Osobitosti trhu cestovného ruchu
Autor: diana
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 24.03.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 593 slov
Počet zobrazení: 7 138
Počet zobrazení: 7 138
Tlačení: 443
Uložení: 451
Uložení: 451
Osobitosti trhu cestovného ruchu
Pojem trh:
Trh je miesto - priestor, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci za účelom predaja alebo kúpy nejakého tovaru alebo služby za určitú cenu.
Je miesto, kde dochádza k výmene tovarov a služieb medzi jednotlivými trhovými subjektami. Všetky subjekty trhu možno z hľadiska ich postavenia a úloh rozdeliť do troch veľkých skupín:
1/ firma - výrobca - na trhu predáva svoje výrobky a služby
- kupuje výrobné faktory
2/ domácnosti - spotrebiteľ - platia za tovar, kupujúci
- predávajú výrobné faktory (svoju pôdu, svoju prácu,...)
1., 2. sú na trhu ako kupujúci aj ako predávajúci
3/ štát - špecifický subjekt trhu, lebo v zmiešanej ekonomike je jeho účasť na trhu nutná, pretože štát
- musí vytvoriť legislatívu
- musí /mal by/ garantovať odstraňovanie negatívnych javov trhu - monopol
- musí /mal by/ ochraňovať slobodné, trhové, konkurenčné prostredie
- mal by vytvoriť podmienky pre získanie zamestnania
Trhový mechanizmus: - súhrn procesov a vzťahov, ktoré vznikajú pri kúpe a predaji tovarov, služieb alebo výrobných faktorov za trhovú cenu, pričom tieto procesy ovplyvňujú nielen samotný trh, ale aj výrobu, rozdeľovanie a spotrebu.
V trhovom mechanizme sú podstatné tri procesy:
a) proces tvorby dopytu b) proces tvorby ponuky c) proces tvorby cien - vytvárania rovnovážnej ceny
Procesy: 1) proces tvorby dopytu
dopyt - množstvo tovaru, kt. sú spotrebitelia schopní a ochotní kúpiť na trhu za určitú cenu (to, čo si my pýtame)
- závisí od: ceny, našich príjmov, záujmov
2) proces tvorby ponuky
ponuka - súhrn všetkých výrobkov a služieb, s ktorými firma prichádza na trh, aby ich predala za určitú cenu
- závisí od: ceny, výrobných nákladov, prístupných výrobných faktorov
3) proces tvorby ceny
V trhovom mechanizme má každý tovar a služba svoju cenu. Cena predstavuje sumu, za ktorú sa kupujú resp. predávajú tovary a služby.
- kupujúci chce čo najlepšie kúpiť a predávajúci čo najlepšie predať
- rovnovážna cena je cena, ktorú sú ochotný rešpektovať aj predávajúci aj kupujúci
- vniká vtedy, keď sa dopyt = ponuke
- rovnovážna cena je na trhu veľmi zriedkavá, preto sa vytvára aktuálna cena = trhová
Trhový mechanizmus bez konkurencie nemôže fungovať.
Pre trh CR sú typické znaky trhu tovaru a služieb. (Trh tovarov a služieb- predávajú a kupujú sa tovary a služby na osobnú spotrebu). Osobitosti trhu CR sa prejavujú v znakoch dopytu a ponuky. Tvorba nového trhu CR je dlhodobý proces, kt. vyžaduje jednak investície na vybudovanie infraštruktúry CR, jednak náklady na propagáciu, aby sa cieľové miesto dostalo do povedomia návštevníkov. Cieľom rozvíjania trhu CR je na jednej strane uspokojovanie potrieb a želaní návštevníkov a na druhej strane dosahovanie prosperity producentov služieb a tovarov( podnikov) a CR ako celku. Na trhu môžu nastať tri vzťahy:
1. ak je ponuka väčšia ako dopyt – ide o trh kupujúceho, prejavom je nízke využívanie kapacít podnikov CR, cena klesá v záujme zvýšenia dopytu, na podnietenie dopytu sa využíva napr. propagácia
2. ak je dopyt väčší ako ponuka – ide o trh predávajúceho, prejavom je rast cien a pokles dopytu, ponuka sa zvyšuje cestou investovania a hľadajú sa ďalšie možnosti napr. zavádza sa povinná minimálna výmena peňazí, vízová povinnosť,...
3. ak sa dopyt rovná ponuke, utvára sa cena trhovej rovnováhy, za kt. sa predáva produkt
Vzťah dopytu a ponuky na trhu
dopyt(kupujúci) –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– ponuka(predávajúci)
cena
maximálny úžitok ––––––––––––––––– snaha dosiahnuť–––––––––––––––– maximálny zisk
Mechanizmus trhu CR tvoria viaceré prvky:
- podniky CR ( producenti a sprostredkovatelia služieb a tovaru)
- možnosť vstupu nových domácich a zahraničných podnikov na trh vrátane kapitálu s cieľom vytvoriť konkurenčné prostredie
- existencia primárnej( prírodný a kultúrnohistorický potenciál)a sekundárnej ponuky( všetky druhy zariadení a ich služby) CR
- efektívny dopyt domácich a zahraničných návštevníkov
- stratégia riadenia podnikov založená na výskume trhu
Pojem trh:
Trh je miesto - priestor, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci za účelom predaja alebo kúpy nejakého tovaru alebo služby za určitú cenu.
Je miesto, kde dochádza k výmene tovarov a služieb medzi jednotlivými trhovými subjektami. Všetky subjekty trhu možno z hľadiska ich postavenia a úloh rozdeliť do troch veľkých skupín:
1/ firma - výrobca - na trhu predáva svoje výrobky a služby
- kupuje výrobné faktory
2/ domácnosti - spotrebiteľ - platia za tovar, kupujúci
- predávajú výrobné faktory (svoju pôdu, svoju prácu,...)
1., 2. sú na trhu ako kupujúci aj ako predávajúci
3/ štát - špecifický subjekt trhu, lebo v zmiešanej ekonomike je jeho účasť na trhu nutná, pretože štát
- musí vytvoriť legislatívu
- musí /mal by/ garantovať odstraňovanie negatívnych javov trhu - monopol
- musí /mal by/ ochraňovať slobodné, trhové, konkurenčné prostredie
- mal by vytvoriť podmienky pre získanie zamestnania
Trhový mechanizmus: - súhrn procesov a vzťahov, ktoré vznikajú pri kúpe a predaji tovarov, služieb alebo výrobných faktorov za trhovú cenu, pričom tieto procesy ovplyvňujú nielen samotný trh, ale aj výrobu, rozdeľovanie a spotrebu.
V trhovom mechanizme sú podstatné tri procesy:
a) proces tvorby dopytu b) proces tvorby ponuky c) proces tvorby cien - vytvárania rovnovážnej ceny
Procesy: 1) proces tvorby dopytu
dopyt - množstvo tovaru, kt. sú spotrebitelia schopní a ochotní kúpiť na trhu za určitú cenu (to, čo si my pýtame)
- závisí od: ceny, našich príjmov, záujmov
2) proces tvorby ponuky
ponuka - súhrn všetkých výrobkov a služieb, s ktorými firma prichádza na trh, aby ich predala za určitú cenu
- závisí od: ceny, výrobných nákladov, prístupných výrobných faktorov
3) proces tvorby ceny
V trhovom mechanizme má každý tovar a služba svoju cenu. Cena predstavuje sumu, za ktorú sa kupujú resp. predávajú tovary a služby.
- kupujúci chce čo najlepšie kúpiť a predávajúci čo najlepšie predať
- rovnovážna cena je cena, ktorú sú ochotný rešpektovať aj predávajúci aj kupujúci
- vniká vtedy, keď sa dopyt = ponuke
- rovnovážna cena je na trhu veľmi zriedkavá, preto sa vytvára aktuálna cena = trhová
Trhový mechanizmus bez konkurencie nemôže fungovať.
Pre trh CR sú typické znaky trhu tovaru a služieb. (Trh tovarov a služieb- predávajú a kupujú sa tovary a služby na osobnú spotrebu). Osobitosti trhu CR sa prejavujú v znakoch dopytu a ponuky. Tvorba nového trhu CR je dlhodobý proces, kt. vyžaduje jednak investície na vybudovanie infraštruktúry CR, jednak náklady na propagáciu, aby sa cieľové miesto dostalo do povedomia návštevníkov. Cieľom rozvíjania trhu CR je na jednej strane uspokojovanie potrieb a želaní návštevníkov a na druhej strane dosahovanie prosperity producentov služieb a tovarov( podnikov) a CR ako celku. Na trhu môžu nastať tri vzťahy:
1. ak je ponuka väčšia ako dopyt – ide o trh kupujúceho, prejavom je nízke využívanie kapacít podnikov CR, cena klesá v záujme zvýšenia dopytu, na podnietenie dopytu sa využíva napr. propagácia
2. ak je dopyt väčší ako ponuka – ide o trh predávajúceho, prejavom je rast cien a pokles dopytu, ponuka sa zvyšuje cestou investovania a hľadajú sa ďalšie možnosti napr. zavádza sa povinná minimálna výmena peňazí, vízová povinnosť,...
3. ak sa dopyt rovná ponuke, utvára sa cena trhovej rovnováhy, za kt. sa predáva produkt
Vzťah dopytu a ponuky na trhu
dopyt(kupujúci) –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– ponuka(predávajúci)
cena
maximálny úžitok ––––––––––––––––– snaha dosiahnuť–––––––––––––––– maximálny zisk
Mechanizmus trhu CR tvoria viaceré prvky:
- podniky CR ( producenti a sprostredkovatelia služieb a tovaru)
- možnosť vstupu nových domácich a zahraničných podnikov na trh vrátane kapitálu s cieľom vytvoriť konkurenčné prostredie
- existencia primárnej( prírodný a kultúrnohistorický potenciál)a sekundárnej ponuky( všetky druhy zariadení a ich služby) CR
- efektívny dopyt domácich a zahraničných návštevníkov
- stratégia riadenia podnikov založená na výskume trhu
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Cestovný ruch, Formy cestovného ruchu | Referát | 259 slov | |
Služby cestovného ruchu | Ostatné | 791 slov | |
Cestovný ruch Slovenska | Referát | 912 slov | |
Cestovný ruch (komplet v PDF) | Ostatné | 8 slov | |
Sprievodca cestovného ruchu | Referát | 688 slov | |
Cestovný ruch | Referát | 1 367 slov | |
Cestovný ruch | Učebné poznámky | 842 slov | |
Cestovný ruch | Ostatné | 537 slov | |
Druhy cestovného ruchu | Ostatné | 838 slov | |
Oblasti cestovného ruchu | Referát | 203 slov | |
Cestovný ruch | Referát | 682 slov | |
Cestovný ruch - Afrika | Referát | 482 slov | |
Cestovný ruch – Amerika | Referát | 706 slov | |
Cestovný ruch - Ázia | Referát | 588 slov | |
Regióny cestovného ruchu (2004/2005) | Referát | 335 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#znaky cestovného ruchu #trh cestovneho ruchu #osobitosti služieb cestovného ruchu #služby cestovného ruchu #produkt cestovného ruchu #znaky trhu #dopyt po CR a faktory, ktoré ho ovplyvňujú #faktor zamestnanosti cr #Podniky CR a osobitosti podnikov CR #propagácia cestovného ruchu #osobitosti podnikov cestovného ruchu #podniky cestovneho ruchu #cestovny ruch #subjekt cestovneho ruchu #CESTOVNý RUCH V HONKONGU #sprievodca cestovneho ruchu #investície v cestovnom ruchu #cestovný ruch na slovensku #ponuka v cestovnom ruchu #Ponuka CRDiskusia: Osobitosti trhu cestovného ruchu
Pridať nový komentárVygenerované za 0.016 s.