Distribučné kanály
Autor: nany7
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 13.08.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 694 slov
Počet zobrazení: 14 943
Počet zobrazení: 14 943
Tlačení: 582
Uložení: 681
Uložení: 681
Distribučné kanály
Trhové hospodárstvo a firmy sú úspešné vtedy ak finálne produkty príjme trh. S týmto úspechom súvisí distribúcia.
Cieľom distribučnej politiky je výber miesta, kde sa budú produkty predávať, spôsob ich dopravy ku konečnému spotrebiteľovi a najúčinnejší spôsob ich predaja.
Rozhodnutie predávať prostredníctvom veľkoobchodných firiem alebo maloobchodných predajní => Distribučný kanál.
- je to súhrn všetkých organizácií a jednotlivcov, ktorý sa zúčastňujú na tokoch tovarov od výrobcu k spotrebiteľovi.
- pri distribúcii plnia určité funkcie aj reklamné agentúry, colné sklady, banky, poisťovne.
Výber subjektov pri tvorbe distribučného kanála závisí od:
- tovaru
- distribútorov
- konkurencie
- rýchlosti dopravy tovaru zákazníkovi
- skladovej kapacity
- nákladov na skladovanie.
Rozlišujeme 2 základné distribučné kanály:
- pre potravinársky tovar
- pre spotrebný tovar
- priamy distribučný kanál
- distribučný kanál s jedným sprostredkovateľom
- distribučný kanál s dvoma sprostredkovateľmi
- distribučný kanál s troma sprostredkovateľmi
Distribučný kanál pre priemyselný tovar
- priamy predaj
– ide o predaj výrobných faktorov – strojov, výrobca použije vlastný obchodný personál a predáva priamo zákazníkom vo výrobnej sfére
o viacúrovňový MKT – predávajú sa kvalitné výrobky, zabezpečuje sa vysoký štandard ochrany práv (možnosť vrátenia tovaru, záruka spokojnosti)
o obdobový MKT – nie je založený na predaji výrobkov ale na členstvách v kluboch
- výška odmien je odvodená od počtu získaných jedincov a nie od predaja tovaru
- často sú požadované vysoké vstupné poplatky
- často zaniká veľmi rýchlo a zanecháva mnoho nespokojných klientov
- predaj prostredníctvom obchodných agentov
Maloobchod
- súhrn všetkých činností súvisiacich s bezprostredným predajom tovaru, výrobkov a služieb konečným spotrebiteľom na ich vlastnú spotrebu
- posledný článok toku k spotrebiteľovi
Charakteristické znaky MO
- centralizovaný nákup tovaru od veľkoobchodu alebo priamo od výrobcu
- predaj konečnému spotrebiteľovi
- predaj tovaru v malých množstvách
- tovar prevažne spotrebného charakteru
- jednotka => predajňa
Spotrebitelia zvažujú pri nákupe výber konkrétneho predajcu podľa
- ceny, možnosti výberu, pohodlnosti nákupu, personálu, zvláštnych služieb.
- Maloobchod podľa rozsahu poskytovaných služieb
a) samoobslužný maloobchod
- najmä diskontné predajne, zákazníci sami vyhľadávajú a vyberajú tovar
- patrí sem väčšina potravinárskych predajní okrem špecializovaných
b) maloobchod s ohraničenou ponukou služieb
- tovar príležitostného dopytu
- zákazníci potrebujú viac informácií, možnosť kúpy na úver, vyskúšania a vrátenia tovaru
c) maloobchod s úplnou ponukou služieb
- pre špecializované predajne, luxusné obchodné domy, personál A-Z
- módne výrobky, klenoty, kvalitné značky
- špecializovaný sortiment- rozsiahla záruka, zákazníci sú obsluhovaní, ďalšie služby
- Maloobchod podľa sortimentnej skladby
a) predaj so širokým sortimentom – veľký počet druhov tovarov
b) predajne s úzkym sortimentom
c) predajne s hlbokým sortimentom
d) predajne s plochým sortimentom – len jeden alebo málo variantov
- Maloobchod podľa metódy práce
a) špecializované predajne (košele, kravaty)
b) obchodné domy – široká paleta produktov, každý druh má vlastné oddelenie
c) nákupné centrá – obchodné komplexy, samostatné predajne
d) supermarkety – veľké samoobslužné predajne s nízkymi nákladmi, nízkym obchodným rozpätím, veľké tržby, plocha 400-1000m2, široký sortiment potravín, užší rozsah, veľká konkurencia
e) hypermarkety – obrovské, plocha až 20 000m2, samoobslužné, rôzne služby, kompletný sortiment + služby, nižší predaj, menej predavačov, nižšie ceny
f) prevádzky s predĺženou prevádzkou (non stop) – sú v centre blízko domov, základné potraviny, nápoje, hyg. potreby, vyššie ceny, nízky objem predaja, doplňujúce nákupy
g) diskontné predajne – tovar spotrebného charakteru, neznačkové veci vyrobené len pre konkrétnu predajňu, nízke ceny, prepracovaný systém prevádzky, dopravy, skladovania
h) podniky služieb – hotely, motely, opravárenské služby,....
Franšízing
- je marketingová metóda distribúcie výrobkov a služieb, pri kt. majiteľ licencie – franšízer – uzatvára s nezávislým podnikateľom – franšízant – dohodu, na základe ktorej má výhradné právo poskytovať rovnaké služby, rovnaký postup, používať obchodnú značku.
- licencia na podnikanie s ochrannou známkou
Školenie: franšízant platí úvodné náklady na investície, riziko z obratu a podniká na svoje riziko
Výhody pre franšízanta:
- čiastočne zaručený väčší úspech v podnikaní ako pri veľkom podniku
- kvalifikovaná pomoc zo strany franšízera v oblastiach základného vyškolenia
- výber tovaru, poradenstvá v oblasti riadenia, podpora propagácie
Nevýhody franšízanta:
- závislosť na podnikateľskej politike franšízera
- obmedzenie činnosti na určité územie
- dôsledné a neustále kontroly franšízera
- pri porušení zmluvy možnosť odobratia licencie
- platenie licenčných poplatkov po dobu platnosti
- Výhody pre franšízera:
- vysoká mobilizácia kapitálu
- rýchlejši rast materskej spoločnosti
- zvýšenie trhového potenciálu
- ovládnutie nových trhov
Nevýhody franšízera:
- veľmi vysoké náklady pri zavádzaní franšízingu
- riziko prezradenia obchodného tajomstva
- riziko neúspechu nadobúdateľa licencie
- výchova budúceho konkurenta
Trhové hospodárstvo a firmy sú úspešné vtedy ak finálne produkty príjme trh. S týmto úspechom súvisí distribúcia.
Cieľom distribučnej politiky je výber miesta, kde sa budú produkty predávať, spôsob ich dopravy ku konečnému spotrebiteľovi a najúčinnejší spôsob ich predaja.
Rozhodnutie predávať prostredníctvom veľkoobchodných firiem alebo maloobchodných predajní => Distribučný kanál.
- je to súhrn všetkých organizácií a jednotlivcov, ktorý sa zúčastňujú na tokoch tovarov od výrobcu k spotrebiteľovi.
- pri distribúcii plnia určité funkcie aj reklamné agentúry, colné sklady, banky, poisťovne.
Výber subjektov pri tvorbe distribučného kanála závisí od:
- tovaru
- distribútorov
- konkurencie
- rýchlosti dopravy tovaru zákazníkovi
- skladovej kapacity
- nákladov na skladovanie.
Rozlišujeme 2 základné distribučné kanály:
- pre potravinársky tovar
- pre spotrebný tovar
- priamy distribučný kanál
- distribučný kanál s jedným sprostredkovateľom
- distribučný kanál s dvoma sprostredkovateľmi
- distribučný kanál s troma sprostredkovateľmi
- priamy predaj
– ide o predaj výrobných faktorov – strojov, výrobca použije vlastný obchodný personál a predáva priamo zákazníkom vo výrobnej sfére
o viacúrovňový MKT – predávajú sa kvalitné výrobky, zabezpečuje sa vysoký štandard ochrany práv (možnosť vrátenia tovaru, záruka spokojnosti)
o obdobový MKT – nie je založený na predaji výrobkov ale na členstvách v kluboch
- výška odmien je odvodená od počtu získaných jedincov a nie od predaja tovaru
- často sú požadované vysoké vstupné poplatky
- často zaniká veľmi rýchlo a zanecháva mnoho nespokojných klientov
- predaj prostredníctvom obchodných agentov
Maloobchod
- súhrn všetkých činností súvisiacich s bezprostredným predajom tovaru, výrobkov a služieb konečným spotrebiteľom na ich vlastnú spotrebu
- posledný článok toku k spotrebiteľovi
Charakteristické znaky MO
- centralizovaný nákup tovaru od veľkoobchodu alebo priamo od výrobcu
- predaj konečnému spotrebiteľovi
- predaj tovaru v malých množstvách
- tovar prevažne spotrebného charakteru
- jednotka => predajňa
Spotrebitelia zvažujú pri nákupe výber konkrétneho predajcu podľa
- ceny, možnosti výberu, pohodlnosti nákupu, personálu, zvláštnych služieb.
- Maloobchod podľa rozsahu poskytovaných služieb
a) samoobslužný maloobchod
- najmä diskontné predajne, zákazníci sami vyhľadávajú a vyberajú tovar
- patrí sem väčšina potravinárskych predajní okrem špecializovaných
b) maloobchod s ohraničenou ponukou služieb
- tovar príležitostného dopytu
- zákazníci potrebujú viac informácií, možnosť kúpy na úver, vyskúšania a vrátenia tovaru
c) maloobchod s úplnou ponukou služieb
- pre špecializované predajne, luxusné obchodné domy, personál A-Z
- módne výrobky, klenoty, kvalitné značky
- špecializovaný sortiment- rozsiahla záruka, zákazníci sú obsluhovaní, ďalšie služby
- Maloobchod podľa sortimentnej skladby
a) predaj so širokým sortimentom – veľký počet druhov tovarov
b) predajne s úzkym sortimentom
c) predajne s hlbokým sortimentom
d) predajne s plochým sortimentom – len jeden alebo málo variantov
- Maloobchod podľa metódy práce
a) špecializované predajne (košele, kravaty)
b) obchodné domy – široká paleta produktov, každý druh má vlastné oddelenie
c) nákupné centrá – obchodné komplexy, samostatné predajne
d) supermarkety – veľké samoobslužné predajne s nízkymi nákladmi, nízkym obchodným rozpätím, veľké tržby, plocha 400-1000m2, široký sortiment potravín, užší rozsah, veľká konkurencia
e) hypermarkety – obrovské, plocha až 20 000m2, samoobslužné, rôzne služby, kompletný sortiment + služby, nižší predaj, menej predavačov, nižšie ceny
f) prevádzky s predĺženou prevádzkou (non stop) – sú v centre blízko domov, základné potraviny, nápoje, hyg. potreby, vyššie ceny, nízky objem predaja, doplňujúce nákupy
g) diskontné predajne – tovar spotrebného charakteru, neznačkové veci vyrobené len pre konkrétnu predajňu, nízke ceny, prepracovaný systém prevádzky, dopravy, skladovania
h) podniky služieb – hotely, motely, opravárenské služby,....
Franšízing
- je marketingová metóda distribúcie výrobkov a služieb, pri kt. majiteľ licencie – franšízer – uzatvára s nezávislým podnikateľom – franšízant – dohodu, na základe ktorej má výhradné právo poskytovať rovnaké služby, rovnaký postup, používať obchodnú značku.
- licencia na podnikanie s ochrannou známkou
Školenie: franšízant platí úvodné náklady na investície, riziko z obratu a podniká na svoje riziko
Výhody pre franšízanta:
- čiastočne zaručený väčší úspech v podnikaní ako pri veľkom podniku
- kvalifikovaná pomoc zo strany franšízera v oblastiach základného vyškolenia
- výber tovaru, poradenstvá v oblasti riadenia, podpora propagácie
Nevýhody franšízanta:
- závislosť na podnikateľskej politike franšízera
- obmedzenie činnosti na určité územie
- dôsledné a neustále kontroly franšízera
- pri porušení zmluvy možnosť odobratia licencie
- platenie licenčných poplatkov po dobu platnosti
- Výhody pre franšízera:
- vysoká mobilizácia kapitálu
- rýchlejši rast materskej spoločnosti
- zvýšenie trhového potenciálu
- ovládnutie nových trhov
Nevýhody franšízera:
- veľmi vysoké náklady pri zavádzaní franšízingu
- riziko prezradenia obchodného tajomstva
- riziko neúspechu nadobúdateľa licencie
- výchova budúceho konkurenta
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#distribučné kanaly #distribučný kanal #nepriame distribučné kanály #distibučné kanály #maloobchod #logistika hotelov #vyhody a nevyhody maloobchodu #priemyselny tovar #franšízing #druhy predajni #predaj #priklaad na spotrebny produkt #obchodná prevádzka #funkcie maloobchodu #spotrebny tovar #principy nakupu #distribúcia #marketingový plán modne poradenstvo #finálny výrobok v podniku a jeho predaj #plan predajaMaturitné témy z ekonomiky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Majetok, Obstarávanie, Oceňovanie, Opotrebenie DM | 322 slov | |
Finančné riadenie a plánovanie podniku | 385 slov | |
Distribučné kanály | 694 slov | |
Manažment | 328 slov | |
Banková sústava | 265 slov | |
Makroekonómia | 865 slov | |
Výnosy | 273 slov | |
Trhový mechanizmus | 272 slov | |
Trhová konkurencia | 253 slov | |
Personalistika | 254 slov | |
Náklady | 290 slov | |
Odbytové hospodárstvo podniku | 231 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku | 221 slov | |
Vývoj a funkcia peňazí | 200 slov | |
Potreby eko triáda | 519 slov | |
Úrovne manažéra | 352 slov |
Diskusia: Distribučné kanály
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.017 s.