Základy ekonómie a ekonomiky
Autor: janka114
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 02.10.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 324 slov
Počet zobrazení: 18 497
Počet zobrazení: 18 497
Tlačení: 633
Uložení: 606
Uložení: 606
ZÁKLADY EKONÓMIE A EKONOMIKY
1. EKONÓMIA A EKONOMIKA
Základným predpokladom každej ľudskej činnosti je motivácia uspokojovať určité potreby. ( jesť, piť, potreba uznania, potreba pokoja). Každá užitočná vec ( hmotného i nehmotného charakteru ), ktorá slúži na uspokojenie ľudských potrieb sa v ekonómii označuje pojmom statok. Použitie statkov na uspokojenie ľudských potrieb sa nazýva spotreba.
Druhy statkov:
1. podľa dostupnosti:
a) voľné statky – statky, ktoré nájdeme bez akýchkoľvek obmedzení v prírode, sú dostupné pre každého – vzduch, ktorý dýchame, lesné plody, ktoré možno voľne zbierať.
b) Vzácne statky – statky, ktoré v prírode neexistujú v neobmedzenom množstve a sú zväčša vytvorené človekom. Nazývajú sa aj ekonomické statky, pretože kvôli nim je uskutočňovaná ekonomická ( hospodárska ) činnosť.
2. podľa formy:
a) hmotné ( auto, voda)
b) nehmotné( služby – kaderník, daňové pordenstvo).
3. podľa vlastníctva:
a) súkromný statok – vlastní ho jedna osoba a ostatní ho už nemôžu používať – napr. vlastná záhrada, súkromná pláž.
b) verejný statok – napr. štátne cesty
4. podľa účelu:
a) výrobné ( kapitálové) – stroje, materiály, používajú sa na produkciu ďalších statkov.
b) spotrebné – potraviny, odevy, osobné počítače, slúžia na priamu spotrebu.
Ekonomické statky vznikajú premenou určitých zdrojov ( vstupov do výroby ) vo výrobnom procese na užitočné produkty.
↑→ Rozdiel medzi vstupnou hodnotou výrobných faktorov a výstupnou hodnotou vyrobených produktov sa nazýva pridaná hodnota ←↑
VÝROBNÉ FAKTORY →VÝROBA →PRODUKTY < 1. VÝROBKY
(VSTUPY DO VÝROBY) (PRODUKCIA) (VÝSTUPY Z VÝROBY) 2. SLUŽBY
- pôda, prírodné zdroje
- práca
- kapitál
Pôda a prírodné zdroje: prvý výrobný faktor dostupný (zväčša len v obmedzenom množstve) v prírode, ktorý nie je výstupom iného výrobného procesu.
Práca: cieľavedomá a účelná ľudská činnosť vynaložená ako prvotný výrobný faktor v procese výroby.
Kapitál: statky vyprodukované v procese výroby, ktoré sa nepoužívajú na bezprostrednú spotrebu, ale používajú sa pri produkcii ďalších statkov. Kapitál: fyzický, peňažný , technológia ( know – how)
Výroba - transformačný proces, v ktorom sa cieľavedome premieňajú ľudské faktory na statky užitočné pre ľudí ( produkty).
Produkt: ekonomický statok, ktorý je výstupom z procesu výroby. Môže mať hmotný (výrobky) a nehmotný (služby) charakter.
Tovar – produkt alebo iný statok určený na predaj na trhu.
TYPY EKONOMÍK
Každá ekonomika musí bez ohľadu na svoje vývinové štádium odpovedať vlastnou hospodárskou činnosťou na tri známe otázky:
1. Čo vyrábať?
2. Ako vyrábať?
3. Pre koho vyrábať?
Podľa spôsobu odpovede rozlišujeme:
1. Ekonomika založená inštinktoch, zvykoch, tradíciách:
- bola typická pre pravekú, prípadne starovekú spoločnosť.
- rozdelenie úloh vyplývalo iba z tradícií (muži od určitého veku chodili na lov, ženy pripravovali jedlo).
- dnes sa niektoré jej prvky vyskytujú v domácnostiach.
2. Príkazová ekonomika:
- je riadená rozhodnutiami centrálnych mocenských orgánov štátu.
- prevláda tu štátne vlastníctvo, monopolné postavenie výrobcov
- existuje centrály národohospodársky plán, centrálne sú stanovené ceny výrobkov a služieb.
- spravidla ide o nedostatkovú ekonomiku. Napr. systém hospodárstva v bývalých socialistických krajinách strednej a východnej Európy.
3. Trhová ekonomika:
- je založená na systéme slobodného podnikania a súťaže
- funguje prostredníctvom trhového mechanizmu, kde vstupuje do vzťahu dopyt a ponuka =>trhová cena
- základné otázky rieši nasledovne:
a) čo vyrábať určujú spotrebitelia
b) ako vyrábať je určené konkurenciou medzi podnikmi
c) pre koho vyrábať určuje trh a trhový mechanizmus – ( dopyt, ponuka, ceny)
4. Zmiešaná ekonomika:
- Reálne sa najčastejšie vyskytuje
- trhový mechanizmus je založený na slobodnej podnikateľskej činnosti, je tu voľná cenotvorba, prevláda súkromné vlastníctvo, štát v nevyhnutnej miere zasahuje do chodu hospodárstva a usmerňuje ho
- Štát určuje maximálnu cenu dôležitých produktov- vykurovacie oleje, koks, základné druhy potravín). Pri rozhodujúcom súkromnom vlastníctve existuje aj štátne vlastníctvo strategických podnikov v baníctve, energetickom a naftovom priemysle.
2.TRHOVÝ MECHANIZMUS
Trh je miesto, kde sa stretáva kupujúci a predávajúci, aby sa spoločne dohodli na kúpe a predaji určitého výrobku a služby za určitú cenu.
Podľa počtu predávaných tovarov rozlišujeme:
1. čiastkový trh – kupuje a predáva sa tu jeden druh tovaru – napr. trh automobilov, trh pšenice.
2. agregátny trh – trh všetkých tovarov a služieb.
Podľa predmetu kúpy a predaja členíme trhy:
1. trh výrobných faktorov – predáva a kupuje sa tu pôda, práca. Kapitál.
2. trh tovarov a služieb- kupujú a predávajú sa tu tovary a služby určené na osobnú spotrebu.
3. finančný trh – trh s peňažnými prostriedkami medzi jednotlivými ekonomickými subjektmi.
Podľa územného hľadiska:
1. regionálny trh
2. národný trh
3. svetový trh
Subjekty trhu:
1. Firmy – vstupujú na trh za účelom dosiahnutia zisku. Vystupujú ako predávajúci(tovary a služby) aj ako kupujúci (výrobné faktory).
2. Domácnosti – spotrebitelia. Vystupujú aj ako predávajúci (výrobné faktory) aj ako kupujúci (výrobky a služby).
3. Štát – usmerňuje ekonomiku.
Trhový mechanizmus:
1. proces tvorby dopytu
2. proces tvorby ponuky
3. proces tvorby cien
1. Dopyt – požadované množstvá tovarov, ktoré sú spotrebitelia pri určitých cenách na trhu ochotní a schopní kúpiť.
Faktory ovplyvňujúce dopyt:
- cena tovaru
- množstvá žiadaného tovaru
- výšky príjmu ( dôchodku)
- záľub, módy, ceny iných tovarov a podobne
Krivka dopytu:
2.Ponuka: ponúkané množstvo tovarov, ktoré sú podniky(výrobcovia) pri určitých cenách schopné a ochotné vyrobiť a prísť s nimi na trh, aby ich predali.
Faktory ovplyvňujúce ponuku:
- cena ponúkaného tovaru
- množstvá ponúkaného tovaru
- náklady spojené s výrobou tovaru.
Krivka ponuky:
3. Proces tvorby cien:
Rovnovážna cena: nastáva vtedy, keď sa dopyt rovná ponuke, a opačne, t. j. ak žiadané množstvo tovarov sa rovná ponúkanému množstvu. Je to výnimočný jav.
Trhová cena: cena, ktorá vzniká pri aktuálnom vzťahu ponuky a dopytu na trhu.
KONKURENCIA (súťaž)
Konkurencia podľa subjektov trhu:
1) konkurencia na strane ponuky: každá firma chce dosiahnuť zisk a to na úkor iných výrobcov
2) konkurencia na strane dopytu: nastáva vtedy, ak dopyt na trhu prevyšuje ponuku. Konkurencia podľa trhových podmienok:
1.dokonalá – predstavuje čisto teoretickú abstrakciu ideálneho stavu ekonomiky, ktorý v reálnom trhovom prostredí nemôže nikdy nastať.
2. nedokonalá
a) monopolistická konkurencia: vyskytuje sa na trhu určitého tovaru, ktorý vyrábajú viacerí výrobcovia. Výrobky sa odlišujú dizajnom, farbou, napr. šampóny.
b) Oligopol – malý počet konkurujúcich firiem disponuje takou ekonomickou silou, že čiastočne obmedzuje vstup ďalších firiem do odvetvia.
c) Monopol- vyjadruje takú situáciu na trhu, kde existuje jeden výrobca určitého tovaru, ktorý nemá žiadnu konkurenciu a preto môže určovať monopolne vysoké ceny.
Podľa formy prejavu
a) cenová - prejavuje sa znižovaním cien, predpokladom je, že konkurencia nebude schopná sa prispôsobiť.
b) necenová - ide o rast kvality, vylepšenie dizajnu, reklama, obalová technika.
Monopol v ekonomike je nežiadúci jav, preto bol u nás zriadený:
Protimonopolný úrad SR
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
1. EKONÓMIA A EKONOMIKA
Základným predpokladom každej ľudskej činnosti je motivácia uspokojovať určité potreby. ( jesť, piť, potreba uznania, potreba pokoja). Každá užitočná vec ( hmotného i nehmotného charakteru ), ktorá slúži na uspokojenie ľudských potrieb sa v ekonómii označuje pojmom statok. Použitie statkov na uspokojenie ľudských potrieb sa nazýva spotreba.
Druhy statkov:
1. podľa dostupnosti:
a) voľné statky – statky, ktoré nájdeme bez akýchkoľvek obmedzení v prírode, sú dostupné pre každého – vzduch, ktorý dýchame, lesné plody, ktoré možno voľne zbierať.
b) Vzácne statky – statky, ktoré v prírode neexistujú v neobmedzenom množstve a sú zväčša vytvorené človekom. Nazývajú sa aj ekonomické statky, pretože kvôli nim je uskutočňovaná ekonomická ( hospodárska ) činnosť.
2. podľa formy:
a) hmotné ( auto, voda)
b) nehmotné( služby – kaderník, daňové pordenstvo).
3. podľa vlastníctva:
a) súkromný statok – vlastní ho jedna osoba a ostatní ho už nemôžu používať – napr. vlastná záhrada, súkromná pláž.
b) verejný statok – napr. štátne cesty
4. podľa účelu:
a) výrobné ( kapitálové) – stroje, materiály, používajú sa na produkciu ďalších statkov.
b) spotrebné – potraviny, odevy, osobné počítače, slúžia na priamu spotrebu.
↑→ Rozdiel medzi vstupnou hodnotou výrobných faktorov a výstupnou hodnotou vyrobených produktov sa nazýva pridaná hodnota ←↑
VÝROBNÉ FAKTORY →VÝROBA →PRODUKTY < 1. VÝROBKY
(VSTUPY DO VÝROBY) (PRODUKCIA) (VÝSTUPY Z VÝROBY) 2. SLUŽBY
- pôda, prírodné zdroje
- práca
- kapitál
Pôda a prírodné zdroje: prvý výrobný faktor dostupný (zväčša len v obmedzenom množstve) v prírode, ktorý nie je výstupom iného výrobného procesu.
Práca: cieľavedomá a účelná ľudská činnosť vynaložená ako prvotný výrobný faktor v procese výroby.
Kapitál: statky vyprodukované v procese výroby, ktoré sa nepoužívajú na bezprostrednú spotrebu, ale používajú sa pri produkcii ďalších statkov. Kapitál: fyzický, peňažný , technológia ( know – how)
Výroba - transformačný proces, v ktorom sa cieľavedome premieňajú ľudské faktory na statky užitočné pre ľudí ( produkty).
Produkt: ekonomický statok, ktorý je výstupom z procesu výroby. Môže mať hmotný (výrobky) a nehmotný (služby) charakter.
Tovar – produkt alebo iný statok určený na predaj na trhu.
Ekonómia je veda o ekonomike (hospodárení subjektov a ich vzájomných vzťahoch), ktorá sa zaoberá tým ako sa v spoločnosti využívajú vzácne zdroje. | Ekonomika – (prax) – časť spoločenského života spätá s ekonomickou činnosťou, kde cieľom je uspokojovanie potrieb. |
●Mikroekonómia sa zaoberá hospodárskou činnosťou jednotlivých samostatných ekonomických subjektov – jednotlivci, podniky. ● Makroekonómia skúma hospodárstvo ako určitý uzavretý celok. Skúma napríklad infláciu, hrubý domáci produkt atď.. | ►Prebytková – ekonomika, ktorá dokáže vyrobiť viac výrobkov a služieb ako obyvateľstvo dokáže spotrebovať. ►Nedostatková – presný opak prebytkovej. |
►Pozitívna ekonómia – skúma ekonomickú realitu, taká aká je. ►Normatívna ekonómia - hodnotí a odporúča rady, aká by ekonomická realita mala byť. | V rámci medzinárodnej deľby práce sa jednotlivé krajiny stávajú špecializovanými výrobcami, preto je potrebná vzájomná prepojenosť medzi ekonomikami => ● otvorená ekonomika ● uzavretá ekonomika |
Ekonomické disciplíny: - ekonomická teória – skúma najvšeobecnejšie ekonomické problémy - teoretické disciplíny – dejiny ekonomických teórií, teórie trhovej ekonomiky atď. - úsekové vedné disciplíny – nadväzujú na ekonomickú teóriu, skúmajú napr. ekonomiku priemyslu, ekonomiku poľnohospodárstva a atď. - prierezové vedné disciplíny – nadväzujú na ekonomickú teóriu, každá z nich má svoj predmet skúmania , napr. peňažníctvo, burzovníctvo, manažment atď. | Ekonomické sektory: - primárny – zaoberá sa získavaním surovín, materiálov a pestovaním plodín z prírody, napríklad rybárstvo, baníctvo... - sekundárny – je zameraný na pretváranie surovín na tovary, napr. hutníctvo, strojárstvo, farmaceutický priemysel - terciárny – časť zameraná na poskytovanie služieb a obchodu napr. obchodných, stravovacích.... - kvarciárny – oblasť vedy a techniky, výskum a školstvo |
TYPY EKONOMÍK
Každá ekonomika musí bez ohľadu na svoje vývinové štádium odpovedať vlastnou hospodárskou činnosťou na tri známe otázky:
1. Čo vyrábať?
2. Ako vyrábať?
3. Pre koho vyrábať?
Podľa spôsobu odpovede rozlišujeme:
1. Ekonomika založená inštinktoch, zvykoch, tradíciách:
- bola typická pre pravekú, prípadne starovekú spoločnosť.
- rozdelenie úloh vyplývalo iba z tradícií (muži od určitého veku chodili na lov, ženy pripravovali jedlo).
- dnes sa niektoré jej prvky vyskytujú v domácnostiach.
2. Príkazová ekonomika:
- je riadená rozhodnutiami centrálnych mocenských orgánov štátu.
- prevláda tu štátne vlastníctvo, monopolné postavenie výrobcov
- existuje centrály národohospodársky plán, centrálne sú stanovené ceny výrobkov a služieb.
- spravidla ide o nedostatkovú ekonomiku. Napr. systém hospodárstva v bývalých socialistických krajinách strednej a východnej Európy.
3. Trhová ekonomika:
- je založená na systéme slobodného podnikania a súťaže
- funguje prostredníctvom trhového mechanizmu, kde vstupuje do vzťahu dopyt a ponuka =>trhová cena
- základné otázky rieši nasledovne:
a) čo vyrábať určujú spotrebitelia
b) ako vyrábať je určené konkurenciou medzi podnikmi
c) pre koho vyrábať určuje trh a trhový mechanizmus – ( dopyt, ponuka, ceny)
4. Zmiešaná ekonomika:
- Reálne sa najčastejšie vyskytuje
- trhový mechanizmus je založený na slobodnej podnikateľskej činnosti, je tu voľná cenotvorba, prevláda súkromné vlastníctvo, štát v nevyhnutnej miere zasahuje do chodu hospodárstva a usmerňuje ho
- Štát určuje maximálnu cenu dôležitých produktov- vykurovacie oleje, koks, základné druhy potravín). Pri rozhodujúcom súkromnom vlastníctve existuje aj štátne vlastníctvo strategických podnikov v baníctve, energetickom a naftovom priemysle.
2.TRHOVÝ MECHANIZMUS
Trh je miesto, kde sa stretáva kupujúci a predávajúci, aby sa spoločne dohodli na kúpe a predaji určitého výrobku a služby za určitú cenu.
Podľa počtu predávaných tovarov rozlišujeme:
1. čiastkový trh – kupuje a predáva sa tu jeden druh tovaru – napr. trh automobilov, trh pšenice.
2. agregátny trh – trh všetkých tovarov a služieb.
Podľa predmetu kúpy a predaja členíme trhy:
1. trh výrobných faktorov – predáva a kupuje sa tu pôda, práca. Kapitál.
2. trh tovarov a služieb- kupujú a predávajú sa tu tovary a služby určené na osobnú spotrebu.
3. finančný trh – trh s peňažnými prostriedkami medzi jednotlivými ekonomickými subjektmi.
Podľa územného hľadiska:
1. regionálny trh
2. národný trh
3. svetový trh
Subjekty trhu:
1. Firmy – vstupujú na trh za účelom dosiahnutia zisku. Vystupujú ako predávajúci(tovary a služby) aj ako kupujúci (výrobné faktory).
2. Domácnosti – spotrebitelia. Vystupujú aj ako predávajúci (výrobné faktory) aj ako kupujúci (výrobky a služby).
3. Štát – usmerňuje ekonomiku.
Trhový mechanizmus:
1. proces tvorby dopytu
2. proces tvorby ponuky
3. proces tvorby cien
1. Dopyt – požadované množstvá tovarov, ktoré sú spotrebitelia pri určitých cenách na trhu ochotní a schopní kúpiť.
Faktory ovplyvňujúce dopyt:
- cena tovaru
- množstvá žiadaného tovaru
- výšky príjmu ( dôchodku)
- záľub, módy, ceny iných tovarov a podobne
Krivka dopytu:
cena | množstvo | |
A | 5 | 9 |
B | 4 | 10 |
C | 3 | 12 |
D | 2 | 15 |
E | 1 | 20 |
2.Ponuka: ponúkané množstvo tovarov, ktoré sú podniky(výrobcovia) pri určitých cenách schopné a ochotné vyrobiť a prísť s nimi na trh, aby ich predali.
Faktory ovplyvňujúce ponuku:
- cena ponúkaného tovaru
- množstvá ponúkaného tovaru
- náklady spojené s výrobou tovaru.
Krivka ponuky:
cena | množstvo | |
A | 5 | 18 |
B | 4 | 16 |
C | 3 | 12 |
D | 2 | 7 |
E | 1 | 0 |
3. Proces tvorby cien:
Rovnovážna cena: nastáva vtedy, keď sa dopyt rovná ponuke, a opačne, t. j. ak žiadané množstvo tovarov sa rovná ponúkanému množstvu. Je to výnimočný jav.
Trhová cena: cena, ktorá vzniká pri aktuálnom vzťahu ponuky a dopytu na trhu.
KONKURENCIA (súťaž)
Konkurencia podľa subjektov trhu:
1) konkurencia na strane ponuky: každá firma chce dosiahnuť zisk a to na úkor iných výrobcov
2) konkurencia na strane dopytu: nastáva vtedy, ak dopyt na trhu prevyšuje ponuku. Konkurencia podľa trhových podmienok:
1.dokonalá – predstavuje čisto teoretickú abstrakciu ideálneho stavu ekonomiky, ktorý v reálnom trhovom prostredí nemôže nikdy nastať.
2. nedokonalá
a) monopolistická konkurencia: vyskytuje sa na trhu určitého tovaru, ktorý vyrábajú viacerí výrobcovia. Výrobky sa odlišujú dizajnom, farbou, napr. šampóny.
b) Oligopol – malý počet konkurujúcich firiem disponuje takou ekonomickou silou, že čiastočne obmedzuje vstup ďalších firiem do odvetvia.
c) Monopol- vyjadruje takú situáciu na trhu, kde existuje jeden výrobca určitého tovaru, ktorý nemá žiadnu konkurenciu a preto môže určovať monopolne vysoké ceny.
Podľa formy prejavu
a) cenová - prejavuje sa znižovaním cien, predpokladom je, že konkurencia nebude schopná sa prispôsobiť.
b) necenová - ide o rast kvality, vylepšenie dizajnu, reklama, obalová technika.
Monopol v ekonomike je nežiadúci jav, preto bol u nás zriadený:
Protimonopolný úrad SR
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Pojmy ekonomika a ekonómia | Učebné poznámky | 203 slov | |
Ekonómia a ekonomika | Učebné poznámky | 792 slov | |
Čo je ekonomika a čo ekonómia? Toto sú rozdiely | Ostatné | 603 slov | |
Ekonómia vs. Ekonomika - rozdiel | Referát | 131 slov | |
Ekonómia, ekonomika, typy ekonomík | Referát | 503 slov | |
Ekonomika a ekonómia | Učebné poznámky | 147 slov | |
Ekonómia - základne pojmy | Referát | 321 slov | |
Čo je ekonómia | Učebné poznámky | 210 slov | |
Ekonómia - história | Referát | 661 slov | |
Učebný zdroj pre žiakov z predmetu ekonomika (odbor Pracovník marketingu) | Učebné poznámky | 10 slov | |
Ekonomika – Maturitné otázky – overené učiteľkou (PDF verzia komplet) | Ostatné | 12 slov | |
Ekonomika a hospodárstvo | Referát | 301 slov | |
Typy ekonomík, základné pojmy a zákony ekonomiky | Maturita | 731 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#rozdiel vyrobok a produkt #ekonomika maturitne temy #ekonomika #ekonomia #Maturitné otázky z ekonomiky #základy ekonomiky #ekonomia a ekonomika #otvorena a uzavreta ekonomika #Základné problemy ekonomiky otázky #Predmet vyrobený človekom #prierezová ekonomika #základy podnikania #spotrebne produkty- tovary #pridaná hodnota #testy z ekonomiky #príkazová ekonomika #vstupy a výstupy ekonómia a ekonomika, #ekonomicke pojmy #základy spoločenských vied maturitné témy #zaklady ekonomie pre pravnikovDiskusia: Základy ekonómie a ekonomiky
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.015 s.