Njája

Spoločenské vedy » Filozofia

Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Dátum: 02.08.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 517 slov
Počet zobrazení: 2 842
Tlačení: 384
Uložení: 415
Táto indická škola ástiky sa zaoberá predovšetkým logikou. Vyvíjala sa 2000 rokov. Napojila sa na vaišéšikovú filozofiu. Prevzala jej ontológiu. Od 12. st. n. l. vzniká tzv. nová njája a tá sa zaoberá iba logikou. Njája bola prvou logickou školou. Ostatné školy buď jej logiku preberali, alebo si vytvorili vlastnú. Z njáji sa zaužívala indická logická terminológia.

Njája vznikla tak, že sa zaoberali systémom vedeckých diskusií. Njáju volajú aj vedou o debatách alebo vedou o diskusii. 16 njájových kategórií tvoria: prostriedky poznania, predmety poznania, pochybovanie, zámer, príklad, uznaná pravda, členy sylogizmu, nepriamy dôkaz, vymedzenie pravdy, diskusia, slovný spor, deštruktívna kritika klamné závery, vytáčka, nesprávne námietky, dôvod k pokáraniu. Je to väčšinou o logike a eristike.

Základný text Njájasútru napísal nejaký Gótama alebo zvaný aj Akšapáda. Starobylý text, ale už vidieť že v dobe jeho vzniku jestvovala Vaišéšikasútra. Samotná Njájasútra sa skladá z piatich kníh, o logickom spôsobe myslenia, o teórii poznania, o dialektike, o psychológii a o cykle znovuzrodenia a vyslobodení z neho. Dielo musí byť staršie než je I. storočie n.l.. Najstarší dochovaný komentár napísal Pakšilasvámín Vatsjájána, asi v 4. storočí n.l.. /Njájasútrabhášja/. Proti tomuto dielu vystúpil budhistický logik Dignána. Veľmi populárne dielo napísal aj Pášupatačárja Bharadvádža, ktorého prezývali Uddjótakara /obšťastňovateľ/, volalo sa Výklad logiky /Njájavárttiká/. Veľmi fundovaný výklad njájovej logiky podáva Váčaspatimišra, dielo sa volá Komentár o závažnosti výkladu logiky /Njájavárttikátátparjatiká/. Najlepšie systematické spracovanie podal Džajanta.

V 12. storočí vzniká tzv. nová njája /navja njája/.
Hlavným predstaviteľom bol Gangéša a v 17. storočí získal dôležité miesto Gadádhara, tzv. knieža indickej scholastiky. Táto scholastická etapa njáje k vývoju logiky neprispela.
Všetko vedenie svojou vlastnou prirodzenosťou poukazuje na predmety existujúce nezávisle na vedomí. No hovorí že nie všetko vedenie je pravdivé. Ak má byť poznanie platné, musí zodpovedať skutočnosti. Správne poznanie je dosiahnuté štyrma prostriedkami: vnímaním, úsudkom, porovnaním a svedectvom Véd. Njája nezačína od logických konštrukcií, ale analýzou vnímania. Poznáme nedeterminované a determinované vnímanie.

Determinované vnímanie je spojené so slovami, napr. červená Karkuľka. Nedeterminované je také, ktoré nemožno spájať s nijakými pojmami, je subtílnejšie, jemnejšie ako determinované a vnímame ho, ale nevieme to vyjadriť slovami. Môžu byť rozdelené v mysli, ale nie v skutočnosti. Falošné poznanie je z pamäti, omylu a hypotetického uvažovania. Poznanie vzniká v duši, ak sa dostane do kontaktu s ne- dušou /niečím iným/. Poznanie nie je samo o sebe ani pravdivé ani nepravdivé, iba v konfrontácii s použitím v praxi. Ak vedie k úspešnej aktivite, je pravdivé, ak k omylu, neúspechu a sklamaniu, nie je pravdivé.

Njája stojí na stanovisku realizmu.
Všeobecné pojmy sú rovnako skutočné ako jednotliviny a sú večné. Jestvujú pred vecami, vo veciach i po veciach. Jednotlivina má aj jednotlivú aj univerzálnu stránku. Njája priniesla sylogizmus /anumána/. Je definovaný tak, že je to poznanie, ktoré predpokladá skoršie poznanie. Njájový sylogizmus má 5 častí. Napr.: 1. Na kopci je oheň, 2. pretože je na ňom dym, 3. pretože kde je dym, je tiež oheň, ako v kuchyni. 4. a kopec má taký  dym, 5. teda je na ňom oheň.
Podobné aristotelovskému sylogizmu, rovnako operuje so širšími a užšími triedami, širšie nazýva njája „plne pokryté“. Indická logika pozná len túto jednu figúru a v nej iba tento jeden modus zodpovedajúci modu Barbara u Aristotela, naň sa dajú previesť všetky mody.

Príčina je bezpodmienečná, nepremenná, predchádzajúca. Rovnaká príčina má ten istý dôsledok a naopak. Jestvuje 5 náhodných okolností, ktoré môžu byť klamne považované za príčiny ale nie sú nimi.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Filozofia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.010 s.
Zavrieť reklamu