmedzuje iné subjekty ,alebo aspoň sťažuje napĺňanie ich cieľov.
Konkurencia na trhu má množstvo foriem:
Konkurencia naprieč trhom: je vlastne konkurenčnym bojom medzi ponúkajucimi,ktori sa snažia predať tovar za čo
najvyššiu cenu,a dopytujúcimi,ktori sa ,naopak,usilujú dosiahnuť čo najnižšie ceny.
Konkurencia na strane
dopytu: vzniká zo vzájomneho súperenia dopytujúcich o čo najlacnejši nákup tovarov- jeho význam sa zosilňuje v okamihoch
nedostatku tovarov,ktorý vedie k rastu cien.
Konkurencia na strane ponuky:je v súčasnosti najsilnejšou
formou,väčšina producentov sa snaží nielen maximalizovať svoje zisky,ale súčasne čo najviac zmenšovať vplyv ostatných
producentov,prípadne ich z trhu vytlačiť,prevziať ich zákaznikov ,a tým ďalej zväčšovať svoj zisk,kedže väčšina trhov je
prebytkových,čo zostruje konkurenciu medzi ponúkajucimi.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta