Doprava
Autor: diana
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 16.05.2022
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 688 slov
Počet zobrazení: 15 905
Počet zobrazení: 15 905
Tlačení: 697
Uložení: 771
Uložení: 771
DOPRAVA
- je to súhrn cieľavedomých ľudských činností, ktorými sa umožňuje premiestňovanie ľudí, nákladov, E, správ a informácií v priestore
- základnými zložkami sú opravné prostriedky, siete a uzly
- rozmiestnenie dopravy je nerovnomerné, je výsledkom charakteru hospodárstva, osobitosti sídelného systému, vonkajších hospodárskych vzťahov a polohy
FAKTORY vplývajúce na dopravu:
Úroveň hospodárstva (resp. priemyslu):
- čím vyspelejšia ekonomika tým rozvinutejšie a modernejšie dopravné systémy
Sídla:
- čím väčšie sídlo, tým viac rozvinutá doprava, dopravná previazanosť aj využívanie viacerých druhov dopravy
Poloha a prírodné podmienky:
- najvýraznejšie ovplyvňujú typ dopravy... (najmä reliéf, klíma...), v niektorých prípadoch môžu byť limitujúcim faktorom
Politické a iné faktory:
- ovplyvňujú rozmiestnenie hraničných priechodov, ovplyvňujú dopravné systémy pomocou medzinárodných zmlúv ( tiež môžu byť limitujúcim faktorom) na základe ktorých je možné využívať resp. nevyužívať medzinárodné dopravné siete
ZÁKLADNÉ DRUHY DOPRAVY
- podľa prostredia dopravu delíme na pevninskú (suchozemskú a vodnú), námornú a vzdušnú
- podľa druhu použitého dopravného prostriedku (dopravnej cesty):
- železničná – používa sa najmä na prepravu tovarov a nákladov na väčšie vzdialenosti, v preprave osôb na kratšie, zlepšenie prepravy priniesla najmä elekrifikácia a modernizácia (rýchlovlaky – Japonsko (Hikari, Šinkansen), Fr.- TGV, Máglev...), využitie transkontinentálnych tratí v Rusku, Kanade, USA.., najvyššie položená železnica sveta v Číne (spája Peking s hlavným mestom Tibetu Lhasou)
- cestná – najvyužívanejšia, používa sa na prepravu osôb a tovarov na kratšie vzdialenosti, najväčšia hustota cestnej siete je vo vyspelých krajinách západnej Európy, Japonska a v USA (až ¼ celkovej dĺžky), zaostáva oblasť Ruska a Číny, nevýhodou sú časté dopravné nehody...
- v súčasnosti sa dôraz kladie na rýchlosť, bezpečnosť dopravných prostriedkov, využívanie alternatívnych palív šetrných k ŽP kvalitu ciest (transkontinentálne diaľnice –napr. Panamerická diaľnica S-J)
- vnútrozemská vodná – je jednou z najstarších typov dopravy, uplatňuje sa na stredné a väčšie vzdialenosti, najvyužívanejšia je v Rusku, Kanade, USA, Holandsku, Afrike, J.Amerike, JV Ázii
- najväčšie systémy..Veľké kanadské jazerá spolu s riekou sv. Vavrinca spájajú vnútrozemie s Atlantikom, systémom kanálov je napojený až na Mississippi s Ohiom, v Európe je to systém Rýna a jeho prítokov (intenzita najväčšia na svete), spojením s Mohanom a Dunajom spája Severné a Čierne more po pevnine, Systém Volgy a Kamy je prepojený s Azovským, Baltským a Bielym morom, z ostatných Níl, Kongo, Ganga Amazonka (splavná po Manaus)... najvyššie splavné jazero Titicaca
- Potrubná – uplatňuje sa pri preprave ropy, zemného plynu na veľké vzdialenosti, prvý ropovod bol v USA, najčastejšie spájajú ropovody náleziská s vývoznými prístavmi (napr. Mexický záliv), alebo dovozné prístavy s miestami spracovania vo vnútrozemí (Európa Rotterdam-Franfurkt, Marseille-Ingolstadt)
- najväčšiu produkciu a spotrebu (USA- Aljaška, Kanada, Rusko-Ural, Sibír), vývozné krajiny Arabského polostrova
- Námorná – zameriava sa na medzinárodnú prepravu tovarov na väčšie vzdialenosti (nekazivé), špeciálnym typom je kabotážna – popri pobreží na kratšie vzdialenosti, v súčasnosti sa využíva nielen na prepravu tovaru ale aj osôb (výletné plavby v Karibiku, Stredozemné more..), najväčšie námorné flotily – Libéria, Panama, Rusko, Japonsko, Nórsko, Grécko
- typy lodí: tankery (na ropu), bulkery (suhé substráty), univerzálne lode a kontajnerové
- typy prístavov: univerzálne (vyspelé štáty), špecializované (zamerané na 1 produkt, napr. Ras Tanura – na prepravu ropy)
- iné členenie prístavov: dovozné (Rotterdam), vývozné a zmiešané... najväčšie Singapur, N.Y., Marseille, Terst...
- Letecká – preprava osôb na veľké vzdialenosti, najčastejšie cez Atlantik (Amerika-Európa, S a J Amerika), najviac letísk vo vyspelých štátoch (USA, Európa, Japonsko, niektoré mestá ich majú viac napr. Moskva 5, N.Y. 3, Paríž a Londýn po 2..), je rýchla a relatívne bezpečná
- v súčasnosti dôraz na rýchlosť , bezpečnosť a počet cestujúcich (Airbus, Boeing)
- špeciálne druhy – v oblastiach s osobitým hospodárskym využitím alebo extrémnymi prírodnými podmienkami, patria sem lanovky, vleky, káblovky, rozvod el.E, internet...nosiči, ťažné zvieratá...
Svetové dopravné systémy:
- vývoj dopravy bol a je ovplyvňovaný ostatnými odvetviami NH, najčastejšie požiadavky sú na bezpečnosť, skrátenie prepravného času, zníženie ekonomických nákladov
- smery: rast rýchlosti dopravných prostriedkov (vlaky – max. 350 km/h, autá, lietadlá), zvyšovanie prepravnej kapacity dopravných prostriedkov, zjednotenie dopravných ciest zariadení a prostriedkov, koncentrácia dopravy na hlavné ťahy, znižovanie negatívnych dopadov na ŽP
Dopravné systémy jednotlivých regiónov sveta:
a) oblasti s modernou dopravou – najmä žel. a cestná, najvyvinutejšia dopravná infraštruktúra, Európa okrem V Ruska, USA, J Kanady, Japonsko, V Austrálie, N Zéland, J Afriky
b) oblasti s jednoduchou miestnou prepravou – využíva sa aj sila zvierat a ľudí (Afrika, J a JV Ázia, J Ameriky)
c) Severná oblasť Kanady a Ruska – riedko osídlené, ťažba dreva (vodná najmä v lete, v zime sane a cestná), prípadne letecká
d) Oblasti s dominantnou riečnou dopravou – Amazonka, povodie Kongo
e) Oblasti bez pozemnej dopravy – púšte, zaľadnené a vysokohorské oblasti
- je to súhrn cieľavedomých ľudských činností, ktorými sa umožňuje premiestňovanie ľudí, nákladov, E, správ a informácií v priestore
- základnými zložkami sú opravné prostriedky, siete a uzly
- rozmiestnenie dopravy je nerovnomerné, je výsledkom charakteru hospodárstva, osobitosti sídelného systému, vonkajších hospodárskych vzťahov a polohy
FAKTORY vplývajúce na dopravu:
Úroveň hospodárstva (resp. priemyslu):
- čím vyspelejšia ekonomika tým rozvinutejšie a modernejšie dopravné systémy
Sídla:
- čím väčšie sídlo, tým viac rozvinutá doprava, dopravná previazanosť aj využívanie viacerých druhov dopravy
Poloha a prírodné podmienky:
- najvýraznejšie ovplyvňujú typ dopravy... (najmä reliéf, klíma...), v niektorých prípadoch môžu byť limitujúcim faktorom
Politické a iné faktory:
- ovplyvňujú rozmiestnenie hraničných priechodov, ovplyvňujú dopravné systémy pomocou medzinárodných zmlúv ( tiež môžu byť limitujúcim faktorom) na základe ktorých je možné využívať resp. nevyužívať medzinárodné dopravné siete
ZÁKLADNÉ DRUHY DOPRAVY
- podľa prostredia dopravu delíme na pevninskú (suchozemskú a vodnú), námornú a vzdušnú
- podľa druhu použitého dopravného prostriedku (dopravnej cesty):
- cestná – najvyužívanejšia, používa sa na prepravu osôb a tovarov na kratšie vzdialenosti, najväčšia hustota cestnej siete je vo vyspelých krajinách západnej Európy, Japonska a v USA (až ¼ celkovej dĺžky), zaostáva oblasť Ruska a Číny, nevýhodou sú časté dopravné nehody...
- v súčasnosti sa dôraz kladie na rýchlosť, bezpečnosť dopravných prostriedkov, využívanie alternatívnych palív šetrných k ŽP kvalitu ciest (transkontinentálne diaľnice –napr. Panamerická diaľnica S-J)
- vnútrozemská vodná – je jednou z najstarších typov dopravy, uplatňuje sa na stredné a väčšie vzdialenosti, najvyužívanejšia je v Rusku, Kanade, USA, Holandsku, Afrike, J.Amerike, JV Ázii
- najväčšie systémy..Veľké kanadské jazerá spolu s riekou sv. Vavrinca spájajú vnútrozemie s Atlantikom, systémom kanálov je napojený až na Mississippi s Ohiom, v Európe je to systém Rýna a jeho prítokov (intenzita najväčšia na svete), spojením s Mohanom a Dunajom spája Severné a Čierne more po pevnine, Systém Volgy a Kamy je prepojený s Azovským, Baltským a Bielym morom, z ostatných Níl, Kongo, Ganga Amazonka (splavná po Manaus)... najvyššie splavné jazero Titicaca
- Potrubná – uplatňuje sa pri preprave ropy, zemného plynu na veľké vzdialenosti, prvý ropovod bol v USA, najčastejšie spájajú ropovody náleziská s vývoznými prístavmi (napr. Mexický záliv), alebo dovozné prístavy s miestami spracovania vo vnútrozemí (Európa Rotterdam-Franfurkt, Marseille-Ingolstadt)
- najväčšiu produkciu a spotrebu (USA- Aljaška, Kanada, Rusko-Ural, Sibír), vývozné krajiny Arabského polostrova
- Námorná – zameriava sa na medzinárodnú prepravu tovarov na väčšie vzdialenosti (nekazivé), špeciálnym typom je kabotážna – popri pobreží na kratšie vzdialenosti, v súčasnosti sa využíva nielen na prepravu tovaru ale aj osôb (výletné plavby v Karibiku, Stredozemné more..), najväčšie námorné flotily – Libéria, Panama, Rusko, Japonsko, Nórsko, Grécko
- typy lodí: tankery (na ropu), bulkery (suhé substráty), univerzálne lode a kontajnerové
- typy prístavov: univerzálne (vyspelé štáty), špecializované (zamerané na 1 produkt, napr. Ras Tanura – na prepravu ropy)
- iné členenie prístavov: dovozné (Rotterdam), vývozné a zmiešané... najväčšie Singapur, N.Y., Marseille, Terst...
- Letecká – preprava osôb na veľké vzdialenosti, najčastejšie cez Atlantik (Amerika-Európa, S a J Amerika), najviac letísk vo vyspelých štátoch (USA, Európa, Japonsko, niektoré mestá ich majú viac napr. Moskva 5, N.Y. 3, Paríž a Londýn po 2..), je rýchla a relatívne bezpečná
- v súčasnosti dôraz na rýchlosť , bezpečnosť a počet cestujúcich (Airbus, Boeing)
- špeciálne druhy – v oblastiach s osobitým hospodárskym využitím alebo extrémnymi prírodnými podmienkami, patria sem lanovky, vleky, káblovky, rozvod el.E, internet...nosiči, ťažné zvieratá...
Svetové dopravné systémy:
- vývoj dopravy bol a je ovplyvňovaný ostatnými odvetviami NH, najčastejšie požiadavky sú na bezpečnosť, skrátenie prepravného času, zníženie ekonomických nákladov
- smery: rast rýchlosti dopravných prostriedkov (vlaky – max. 350 km/h, autá, lietadlá), zvyšovanie prepravnej kapacity dopravných prostriedkov, zjednotenie dopravných ciest zariadení a prostriedkov, koncentrácia dopravy na hlavné ťahy, znižovanie negatívnych dopadov na ŽP
Dopravné systémy jednotlivých regiónov sveta:
a) oblasti s modernou dopravou – najmä žel. a cestná, najvyvinutejšia dopravná infraštruktúra, Európa okrem V Ruska, USA, J Kanady, Japonsko, V Austrálie, N Zéland, J Afriky
b) oblasti s jednoduchou miestnou prepravou – využíva sa aj sila zvierat a ľudí (Afrika, J a JV Ázia, J Ameriky)
c) Severná oblasť Kanady a Ruska – riedko osídlené, ťažba dreva (vodná najmä v lete, v zime sane a cestná), prípadne letecká
d) Oblasti s dominantnou riečnou dopravou – Amazonka, povodie Kongo
e) Oblasti bez pozemnej dopravy – púšte, zaľadnené a vysokohorské oblasti
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Doprava, dopravné prostriedky | Referát | 490 slov | |
Doprava Slovenska | Referát | 1 007 slov | |
Doprava, Členenie dopravy | Referát | 335 slov | |
Dopravné služby | Ostatné | 1 120 slov | |
12. zadanie – Doprava sveta, Humánna geografia | Maturita | 571 slov | |
19. zadanie – Klimatológia, Doprava Slovenska, Geopolitika | Maturita | 813 slov | |
História lodnej dopravy | Referát | 9 088 slov | |
Hospodárstvo Slovenska | Učebné poznámky | 884 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#doprava #Nevýhody rýchlovlaku #panamericka dialnica #Zeleznicna doprava #esej doprava #hlavne trasy jednotlivych druhov dopravy v europe #doprava geografia #doprava dopravné prostriedky #lodná doprava #cestná doprava #druhy dopravy #doprava zones #cestné dopravné prostriedky #zvlastne druhy preprav #dopravné prostriedky #Dopravná geografia Ázie #preprava tovaru vlakom #Geografia dopravy #Specialne typy dopravy #Alternatívne palivá v letectveVygenerované za 0.016 s.