Výmena magnetických pólov

Prírodné vedy » Fyzika

Autor: Butterfly
Dátum: 27.10.2011
Rozsah: 834 slov
Podľa ruských vedcov na zemi už nebadane prebieha výmena magnetických pólov - napriek tomu, že väčšina ľudí ho vôbec nevníma. Popredný vedec Centrálneho vojenského inštitútu pozemných vojsk, kandidát technických vied Jevgenij Šalamberidze hovorí, že zemepisné póly zatiaľ zostávajú na mieste, ale magnetické sa už posunuli asi o 200 km. A to má dopad na celú planétu. "Planéta uvoľňuje svoju prebytočnú energiu do vesmírneho priestoru cez pukliny v zemskom povrchu. Keď sa niektoré uzavrú, na planéte potom zostáva negatívna energia. Nie je vylúčené, že príčinou zvyšujúceho sa počtu katastrof vo svete v posledných rokoch je práve prebiehajúca výmena magnetických pólov", hovorí Šalamberidze.

Alexander Fefelov, hovorca ruskej Akadémie prírodných vied tiež hovorí, že zemské magnetické a zemepisné póly v nasledujúcich rokoch zrejme zmenia polohu:"Planéta Zem je oblým telesom, obiehajúcom (okolo slnka) v bezváhovom stave. Planéta môže zrazu zmeniť uhol naklonenia rotačnej osi. K tomu zvyčajne dochádza každých 23000 rokov. Póly sa môžu posunúť až o 30 stupňov. Pred poslednou zmenou sa južný pól nachádzal v oblasti Veľkonočného ostrova a severný v oblasti Himalájí. Pretobolo možné, aby v Arktiku žili mamuty, nosorožce a šablozubé tigre. Póly vtedy náhle zmenili polohu. Archeológovia stále nachádzajú živočíchy s nestrávenou potravou v žalúdku, čo značí, že zahynuli okamžite zmrznutím." Výmena pólov môže značiť, že sa na nejakú dobu stratí atmosféra, čo ochladí planétu na mínus 273 stupňov Celzia. Celá biosféra by v tom prípade zahynula. Pohromu by prežili len tí, čo by sa momentálne nachádzali na póloch.

Doktor fyzikálnych a matematických vied Vladimír Kuznecov však hovorí, že Zem za posledné 4 milióny rokov zažila 16 zmien polohy pólov a podľa neho sa magnetické pole počas nej nestratí a stále tu bude ochrana pred radiáciou. Ani nedôjde k tomu, aby Zem zamrzla. Zmení sa geomagnetické pole, to je pravda, ale nie nebezpečným spôsobom - i keby sa póly pohli o stovky kilometrov. Ľudstvu podľa neho nehrozí nebezpečenstvo. Ale zdá sa, že toto je príliš optimistický pohľad na veci.

Americkí vedci nedávno zistili, že medzi slnkom anašou planétou sa náhle na krátku dobu otvárajú magnetické portály (tzv. FTE), ktorými sa zo slnka na zem presúvajú tony vysoko nabitých častíc - napriek tomu, že slnko momentálne nie je aktívne a nevie sa, či sa vôbec dostaví očakávané slnečné maximum. Takže práve prebiehajúce klimatické a iné zmeny na planéte nemajú zrejme priamu náväznosť na slnečnú činnosť. A aký účinok majú spomínané magnetické portály, o tom svedčia vedecké štúdie, podľa ktorýchsa v posledných desaťročiach celý slnečný systém elektricky nabíja, čo má potom za následok zvýšený počet zemetrasení a výbuchov sopiek a zemský povrch sa na niektorých miestach "trhá".

Americkí meteorológovia si nedávno všimli, že morský príliv v oblasti prístavu Boothbay (štát Maine) sa čudne zmenil. Pravidelný nízky príliv sa naraz prudko zodvihol do výšky a poškodil niekoľko plavidiel a pilierov a to sa udialo asi šesť až sedem krát za sebou. Meteorológovia hovoria, že príčina je neznáma, ale nie je ťažké si domyslieť, že na dne Atlantickéhooceánu sa deje čosi nevídané, keďže práve tam objavili širokú puklinu, dlhú asi 1500 km, kde úplne "chýba" vrchná časť zemského plášťa.

Andrej Kisljakov, vedecký komentátor Ria Novosti, píše o najnovšej správe Nadácie pre život v divočine (WWF - World Wildlife Fund), ktorú vypracovala spolu so Zoologickou spoločnosťou v Londýne (GFN). Podľa nej vraj ľudia momentálne konzumujú o dve tretiny viac, než by mali, a zdroje v prírode sa nestačia obnovovať. Je nás tu jednoducho priveľa. A otázne je, či ten problém môžu vyriešiť plány na kolonizáciu iných planét, zdanlivo vhodných pre život, ako píše autor.

Pretože vedci začínajú prichádzať na to, že živé bytosti, obývajúce tento životný priestor, majú oveľa silnejšie spojivá s okolitým vesmírnym prostredím,než sme si kedy mysleli; celkové energetické podmienky na planéte zohrávajú oveľa väčšiu rolu v udržiavaní živých organizmov pri živote, než vedci zvyčajne predpokladajú. Bez nášho konkrétneho slnka, s jeho špecifickými a osobitými energetickými vplyvmi, by sme na nejakej cudzej planéte zrejme dlho neprežili alebo by sa nádejní kolonizátori po niekoľkých generáciách natoľko výzorovo zmenili, že by sa nám už ani nepodobali. Kolónie na Mesiaci alebo na Marse by zrejme boli úspešnejšie, ale koľko obyvateľov planéty by sa tam mohlo zachrániť? A keďže súčasné zmeny rovnako prebiehajú aj na ostatných planétach slnečného systému, má vôbec význam sa o to pokúšať?

Niet pochýb, že matka príroda na tejto planéte teraz nesmierne trpí. A keďže vývojové trendy možno predvídať na tisícročia dopredu, je len logické, že súčasťou "božieho dizajnu" je aj periodické zredukovanie počtov živých bytostí na nej žijúcich. Náš planetárny systém sa z času na čas musí očistiť, aby život mohol zase zakvitnúť. Keď životné podmienky na nej začnú upadať, treba urobiť rázny rez a vytvoriť podmienky úplne nové. Hoci Zem v minulosti prechádzala veľmi dramatickými zmenami, nikdy sa nestalo, aby na nej zahynulo všetko živé, ale dialo sa to, že po každej veľkej kataklizme sa objavovali oveľa dokonalejšie životné formy. Takže to, čo sa práve naokolo deje,je nevídaný skok vo vývoji tu žijúcich druhov a my máme tú česť byť divákmi, ba dokonca priamymi účastníkmi, obrovskej transformácie všetkého živého v tejto časti existujúceho vesmíru.

Kľúčové slová