Iohannes Eriugena (Iohannes Scotus)

Spoločenské vedy » Filozofia

Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Dátum: 03.08.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 573 slov
Počet zobrazení: 3 048
Tlačení: 411
Uložení: 422
Dielo  Iohanna Scota alebo Iohanna Eriugenu sa delí v podstate do troch období. V prvom polemizuje s Gottschalkom. Hovorí, že nemôže jestvovať dvojaké predurčenie, dvojaká predestinácia k spáse alebo k zatrateniu /ako hovorí Gottschalk/. Na základe milosti božej hlásal, že je len predestinácia k spáse, no nie k zatrateniu. Iohannes Eriugena je špecifickým zjavom. Síce vychádza z karolínskej renesancie a je predstaviteľom jej mladšej generácie, no jeho dielo je bez obdoby, dovtedy nemá precedens. Pre veľkú abstraktnosť nebol asi 400 a viac rokov vôbec pochopený. Cieľom jeho diela bolo podať výklad Biblie. Toho sa týka predovšetkým druhá časť jeho spisov, no jedná sa o vysoko abstraktný model vysvetľovania Biblie, kde jednoznačne dominuje filozofia pred teológiou.

Všetka príroda, natura sa delí na prírodu: 1. tvoriacu a nestvorenú, 2. tvoriacu a stvorenú, 3. netvoriacu a stvorenú, 4. netvoriacu a nestvorenú. Toto delenie je najvyššie delenie prírody, podľa Eriugenu vyššie než opis cez kategórie. Je aj iný spôsob klasifikácie súcna- spôsob hypostáz. Tu by boli hypostázy- a/ nepochopiteľný Boh, b/ cherubíni, serafíni, tróni, c/ panstvá, sily a mocnosti, d/ kniežatstvá, archanjeli, anjeli, e/ usporiadanie tiel. Tu popiera jedna úroveň druhú dialekticky, lebo je iná. 4 druhy prírody nejestvujú v časovej následnosti, ale súčasne. No Boh je transcendentný. Síce je zjavný v prvej a poslednej prírode /tvoriaca a nestvorená; netvoriaca a nestvorená/, ale je prítomný aj inde. No je transcendentný, t. j. nesplýva z ostatnou prírodou, hoci je i ňou- ale jestvuje i samostatne. Ide o panteizujúce rysy, snáď to možno označiť za monizmus, že všetka substancia pochádza od Boha. Eriugena však nie je panteistom.

Príroda tvoriaca a nestvorená znamená Boha v jeho nerozčlenenosti. Tu jasne vidno novoplatonistické pozadie. V tomto stave je Boh všetkým ale aj ničím, je nič všetkého. Nedá sa vyjadriť vôbec pozitívne, v tomto stave ho možno vyjadriť iba čisto apofaticky. Boh ako natura naturans sed non naturata /stvorená ale netvoriaca príroda/ ani nevie čím je a kým nezačne tvoriť, ani nie je. Tvorenie je však večné, mimo času. Príroda, ktorá tvorí a nie je stvorená, je živá. Jej bytie je Otec, múdrosťou je Syn a život je Duch Svätý. Tajomstvo jedinosti Trojice je nevypovedateľné, 3 substancie jednoty Božej sú: nesplodená, splodená a prejavujúca sa. Vzťah nesplodenej substancie a splodenej sa nazýva Otec, splodenej k nesplodenej Syn a prejavujúca sa k nesplodenej a splodenej je Duch Svätý. Boh je iba jedinej podstaty a nemá protiklad. Pozitívna a negatívna teológia si neprotirečia, ale sa zhodujú. Všetko sa dá povedať aj pozitívne aj negatívne. Boh sa nevojde do Aristotelových kategórií, preto je nutná aj apofatická teológia. Príroda tvoriaca a stvorená je Boh Syn. Je to proti Nikaiskému vyznaniu, v Synovi sú obsiahnuté prapôvodné príčiny Je rozdiel medzi synom a pôvodnými prapríčinami.

Jestvuje i sila, ktorá realizuje prapôvodné príčiny do nášho sveta. Je to príroda netvoriaca ale stvorená- Duch Svätý. Toto je jej miesto v systéme a odpadá problém vzniku sveta, rovnosti Ducha Svätého, etc.. Eriugena sa však musí vyrovnať s existenciou hmoty. Je z Boha stvorená, pochádza z toho ničoho, keď ešte Boh netvorí a o sebe nevie a v istom zmysle nejestvuje. Hmota je teda z ničoho a je ničím. Hmota je tvárna a bez vlastností, je poznateľná rozumom a je bez vlastností. Človek bol pôvodne nehmotný a bezpohlavný, no duša upadla do hmoty. Hmota je z ničoho, v spojení s prapôvodnými príčinami tvorí svet.

Štvrtá príroda je príroda nestvorená a netvoriaca. Človek má slobodnú vôľu. Zlo nemá podstatu, je iba odpadnutím od dobra. Raj je stav človeka, nie miesto. Človek a všetky stvorenia sa cez Krista a slobodnú vôľu dokážu dostať k Bohu, cez druh a rod k prapôvodným príčinám. Takto sa všetky veci navracajú do Boha, kde sú v Bohu rozlíšené, no nie hmotné. V tomto spočíva vykupiteľská úloha Kristova. Pre dialektickú metódu cyklu, negácií a protirečení v jednote Eriugenu voláme Hegel IX. storočia. Posledné obdobie tvorby je vyplnené komentovaním Boethiových teologických spisov.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#v jednote je sila


Odporúčame

Spoločenské vedy » Filozofia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu