Spaľovacie motory

Prírodné vedy » Fyzika

Autor: ivana123
Typ práce: Referát
Dátum: 21.01.2014
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 863 slov
Počet zobrazení: 14 546
Tlačení: 580
Uložení: 540
Spaľovacie motory
 
1 Úvod
Na svete je v dnešnej dobe veľké množstvo automobilov a iných dopravných prostriedkov, ktoré nám uľahčujú každodenný život. Tieto dopravné prostriedky nás dokážu dopraviť do práce, za rodinou, priateľmi (atď.) v krátkom čase strávenom v pohodlí našich áut, autobusov,  motoriek, lietadiel, lodí a vlakov. Pomáhajú nám na poliach, prevážajú veľké a 5ažké náklady z jedného kúta sveta na druhý, pomáhajú stavať budovy a byty ... Tieto všetky dopravné prostriedky poháňajú spaľovacie motory (Spaľovací motor je stroj, ktorý spálením paliva premieňa jeho chemickú energiu na mechanickú prácu pri ktorej sa uvoľňuje teplo). Každý dopravný prostriedok poháňa spaľovací motor, v niektorých prostriedkoch je to častejšie z niektorých sa pomaly vytráca. Spaľovací motor sa nemusí používať iba v dopravných prostriedkoch ale aj v čerpadlách, na výrobu elektrickej energie...  Spaľovacie motory najčastejšie ako palivo potrebujú benzín alebo naftu, najmä v južnej Amerike namiesto benzínu používajú repku olejnú alebo alkohol. Ďalej sa ako palivo používajú tuhé a plynné látky. Tým, že spaľovacie motory ako palivo používajú fosílne palivá je ich životnosť ako ich v dnešnej dobe poznáme časovo ohraničená. Zásoby fosílnych palív sa znižujú a tým ,že tieto zásoby používame aj v iných odvetviach priemyslu budeme musieť prejsť na iný spôsob ako naše automobily živiť. Jediným problémom týchto motorov nie je iba zabezpečenie ich palív ale aj to, že sa vo veľkej miere zúčastňujú na ničení nášho životného prostredia. Výfukové plyny z našich áut postupne otepľujú našu atmosféru a dochádza ku globálnemu otepľovaniu. Veľké mestá sú plné smogu a pomaly sa v nich nedá ani dýchať. Týmto však nechcem tieto motory odsúdiť, naopak myslím si ,že za tých sto rokov existencie urobili obrovský krok dopredu. Na začiatku horko ťažko dokázali vyvinúť rýchlosť 20km/h a dnes tie najvýkonnejšie dokážu na oblohe udržať niekoľkotonové lietadlo ktoré letí rýchlosťou okolo 1000km/h. Spaľovacie motory sa zdokonaľovali od svojho začiatku a ešte sa stále zdokonaľujú.  Najnovšie motory v kombinácii z elektromotorom dokážu u auta nižšej strednej triedy Toyota Prius (ako Škoda Octavia) znížiť spotrebu až  3,9L/100km. Toto auto sa teší veľkému úspechu v severnej Amerike. Toyota patrí medzi automobilky, ktoré vyrábajú modeli z najnižšou spotrebou paliva na svete. Ako jediná ponúka spaľovací motor v kombinácii s elektromotorom vo svojich automobiloch už v sérii. Všetky ostatné automobilky sa snažia o čo najnižšiu spotrebu a najväčší výkon svojho auta.  Cieľom mojej práce je vám aspoň trochu priblížiť históriu, význam a delenie spaľovacích motorov.

2  História a krátka charakteristika
 
Spaľovací motor je stroj, ktorý spálením paliva premieňa jeho chemickú energiu na mechanickú prácu pri ktorej sa uvoľňuje teplo. Ak sa uvoľneným teplom zahreje pracovný plyn, podľa stavovej rovnice sa zvýši jeho tlak, alebo objem, v závislosti od toho či sa nachádza v uzavretom, alebo otvorenom priestore. Tento stav plynu môžeme využiť na vykonanie mechanickej práce, buď pôsobením tlaku na pohyblivú časť motora, alebo využitím zákona akcie a reakcie pri výtoku pracovnej látky z motora.  K spaľovaniu paliva, alebo palivovej zmesi môže dochádzať v motore, ale aj mimo motora.
 
História: Za prvý spaľovací motor, teda motor spaľujúci palivo priamo v pracovnom valci, môžeme považovať motor na strelný prach navrhnutý holandským fyzikom Christianom Huygensom a zostrojený jeho asistentom Denisom Papinom. Koncom 18. storočia navrhol Street vo Veľkej Británii využiť zmes kvapalného paliva so vzduchom a Barber navrhol prvú spaľovaciu turbínu. V 19. storočí patentoval Lebon dvojčinný plynový motor(zmes vzduchu a svietiplynu bola striedavo zapaľovaná na oboch stranách piestu), S. Brown postavil plynový motor a v roku 1826 ho zabudoval do vozidla. J. Lenoir skonštruoval v roku 1860 dvojtaktný dvojčinný posúvačový motor na svietiplyn(je syntetická zmes vodíka (H2) a uhľovodíkových plynov, ktorá vzniká pri pyrolýze kamenného uhlia alebo rašeliny). V roku 1867 Nikolaus Otto a Langen skonštruovali atmosférický plynový motor, v roku 1873 Reithmann štvortaktný plynový motor, v roku 1878 opäť Otto ležatý štvortaktný plynový jedno činný motor. V roku 1879 skonštruoval Kostovič zážihový motor s výkonom až 60 kW na pohon vzducholodí. V roku 1884 Gottlieb Daimler skonštruoval prvý štvortaktný zážihový motor s vysokými otáčkami. V roku 1893 opísal Rudolf Diesel pracovný obeh na využitie práškového uhlia, alebo iných ťažkých palív. V 10. rokoch 20. storočia prebiehali pokusy vstrekovať palivo čerpadlom a nie prostredníctvom stlačeného vzduchu. Sériovú výrobu automobilov, a teda aj ich motorov začala v roku 1908 firma Ford. V roku 1912 postavila švajčiarska firma Sulzer prvé lokomotívy, poháňané naftovým motorom.
  
3 Rozdelenie spaľovacích motorov
Spaľovacie motory sa rozdeľujú podľa niekoľkých hľadísk. Jednotlivé hľadiská sú vzájomne nezávislé, preto sa nedá v tomto prípade vytvoriť jednoduchá stromová štruktúra.
Základné rozdelenie:
Spaľovacie motory sa delia:

- podľa toho, kde k spaľovaniu dochádza (v motore alebo mimo neho) na
- motory s vnútorným spaľovaním (väčšina súčasných spaľovacích motorov)
- motory s vonkajším spaľovaním, pričom u nich môžme rozlišovať, či sa energia do pracovného priestoru dostáva
- prívodom pracovných plynov (napríklad plynová turbína)
- prestupom tepla prostredníctvom ohrievača pracovnej látky (napríklad Stirlingov motor)

- podľa pracovného cyklu na
- motory s kontinuálnym pracovným cyklom (napríklad spaľovacia turbína)
- motory s prerušovaným pracovným cyklom
- dvojtaktný
- štvortaktný

- Podľa základného pracovného princípu na:
- piestové spaľovacie motory
- motory s priamočiarym vratným pohybom piesta (väčšina súčasných spaľovacích motorov)
- motory s krúživým pohybom piesta (Wankelov motor)

- lopatkové motory (turbíny)
- reaktívne motory (prúdové, alebo raketové)

- Piestové spaľovacie motory sa podľa spôsobu vyvolania spaľovania delia na:
- zážihové - spaľovanie vyvolá energia z vonkajšieho zdroja - iskra zapaľovacej sviečky
- vznetové - kde spaľovanie vyvolá ohrev stlačenej zmesi nad zápalnú teplotu
- motory s kombinovaným zapaľovaním
- žiarové motory

Ďalšie rozdelenia:
- podľa druhu spaľovaného paliva sa motory rozdeľujú na:
- plynové - spaľujúce plynné palivá napríklad zemný plyn
- na kvapalné palivá - ropné (benzín, nafta), alebo iné (alkohol)
- na tuhé palivá - napríklad práškové uhlie
- rôznopalivové - ktoré môžu prejsť na spaľovanie iného paliva s úpravami prípadne bez úprav motora
- viacpalivové - ktoré spaľujú súčasne viac druhov paliva

3.1 Motory rozdelené podľa toho, kde k spaľovaniu dochádza na
3.1.1 Motory s vnútorným spaľovaním
Motor s vnútorným spaľovaním je tepelný stroj, ktorý využíva chemickú energiu získanú spálením paliva na vykonávanie práce. Spaľovanie prebieha priamo v pracovnom priestore spaľovacieho motora.
Medzi motory s vnútorným spaľovaním patria napríklad:

- benzínový motor
- naftový motor
- spaľovacia turbína (letecké motory)
- Wankelov motor

Pre svoje vhodné vlastnosti sa motory s vnútorným spaľovaním presadili hlavne ako pohonné jednotky dopravných prostriedkov. Vzhľadom na vysoké tlaky a teploty počas spaľovania, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie dobrej účinnosti, sú zároveň výrazným zdrojom znečisťovania životného prostredia.
 
3.1.2 Motory s vonkajším spaľovaním
Motor s vonkajším spaľovaním je tepelný stroj, ktorý využíva chemickú energiu získanú spálením paliva na ohrev pracovnej látky, ktorá následne v motore vykonáva prácu. Spaľovanie prebieha vždy mimo motora, pričom pracovnou látkou môže byť plyn, alebo samotné spaliny. Medzi motory s vonkajším spaľovaním patria napríklad:

- parný stroj
- parná turbína
- plynová turbína
- Stirlingov motor

Pri rovnakom výkone sú motory s vonkajším spaľovaním často menej kompaktné a ťažšie, ako motory s vnútorným spaľovaním. Príčinou je že obsahujú výmenník tepla, prostredníctvom ktorého sa ohrieva pracovná látka. Môžu však byť účinnejšie a sú menej závislé na type a kvalite použitého paliva. Tiež môžu dosahovať nižšie emisie oxidov dusíka, pretože spaľovanie prebieha pri nižších tlakoch a teplotách.
 
3.2  Motory s prerušovaným pracovným cyklom na
3.2.1 Dvojtaktný motor
Dvojtaktný spaľovací motor je motor pracujúci na dve doby. Zníženie počtu dôb na polovicu oproti štvortaktnému motoru sa dosahuje tým, že na výmene náplne sa podieľa aj priestor pod piestom (kľuková skriňa) a využívajú sa dynamické javy prúdenia vzdušnín. V dvojtaktnom motore vždy prebiehajú dva rôzne pracovné cykly (pod piestom bez spaľovania a nad piestom so spaľovaním) navzájom fázovo posunuté.  Dvojtaktný motor môže byť konštruovaný ako zážihový, alebo ako vznetový.
Pracovný cyklus dvojtaktného motora
 1. nasávanie / kompresia - pri pohybe piesta nahor od okamihu uzavretia kanálov v priestore nad piestom sa tento priestor zmenšuje a dochádza k stláčaniu pracovnej zmesi. Naopak priestor pod piestom sa zväčšuje, čo vyvoláva nasávanie pracovnej náplne pre nasledujúci cyklus do priestoru kľukovej skrine.  Tesne pred koncom zdvihu dôjde k zapáleniu zmesi nad piestom
2. spaľovanie / výfuk / vyplachovanie - stlačená zmes horením expanduje a tlačí piest nadol. V priebehu pohybu piestu nadol sa otvorí výfukový kanál a spaliny začnú opúšťať priestor nad piestom čo vyvolá pokles tlaku. S malým oneskorením sa otvorí prepúšťací kanál, ktorým prúdi predkomprimovaná zmes z priestoru kľukovej skrine do  priestoru nad piestom a zároveň pomáha vytlačiť spaliny . Výhodou dvojtaktného motora je ,že nepotrebuje  zložitý rozvodový mechanizmus, je jednoduchý, spoľahlivý, ľahší a lacnejší. Nevýhodou dvojtaktného motora je jeho neekologickosť. Pri vyplachovaní dochádza k premiešaniu spalín a čerstvej zmesi, čo má za následok únik časti nespálenej zmesi priamo do výfuku. Pri motoroch s nasávaním pripravenej zmesi sa vplyvom spaľovania oleja prejavuje dymenie a zvyšuje sa podiel nespálených uhľovodíkov. Ďalšími nevýhodami sú: vyššia spotreba mazacieho oleja, väčší hluk výfuku a nasávania.

3.2.2 Štvortaktný motor
Štvortaktný spaľovací motor je motor pracujúci na štyri doby. Podľa spôsobu zapálenia zmesi sa pracovné cykly mierne odlišujú pre zážihový a vznetový motor.
 
Pracovný cyklus zážihového štvortaktného motora
- 1. nasávanie - pri pohybe piesta nadol sa plní valec cez nasávací kanál popri otvorenom ventile (alebo viac ventilov) zmesou vzduchu a paliva
- 2. kompresia (stláčanie) - valec pri pohybe nahor stláča pracovnú náplň. Tesne pred koncom zdvihu preskočí iskra a zapáli pracovnú náplň
- 3.spaľovanie a expanzia - stlačená zmes paliva a vzduchu horením expanduje a tlačí piest nadol
- 4. výfuk - spaliny sú vytláčané piestom z valca do výfukového potrubia cez výfukový kanál (ventily)  Tento motor používa ako palivo benzín a pracuje pod tlakom 1200 barov. Jeho účinnosť je 41%

Pracovný cyklus vznetového štvortaktného motora
· 1. nasávanie - pri pohybe piesta nadol sa plní valec cez nasávací ventil vzduchom
· 2. kompresia (stláčanie) - valec pri pohybe nahor stláča vzduch.  Tesne pred koncom zdvihu sa vstrekne palivo, ktoré sa v horúcom stlačenom vzduchu vznieti
· 3. spaľovanie a expanzia - stlačená zmes paliva a vzduchu horením expanduje a tlačí piest nadol
· 4. výfuk - spaliny sú vytláčané piestom z valca do výfukového potrubia cez výfukový ventil  Tento motor používa ako palivo naftu a pracuje pod tlakom 1800 barov. Jeho účinnosť je 40,5%

3.3 Podľa základného pracovného princípu na 3.3.1 Piestové spaľovacie motory
Piestový spaľovací motor je špecifická podskupina spaľovacích motorov, v ktorého konštrukcii sa vyskytuje piest ako hlavný prvok mechanizmu transformujúceho energiu z paliva na mechanickú prácu.  Medzi základné konštrukčné riešenia týchto motorov patria:  1, štvortaktný zážihový motor (obr. je na strane 6)  2, dvojtaktný zážihový motor (obr. je na strane 6) 3, Wankelov motor: V roku 1951 Wankel začal rozvíjať svoj motor NSU. Tento motor má menej pohybujúcich sa dielov a menej pohybujúcej sa hmoty ako klasický piestový motor. Wankelov motor(na obrázku) vykoná pracovný cyklus počas jednej otáčky piesta(ako dvojtakt). Problém však nastáva v dvoch prípadoch: Často sa prehrieva a piest netesní tak dobre ako u klasických motorov. V dnešnej dobe Japonci používajú nové keramické tesnenia, ktoré predchádzajúce problémy s kovovými tesneniami odstránili, čím sa zvýšila životnosť týchto motorov. Iba Japonci používajú tento motor v sériovo vyrábaných vozidlách. Japonská automobilka Mazda ho používa vo svojom športovom modeli Mazda RX-8. Jeho dvojrotorový Wankelov motor Renesis dosahuje výkon 170kW (231koní) pri objeme 2x  650cm3 takže celkový objem motora je 1301cm3. Zaujímavé je ,že tento motor má nula valcov.  
Medzi piestové spaľovacie motory patrí aj hviezdicový motor, ktorý sa používal v lietadlách alebo stíhačkách počas 2.svetovej vojny.

3.3.2 Lopatkové motory (turbíny)
Príkladom lopatkového motoru je spaľovacia turbína. Je to motor s priamym pôsobením rozpínajúcich sa plynov na lopatky obežného kolesa, ktoré roztáča. Palivo môže byť spaľované priamo v turbíne, alebo aj mimo nej. Kombinácia obidvoch spôsobov sa dnes označuje ako „TURBO“. Za piestovým motorom býva zaradená turbína, roztáčaná jeho výfukovými plynmi. Turbína poháňa plniace dúchadlo, ktoré dodáva motoru vzduch so zvýšeným tlakom, čo zvyšuje jeho účinnosť. Turbíny sa používajú v lietadlách a aj v osobných automobiloch v kombinácii s piestovým motorom(zážihový aj vznetový).

3.3.3 Reaktívne motory (prúdové, raketové)
Reaktívny motor je motor, ktorý využíva reaktívny účinok látky vystupujúcej z motora na jeho pohyb v opačnom smere (Zákon akcie a reakcie).  Reaktívne motory sa delia na prúdové a raketové. Prúdové motory používajú ako okysličovadlo atmosférický kyslík (preto môžu pracovať iba v atmosfére), kým raketové motory si okysličovadlo vezú so sebou.
Prúdové motory sú typom spaľovacieho motora. Najznámejšie sú však letecké prúdové motory. V tomto motore sa spaľuje zmes vzduchu a tekutého paliva – kerozínu. Prúd rýchlych výfukových plynov ženie motor dopredu. Hoci tento motor spotrebuje veľa paliva a je veľmi hlučný, má mimoriadne veľký výkon a je pomerne ľahký, vďaka čomu je vhodný pre nadzvukové lietadlá, ako je napr. Concorde. Raketový motor je druh reaktívneho motora, ktorého činnosť nezávisí od prostredia. Palivo aj oxidačnú látku čerpá zo zásobníka, preto funguje aj vo vákuu (kozmický priestor). Spaľovaním paliva vznikajú spaliny, ktoré pri vysokej rýchlosti opúšťajú výtokovú dýzu motora. Účinok vytekajúcich spalín sa nazýva ťah raketového motora a je úmerný súčinu hmotnosti spalín a ich výtokovej rýchlosti. Na základe skupenstva paliva môžeme raketové motory rozdeliť na motory s kvapalným palivom, alebo motory s tuhým palivom.
 
4 Výhody a nevýhody spaľovacích motorov
Každý typ spaľovacieho motora má svoje výhody a nevýhody a preto sa viac alebo menej hodí pre pohon jednotlivých zariadení.
Hlavné výhody spaľovacích motorov sú:
· v piestovom vyhotovení dosahujú vysoké účinnosti premeny energie

- možno ich rýchlo uviesť do prevádzky
- dajú sa konštruovať pre rôzne palivá, účely a veľkosti
- najmä s kvapalnými palivami umožňujú dosahovať nízke spotreby paliva, vysoké akčné rádiusy, nízke výkonové hmotnosti, t.j. sú vhodné pre pohon dopravných prostriedkov.

Hlavné nevýhody spaľovacích motorov sú:
- nevhodné pôsobenie na životné prostredie
- vyžadujú pre štart cudzí zdroj energie (okrem raketových)
- piestové motory majú nevýhodný priebeh výkonových charakteristík
- nedosahujú vysokú životnosť

5 Zložky zmesi (vzduch)
Okrem paliva je nevyhnutnou zložkou zmesi pre väčšinu spaľovacích motorov vzduch, pretože obsahuje kyslík potrebný k spaľovaniu. Podľa spôsobu ako sa dopravuje vzduch do valcov, rozdeľujeme motory na:
· motory s atmosférickým plnením valcov (prirodzeným), keď nasávanie zabezpečuje iba podtlak vyvolaný pohybom piesta vo valci,
· prepĺňané motory, keď naplnenie valca pod väčším tlakom ako má okolitá atmosféra zabezpečuje prídavné zariadenie v plniacom systéme. Plniacimi zariadeniami môžu byť:

- mechanické dúchadlá, napríklad v automobile VW Corrado,
- turbodúchadlá, napríklad v športových automobiloch Ferrari,
- kompresory, napríklad v leteckých motoroch.

Prepĺňaním motorov sa dosahuje vyšší výkon a nižššia spotreba paliva.
 
6 Emisie
Spaľovací motor s ohľadom na jeho masové rozšírenie patrí k významným zdrojom znečisťovania životného prostredia. Prirodzeným produktom dokonalého spaľovania uhľovodíkového paliva sú
· CO2 - oxid uhličitý
· H2O – voda  Okrem nich vznikajú aj ostatné škodlivé zlúčeniny:
· NOx - oxidy dusíka, najviac zastúpené oxidom dusičitým. Vznikajú disociáciou dusíka pri vysokých teplotách a jeho následnou oxidáciou.

- NH3 - amoniak. Vznikajú nedostatočným spálením paliva.
- CO - oxid uhoľnatý. Vzniká nedokonalým spaľovaním bez dostatočného prístupu vzduchu (kyslíku).
- CHx - nespálené uhľovodíky. Vznikajú nedostatočným spálením paliva.
- SO2 - oxid siričitý. Vzniká spaľovaním prímesí síry v palive.
- O3 - ozón. Vzniká pri reakciách NOx a CHx.
- pevné častice - rozpustné, alebo nerozpustné (sadze) - najmä pri motoroch spaľujúcich ťažko odpariteľné palivá (dieselove motory).
- aldehydy - čiastočne naoxidované uhľovodíky.

Znižovanie emisií Pri súčasnej úrovni poznania nie je možné spaľovací motor masovo nahradiť iným alternatívnym pohonom, vhodným pre automobilovú dopravu, ktorý by zachoval výhody spaľovacieho motora a nemal by jeho nevýhody.  Pri znižovaní emisií je možné využiť niektoré z nasledovných techník:

- Zvýšenie účinnosti motora. Táto technika prináša zníženie spotreby paliva, čomu úmerne sa zníži aj objem emisií vytvorených motorom pri inak rovnakých podmienkach. 
- Použitie prídavných zariadení. Úlohou týchto zariadení je zvýšiť čistotu výfukových plynov, pred vypustením do ovzdušia. Technickou realizáciou sú katalyzátory( v sériových automobiloch sa už používajú)
- Konštrukčné úpravy motora. Ide hlavne o zmeny kompresného pomeru, časovania ventilov, veľkosti a tvaru vstrekovacích otvorov, zvýšenie počtu ventilov, zmena tvaru spaľovacích priestorov, znižovanie trecích strát.
- Zmena pracovného cyklu. Pre motory s kvantitatívnou reguláciou je možné využiť techniku vypínania valcov CDA (Cylinder DeActivation).
- Zavedenie pomocných elektromotorov. Zavedením elektromotorov(ako pomocné motory spaľovacím motorom), by došlo k podstatnému zníženiu spotreby a CO2. Toto riešenie používajú niektoré automobily značky Toyota (Lexus)

Európska únia chce výrazne znížiť tieto emisie. Od roku 2012 chce EÚ zaviesť pre CO2 max. limit 130g/km. Súčasný priemer je 161g/km. Každý z nás si dokáže vypočítať koľko jeho auto vyprodukuje emisii na km. Priemerná spotreba automobilu sa vynásobí koeficientom 24(benzínový motor) alebo 27(naftový motor). Výsledný údaj udáva množstvo vypustených CO2 na  gramov na 1 kilometer.

7 Záver

Zoznámili sme sa so spaľovacími motormi. S ich využitím, históriou, s ich rozdelením, výhodami a nevýhodami a s tým čo spôsobujú. No ešte je stále veľa vecí čo o nich nevieme. Veď za tých sto rokov sa zúčastnili na všetkých najdôležitejších udalostiach nášho sveta. Prešli obrovskými zmenami, najazdili miliardy kilometrov s ktorými bohužiaľ vypustili do ovzdušia aj miliardy ton CO2 . Tieto motory pre nás veľa urobili no myslím si, že by mali byť nahradené novými technológiami alebo ako som v úvode spomínal, mali by spolupracovať s elektromotormi, ktoré zabezpečujú v meste tzv. čistú jazdu(bez vylučovania CO2). Spaľovacie motory sú v dnešnej dobe nenahraditeľné. Nemôžeme ich len tak zo dňa na deň vyradiť. Dá sa povedať, že sme na nich závislý.

Nemáme zatiaľ žiadny iný vynález, ktorý by vytlačil spaľovacie motory z nášho života. Zatiaľ nedokážeme vyrobiť ani dostatočné množstvo energie ktorá by postačovala na zásobovanie domácností, podnikov a chod automobilov na elektrické motory.    Napríklad nemecká automobilka BMW vyvíja nový motor ktorý by mal vyššiu účinnosť ako súčasné spaľovacie motory(čo je asi 42%) a neznečisťoval by vôbec ovzdušie. Tento motor by používal ako palivo vodík a mal by nulové emisie. Otázkou však ostáva, že kto by zaplatil nové čerpacie stanice a všetky ďalšie výdavky s týmto spojené. Pohodlnejšie je nemíňať peniaze na nové technológie a iba zarábať peniaze na rope. A myslím si, že všetko je to v peniazoch. Ropné spoločnosti zdržujú príchod nových technológii, ktoré by vytlačili spaľovacie motory a tým by sa ich zisky zastavili.  Spaľovacie motory sa zapísali do dejín nezmazateľními písmenami ako jeden z najlepších vynálezov na svete.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Fyzika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.031 s.
Zavrieť reklamu