Porovnanie rôznych typov konkurencií
Porovnanie rôznych typov konkurenciíKonkurencia je boj subjektov,ktoré sa stretávajú na trhoch a bojujú medzi sebou ekonomickými prostriedkami o mieru splnenia svojich cieľov.Subjekty prichádzaju na trhy s rôznymi cieľmi. Plnenie cieľa jedného subjektu obvykle obmedzuje iné subjekty ,alebo aspoň sťažuje napĺňanie ich cieľov.
Konkurencia na trhu má množstvo foriem:
Konkurencia naprieč trhom: je vlastne konkurenčnym bojom medzi ponúkajucimi,ktori sa snažia predať tovar za čo najvyššiu cenu,a dopytujúcimi,ktori sa ,naopak,usilujú dosiahnuť čo najnižšie ceny.
Konkurencia na strane dopytu: vzniká zo vzájomneho súperenia dopytujúcich o čo najlacnejši nákup tovarov- jeho význam sa zosilňuje v okamihoch nedostatku tovarov,ktorý vedie k rastu cien.
Konkurencia na strane ponuky:je v súčasnosti najsilnejšou formou,väčšina producentov sa snaží nielen maximalizovať svoje zisky,ale súčasne čo najviac zmenšovať vplyv ostatných producentov,prípadne ich z trhu vytlačiť,prevziať ich zákaznikov ,a tým ďalej zväčšovať svoj zisk,kedže väčšina trhov je prebytkových,čo zostruje konkurenciu medzi ponúkajucimi.
Zones.sk – Najväčší študentský portál