Publicistický štýl
- z lat. „publicus“ = verejný
- štýl subjektívno – objektívny a štýl verejného styku, nie je
určený na súkromnú komunikáciu
- cieľom je vyhľadávať a spracúvať informácie o aktuálnych
spoločenských javoch. Takti spracované majú slúžiť nielen na informovanie adresáta, ale aj na jeho presviedčanie, ovplyvňovanie a
poučenie
- publicistické texty sa využívajú v prostriedkoch masového šírenia informácií, tj.
v masmédiách:
- printové (tlačené) médiá – pr. noviny, časopisy - aj názov
žurnalistický štýl
- elektronické médiá – TV, rozhlas, internet - vďaka nim veľký rozvoj PŠ
-
základné znaky - objektívnosť, informatívnosť,zrozumiteľnosť, vecnosť, výstižnosť, aktualizovanosť
- tvorí sa pre široké vrstvy
prijímateľov, preto musí menej známe pojmy, znaky a skratky vysvetliť
® titulok (nadpis) poskytuje prvú
informáciu o obsahu textu, jeho úlohou je upútať adresáta, vzbudiť jeho záujem o
daný obsah; typickým znakom je využitie elipsy, inverzie, holých oznamovacích viet alebo krátkych otázok
® vyjadrovanie
v publicistickom štýl má 2 znaky:
1. automatizácia = ustálenosť, konvenčnosť vyjadrovania
-
používanie ustálených slovných spojení alebo viet
- kompozičná štruktúra článkov
2. aktualizácia =
oživovanie, nezvyčajnosť vyjadrovania
- prenášanie významu slova - obrazné pomenovania
- používanie
frazeologizmov a ich tvorivé obmieňanie; využíva tiež kontrast
- často používané aktualizmy sa menia na klišé (na automatizáciu, na
ošúchanú frázu)
® podľa funkcie, ktorá prevláda v publicistických textoch, rozlišujeme:
a/
spravodajstvo – v textoch prevláda informačná funkcia, pretože hlavnou funkciou je vecne, faktogrficky,
aktuálne informovať verejnosť; sprostredkúva fakty
b/ publicistika – v textoch
prevláda funkcia presvedčovacia, získavacia, ovplyňovacia – ich hlavnou úlohou je zobraziť fakty pútavo, prestro, obrazne,
aby čitateľa presvedčili, získali a ovplyvnili; cielene pôsobí na adresáta
® publicistické
žánre:
1. spravodajské /spravodajstvo/- objektívny prístup autora; jednoduchá správa, rozšírená správa,
oznámenie, komuniké, rezolúcia, riport, referát, interview, inzerát, reklama
2. analytické /
publicistika/ (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) - prevažuje subjektívny prístup autora; úvodník, komentár, recenzia, kritika,
diskusia, glosa, polemika
3. beletristické / publicistika/ (rozprávacie a opisné) - prevažuje subjektívny prístup
autora; fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, besednica, causerie
1. spravodajské žánre
- SPRÁVA - informuje o aktuálnych udalostiach
- odpovedá na 5 otátok: kto?, čo?, kde?, kedy?,
prečo?
- znaky: zrozumiteľnosť, vecnosť, stručnosť, pútavosť, aktuálnosť, pravdivosť
- kompozičné postupy:
chronologický, logický, akcentujúci (zdôrazňujúci)
- píše sa v minulom čase, môže byť spojená s hodnotením, alebo
rozšírená o výzvu
- druhy: jednoduchá – obsahuje titulok, miesto, skratku tlačovej
agentúry, skratku mena autora, samotný text správy
rozšírená - obsahuje titulok - nad aj pod titulok
-
1. časť - perex - krátke zhrnutie o správe
- 2. časť - text – podrobnejšie
- okrem základných faktov obsahuje aj sprievodné
okolnosti, ktoré dané fakty dopĺňajú alebo spresňujú; niekedy obsahuje aj hodnotiace prvky
- REFERÁT -
súhrnná komplexná informácia o istom podujatí
- zvyčajne má 2 časti: 1. kde a čo sa konalo, priebeh
2. doslovné alebo
zhustené prejavy, diskusné príspevky
- INTERVIEW
- usmerňuje riadený rozhovor s 2 cieľmi: a) predstaviť
osobnosť
b) autentickou formou podať dôležité informácie a fakty
- kompozícia -1.časť: stručná charakteristika
- 2. časť: doslovný záznam otázok a odpovedí
- KOMUNIKÉ = oficiálne štátnopolitické
vyhlásenie; zvyčajne ho dostávajú redakcie priamo
- REZOLÚClA = vyhlásenie v závere rokovania, vydáva ich
zasadanie rozličných spoločností
- RIPORT = krátka spravodajská reportáž
- OZNÁMENIE =
informuje o pripravovanej udalosti
- INZERÁT = úsporne štylizovaný útvar, krátky a výstižný; skracovanie
slov,uvádza sa pod značkou
- platená informácia (podľa počtu slov) v novinách a časopisoch, zaradený na zvláštnom liste
-
REKLAMA
- cieľavedomé pôsobenie na potenciálnych zákazníkov, so zameraním sprostredkovania informácie, vyvolania
určitej predstavy a dojmu
2. analytické žánre
- ÚVODNÍK = subjektívne ladená
úvaha na aktuálnu tému (kultúrny, hospodársky,politický, alebo iný aktuálny problém ); jej ciel' - vzbudiť u čitateľa záujem o problém
- KOMENTÁR
- analyzuje spoločenský jav, hodnotí ho zo subjektívneho hľadiska, zvyčajne je
monotematický; zvyčajne
reaguje na udalosť, ktorá už bola v novinách uverejnená
- v renomovaných denníkoch sú
mienkotvorné
- KRITIKA
- hodnotiaci vzťah ku skutočnosti, ktorý si všíma najmä nedostatky, záporné javy, s
cieľom poukázať na ne a dosiahnuť ich nápravu
- v publicistike sa vyskytuje ako samostatný slohový útvar, uplatňuje sa však aj ako
hodnotiaci postoj v spravodajských, beletristických a analytických žánroch
- náučná (odborná) kritika:
-
RECENZIA - odborný posudok umeleckého alebo vedeckého diela
- POSUDOK - hodnotiaci text
populárno-náučného charakteru
- znaky - konštruktívnosť (naznačiť možnosť riešenia), objektívnosť
·
DISKUSlA - kritický žáner, výmena názorov
- GLOSA – stručný štipľavý komentár k správe alebo
udalosti ; vyjadruje subjektívny postoj autora
3. beletristické žánre - využívajú prostriedky umeleckej
literatúry
- znaky - pútavý, živý štýl, pestrosť námetov
a) fejtónové
- FEJTÓN
- vtipné rozprávanie o aktuálnych problémoch alebo vtipná kritika, vzbudzuje humor, iróniu až sarkazmus; na hranici vecnej a umeleckej
literatúry
- BESEDNICA - priateľský príhovor - nie je taká kritická, je spontánna, má uvoľnenú atmosféru,
chce upútať na niektoré spoločenské procesy
- CAUSERIE - zábavné rozprávanie, beseda; nie je priveľmi
kritická ani didaktická
- STĹPČEK - myšlienkovo nenáročným spôsobom vyjadruje vzťah k udalosti, veci
b) reportážne
• REPORTÁŽ - živo opisuje skutočnú udalosť na základe autorovho očitého
svedectva ; napr.opisuje atmosféru, hostí, prírodu….Je dokumentárna, adresná, autentická.
1. statická - opisuje
prostredie 2. dynamická - opisuje dej
• ČRTA - často neskutočný, ale vymyslený typický
alebo reálny prípad
Zones.sk – Zóny pre každého študenta