Publicistický štýl - žánre
Autor: diana
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 19.11.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 245 slov
Počet zobrazení: 14 152
Počet zobrazení: 14 152
Tlačení: 1 154
Uložení: 1 118
Uložení: 1 118
Publicistický štýl - žánre; funkcia publicistiky; automatizácia, aktualizácia, elipsa, agitácia; funkcia titulku
- je jedným zo šiestich štýlov (publicistický, rečnícky, umelecký, odborný, administratívny, hovorový).
Publicistika - aktuálne písomné a ústne prejavy určené pre širokú verejnosť podané cez prostriedky masovej informácie (tlač, rozhlas, televízia).
- hlavnou funkciou publicistiky je: 1. objektívne informovať
2. agitovať (presviedčať, získavať, ovplyvňovať)
3. vzdelávať
- základné znaky: - zrozumiteľnosť = prístupnosť širokým vrstvám
- výstižnosť - stručnosť
- vecnosť
- v štylizácii sa využíva:
· automatizácia: používanie ustálených slovných spojení a viet pre rovnaké situácie: plodná diskusia - "prijal XY a zotrval s ním v priateľskom rozhovore..."
· aktualizácia: ak sa použije nezvyčajný jazykový prostriedok alebo bežný, ale v nezvyčajnej situácii: Jeho chovanie "ocenili" vylúčením zo školy.
· frazeologizmy - ustálené slovné spojenia: matka múdrosti, ...
· obrazné pomenovania: zelené pľúca mesta
· elipsa - vynechanie slova (hlavne v titulku): mladosť - radosť
· skratky, značky
Žánre:
Noviny (denná tlač) majú svoju ustálenú štruktúru a prehľadnú grafickú úpravu. Prvé a posledné strany obsahujú krátke informačné žánre, stred novín dlhšie výkladové a úvahové žánre.
1. spravodajské žánre - prinášajú nové informácie o ton, čo, kedy, kde, ako a prečo sa stalo alebo stane : správa, oznámenie, referát, interview, inzerát, reklama, ...
2. analytické - vysvetľujú, hodnotia, uvažujú: úvodník, komentár, kritika, diskusia, recenzia, ...
3. beletristické - blízke umeleckej literatúre; sú rozprávacie a opisné: fejtón, reportáž, črta, glosa, besednica
Titulok (nadpis)
- má tri funkcie: 1. vystihuje obsah
2. obsah iba naznačí
3. upútava pozornosť
- sú stručné, preto sú tu časté elipsy - výpustky: Vyznamenanie predsedovi (vynechané je udelili)
- je jedným zo šiestich štýlov (publicistický, rečnícky, umelecký, odborný, administratívny, hovorový).
Publicistika - aktuálne písomné a ústne prejavy určené pre širokú verejnosť podané cez prostriedky masovej informácie (tlač, rozhlas, televízia).
- hlavnou funkciou publicistiky je: 1. objektívne informovať
2. agitovať (presviedčať, získavať, ovplyvňovať)
3. vzdelávať
- základné znaky: - zrozumiteľnosť = prístupnosť širokým vrstvám
- výstižnosť - stručnosť
- vecnosť
- v štylizácii sa využíva:
· automatizácia: používanie ustálených slovných spojení a viet pre rovnaké situácie: plodná diskusia - "prijal XY a zotrval s ním v priateľskom rozhovore..."
· aktualizácia: ak sa použije nezvyčajný jazykový prostriedok alebo bežný, ale v nezvyčajnej situácii: Jeho chovanie "ocenili" vylúčením zo školy.
· frazeologizmy - ustálené slovné spojenia: matka múdrosti, ...
· obrazné pomenovania: zelené pľúca mesta
· elipsa - vynechanie slova (hlavne v titulku): mladosť - radosť
· skratky, značky
Noviny (denná tlač) majú svoju ustálenú štruktúru a prehľadnú grafickú úpravu. Prvé a posledné strany obsahujú krátke informačné žánre, stred novín dlhšie výkladové a úvahové žánre.
1. spravodajské žánre - prinášajú nové informácie o ton, čo, kedy, kde, ako a prečo sa stalo alebo stane : správa, oznámenie, referát, interview, inzerát, reklama, ...
2. analytické - vysvetľujú, hodnotia, uvažujú: úvodník, komentár, kritika, diskusia, recenzia, ...
3. beletristické - blízke umeleckej literatúre; sú rozprávacie a opisné: fejtón, reportáž, črta, glosa, besednica
Titulok (nadpis)
- má tri funkcie: 1. vystihuje obsah
2. obsah iba naznačí
3. upútava pozornosť
- sú stručné, preto sú tu časté elipsy - výpustky: Vyznamenanie predsedovi (vynechané je udelili)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov | |
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 375 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Glosa príklad #publicistický štýl #glosa o skole #kratka sprava oznamenie priklad #funkcie publicistiky #glosa #informačné žánre #publicisticky štyl a jeho žanre #oznámenie a správa o besede #publistika a publisticke zanre #publicistické žánre #glosa o skolstve #publicistický štýl žánre #publistický štýl a žanre #publicistický štýl jeho žánre #útvary publicistického štýlu #Klasifikácia publicistických žánrov #publiscistický štýl #denná tlač #publicisticky styl charakteristika a zanreDiskusia: Publicistický štýl - žánre
Pridať nový komentárVygenerované za 0.016 s.