Zadania maturitných tém zo slovenčiny 2010/2011
Autor: tinuska55
Typ práce: Maturita
Typ práce: Maturita
Dátum: 10.12.2010
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 661 slov
Počet zobrazení: 14 871
Počet zobrazení: 14 871
Tlačení: 625
Uložení: 609
Uložení: 609
1. Hľadať, nachádzať, spracovať a vo vlastných jazykových prejavoch využívať informácie.
a) Spracovať heslo Ľ. Štúr ako konspekt.
b) Urobiť bibliografický záznam diela J. Sabola a Š. Ondruša: Úvod do štúdia jazykov, ktoré vyšlo v Bratislave roku 1981 v SPN.
2. Chápať jazyk ako znak národnej a individuálnej identity, ako prostriedok komunikácie a profesionálnej realizácie človeka a prostriedok vyjadrovania citov a pocitov, ako znakový systém.
a) Uviesť tri rozdiely medzi Štúrovým, Bernolákovým a súčasným spisovným jazykom.
b) Sformulovať slovami to, o čom informujú priložené piktogramy z letiska.
c) Definovať staroslovienčinu, hlaholiku a cyriliku.
3. Vo vlastných jazykových prejavoch dodržiavať pravidlá a požiadavky morfológie, syntaxe, sémantiky, ortografie, ortoepie, využívať bohatstvo lexiky a frazeológie.
a) Zdôvodniť, prečo je uvedený frazeologizmus príslovím: Kto druhému jamu kope, sám do nej padne.
b) Dotvoriť synonymický rad: hovoriť – vravieť –
c) Zdôvodniť pravopis výrazov: dobrí psi, dobré psy, samí muži, ostali samy (ženy)
4. Charakterizovať jazykové štýly a slohové postupy, vysvetliť uplatnenie slohových postupov v jazykových štýloch, prakticky zvládnuť základné slohové útvary, rozlišovať medzi písanými a hovorenými slohovými útvarmi.
a) Pripraviť si záver slávnostného prejavu na stužkovej slávnosti a predneste ho.
b) Spontánne opísať osobu na obrázku; tú istú osobu opísať priateľovi v liste.
c) Určiť jazykový štýl a slohový postup ukážky. Svoj názor odôvodniť.
5. Pri tvorbe slohových útvarov postupovať podľa etáp slohotvorného procesu.
a) Podľa osnovy vytvoriť životopis.
b) Vytvoriť zoznam informácií potrebných na napísanie referátu o vybavenosti vašej školy počítačovou technikou a zhodnoťte ich dôležitosť.
6. Pri ústnych slohových útvaroch využiť vedomosti o zvukovej stránke reči, správne artikulovať a spisovne vyslovovať.
a) Predniesť časť slávnostného prejavu, vysvetliť zvládnutie foneticky náročných miest.
b) Vysvetliť výslovnosť slov: Konštantín, dekan.
c) Uviesť, aké tempo reči využijete pri smutnom texte.
7. Výrazne čítať, predniesť text, interpretovať ho, analyzovať využité výrazové prostriedky.
a) Prerozprávať hlavnú dejovú líniu prečítanej poviedky.
b) Identifikovať osobu rozprávača v románe.
c) Nájsť v diele lexikálne prostriedky, ktorými autor dosiahol atmosféru autentického študentského prostredia.
8. Vo vlastných jazykových prejavoch dodržiavať členenie textu podľa požiadaviek textovej syntaxe.
a) Porovnať spôsob označovania kapitol u dvoch autorov.
b) Po prečítaní textu utvoriť vystihujúci názov kapitoly.
c) Charakterizovať funkciu odseku a kapitoly.
A. Lexikológia, tvorenie slov
Lexikálny význam slova, jednovýznamové slová, viacvýznamové slová, synonymá, homonymá, antonymá – opozitá, gramatický význam slova, gramatické kategórie – menné a slovesné, slovná zásoba národného jazyka, systém slovnej zásoby - zastarané slová, neologizmy, neutrálne slová, citovo zafarbené slová, štýlové vrstvy slovnej zásoby - spisovné slová, nespisovné slová, dialektizmy, slangové slová, odborné slová, básnické slová, frazeologizmus, paremiológia - príslovie, porekadlo, pranostika, prirovnanie, výkladový slovník, pravopisný slovník, synonymický slovník, dvojjazyčný slovník, slovník cudzích slov.
B. Morfológia
Slovné druhy – podstatné mená, prídavné mená, zámená, slovesá, číslovky, príslovky, predložky, spojky, častice, citoslovcia, gramatické kategórie – menné: rod – mužský rod, ženský rod, stredný rod, číslo – jednotné číslo (singulár), množné číslo (plurál), pád - nominatív, genitív, datív, akuzatív, vokatív – zastarané oslovenie, lokál, inštrumentál, gramatické kategórie – slovesné: osoba – 1., 2., 3., číslo – jednotné (singulár), množné (plurál), čas – prítomný, minulý, budúci, rod – činný, trpný, spôsob – oznamovací, rozkazovací, podmieňovací, vid – dokonavý, nedokonavý.
C. Syntax
Rozdelenie viet podľa – obsahu, zloženia, členitosti, interpunkcia v jednoduchej vete a zloženej vete, kapitola, odsek.
D. Zvuková a grafická stránka jazyka, prozodické vlastnosti reči
Samohlásky, spoluhlásky, dvojhlásky, ortoepia – vybrané základné pravidlá správnej výslovnosti: pravidlo o znelostnej asimilácii, pravidlo o rytmickom krátení, intonácia – slovný prízvuk, dôraz, melódia vety, pauza, tempo reči.
E. Všeobecné poznatky o jazyku
Jazyk ako znakový systém, komunikatívna a expresívna funkcia jazyka, indoeurópske jazyky – rozdelenie slovanských jazykov, kodifikácia spisovnej slovenčiny a úpravy spisovnej normy: A. Bernolák, Ľ. Štúr, M. Hattala.
F. Štylistika, štýl
Funkčný jazykový štýl – hovorový, administratívny, náučný, publicistický, rečnícky, umelecký, slohový postup – informačný, rozprávací, opisný, výkladový a úvahový,
slohové útvary: žiadosť, životopis, správa, interview, súkromný list, konspekt, rozprávanie, opis, opis pracovného postupu, charakteristika, výklad, diskusný príspevok, úvaha, príležitostný prejav, požiadavky slovenskej štátnej normy na písomnosti administratívneho štýlu.
G. Spracovanie informácií
Zdroje informácií, nadpis, konspekt, osnova, bibliografia, citácia – presná, voľná, parafráza.
a) Spracovať heslo Ľ. Štúr ako konspekt.
b) Urobiť bibliografický záznam diela J. Sabola a Š. Ondruša: Úvod do štúdia jazykov, ktoré vyšlo v Bratislave roku 1981 v SPN.
2. Chápať jazyk ako znak národnej a individuálnej identity, ako prostriedok komunikácie a profesionálnej realizácie človeka a prostriedok vyjadrovania citov a pocitov, ako znakový systém.
a) Uviesť tri rozdiely medzi Štúrovým, Bernolákovým a súčasným spisovným jazykom.
b) Sformulovať slovami to, o čom informujú priložené piktogramy z letiska.
c) Definovať staroslovienčinu, hlaholiku a cyriliku.
3. Vo vlastných jazykových prejavoch dodržiavať pravidlá a požiadavky morfológie, syntaxe, sémantiky, ortografie, ortoepie, využívať bohatstvo lexiky a frazeológie.
a) Zdôvodniť, prečo je uvedený frazeologizmus príslovím: Kto druhému jamu kope, sám do nej padne.
b) Dotvoriť synonymický rad: hovoriť – vravieť –
c) Zdôvodniť pravopis výrazov: dobrí psi, dobré psy, samí muži, ostali samy (ženy)
4. Charakterizovať jazykové štýly a slohové postupy, vysvetliť uplatnenie slohových postupov v jazykových štýloch, prakticky zvládnuť základné slohové útvary, rozlišovať medzi písanými a hovorenými slohovými útvarmi.
a) Pripraviť si záver slávnostného prejavu na stužkovej slávnosti a predneste ho.
b) Spontánne opísať osobu na obrázku; tú istú osobu opísať priateľovi v liste.
c) Určiť jazykový štýl a slohový postup ukážky. Svoj názor odôvodniť.
5. Pri tvorbe slohových útvarov postupovať podľa etáp slohotvorného procesu.
a) Podľa osnovy vytvoriť životopis.
b) Vytvoriť zoznam informácií potrebných na napísanie referátu o vybavenosti vašej školy počítačovou technikou a zhodnoťte ich dôležitosť.
6. Pri ústnych slohových útvaroch využiť vedomosti o zvukovej stránke reči, správne artikulovať a spisovne vyslovovať.
a) Predniesť časť slávnostného prejavu, vysvetliť zvládnutie foneticky náročných miest.
b) Vysvetliť výslovnosť slov: Konštantín, dekan.
c) Uviesť, aké tempo reči využijete pri smutnom texte.
7. Výrazne čítať, predniesť text, interpretovať ho, analyzovať využité výrazové prostriedky.
a) Prerozprávať hlavnú dejovú líniu prečítanej poviedky.
b) Identifikovať osobu rozprávača v románe.
c) Nájsť v diele lexikálne prostriedky, ktorými autor dosiahol atmosféru autentického študentského prostredia.
8. Vo vlastných jazykových prejavoch dodržiavať členenie textu podľa požiadaviek textovej syntaxe.
a) Porovnať spôsob označovania kapitol u dvoch autorov.
b) Po prečítaní textu utvoriť vystihujúci názov kapitoly.
c) Charakterizovať funkciu odseku a kapitoly.
A. Lexikológia, tvorenie slov
Lexikálny význam slova, jednovýznamové slová, viacvýznamové slová, synonymá, homonymá, antonymá – opozitá, gramatický význam slova, gramatické kategórie – menné a slovesné, slovná zásoba národného jazyka, systém slovnej zásoby - zastarané slová, neologizmy, neutrálne slová, citovo zafarbené slová, štýlové vrstvy slovnej zásoby - spisovné slová, nespisovné slová, dialektizmy, slangové slová, odborné slová, básnické slová, frazeologizmus, paremiológia - príslovie, porekadlo, pranostika, prirovnanie, výkladový slovník, pravopisný slovník, synonymický slovník, dvojjazyčný slovník, slovník cudzích slov.
B. Morfológia
Slovné druhy – podstatné mená, prídavné mená, zámená, slovesá, číslovky, príslovky, predložky, spojky, častice, citoslovcia, gramatické kategórie – menné: rod – mužský rod, ženský rod, stredný rod, číslo – jednotné číslo (singulár), množné číslo (plurál), pád - nominatív, genitív, datív, akuzatív, vokatív – zastarané oslovenie, lokál, inštrumentál, gramatické kategórie – slovesné: osoba – 1., 2., 3., číslo – jednotné (singulár), množné (plurál), čas – prítomný, minulý, budúci, rod – činný, trpný, spôsob – oznamovací, rozkazovací, podmieňovací, vid – dokonavý, nedokonavý.
C. Syntax
Rozdelenie viet podľa – obsahu, zloženia, členitosti, interpunkcia v jednoduchej vete a zloženej vete, kapitola, odsek.
D. Zvuková a grafická stránka jazyka, prozodické vlastnosti reči
Samohlásky, spoluhlásky, dvojhlásky, ortoepia – vybrané základné pravidlá správnej výslovnosti: pravidlo o znelostnej asimilácii, pravidlo o rytmickom krátení, intonácia – slovný prízvuk, dôraz, melódia vety, pauza, tempo reči.
E. Všeobecné poznatky o jazyku
Jazyk ako znakový systém, komunikatívna a expresívna funkcia jazyka, indoeurópske jazyky – rozdelenie slovanských jazykov, kodifikácia spisovnej slovenčiny a úpravy spisovnej normy: A. Bernolák, Ľ. Štúr, M. Hattala.
F. Štylistika, štýl
Funkčný jazykový štýl – hovorový, administratívny, náučný, publicistický, rečnícky, umelecký, slohový postup – informačný, rozprávací, opisný, výkladový a úvahový,
slohové útvary: žiadosť, životopis, správa, interview, súkromný list, konspekt, rozprávanie, opis, opis pracovného postupu, charakteristika, výklad, diskusný príspevok, úvaha, príležitostný prejav, požiadavky slovenskej štátnej normy na písomnosti administratívneho štýlu.
G. Spracovanie informácií
Zdroje informácií, nadpis, konspekt, osnova, bibliografia, citácia – presná, voľná, parafráza.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#sloh uvaha-kto druhemu jamu kope sam do nej spadne #synonymický rad slov #funkcia odseku a kapitoly v umeleckom texte #funkcia odseku a kapitoly #co je to piktogram/ slovensky jazyk #jazyk ako znakový systém #presná a voľná citácia #ortoepia ortografia #synonymický rad #interview, diskusný príspevok, príležitostný prejav #pravopis dvojtvarov psi/psy, sami/samy #zadania maturitnych tem #funkcia piktogramov #jednovýznamové a viacvýznamové slová #funkcia kapitoly a odseku #kto druhemu jamu kope sam do nej spadne #komunikativna a expresívna funkcia jazyka #spisovne slova #Ortografia a ortoepia maturita #diskusny príspevok o prečítanom dieleDiskusia: Zadania maturitných tém zo slovenčiny 2010/2011
Pridať nový komentárVygenerované za 0.028 s.