Publicistický štýl

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: maturanti
Typ práce: Referát
Dátum: 28.12.2012
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 267 slov
Počet zobrazení: 10 214
Tlačení: 870
Uložení: 928

Publicistický štýl 

Subjektívno-objektívny štýl. Uplatňuje sa vo sfére žurnalistickej (novinárskej) komunikácie. Cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať pre svoj názor čitateľskú verejnosť. Publicistický štýl na rozdiel od odborného štýlu prispôsobuje náročnosť obsahu a formy priemernej vzdelanostnej úrovni obyvateľstva. Musí zabezpečiť všeobecnú zrozumiteľnosť textov, čo nie je podmienkou v náučnom štýle. 

Publicistický štýl využíva informačný slohový postup, náučný slohový postup, úvahový slohový postup, rozprávací slohový postup, opisný slohový postup. Je hybridným štýlom, pretože využíva výrazové prostriedky viacerých štýlov.

K príťažlivosti publicistických prejavov v tlači môže prispieť aj rozmanité členenie textu, výrazné zalomené titulky (titulok dáva čitateľovi prvú informáciu, upútava jeho pozornosť a zachytáva celý obsah článku, niekedy naznačuje názor redaktora alebo celej redakcie), či rôzne grafické prostriedky (odlišné typy písma). Týmto spôsobom sa zvyšuje prehľadnosť textu, autor usmerňuje čitateľa tak, aby nič dôležité neprehliadol.

Široká škála aktualizačných momentov sa používa tiež v rozhlase a televízii. Aj v suchopárnom spravodajstve možno vyvolať napätie pri pohľade na naliehavý problém dňa z dvoch zorných uhlov.

Informácie, ktoré publicista sprostredkúva čitateľovi, musia byť myšlienkovo ucelené. Postupuje sa od jednoduchších údajov k zložitejším, od informačnej správy ku komentovanej a pod. Čím je informácia náročnejšia, tým osobitejší musí byť spôsob jej podania, tým jasnejšie a účinnejšie treba čitateľovu pozornosť priviesť k najdôležitejšiemu miestu, pasáži alebo problému.

Škála publicistických textov je široká a rôznorodá.

Publicistické žánre sa podľa prevažujúcich štýlotvorných znakov delia na:

1. spravodajské – informujú o aktuálnych udalostiach (správa, interview, riport, komuniké),

2. analytické – z viacerých zorných uhlov hodnotia závažné a aktuálne udalosti (úvodník, komentár, recenzia, posudok),

3. beletristické útvary – uplatňujú sa v nich umelecké štýlotvorné prvky (reportáž).

Medzi najrozšírenejšie publicistické žánre patrí: správa, komentár, úvodník, glosa, kritika, recenzia, fejtón, stĺpček, reportáž, interview.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu