Materiálové hospodárstvo
Autor: maturanti
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 22.11.2012
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 320 slov
Počet zobrazení: 7 331
Počet zobrazení: 7 331
Tlačení: 514
Uložení: 481
Uložení: 481
Materiálové hospodárstvo
a) Zásobovacie činnosti
· Zásobovacie činnosti zabezpečujú obstaranie hmotných vstupov pre výrobný proces v požadovanom množstve, kvalite a čase.
Sú to:
1 Plánovanie materiálových zásob
2 Nákupná činnosť
3 Skladovanie materiálových zásob
4 Riadenie materiálových zásob
* Premet obstarania závisí od typu podniku a všeobecne rozoznávame:
- vstupné materiály - zúčastňujú sa na podnikovom transformačnom procese
- polovýrobky - po dohotovení podieľajú sa na kompletizácií výrobkov
- obchodné tovary - sú predmetom kúpy a predaja
* Spôsoby obstarania materiálu sú rôzne. Najznámejšie sú:
- náhodné obstaranie - rieši dodávku až po vzniku potreby - obstaranie z prípadu na prípad
- obstaranie do zásoby - materiál sa nakupuje na sklad, ktorý plní synchronizačnú
funkciu pre výrobu. Je to najrozšírenejší spôsob obstarania
- bezskladové obstaranie - nakúpený materiál priamo vstupuje do výroby
* Prístupy zásobovania - aktívny, pasívny, kombinovaný
* Organizácia zásobovania Zásobovacie činnosti zabezpečuje útvar zásobovania, ktorého organizácia závisí od výrobného programu podniku, od technického vybavenia podniku, od počtu dodávateľov, od územného rozloženia dodávateľov, od dobrých vzťahov, ...
Organizácia skladového hospodárstva sa môže uskutočňovať :
o centralizovane (1 veľký sklad)
o decentralizovane (viac menších skladov)
o kombinovane (1 veľký sklad a niekoľko menších skladov)
· Plánovanie materiálových potrieb je stanovenie jednotlivých druhov materiálu, ich kvality a množstva v určitom termíne.
* Norma spotreby materiálu - je maximálne prípustne množstvo materiálu na výrobu jednotky výkonu stanovenej kvality. Rozlišujeme:
- normy spotreby základného materiálu - čistá potreba, odpad ( technologický, ostatný)
- normy spotreby pomocného materiálu - materiál, ktorý sa zúčastňuje na výrobnom procese, ale nevstupuje do výrobku.
Metódy určovania noriem spotreby materiálu
prepočtovo-analytická, skúšobno-experimentálna, štatistická
* Plánovanie materiálových potrieb:
* poznáme metódy
- metóda grafov - využíva sa pri zložitých výrobkoch. Zvažuje sa, z koľkých súčastí sa výrobok skladá aké materiály sú nevyhnutné na výrobu súčiastok. Výrobok sa rozkreslí vo svojej štruktúre a zistí sa počet jednotlivých komponentov.
- metóda ABC - materiál sa rozdelí do troch skupín. „A“ najmenej položiek a najdrahšie, „B“ menej nákladné položky, „C“ položky nízkych nákladov
Po vypočítaní potreby na jednotku výroby, vypočíta sa potreba na celkový plán. Poznáme postupy: výrobková metóda, metóda typových reprezentantov, metóda analógií
· Nákupná politika podniku vychádza z odbytovej stratégie podniku. Snahou je získať informácie o dodávateľoch a uplatniť ich na podmienky podniku.
* Prvky nákupnej politiky možno rozdeliť do troch skupín:
a) Prvky súvisiace s predmetom nákupu - politika množstva, kvality a ceny
b) Prvky súvisiace so zdrojmi nákupu - spôsob dodania, počet dodávateľov a ich územné rozloženie
c) Prvky spojené s tvorbou podmienok nákupu - vytváranie dodávateľských vzťahov, nákupná reklama, nákupné orgány, kooperácia pri nákupe.
* Voľba dodávateľa posudzuje sa trhová pozícia dodávateľa (vzdialenosť, bonita)
a dodacie podmienky (cena, množstvo, kvalita materiálu)
* Verejná obchodná súťaž (v. o. s.) - verejné obstaranie - forma obstarania materiálu prevažne v štátnych podnikoch.
- predmet nákupu a podmienky sa zverejnia v Obchodnom vestníku.
- dodávatelia zasielajú svoje ponuky v obálke výrazne označené V.O.S.
- všetky ponuky sa posudzujú výberovou komisiou v termíne výberového konania
- vyberie sa najvhodnejší dodávateľ.
* Tender je to verejná obchodná súťaž na privatizáciu so zahraničnou účasťou.
b) Evidencia zásob
Evidencia zásob je povinná zo zákona, lebo zásoby viažu značné finančné prostriedky. Skladová evidencia predstavuje účtovnícke, štatistické a operatívne záznamy o stave a pohybe zásob na skladoch. Pre evidenciu zásob poznáme viaceré metódy
1 metódy vizuálnej kontroly - kniha záznamov, metóda lístkov na regáloch a metóda dvoch regálov
2 metódy písomných záznamov - metóda skladových kariet, skladových blokov a skladových lístkov
Metóda skladových kariet je najrozšírenejšia metóda evidencie skladových zásob. Potrebné informácie čerpá z dokladov:
- skladová karta - vystavená pre každý druh materiálu so základnými údajmi o materiále a jeho pohybe - príjem, výdaj, zostatok
- cenník materiálu - súbor o každom materiále so základnými údajmi o materiále
- príjem materiálu - príjemka - doklad o príjme materiálu do skladu
- výdaj materiálu - výdajka - doklad o výdaji materiálu zo skladu
Výber metódy skladovej evidencie
Metóda skladových blokov – rýchly obrat, veľké množstvá, nízka cena – spojovací materiál
Metóda skladových lístkov - drahé položky, sleduje sa každá položka osobitne – autá
Metóda skladových kariet - presné obraty rôznych položiek – veľkosklad potravín
Zásady BOZP v sklade – prehľadné uloženie na určenom mieste, ťažké kusy dole, nesmie sa nič povaľovať po ceste, dostatočná vzdialenosť od vykurovacieho zariadenia
c) Účtovanie materiálu
Obstaranie a úbytok zásob materiálu sa podľa postupov účtovania pre podnikateľov môže účtovať dvoma spôsobmi: spôsobom A a spôsobom B.
Účtovanie zásob spôsobom A môžu použiť všetky účtovné jednotky, pre ktoré platí rámcová účtová osnova.
Účtovanie zásob spôsobom B môžu použiť účtovné jednotky, ktorým právne predpisy neukladajú povinnosť dať si overiť účtovnú závierku auditorom.
Účtovanie zásob materiálu spôsobom A:
- všetky náklady vynaložené na nakupovaný materiál sa účtujú na majetkových účtoch (najprv kalkulačný účet 111 – Obstaranie materiálu, potom na základe PRI účet 112 – Materiál na sklade)
- prírastok a vyskladnenie zásob vlastnej výroby sa účtuje priebežne počas celého účtovného obdobia
- inventarizáciu zásob materiálu možno robiť priebežne
Účtovanie zásob materiálu spôsobom B:
- v priebehu účtovného obdobia jednotlivé zložky obstarávacej ceny (cena materiálu a náklady spojené s obstaraním materiálu – poistné, preprava, clo, provízia) sa účtujú priamo do nákladov
- zásoby vlastnej výroby v priebehu účtovného obdobia sa neúčtujú na účtoch zásob, ku koncu účtovného obdobia sa evidujú iba zmeny stavu zásob zistené pri inventarizácii
- účtovanie obstarania a spotreby zásob spôsobom B predpokladá vykonanie periodickej inventarizácie ku koncu účtovného obdobia a vyžaduje bežné preukazné vedenie
- skladovej evidencie.
d) Kúpna zmluva
Kúpna zmluva je to slobodný prejav vôle predávajúceho tovar predať a kupujúceho tovar prevziať a zaplatiť
Právne podmienky pre uzavretie kúpnej zmluvy
* súhlasný prejav vôle - obidve strany musia s uzavretím zmluvy súhlasiť
* právna spôsobilosť - subjekty musia mať oprávnenie pre podnikateľskú činnosť
* dobrovoľnosť - zmluva má byť podpísaná bez nátlaku - dobrovoľne
* určitosť - presné určenie predmetu zmluvy
* reálnosť - je možná realizácia zmluvy
* prípustnosť - nesmie byť v rozpore so zákonom
Fázy uzatvárania kúpnej zmluvy
1. fáza informačná - hľadajú sa informácie o možnosti kúpy respektíve predaja
2. fáza uzavretie KZ - vyhotoví sa objednávka na predmet zmluvy, stanovia sa podmienky a obojstranne sa podpíše KZ.
3.fáza realizačná - predávajúci tovar dodá a kupujúci ho preberie a zaplatí.
d) Písomnosti pri neplnení kúpnej zmluvy
· Písomnosti pri neplnení KZ: reklamácia, urgencia, upomienka
Reklamácia je obchodný list, ktorým odberateľ upozorňuje na zistené chyby v dodávke alebo na chyby vo výpočte faktúry. Reklamácia má vždy písomnú formu a odosiela sa doporučene. Ak odberateľ zistí nezrovnalosti v množstve, resp. v kvalite, musí spísať Protokol o chybách za účasti dodávateľa alebo zástupcu z nestrannej organizácie (Mestského úradu). Protokol o chybách a Reklamačný list musí odberateľ ihneď aj s reklamáciou poslať dodávateľovi.
Komerčný zápis spíšu pracovníci dopravnej organizácie, ak sa zistí poškodenie tovaru pri preprave.
Odpoveď na reklamáciu môže byť kladná, uznanie reklamácie alebo záporná, odmietnutie reklamácie.
Urgencia (posúrenie) je obchodný list, ktorým odberateľ upozorňuje dodávateľa, že nedodržal zmluvný termín dodávky. Má písomnú formu a odosiela sa doporučene. Najčastejšou nepravidelnosťou pri plnení kúpnej zmluvy sú oneskorené platby.
Upomienka je obchodný list, ktorým dodávateľ upomína svojho odberateľa, že ešte neuhradil faktúru za uskutočnenú dodávku. Má vždy písomnú formu a posiela sa doporučene. Odosielateľ spravidla nereaguje na prvú upomienku, preto mu dodávateľ posiela druhú upomienku, ktorá má už dôraznejší tón. Obidve upomienky spravidla píše učtáreň firmy. Ak faktúra nie je uhradená ani po tejto upomienke, firemný právnik posiela tretiu upomienku, ktorá má byť akýmsi pokusom o zmier. V nej upozorňuje kupujúceho, že je to posledný pokus, po ktorom navrhne vyriešiť spor súdom. V tretej upomienke už bývajú vyčíslené aj úroky z omeškania a náklady spojené s upomínaním. Dôležité je, aby upomienky neboli písané vulgárnym tónom.
e) Informácie o dodávateľoch
Informácie o dodávateľoch
- Klasický spôsob – dopyt, ponuka písomne, telefón, fax
- Súčasný spôsob - internet, e-mail, mobilný telefón, SMS
- Verejné obstarávanie viď tému 5 bod a)
f) Využitie výpočtovej techniky
Využitie výpočtovej techniky v posledných rokoch sa čoraz viac využíva výpočtová technika aj v zásobovacích činnostiach. Týka sa týchto činnosti:
Oblasť výpočtová - výpočet normy spotreby materiálu, výpočet plánu potreby materiálu, bilancovanie materiálových potrieb
Oblasť evidenčná zo zákona - evidencia dodávateľov, evidencia objednávok a kúpnych zmlúv, evidencia došlých faktúr a sledovanie ich úhrad, evidencia skladových zásob
Oblasť manipulácie s materiálom - pre uľahčenie práce v skladoch
a) Zásobovacie činnosti
· Zásobovacie činnosti zabezpečujú obstaranie hmotných vstupov pre výrobný proces v požadovanom množstve, kvalite a čase.
Sú to:
1 Plánovanie materiálových zásob
2 Nákupná činnosť
3 Skladovanie materiálových zásob
4 Riadenie materiálových zásob
* Premet obstarania závisí od typu podniku a všeobecne rozoznávame:
- vstupné materiály - zúčastňujú sa na podnikovom transformačnom procese
- polovýrobky - po dohotovení podieľajú sa na kompletizácií výrobkov
- obchodné tovary - sú predmetom kúpy a predaja
* Spôsoby obstarania materiálu sú rôzne. Najznámejšie sú:
- náhodné obstaranie - rieši dodávku až po vzniku potreby - obstaranie z prípadu na prípad
- obstaranie do zásoby - materiál sa nakupuje na sklad, ktorý plní synchronizačnú
funkciu pre výrobu. Je to najrozšírenejší spôsob obstarania
- bezskladové obstaranie - nakúpený materiál priamo vstupuje do výroby
* Prístupy zásobovania - aktívny, pasívny, kombinovaný
* Organizácia zásobovania Zásobovacie činnosti zabezpečuje útvar zásobovania, ktorého organizácia závisí od výrobného programu podniku, od technického vybavenia podniku, od počtu dodávateľov, od územného rozloženia dodávateľov, od dobrých vzťahov, ...
Organizácia skladového hospodárstva sa môže uskutočňovať :
o centralizovane (1 veľký sklad)
o decentralizovane (viac menších skladov)
o kombinovane (1 veľký sklad a niekoľko menších skladov)
· Plánovanie materiálových potrieb je stanovenie jednotlivých druhov materiálu, ich kvality a množstva v určitom termíne.
* Norma spotreby materiálu - je maximálne prípustne množstvo materiálu na výrobu jednotky výkonu stanovenej kvality. Rozlišujeme:
- normy spotreby základného materiálu - čistá potreba, odpad ( technologický, ostatný)
- normy spotreby pomocného materiálu - materiál, ktorý sa zúčastňuje na výrobnom procese, ale nevstupuje do výrobku.
Metódy určovania noriem spotreby materiálu
prepočtovo-analytická, skúšobno-experimentálna, štatistická
* Plánovanie materiálových potrieb:
* poznáme metódy
- metóda grafov - využíva sa pri zložitých výrobkoch. Zvažuje sa, z koľkých súčastí sa výrobok skladá aké materiály sú nevyhnutné na výrobu súčiastok. Výrobok sa rozkreslí vo svojej štruktúre a zistí sa počet jednotlivých komponentov.
- metóda ABC - materiál sa rozdelí do troch skupín. „A“ najmenej položiek a najdrahšie, „B“ menej nákladné položky, „C“ položky nízkych nákladov
Po vypočítaní potreby na jednotku výroby, vypočíta sa potreba na celkový plán. Poznáme postupy: výrobková metóda, metóda typových reprezentantov, metóda analógií
· Nákupná politika podniku vychádza z odbytovej stratégie podniku. Snahou je získať informácie o dodávateľoch a uplatniť ich na podmienky podniku.
* Prvky nákupnej politiky možno rozdeliť do troch skupín:
a) Prvky súvisiace s predmetom nákupu - politika množstva, kvality a ceny
b) Prvky súvisiace so zdrojmi nákupu - spôsob dodania, počet dodávateľov a ich územné rozloženie
c) Prvky spojené s tvorbou podmienok nákupu - vytváranie dodávateľských vzťahov, nákupná reklama, nákupné orgány, kooperácia pri nákupe.
* Voľba dodávateľa posudzuje sa trhová pozícia dodávateľa (vzdialenosť, bonita)
a dodacie podmienky (cena, množstvo, kvalita materiálu)
* Verejná obchodná súťaž (v. o. s.) - verejné obstaranie - forma obstarania materiálu prevažne v štátnych podnikoch.
- predmet nákupu a podmienky sa zverejnia v Obchodnom vestníku.
- dodávatelia zasielajú svoje ponuky v obálke výrazne označené V.O.S.
- všetky ponuky sa posudzujú výberovou komisiou v termíne výberového konania
- vyberie sa najvhodnejší dodávateľ.
* Tender je to verejná obchodná súťaž na privatizáciu so zahraničnou účasťou.
b) Evidencia zásob
Evidencia zásob je povinná zo zákona, lebo zásoby viažu značné finančné prostriedky. Skladová evidencia predstavuje účtovnícke, štatistické a operatívne záznamy o stave a pohybe zásob na skladoch. Pre evidenciu zásob poznáme viaceré metódy
1 metódy vizuálnej kontroly - kniha záznamov, metóda lístkov na regáloch a metóda dvoch regálov
2 metódy písomných záznamov - metóda skladových kariet, skladových blokov a skladových lístkov
Metóda skladových kariet je najrozšírenejšia metóda evidencie skladových zásob. Potrebné informácie čerpá z dokladov:
- skladová karta - vystavená pre každý druh materiálu so základnými údajmi o materiále a jeho pohybe - príjem, výdaj, zostatok
- cenník materiálu - súbor o každom materiále so základnými údajmi o materiále
- príjem materiálu - príjemka - doklad o príjme materiálu do skladu
- výdaj materiálu - výdajka - doklad o výdaji materiálu zo skladu
Výber metódy skladovej evidencie
Metóda skladových blokov – rýchly obrat, veľké množstvá, nízka cena – spojovací materiál
Metóda skladových lístkov - drahé položky, sleduje sa každá položka osobitne – autá
Metóda skladových kariet - presné obraty rôznych položiek – veľkosklad potravín
Zásady BOZP v sklade – prehľadné uloženie na určenom mieste, ťažké kusy dole, nesmie sa nič povaľovať po ceste, dostatočná vzdialenosť od vykurovacieho zariadenia
c) Účtovanie materiálu
Obstaranie a úbytok zásob materiálu sa podľa postupov účtovania pre podnikateľov môže účtovať dvoma spôsobmi: spôsobom A a spôsobom B.
Účtovanie zásob spôsobom A môžu použiť všetky účtovné jednotky, pre ktoré platí rámcová účtová osnova.
Účtovanie zásob spôsobom B môžu použiť účtovné jednotky, ktorým právne predpisy neukladajú povinnosť dať si overiť účtovnú závierku auditorom.
Účtovanie zásob materiálu spôsobom A:
- všetky náklady vynaložené na nakupovaný materiál sa účtujú na majetkových účtoch (najprv kalkulačný účet 111 – Obstaranie materiálu, potom na základe PRI účet 112 – Materiál na sklade)
- prírastok a vyskladnenie zásob vlastnej výroby sa účtuje priebežne počas celého účtovného obdobia
- inventarizáciu zásob materiálu možno robiť priebežne
Účtovanie zásob materiálu spôsobom B:
- v priebehu účtovného obdobia jednotlivé zložky obstarávacej ceny (cena materiálu a náklady spojené s obstaraním materiálu – poistné, preprava, clo, provízia) sa účtujú priamo do nákladov
- zásoby vlastnej výroby v priebehu účtovného obdobia sa neúčtujú na účtoch zásob, ku koncu účtovného obdobia sa evidujú iba zmeny stavu zásob zistené pri inventarizácii
- účtovanie obstarania a spotreby zásob spôsobom B predpokladá vykonanie periodickej inventarizácie ku koncu účtovného obdobia a vyžaduje bežné preukazné vedenie
- skladovej evidencie.
Kúpna zmluva je to slobodný prejav vôle predávajúceho tovar predať a kupujúceho tovar prevziať a zaplatiť
Právne podmienky pre uzavretie kúpnej zmluvy
* súhlasný prejav vôle - obidve strany musia s uzavretím zmluvy súhlasiť
* právna spôsobilosť - subjekty musia mať oprávnenie pre podnikateľskú činnosť
* dobrovoľnosť - zmluva má byť podpísaná bez nátlaku - dobrovoľne
* určitosť - presné určenie predmetu zmluvy
* reálnosť - je možná realizácia zmluvy
* prípustnosť - nesmie byť v rozpore so zákonom
Fázy uzatvárania kúpnej zmluvy
1. fáza informačná - hľadajú sa informácie o možnosti kúpy respektíve predaja
2. fáza uzavretie KZ - vyhotoví sa objednávka na predmet zmluvy, stanovia sa podmienky a obojstranne sa podpíše KZ.
3.fáza realizačná - predávajúci tovar dodá a kupujúci ho preberie a zaplatí.
d) Písomnosti pri neplnení kúpnej zmluvy
· Písomnosti pri neplnení KZ: reklamácia, urgencia, upomienka
Reklamácia je obchodný list, ktorým odberateľ upozorňuje na zistené chyby v dodávke alebo na chyby vo výpočte faktúry. Reklamácia má vždy písomnú formu a odosiela sa doporučene. Ak odberateľ zistí nezrovnalosti v množstve, resp. v kvalite, musí spísať Protokol o chybách za účasti dodávateľa alebo zástupcu z nestrannej organizácie (Mestského úradu). Protokol o chybách a Reklamačný list musí odberateľ ihneď aj s reklamáciou poslať dodávateľovi.
Komerčný zápis spíšu pracovníci dopravnej organizácie, ak sa zistí poškodenie tovaru pri preprave.
Odpoveď na reklamáciu môže byť kladná, uznanie reklamácie alebo záporná, odmietnutie reklamácie.
Urgencia (posúrenie) je obchodný list, ktorým odberateľ upozorňuje dodávateľa, že nedodržal zmluvný termín dodávky. Má písomnú formu a odosiela sa doporučene. Najčastejšou nepravidelnosťou pri plnení kúpnej zmluvy sú oneskorené platby.
Upomienka je obchodný list, ktorým dodávateľ upomína svojho odberateľa, že ešte neuhradil faktúru za uskutočnenú dodávku. Má vždy písomnú formu a posiela sa doporučene. Odosielateľ spravidla nereaguje na prvú upomienku, preto mu dodávateľ posiela druhú upomienku, ktorá má už dôraznejší tón. Obidve upomienky spravidla píše učtáreň firmy. Ak faktúra nie je uhradená ani po tejto upomienke, firemný právnik posiela tretiu upomienku, ktorá má byť akýmsi pokusom o zmier. V nej upozorňuje kupujúceho, že je to posledný pokus, po ktorom navrhne vyriešiť spor súdom. V tretej upomienke už bývajú vyčíslené aj úroky z omeškania a náklady spojené s upomínaním. Dôležité je, aby upomienky neboli písané vulgárnym tónom.
e) Informácie o dodávateľoch
Informácie o dodávateľoch
- Klasický spôsob – dopyt, ponuka písomne, telefón, fax
- Súčasný spôsob - internet, e-mail, mobilný telefón, SMS
- Verejné obstarávanie viď tému 5 bod a)
f) Využitie výpočtovej techniky
Využitie výpočtovej techniky v posledných rokoch sa čoraz viac využíva výpočtová technika aj v zásobovacích činnostiach. Týka sa týchto činnosti:
Oblasť výpočtová - výpočet normy spotreby materiálu, výpočet plánu potreby materiálu, bilancovanie materiálových potrieb
Oblasť evidenčná zo zákona - evidencia dodávateľov, evidencia objednávok a kúpnych zmlúv, evidencia došlých faktúr a sledovanie ich úhrad, evidencia skladových zásob
Oblasť manipulácie s materiálom - pre uľahčenie práce v skladoch
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Materiálové hospodárstvo | Referát | 3 492 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku, Organizácia zásobovania | Ostatné | 809 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku | Ostatné | 833 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku, význam, ciele, úlohy | Ostatné | 2 023 slov | |
Materiálové hospodárstvo, Členenie zásob | Ostatné | 1 630 slov | |
Materiálové hospodárstvo | Ostatné | 1 198 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku | Učebné poznámky | 221 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku | Maturita | 1 484 slov | |
Zásobovanie (materiálové hospodárstvo) | Referát | 710 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#odpoved na upomienku #ako napísať urgenciu #čo je to reklamácia #Odpoveď na urgenciu #materialove hospodarstvo #Rámcová účtová osnova pre podnikateľov #Reklamacia #ako napísať urgenciu spisu na súd #skladove hospodarstvo #evidencia objednávok #posúrenie objednávky #verejné obstarávanie #upomienka #Reklamacia v nemčine #skladová evidencia #skladove karty #reklamacia tovaru #Ako napísať reklamáciu? #urgencia vzor #postup verejne obstaravanie - tenderEkonomika, manažment a úvod do makroekonómie komplet
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Ciele a formy podnikania | 1 601 slov | |
Živnostenské podnikanie | 1 438 slov | |
Akciová spoločnosť | 926 slov | |
Podnik a jeho činnosti | 921 slov | |
Výrobné podniky | 1 236 slov | |
Materiálové hospodárstvo | 1 320 slov | |
Dlhodobý majetok | 675 slov | |
Personálna činnosť v podniku | 1 266 slov | |
Aplikácia zákonníka práce | 1 201 slov | |
Odbytová politika | 1 311 slov | |
Cenová politika | 1 503 slov | |
Ekonomická stránka podnikateľskej činnosti | 1 589 slov | |
Finančné riadenie podniku | 1 287 slov | |
Riadenie podniku – plánovanie, rozhodovanie | 980 slov | |
Riadenie podniku – organizovanie a kontrola | 1 305 slov | |
Daňová sústava a priame dane | 1 299 slov | |
Priame dane | 1 345 slov | |
Vnútorný obchod – veľkoobchod | 1 398 slov | |
Vnútorný obchod – maloobchod | 2 724 slov | |
Tuzemský platobný styk | 1 034 slov | |
Banková sústava slovenskej | 1 250 slov | |
Finančný trh | 1 342 slov | |
Cenné papiere | 1 390 slov |
Diskusia: Materiálové hospodárstvo
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.029 s.