Progaming

Prírodné vedy » Informatika

Autor: verca123
Typ práce: Referát
Dátum: 07.12.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 3 250 slov
Počet zobrazení: 2 776
Tlačení: 312
Uložení: 291
Progaming
 
2 Úvod
Pre tento projekt z informatiky som sa rozhodol zvoliť si tému progaming. Je to oblasť ktorá sa pomaly ale iste stáva známejšou a preniká do našich končín a celkovo sa rýchlo vyvíja. Určite sa aj medzi nami nájdu ľudia, ktorým progaming dačo hovorí, no je to stále téma neošúchaná a neprebraná. Jeden z hlavných dôvodov, ktoré ma motivovali pri voľbe témy je, že práve progaming patrí medzi moje najväčšie záľuby a rád by som priniesol naň nový pohľad a oboznámil s ním laickú spoločnosť.
 
Hneď na úvod treba povedať, že progaming by sme mohli v jednoduchosti predstaviť ako profesionálne hranie počítačových hier a všetko čo sa s tým spája. Niekomu by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že sa jedná len o tupé vysedávanie pred monitorom a strieľanie panáčikov a zabíjanie drakov. Nie je tomu však tak. O progamingu možno hovoriť viac menej ako o samostatnej disciplíne, ktorú by sme mohli prirovnať k istému druhu športu alebo skôr bleskovej partii šachu. V princípe by sa to dalo vysvetliť takto: Nejaký tím, alebo jednotlivec ktorý podáva dobré výkony v danej oblasti o ktorú je momentálne masový záujem, ktoré dosahuje novými kombináciami taktík a iných možností daného enginu hry a tvrdým tréningom, podpíše zmluvu s majiteľom hernej organizácie, za ktorú bude daný tím alebo jednotlivec hrávať. Úlohou hráčov je reprezentovať organizáciu na herných podujatiach alebo veľkých počítačových výstavách a za to majiteľ organizácie zabezpečí potrebných sponzorov, ktorý budú poskytovať hráčom ideálne herné podmienky, preplácať náklady na cesty z turnajov poprípade im dávať pravidelný finančný obnos.
 
V mojom projekte by som vás rád oboznámil s najpotrebnejšími faktormi existencie progamingu ako sponzoring, herná výbava, progamingové hry, podujatia a najväčšie výstavy a tak isto aj s jeho históriou a momentálnou situáciou.
 
[Úvod poskytuje prehľad o obsahu celého dokumentu. Obsahuje účel, rozsah, terminológiu, odkazy a prehľad štruktúry tohto dokumentu. Kompletný zoznam všetkých dokumentov, na ktoré sa odkazuje tento dokument. Identifikácia každého dokumentu jeho názvom, číslom (ak je použité), dátumom a vydávajúcou organizáciou. Špecifikácia zdrojov, z ktorých môžu byť odkazované dokumenty získané. Táto informácia môže byť poskytnutá odkazom na prílohu alebo iný dokument. (Odkazom je napríklad aj linka na Project Central alebo dokumentáciu nachádzajúcu sa v SharePointe.)]
 [Štruktúra a obsah dokumentu a vysvetlenie, ako je dokument organizovaný. Táto informácia môže byť poskytnutá odkazom na obsah dokumentu.]

3 História
Dohady odborníkov na oficiálny začiatok dátovania progamingu sú nejasné. V každom prípade, až sa budeme držať spomínanej definícii na začiatku a nebudeme počítať rôzne lokálne turnaje na rôznych platformách, tak by sme mali dôjsť do roku 1997, kde sa prvý krát konalo podujatie dnes spadajúce pod hlavičku CPL, vtedy s názvom The FRAG.  Tak isto sa na The FRAG hrala jediná hra, ktorú môžme označiť aj ako za prvý progamingový titul a bol ním dnes už legendárny Quake I. The FRAG sa konala tradične v Dallase a jeho víťazom sa stal Tom Dawson a vyhral vybavenie v hodnote 3000 amerických dolárov. Na tomto podujatí sa vtedy zúčastnilo asi 300 ľudí.  
 
Tak a niekedy od tohto dátumu začali rok čo rok pribúdať podobné podujatia, tak ako aj samotné pokračovanie The FRAG – neskôr CPL – s novými titulmi a s vyššou dotáciou. Pre zaujímavosť môžme porovnať podmienky vtedajších hráčov a súčasných – Quake 1 bežal na dnes už vyslovene starožitnom procesore s taktom 200 MHz, 32 MB RAM a 1 megovou grafickou kartou. Hráči začínali v 3D akciách len s klávesnicou a až neskôr sa stal obľúbený doplnok myš. Súčasný progameri hrajú na procesoroch s taktom 3-4 GHz, asi 1 GB RAM a najnovšími high-end grafickými kartami. Samozrejmosťou sú myšky so špičkovými optickými či laserovými senzormi, a výborné headsety.
 
Postupne ako informačné technológie začali zaznamenávať prudký nárast, či už zvyšujúcim sa výkonom hardwaru ale najmä zrýchľovaním internetu a postupné vymieňanie klasických dial upov za rýchlejšie ISDN, ADSL či optické linky nadobúdal progaming novú, oborvskú sféru a to hranie online. V tomto prípade samozrejme tiež bolo hneď niekoľko verejných serverov a neoficiálne alebo lokálne turnaje, ale za priekopníka v tejto oblasti môžeme považovať medzinárodnú organizáciu ClanBase, ktorá bola založená v roku 1998 a začala organizovať veľa turnajov a líg. 
 
Od jak živa sa hráči z celého sveta a teda najmä progameri delili na 2 najväčšie skupiny : Tú prvú tvoria takzvaní “FPSkári” a tú druhú “RTSkári” a teda hráči First Person Strieľačiek a hráči Real Time Stratégii. V počiatkoch bola na poliach FPS hráčov najobľúbenejšia séria Quake, ktorá pokračovala svojim druhým, tretím a nedávno vydaným štvrtým vydaním a u RTS to bol hlavne StarCraft. Niekedy na prelome tisícročí však začali vychádzať nové tituly, ktoré postupne začali spoznávať svetlo progamingového sveta. Na poli FPS sa postupne začali presadzovať prvé verzie dodnes obľúbeného Counter – Striku a niekedy v roku 2002-2003 u RTS žánra tak isto dodnes hraný Warcraft 3. O postupnom vývoji v jednotlivých hrách a podujatiach poviem na ďalších stranách.
 
4 Progamingové hry
Svetom progamingu od začiatku až po dnešný deň preletelo mnoho hier a pokúsim sa opísať tie najvýznamnejšie.

4.1  Quake 1
Klasický Quake je naozajstný veterán na poli PG hier. Vtedajšiu slávu a pozornosť si Quake získal ako jeden z prvých FPS 3D multiplayerov, prinášal nový pohľad na online gaming. Jeho veľkou výhodou bol jednoduchý princíp tak ako aj veľká chytľavosť. Zatiaľ čo pre singleplayer vychádzala neustála záplava módov, multiplayeru dominoval klasický deathmatch a teda štýl strieľaj po všetkom čo vidíš a snaž sa to spraviť rýchlejšie ako tvoj súper. Oveľa väčšie úspechy na poli PG hier zožali nástupcovia Quake II. a najmä Quake 3 Arena. Quake I. bol prvou oficiálnou disciplínou prvého CPL – The FRAG. Quake I. sa ešte pred príchodom hral raz, a to v roku 1998 na The CPL event. Mimochodom, oba turnaje boli dotované na 300 USD.
 
4.2  Quake 2
Jedenásteho novembra 1997 sa Quake dočkal prírastku do svojej početnej rodiny – príchodom Quake II. Veľa odborníkov dodnes tvrdí, že Quake I. je jedna z najviac preceňovaných hier vôbec a preto bol príchod Quaka II. trošku so skeptickými očakávaniami. Každopádne dvojka priniesla porciu zábavy aj na singleplayerovom aj na multiplayerovom poli. Quaku II. asi prischne označenie ako hlavne singleplayerový diel navždy. Je pravda, že bol singleplayer naozaj prepracovaný, no práve v Quaku II. sa začali masívnejšie organizovať turnaje. Veľký krok znamenalo zaradenie Quaka II. ako oficiálnu hru pre vtedy novozaloženú ClanBase. Prvé najväčšie LAN podujatie, kde sa hral Quake II., bol zrejme The FRAG 2, ktorý sa uskutočnil v Dallase roku 1998 a jeho dotácia bola 5000 USD. O pol roka neskôr, opäť v Dallase sa uskutočnil turnaj Extreme Annihilation, ktorý taktiež spadal pod hlavičku CPL, jeho dotácia bola už 15 000 dolárov. Zrejme jedno z posledných veľkých podujatí hraných v Quaku II. bolo  Ground Zero (opäť turnaj organizovaný CPL), síce už hlavný turnaj bol v Quaku III., svoje zastúpenie tam mal Quake 2. Bol to totiž čisto ženský Quake II. turnaj, čo otváralo dvere aj ženám hráčkam, a postupne sa tento trend stal samozrejmosťou.
 
4.3  Quake III. Aréna
Túto hru, ktorá má dodnes výrazne členské zastúpenie, môžeme smelo označiť ako najslávnejší a zrejme aj najlepší deathmatch všetkých čias. Nenadarmo si Quake III. odnášal skoro od všetkých webových herných portálov a časopisov hodnotenia typu “excellent” , “superb”, “fantastic”, Quake III. bol v roku 1999 vydaný znamenal hotovú revolúciu.
 
Je pravda, že Quake III. obsahoval aj single player časť, tá však priniesla len nepatrný zlomok úspechu. Hlavným dôvodom bol naozaj skutočne prepracovaný multiplayer. Treba podotknúť, že engine na ktorom beží Quake III. bol vtedy naozajstný skvost a dodnes je základným motorom mnohých hier. Jeho výborná vyladenosť a neuveriteľná flexibilita. Vtedy sa s plynulým chodom pri veľkom množstve hráčov a efektov potrápil nejeden stroj, no vďaka rýchlemu pokroku vo vývoju hardwaru neskôr bežal plynule už aj na priemerných strojoch, dnes je tu už ako po masle.
 
S peknou grafikou, neuveriteľnou hrateľnosťou a poriadnou porciou zábavy sa Quake III. stal obľúbený prakticky po celom svete a masový záujem bol obrovský a Quake III. sa začal šíriť po naozaj mnoho turnajoch.  Počiatky označiť ťažko, pretože sa začal hrávať hneď aj v Amerike aj v Európe a záujem javila aj Ázia. Zoznam najvýznamnejších podujatí, kde sa hral Quake III. :
-Ground Zero (CPL) – New York, 9. –12. spetember 1999, dotácia $25 000
-The FRAG 3  (CPL) – Dallas, 29.-31. Október 1999, dotácia $30 000
-Razer CPL event (CPL) – Dallas, 13.-16. Apríl 2000, dotácia $100 000
-The FRAG 4 (CPL) – Dallas, 28.-31. Október 2000, dotácia $30 000
-Babbage’s CPL event (CPL) – Dallas, 14.-17. December 2000, dotácia $120 000
-WCG Challenge – Korea, 8.-15. Október 2000, dotácia $50 000
-WCG 2001 – Seoul, Korea, 5.-9. December 2001, dotácia $600 000 (spolu)
-WCG 2002 – Daejeon, Korea, 28.Október – 3. November 2002, dotácia $1 300 000 (spolu)
-ESWC 2003 – Poitiers, Francúzko, 8.-13. Júl 2003, dotácia $10 000
-ESWC 2004 – Poitiers, Francúzko, 6.-11. Júl 2004, dotácia $20 000
-ESWC 2005 – Paríž, Francúzko, 6.-10. Júl, 2005, dotácia $12 000
 
4.4  Quake IV.
Je to zatiaľ posledný zástupca Quake, vydaný len koncom roku 2005 . Postoj verejnosti k tomuto prírastku nie je ani zďaleka taký náruživý ako to bolo u jeho predchodcu Quaku III. Je pravda že táto hra má na poli progamingu svoje miesto, no to čo dokázal Quake III. sa jej už zrejme nepodarí. Hra totiž to beží na grafický veľmi náročnom engine a je dosť zameraná na singleplayer, jej multiplayer pôsobí len ako akási “povinná” súčasť. Aj napriek svojim nedostatkom sa už odohralo niekoľko serióznych podujatí v novom Quaku.
 
Prvým veľkým podujatím, kde sa hral Quake IV. bolo CPL Winter 2005, oznámený je už na veľa ďalších, tak ako aj všetkých WSVG zastávkach.
 
4.5  Starcraft a Starcraft: Brood War

Prvého apríla 1998 vydavateľstvo Blizzard Entertainment splodilo unikát, o ktorom vtedy určite netušili, že bude až dodnes jednou z najdominantnejších PG hier aké kedy vôbec existovali. Na svoju dobu priniesol Starcraft luxusný engine, peknú grafiku, skvelú hrateľnosť a veľkú porciu zábavy.
 
Úspech Starcraftu na seba nenechal dlho čakať a jeho nástup bol doslova raketový. Potreba veľa trénovať, premýšľať a čo najlepšie, najrýchlejšie a najefektívnejšie hospodáriť s danými surovinami a vytvárať čo najväčšiu armádu boli sú doteraz kľúčom úspechu Starcraftu.
 
Starcraft sa stával populárny celosvetovo a zaujímal hráčov prevažne s vyššou vekovou hranicou ako je tomu u FPS hier. Na rozdiel od doposiaľ spomínaných hier si Starcraft získal obrovskú hráčsku základňu nielen v Európe a Amerike, ale najmä v Ázii, ktorú označujeme ako kolíska Starcraftu dodnes. Neskôr vydaný datadisk Brood War sa stal dnes už neodmysliteľným prvkom hry. Vzhľadom na naozaj obrovský počet hráčov v Ázii, môžeme označiť Starcraft za najmasovejšie hrávanú progamingovú hru všetkých čias a aj súčasnosti. Vypisovať všetky veľké podujatia so Starcraftom je takmer nemožné, hlavne zháňať informácie o Ázijských je veľmi obtiažne. Tu aspoň prikladám zoznám najznámejších svetových podujatí v Starcrafte.
 
-WCG Challenge – Korea, 8.-15. Október 2000, dotácia $50 000
-WCG 2001 – Seoul, Korea, 5.-9. December 2001, dotácia $600 000 (spolu)
-WCG 2002 – Daejeon, Korea, 28.Október – 3. November 2002, dotácia $1 300 000 (spolu)
-WCG 2003 – Seoul, Korea, 12.-18. Október 2003, dotácia $2 000 000 (spolu)
-WCG 2004 – San Francisco, USA, 6.-10. Október 2004, dotácia $2 500 000 (spolu)
-WCG 2005 – Singapore, 16.-20. November 2005, dotácia $2 500 000 (spolu)
-podujatí bolo omnoho viac a treba dodať, že Starcraft je neodmysliteľnou súčasťou mnohých online líg.
 
 
4.6  Half-Life + Counter Strike
 
Pôvodný Half – Life uvidel svetlo sveta 31. októbra 1998. Singleplayerový Half – Life priniesol peknú grafiku, slušný engine, dlhý singleplayer s veľkou kopou neokukaných prvkov a neobyčajne zaujímavou zápletkou. Singleplayerová časť je doteraz považovaná za neprekonateľnú, no Half – Life priniesol aj v tej dobe nový moderný trend – multiplayer. Jednalo sa o deathmatch so štýlom Quaku ale o dačo realistickejšími zbraňami a protivníkmi. Autori z Valve zožali za svoje dielo naozaj ohromný úspech a ďalším významným krokom bolo voľné poskytnutie editačných nástrojov pre svoj engine a tým podporiť modársku komunitu.
 
Mladí tvorcovia sa ujali tejto role rýchlo a začala vznikať kopa módov a doplnkov na pôvodný Half – Life. Trvalo to sotva rok, a dvaja talentovaní vývojári, ktorým sa podarilo presadiť ich mód Counter - Strike , kde sa jednalo o vtedy ešte neošúchaný súboj teroristov a policajtov za prostým účelom – pobaviť sa. To ešte vtedy netušili, že splodili prvú verziu najúspešnejšieho módu na svete. Tímu z Valve a ich vydavateľstvu Sierra sa tento produkt tak zapáčil, že od mladíkov odkúpili licenciu a ďalej vydávali Counter – Strike oficiálne spolu s Half – Lifom.
 
Čo sa týka singleplayerového Half-Lifu, ten sa ešte dočkal niekoľkých datadiskov ako Opposing Force či Blue Shift.
 
Oveľa zaujímavejšie sa začala vyvíjať situácia okolo Counter – Strike, ktorý sa začal stávať neuveriteľne populárny a čísla online serverov nadobúdali až magické hodnoty. Takýto počet hráčov sa nedal prehliadnuť a bezprostredne na to začali vznikať stovky väčších či menších turnajov. Counter – Strike sa za svoju existenciu dočkal niekoľko celo verziových updatov ako CS 1.1 , CS 1.3, CS 1.5 súčasný CS 1.6 či CS: Source bežiaci na engine Half-Lifu 2.
 
Práve o Counter – Striku sa hovorí že je to priekopník veľkých peňazí na poli progamingu. Counter – Strike prilákal hráčov najmä vďaka potrebe rýchlych reflexov a rozmýšľania zároveň a tým vytvoril veľmi obľúbený svojský žáner. V poslednej dobe je táto hra stále na vrchole svojej popularity, a to ešte umocňuje možnosť pozerať priame prenosy alebo záznamy z najväčších podujatí priamo cez engine hry, tak isto veľmi veľká sponzoringová základňa a fakt, že CS je hra pre tím a nie pre jednotlivcov. Tu uvádzam zoznam najprestížnejších podujatí kde sa hral Counter – Strike, ktorých je stále neúrekom a vznikajú nové.
-Babbage’s CPL event  – Dallas, 14.-17. December 2000, dotácia $120 000
-Speakeasy CPL event – Dallas, 12.-17. Apríl 2001, dotácia $30 000
-CPL World Championship Event – Dallas, 5.-9. December 2001, dotácia $150 000
-CPL Pentium 4 Summer Championship 2002 – Dallas, 20.-24. júl 2002, dotácia $100 000
-CPL Pentium 4 Winter Event – Dallas, 18.-22. December 2002, dotácia $140 000
-CPL Pentium 4 Summer 2003 Championship – Dallas, 30.júl-3.August 2003, dotácia $200 000
-CPL Pentium 4 Winter 2003 Championship – Dallas, 16.-20. December 2003, dotácia $130 000
-Cyberathlete Extreme Summer Championship – Grapevine, 28.júl – 1.August 2004, dotácia $275 000
-Cyberathlete Extreme Winter Championship – Dallas, 15.-19. December 2005, dotácia $160 000
-CPL Summer 2005 – forma celosvetvých zastáviek konaných každý mesiac s celkovou dotáciou $1 000 000
-CPL Winter Championship – Dallas, 14. – 18. December 2005, dotácia $100 000
-WCG 2001 – Seoul, Korea, 5.-9. December 2001, dotácia $600 000 (spolu)
-WCG 2002 – Daejeon, Korea, 28.Október – 3. November 2002, dotácia $1 300 000 (spolu)
-WCG 2004 – San Francisco, USA, 6.-10. Október 2004, dotácia $2 500 000 (spolu) – Counter Strike : Condition Zero
-WCG 2005 – Singapore, 16.-20. November 2005, dotácia $2 500 000 (spolu) – Counter Strike : Source
-ESWC 2003 – Poitiers, Francúzko, 8.-13. Júl 2003, dotácia $100 000
-ESWC 2004 – Poitiers, Francúzko, 6.-11. Júl 2004, dotácia $100 000
-ESWC 2005 – Paríž, Francúzko, 6.-10. Júl, 2005, dotácia $120 000
a rôzne iné....
  
4.7  Warcraft 3 + Warcraft 3: The Frozen Throne
V lete 2002 prišlo na svet pokračovanie slávnej série Warcraft, na ktorej princípe bežala vtedy veľmi obľúbená PG hra – Starcraft. Warcraft 3 opäť nesklamal a priniesol ako aj prepracovanú singleplayer kampaň, ďalšie voľne stiahnuteľné misie a najmä preň typický multiplayer. Ten hneď exceloval, hranie po Battle-Nete sa stalo ešte populárnejšie a Warcraft začal dobývať polia progamingu.
 
Hlavný rozdiel medzi Warcraftom a Starcraftom bolo prostredie do ktorého boli hry zasadené a tak isto fakt, že Warcraft predbehol Starcraft o dve grafické triedy. No v princípe sa jednalo opäť o to isté – 4 strany v multiplayer móde, dobyť čo najväčšie územie a postaviť najefektívnejšiu armádu. Výborné predpoklady no progamingovú hru, ktorej stretnutia trvajú relatívne krátko a sú preto také lákajúce na rozdiel od monotónnych strategii typu Age of Empires.
 
Po príchode datadisku The Frozen Throne sa až tak mnoho nezmenilo, doplnok sa stal bežnou súčasťou prakticky na všetkých turnajoch. Dielo od Blizzard je spolu so starcraftom dodnes na vrchole progamingových RTS. Warcraft, podobne ako ostatné hry, ma veľmi veľké zastúpenie ako u online hráčov tak i u offline turnajov.
Opäť prikladám zoznam najvýznamnejších.
-WCG 2003 – Seoul, Korea, 12.-18. Október 2003, dotácia $2 000 000 (spolu)
-WCG 2004 – San Francisco, USA, 6.-10. Október 2004, dotácia $2 500 000 (spolu)
-WCG 2005 – Singapore, 16.-20. November 2005, dotácia $2 500 000 (spolu)
-ESWC 2003 – Poitiers, Francúzko, 8.-13. Júl 2003, dotácia $20 000
-ESWC 2004 – Poitiers, Francúzko, 6.-11. Júl 2004, dotácia $25 000
-ESWC 2005 – Paríž, Francúzko, 6.-10. Júl, 2005, dotácia $40 000
 
4.8  Unreal Tournament
Séria UT má za sebou tiež kopec skúseností v progamingu. Prvý UT bol vydaný už v roku 1999 a bol vtedy považovaný za najväčšieho konkurenta pre Quake. V princípe sa totiž to jednalo o FPS akciu s potrebou tréningu a rýchlych reflexov. UT bol a stále je obľúbený viac v končinách západných ako v Európe - tam vždy dominoval viacej Quake.
 
Pre UT bola vždy veľká výsada jeho grafická vyspelosť. Už prvý Unreal Tournament graficky preskočil takmer všetkých konkurentov a tento trend mu ostal až do dnes. Príchodom nových verzii UT až po súčasne hrávanú UT 2004 a chystajúci sa UT 2007. Na druhej strane je pravdou, že UT bol vždy robený viac menej ako hra na verejné servre a nie turnaje, čo dosvedčuje aj veľké množstvo MP módov. Ale je pravda, že aj progameri si ho obľúbili a najčastejšie ho porovnávali s Quakom. UT je takisto dodnes súčasťou niekoľkých serióznych akcii, najvýznamnejšie boli:
-WCG 2001 – Seoul, Korea, 5.-9. December 2001, dotácia $600 000 (spolu)
-WCG 2002 – Daejeon, Korea, 28.Október – 3. November 2002, dotácia $1 300 000 (spolu)
-WCG 2003 – Seoul, Korea, 12.-18. Október 2003, dotácia $2 000 000 (spolu)
-WCG 2004 – San Francisco, USA, 6.-10. Október 2004, dotácia $2 500 000 (spolu)
-Cyberathlete Extreme Summer Championship – Grapevine, 28.júl – 1.August 2004, dotácia $275 000
-ESWC 2003 – Poitiers, Francúzko, 8.-13. Júl 2003, dotácia $20 000
-ESWC 2004 – Poitiers, Francúzko, 6.-11. Júl 2004, dotácia $10 000
-ESWC 2005 – Paríž, Francúzko, 6.-10. Júl, 2005, dotácia $12 000
 
4.9  Iné
No na záver by som rád dodal, že aj napriek tomu že všetky vyššie uvedené hry písali dejiny progamingu, ešte sa nájde zopár, ktoré tak isto patrili, respektíve začínajú patriť do tejto kategórie. Takže tu ich je ešte pár na záver :
-Age of Empires, Age of Empires 2
-série FIFA
-Call of Duty, Call of Duty 2
-Warhammer 40k: Dawn of War
-série Need For Speed
-HALO (Xbox) a HALO 2 (Xbox)
-Gotham Racing (Xbox)
-Painkiller
-Day of Defeat
-Doom3
 
5 Najväčšie herné podujatia počítačové výstavy z oblasti progamingu
Pre to, aby mohol progaming existovať sa musia nájsť organizátori ktorí lákavými výhrami a inou motiváciou prilákajú potrebný počet návštevníkov. Teraz by som rád predstavil najvýznamnejšie herné podujatia, výstavy a veľtrhy, aké kedy boli zorganizované.

5.1  CPL – Cyberathlete Professional League
CPL bola založená v roku 1997 a je prvou oficiálnou organizáciou zaoberajúcou sa profesionálnym hraním počítačových hier.
 
31. októbra 1997 nadobudlo hranie počítačových hier nový rozmer. Najstaršie podujatie pod hlavičkou CPL s názvom The Frag si chytilo nenápadný flek vo veľkej stavbe InfoMart. Spočiatku sa jednalo len o strohé klasické BYOC (bring your own computer) podujatie, ktorého sa zúčastnilo asi 300 ľudí. Víťazom sa stal Tom Dawson a odniesol si hardware v hodnote tri tisíc USD. Tento turnaj bol len začiatok a stal za ním jeden človek – Angel Monuz, ktorému The Frag vnukol skvelú myšlienku zaoberať sa progamingom. Angel mal šťastie, že bol v tom čase celkom dobre finančne zabezpečený a mohol si dovoliť začať považovať progaming ako svoj biznis. To ešte netušil k čomu sa raz dopracuje – názov CPL je dnes naozaj zrejme najzvučnejšie meno v oblasti progamingových podujatí a nesie záruku kvality. Postupne po prvom The Frag prichádzali nové pokračovania, viac turnajov nesúcich sa v tomto duchu a nové hry a tým pádom aj vrchol prestíže. CPL je taktiež považované za akúsi kolísku progamingu v Counter Striku a tak isto zrejme aj nieslo najviac serióznych turnajov v ňom organizovaných. CPL má na svojom konte zrejme najväčší počet vysoko dotovaných LAN podujatí a je tak isto aj úzko spetá s prestížnou americkou online ligou CAL (Cyberathlete Amateur League).

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Hrava historia 5 taktik #Taktik #warcraft #Najrýchlejšie tlačiarne #monitor 2004 #webkamera vyvoj #quake #source engine


Odporúčame

Prírodné vedy » Informatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu