Hans Georg Gadamer

Spoločenské vedy » Filozofia

Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Dátum: 01.08.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 569 slov
Počet zobrazení: 7 038
Tlačení: 558
Uložení: 559
Hans- Georg Gadamer  /1900- 2002/
Považujeme ho za zakladateľa hermeneutiky. Jeho hlavná dielo je Pravda a metóda /Wahrheit und Metode/ a napísal ho roku 1960. Hermeneutika pôvodne v práve, teológii klasickej filológii a čiastočne aj histórii znamenala spôsob výkladu, snahu o správny výklad. Gadamer z nej urobil univerzálny princíp. Zdôrazňuje, že všetka ľudská skúsenosť sa odohráva v komunikácii o skorších poznatkoch, na popredné miesto sa dostáva jazyk. Gadamer si uvedomuje že od osvietenectva jestvuje určitá dichotómia, určité pochopenie je viazané na vedu a filozofiu, ale pochopenie z umenia uniká. No umelecké dielo obsahuje aj nárok na pravdu. Chápanie umenia pomáha ľuďom lepšie pochopiť kto sú. Vzťah umenia a filozofie zostal ústredným bodom Gadamerovho myslenia.

Samotné dielo Pravda a metóda je pokusom o vypracovanie univerzálnej hermeneutiky ako teórie chápania. Gadamer hovorí, že význam nejakého konania, alebo textu alebo konvencie je determinovaný dvomi prvkami. Je to to čo sa má interpretovať a ten kto interpretuje. Pokiaľ sa význam snažíme pochopiť iba zo samotného textu samého činu či zvyku, je to prítomné iba potenciálne. Samotný význam je možné zistiť až interpretáciou. My nemôžeme vidieť ako je báseň myslená z nej samej. Najlepšie je požiadať o výklad autora. Je problém zinterpretovať umelecké dielo bez súvislostí. V tomto zmysle sa snaží rehabilitovať termín predsudok /Vorurteil/, ktorý má v niektorých jazykoch negatívne konotácie. Samotnú pozíciu byť proti predsudku pokladá Gadamer za osvietenský predsudok. Predsudok znamená neoverený pred- úsudok.

A ten netreba odmietať. Ukazuje to na príklade autority.
Jestvuje poznanie- neoverené, že autorita učiteľa vychádza z jeho vedomostí. Ak to žiak prijme, je to v poriadku, lebo sa nedá odlákať vedľajšími vecami. Aj dodržiavanie tradícií nemusí byť zlé. Ak niekto dodržiava aj nekriticky tradíciu, netreba to za každú cenu rušiť. Gadamer má  k tomu dokonca iný prístup. Predsudok, predporozumenie je základnou podmienkou pre možnosť akéhokoľvek chápania. Chápanie nemôže byť oslobodené od predpokladov. Musíme si už predtým nejako porozumieť, ak chceme začať rozumieť. A práve rozhodujúcou súčasťou porozumenia je tradícia. Sám píše vo svojom hlavnom diele, že hermeneutika vychádza z toho, že osobu ktorá sa usiluje o porozumenie spája s predmetom chápania jazyk, ktorý je spojený s tradíciou. V tradícii sa odráža minulosť. Práve vďaka tradícii jestvuje toto predporozumenie. To, že porozumenie je dané nejakou predtým jasnou tradíciou nazýva Gadamer interpretačný postup.

Vo filozofickej hermeneutike má dôležitý význam to,
že vedomie nie je oddelené od dejín. Dejiny sami obmedzujú vedomie, pôsobenie dejín na vedomie volá Gadamer hermeneutická situácia. Práve v zmysle dejín sa človek spoznáva ako človek, no nemôže to byť úplné. Samotné pochopenie, porozumenie nemôže znamenať nadradenosť poznávajúceho subjektu nad objektom poznania. Chápanie musí byť pokladané stále za otvorené. Všetko chápanie je interpretáciou. Rovnako je to aj pri preklade. Preklad sa podobá prekladu ako rub a líce koberca. Dobrý prekladateľ neprekladá od slova do slova, ale ťaží z kontextu, zo situácie a tomu prispôsobuje preklad. A samo tlmočenie je vzdialené od doslovného prekladu a to je to umenie interpretácie. Podstatou interpretácie je jestvovanie tradície v jazyku ako v médiu. Verbálna interpretácia prebieha aj pri vysvetľovaní zmyslu sochy alebo hudobného diela.

Gadamer mal možnosť mnoho porovnávať dobu, veď žil 102 rokov. Pri porovnávaní doby dospel k názoru, že niekedy technika len zdanlivo uľahčuje prácu. Prišlo k degenerácii praxe na techniku. Ak niekedy vypadne technika, napr. mail, internet, počítač, niektorí ľudia prestanú fungovať, sú úplne vedľa. Z praktickej filozofie je nutné poznamenať, že Gadamer za veľmi veľkú hodnotu pokladal zdravie človeka. Hovoril, že cez spôsob života sa máme starať o svoje zdravie. Práve táto čiastková zodpovednosť o svoje zdravie sa potom prenáša na celkovú zodpovednosť o svoje okolie. Na záver jeho výrok: Je neprirodzené si myslieť, že výroky padajú z neba že ich možno analyzovať bez predstavy prečo odzneli a na čo reagujú.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#interpretácia #gadamer #predsudok #hermeneutika #filozofická hermeneutika


Odporúčame

Spoločenské vedy » Filozofia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu