Podnikovohospodárska náuka

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: primak
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 19.08.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 963 slov
Počet zobrazení: 3 900
Tlačení: 401
Uložení: 441
Podnikovo-hospodárska náuka
-  je súčasťou ekonómie, ako vedy o hospodárstve. Objektom skúmania sú hospodárske procesy, ktoré sa odohrávajú v podnikoch. Je to reálna, aplikovaná veda, ktorej cieľom je poskytnúť vedecké poznatky pre racionálny hospodársky život podnikov.
-  jej obsahom je skúmať:
o   prostredie firmy (vonkajšie a vnútorné)
o   podnikové výrobné procesy
o   výrob. procesy podnikov
o   majetková a kapitálová vybavenosť podniku
o   procesy zmien vyvolané vedecko-technickým pokrokom a investíciami
o   podmienky ziskovosti, nákladovosti, výnosnosti...
o   tok peňažných prostriedkov, príjmy a výdaje
 
Schéma trhovej ekonomiky
 
Trh:
-  priestor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti. Je to súhrn rozličných nástrojov, foriem, mechanizmov a soc.-ekonom. vzťahov, ktoré túto výmenu umožňujú.
-  Členíme ho:
a) Trh výrobných faktorov, zložený z relatívne samostatného trhu práce, pôdy a kapitálu, trh peňazí
b) Trh výrobkov a služieb
c) Organizovaný a neformálny
d) Miestny, národný a medzinárodný (svetový)
 
Trh práce:
-  miesto, na ktorom sa stretáva ponuka a dopyt po práci.
-  Vystupujú tu 3 subjekty: domácnosti – nositelia práce a tvoria trh, podniky a štát, ktorí determinujú dopyt po práci
-  Hlavné faktory trhu: veľkosť populácie, práceschopnosť obyv., produktivita práce
-  D a P určujú cenu práce – mzdu
 
Trh kapitálu:
-  trh všetkých dlhodobých kapitál. Investícií a úverov
-  zberá kapitál od osôb, ktoré hľadajú možnosť investovania (peňažné úspory) a rozdeľovať ho tým, ktorí úver hľadajú
-  cenou kapitálu je úver
 
Peňažný trh:
-  realizujú sa tu krátkodobé peňažné obchody, predovšetkým medzi peňažnými ústavmi
 
Trh s pôdou:
-  Realizujú sa obchody s pôdou, medzi jej vlastníkmi a záujmovými skupinami
-  Jeho rozvinutosť je v našich podmienkach nízka.
-  Plní rozhodujúcu úlohu pri stanovení ceny – renty
Trhová ekonomika:
-  ekonomika opierajúca sa o princípy slobodného podnikania
-  faktory pôsobiace na jej chod: trh, systém cien, zisk a strata, systém stimulácie
-  vyrába sa to, čo výrobcovi prináša najväčší úžitok
-  využíva rôzne techniky a technológie, ktoré minimalizujú výrobné náklady
-  výsledok: výrobok pre spotrebu (ľudia rozhodujú o využití miezd a platov)
-  je zmiešanou ekonomikou
 
Trhový mechanizmus:
-  forma organiz., v rámci ktorej sa jednotliví výrobcovia dostávajú do vzťahov so spotrebiteľmi, aby riešili 3 otázky: čo, ako, pre koho?
-  je systémom viacerých prvkov, ktoré existujú na trhu, vzájomne sa ovplyvňujú. Prispievajú k tomu, že výsledkom tejto interakcie je, že existuje určitý poriadok.
-  prvky trhového mechanizmu a trh. kategórie: trhové subjekty, konkurencia, P, D, trhová cena
 
Trhové subjekty:
-  ekonomické subjekty (jednotky), ktorých správanie je predmetom skúmania mikroekonómie
o   domácnosť – skupina jednotlivcov s týmito črtami:
•  Spoločne používajú svoje príjmy, vlastnia majetky, spoločne prijímajú ekonomické rozhodnutia
•  Vystupujú ako kupujúci tovarov a služieb, určených na ich spotrebu a predávajúci výrobných faktorov – práce, kapitálu
•  Za tieto príjmy kupujú tovary a služby
•  Platia štátu dane a prijímajú od neho transferové platby (podpora v nezamestnanosti)
o   štát
•  Má vplyv na V a S
•  Dotýka sa ho správanie firiem v oblasti cien, rozsahu V a ďalších signálov, ktoré prichádzajú z úrovne firiem a domácností
•  Podieľa sa na tvorbe D po tovare a službách, pracovných silách , na vytváraní P
•  Vyberá dane a uskutočňuje transferové platby do nich
•  Rôzna miera zásahov štátu do trhovej ekonomiky
•  Rôzne názory na štátne zásahy – ideál je štát, o ktorom je v ekonomickej sfére počuť čo najmenej
•  Pomáha pri riešení ekologických problémov
o   podnik
 
Trhová konkurencia:
-  prvok trhového mechanizmu
-  proces správania sa jednotlivých trhových subjektov
-  rozvíja sa v 3 rovinách:
o  konkurencia v línii D – P, teda medzi výrobcami a spotrebiteľmi
o  konkurencia medzi spotrebiteľmi na strane D
o  medzi výrobcami na strane P
 
Trhová pozícia – postavenie firmy na trhu
 
Trhová sila – schopnosť predávajúceho alebo kupujúceho, resp. skupiny predávajúcich alebo kupujúcich ovplyvniť cenu tovarov alebo služieb, s ktorými obchoduje
 
Dokonalá konkurencia – trhová konkurencia, pri ktorej firma musí akceptovať cenu, ktorá existuje na trhu, nie je schopná zmeniť ju. Dôvody akceptácie ceny:
1) Produkuje výrobok, ktorý sa svojimi fyzickými vlastnosťami neodlišuje od toho istého výrobku, s ktorým na trh vstupujú aj iné firmy. Výrobok je indiferentný, neodlíšiteľný, výrobca zostáva anonymný
2) Produkcia firmy predstavuje len nepatrnú časť celkovej P smerujúcej na trh.
Najviac sa k nej približujú niektoré trhy poľnohospodárskych výrobkov.
 
Nedokonalá konkurencia – situácia, v ktorej firma môže do určitej miery ovplyvniť cenu produkcie na trhu, preto sa označuje ako tvorca ceny. Dôvody:
1) Vyrába produkt, ktorý sa v určitom smere odlišuje od obdobného produktu vyrábaného inými firmami
2) Jeho výrobok predstavuje významnú časť celkovej ponuky daného výrobku smerujúceho na trh
Sú to nepoľnohospodárske firmy. S cenou môže hýbať každý z nich.
Členenie: monopolistická konkurencia, oligopol, čistý monopol
 
Úžitková hodnota:
-  produkt konkrétnej práce, ktorá je v procese spotreby schopný uspokojovať určitú potrebu vďaka svojej užitočnosti
-  nespája sa s užitočnosťou
-  užitočnosť vyjadruje schopnosť vytvárať úžitkovú hodnotu, ktorá je jej nositeľom
 
Užitočnosť:
-  miera uspokojenia potrieb spotrebiteľa
-  vysvetľuje, prečo spotrebiteľ rozdeľuje svoj limitovaný dôchodok na nákup jednotlivých tovarov a služieb a ako ho rozdeľuje
-  celková užitočnosť – stupeň celkového uspokojenia potrieb spotrebiteľa
-  marginálna (hraničná) – zvyšuje alebo znižuje celkovú užitočnosť v dôsledku zvýšenia alebo zníženia množstva spotrebovaného tovaru alebo služby o 1 jednotku

Charakteristika podniku
 
Podnik:
-  je ekonomická a organizačná forma usporiadania výroby, obchodu a služby, ktorá je založená na dosahovaní zisku prostredníctvom podnikateľskej činnosti
-  Obchodný zákonník definuje podnik – súbor hmotných, osobných a nehmotných zložiek podnikania
-  k podnikaniu patria veci, práva a iné majetkové hodnoty, ktoré patria podnikateľovi a slúžia na prevádzkovanie podniku, alebo vzhľadom na svoju povahu majú na tento účel slúžiť
-  podnik je miesto, kde sa uskutočňuje výroba, rozhoduje sa o predajnej cene
-  platby, ktoré treba k tomuto zabezpečiť sú výrobné faktory, vytvorené statky – produkty
-  podnik vystupuje k vonkajšiemu prostrediu ako „ekonomicky a právne samostatná podnikateľská jednotka, ktorej základnými znakmi sú: kombinácia výrobných faktorov, právna a ekonomická samostatnosť.“
 
Podnikateľské prostredie:

- mikroprostredie podniku:
- interné mikroprostredie - organizačná štruktúra, všetky organizačné útvary podniku (vrcholový manažment, finančné oddelenie, nákup, výroba, vývoj, marketing, oddelenie ľudských zdrojov, oddelenie evidencie)
- externé – firemný trh, čiže zákazníci, dodávatelia, marketingoví sprostredkovatelia, konkurenti a verejnosť

- makroprostredie: - demografické prostredie, sociálne, politické a právne, ekonomické, prírodné, ekologické, technologické, etické, kultúrno-historické

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu