Spracovanie digitálnej fotografie na počítači

Prírodné vedy » Informatika

Autor: verca123
Typ práce: Referát
Dátum: 07.12.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 866 slov
Počet zobrazení: 4 663
Tlačení: 411
Uložení: 414
Spracovanie digitálnej fotografie na počítači
 
ÚVOD
Ľudské oko tvorí neoceniteľnú súčasť nášho tela. Mnohokrát vidíme vďaka našim očiam obrazy, ktorých krása sa dá asi ťažko slovami opísať. Nezáleží už, či je to nádherné telo ženy ležiacej pri západe slnka na pláži, vrcholy majestátneho pohoria pozorované z vtáčej perspektívy vrtuľníka alebo rozkvitnutá lúka posiata rozmanitými druhmi kvetov. Každý z nás si praje tú chvíľu, ten obraz, zvečniť.  Bez vynájdenia fotoaparátu by túto možnosť mali len umelci: maliari by kreslili, sochári tesali a básnici písali. V súčasnosti je fotoaparát už bežná súčasť mnohých domácností a často sa pri pohľade na fotky z dovolenky či svadby vraciame v spomienkach o desiatky rokov späť a prežívame tú chvíľu znova. Rozkvet informačných technológií posunul aj fotografovanie iným smerom, a to vytvorením digitálneho fotoaparátu. Odvtedy nastal v tejto oblasti pôsobivý rozmach. Profesionálni fotografi a počítačoví grafici sa denne stretávajú s digitálnymi obrázkami, ktoré ďalej upravujú a prispôsobujú svojim potrebám alebo potrebám svojich klientov.
Úlohou tejto práce je zoznámiť poslucháča so základnými vlastnosťami digitálnej fotografie, ukázať základné metódy a možnosti spracovania digitálnych fotografií a uplatnenie týchto postupov v praxi.
 
1  DIGITÁLNA FOTOGRAFIA VŠEOBECNE
1.1 Formát, veľkosť a rozlíšenie digitálnej fotografie
Každá digitálna fotografia je uložená v špeciálnom modernom obrázkovom formáte. Tento formát sa nazýva JPEG (skratka pre Joint Photographic Experts Group) a zabezpečuje obrázku čo najväčšiu kompresiu, pri čo najmenšej strate kvality. Spôsobuje to špeciálny algoritmus, ktorý vypustí z obrázku informácie, ktoré ľudské oko môže len veľmi ťažko rozlíšiť. Skutočná veľkosť takéhoto obrázku závisí od jeho rozmerov (v obrazových bodoch – pixeloch) a od použitého rozlíšenia (hodnoty DPI – počet bodov na jeden palec) výstupného zariadenia. Ako príklad uvediem fotografiu o veľkosti 1024 x 768 bodov. Na monitore, ktorého hodnota DPI je štandardne 72 sa tento obrázok zobrazí vo veľkosti približne 36 x 27 cm. Tlačiarne ale používajú oveľa väčšie rozlíšenie, aby obrázky neboli kostrbaté a zachovali si najvyššiu možnú kvalitu. Pri rozlíšení 400 DPI získame z tlačiarne ten istý obrázok o veľkosti len 6,5 x 5cm. Veľkosť fotografie teda závisí od výstupného zariadenia, či už je to monitor, videoprojektor alebo tlačiareň.
 
1.2 Využitie úpravy digitálnych fotografií v praxi
Digitálne fotografie v dnešnej dobe neplnia už len úlohu uchovávania obrazových spomienok z významných udalostí. Plne ich možnosti využívajú počítačoví grafici, ktorí ďalšou úpravou dokážu navrhovať billboardy, inzeráty, reklamné plagáty, letáky a obaly kníh či vytvárať rozsiahle graficky príjemné webové stránky, prezentácie a podobne.

Denne sa pri čítaní časopisov stretávame s množstvom reklamných prúžkov, kde sa pri pohľade na dokonalé telo modelky s bezchybnou pleťou niektorým až zakrúti hlava. Musíme si ale položiť otázku čo všetko je na tom obrázku prácou prírody, a čo všetko prácou maskérov a počítačových grafikov. Pravda je asi taká, že tie nedostatky, ktoré už nedokázal zakryť maskér či maskérka, určite odstránil počítačový grafik.

Čaro digitálnych obrázkov je aj v tom, že z nich môžeme v grafických programoch vystrihovať jednotlivé časti a vytvárať zložité kompozície, ku ktorým môžeme pridávať rôzne druhy efektov ako tiene, osvetlenia, orámovanie alebo na ne aplikovať rozmanité filtre.
   
1.2 Retuše obrázkov v programe Adobe Photoshop
Adobe Photoshop nie je jediný program patriaci do skupiny 2D bitmapových editorov, ale jednoznačne je to vysoko profesionálny program, a je dokonca akýmsi nekorunovaným kráľom v tejto oblasti. Mnoho užívateľov tohto programu sa dokonca zhoduje na tom, že jeho jediným obmedzením je práve užívateľ. Retuš fotografie znamená doladenie základných parametrov fotografie, ako sú jas, kontrast, farebnosť a sýtosť, odstránenie nežiaducich objektov z obrázka (grafity na stene budovy, rozbitá časť chodníčka, stĺpy elektrického vedenia,...).  V retuši fotografie môžeme pokračovať dokonca pridávaním nových objektov z úplne iného obrázku (napríklad lietajúci tanier UFO z jedného obrázku si môžeme vložiť na oblohu nad Bielym domom v úplne inom obrázku).
  
2  METÓDY A MOŽNOSTI SPRACOVANIA DIGITÁLNYCH FOTO-  GRAFIÍ POMOCOU PROGRAMU ADOBE PHOTOSHOP
 
2.1 Zmeny veľkosti, orezávanie, otáčanie, zrkadlový obraz a iné základné transformácie obrázku
Medzi základné operácie, ktoré snáď každý program na úpravu obrázkov umožňuje sú: zmena veľkosti(napríklad pre potrebu umiestniť obrázok na internet), orezávanie(z obrázka je možné vyrezať akúkoľvek oblasť v tvare obdĺžnika), otáčanie(v programe Adobe Photoshop je možné otočiť obrázok o ľubovoľný uhol), vytvorenie zrkadlového obrazu(vodorovne alebo zvisle), deformovanie(obrázok je možné skosiť alebo vytvoriť pohľad na obraz z inej perspektívy).
Pri zmenách veľkosti fotografie dochádza ku stratám kvality obrázka. Spôsobené je to tým, že sa jednotlivé body buď zväčšujú a tým sa stáva obrázok kostrbatý alebo sa naopak zmenšujú a mnohé spolu splynú do jedného spoločného bodu. Samozrejme platí, že čím viac obrázok zväčšíme/zmenšíme, tým väčší to bude mať dopad na kvalitu. Zmena veľkosti fotografie sa používa hlavne pre potreby umiestnenia na internet, kde je zbytočné prenášať príliš veľké fotografie.
Orezanie obrázka je vhodné najmä keď sa chceme zbaviť okraja fotografie, na ktorom sa nachádza objekt, ktorý pôsobí na daný celok príliš rušivo. Na vykonanie tejto funkcie programu slúži špeciálny nástroj, pomocou ktorého vyznačíme časť obrázka, ktorú chceme ponechať a zvyšok, teda časť ktorá nezasahuje do nášho výberu sa vymaže. Orezanie nespôsobuje zníženie kvality snímku. Pozri prílohu(obr. 2.1, obr. 2.2)
Otáčanie je vhodné aplikovať na fotografiu pokiaľ je obraz vychýlený do jednej strany a chceli by sme ho vyrovnať.
Transformácia snímku do jeho zrkadlového obrazu či už podľa vertikálnej alebo horizontálnej osi nemá pri základnej úprave hlboký význam. Táto funkcia sa ale často používa pri vytváraní zložitejšej grafiky.
Funkcia deformovanie, dokáže pozmeniť obraz tak, ako keby sme sa naň dívali z iného uhlu alebo inej perspektívy. Pozri prílohu(obr. 2.3)
 
2.2 Jas, kontrast, sýtosť a farebnosť
  Nemenej dôležité vlastnosti fotografie sú jas, kontrast, sýtosťfarebnosť, ktoré upravia farby jednotlivých bodov obrázka podľa našich požiadaviek. Najnovšie verzie programu Adobe Photoshop majú už funkcie, ktoré automaticky podľa špecifického algoritmu upravia farebnosť, sýtosť a kontrast fotografie. Možnosť nastaviť si tieto parametre manuálne samozrejme ostala. Pozri prílohu(obr. 2.4, 2.5)
  Jas určuje svetlosť obrázku. Ak s ňou nie sme spokojní, môžeme obraz stmaviť(uberiem jas) alebo naopak zosvetliť(pridáme jas).
  Kontrast farieb upravujeme, ak sa nám zdajú rozdiely medzi farbami nevýrazné(zvýšime kontrast) alebo naopak až príliš výrazné(znížime kontrast).
  Sýtosť farieb určuje ako už názvu vyplýva, aké sýte majú byť farby použité v obrázku.
  Farebnosť nám otvára možnosti zintenzívniť niektorú farbu, ktorá potom ovplyvní každý farebný bod fotografie.
 
2.3 Prekresľovanie nežiaducich častí obrázka
  Táto podkapitola vysvetľuje pokročilejšie techniky, ako odstrániť z obrázka nežiaduce prvky, prípadne naopak, ako pridať do obrázka požadovaný objekt, ktorý sa nachádza na inom snímku.
  Tieto úpravy vyžadujú už ale pochopiteľne viac trpezlivosti a precíznosti. Celý proces sa vykonáva ručne pomocou nástrojov retušovací štetec a záplata.
Princíp retušovacieho štetca je v tom, že najskôr si vyznačíte zdrojovú oblasť(napríklad bezchybná časť múru) a potom kreslíte na cieľovú časť(napríklad popukaná časť múru), ktorá sa prekresľuje zdrojovou časťou. Program berie do úvahy aj možné jemné rozdiely vo farebnosti, a preto sa snaží zachovať farebnosť, tiene, svetlá a pozmeniť len viditeľné rozdiely v zdrojovej a cieľovej časti. Pozri prílohu(obr. 1.5, 1.6, 1.7)
Záplata funguje podobne, ale zdrojová časť sa po vyznačení celá prenesie na porušené miesto a to sa ňou zapláta. Farebnosť, tiene a svetlá sa program opäť snaží nemeniť.
  Ďalším príbuzným nástrojom je klonovacie razítko, ktoré funguje presne ako retušovací štetec s tým rozdielom, že klonovacie razítko kopíruje na cieľové miesto totožný obsah zdrojovej oblasti. Tento nástroj využijeme, pokiaľ chceme naklonovať nejaké objekty, a to buď z upravovaného obrázka alebo z úplne iného obrázka.
  Pomocou tohto nástroja môžeme teda napríklad naklonovať UFO tanier z obrázka stiahnutého z internetu do našej fotografie nočnej oblohy nad mestom.
Pozri prílohu(obr. 1.8)
 
2.4 Vytváranie kompozícií, pridávanie textu do obrázku, využívanie štýlov
  Dokument Adobe Photoshopu sa môže skladať z viacerých prvkov(obrázky, text, geometrické tvary,...). Každý objekt je ako keby na priesvitnej fólii(vrstva) a tieto fólie sú v dokumente poskladané cez seba. Takto vznikajú rozmanité kompozície, koláže a podobne.

Program má viacero nástrojov, pomocou ktorých môžeme kresliť, písať text alebo vytvárať geometrické tvary v dokumente. Každý objekt má svoj štýl, ktorý definuje či sa má pri ňom zobraziť tieň, akou farbou sa má podsvietiť, akým rámčekom sa má obkresliť atď. Aplikáciou rôznych štýlov na jednotlivé vrstvy dokumentu potom vznikne finálny ucelený obraz, ktorý slúži napríklad ako návrh internetovej stránky alebo propagačného letáku. Adobe Photoshop ponúka veľa možností ako formátovať napísaný text. Okrem základných možností formátovania ako je zarovnanie, nastavenie typu písma, veľkosti, medzery medzi písmenami, obsahuje tento program aj pokročilejšie funkcie, ako deformácia textu do určitého tvaru(napríklad vlajka, ryba, vypuklina) a zarovnanie textu po ručne definovanej krivke.
   
2.5 Aplikácia niekoľkých filtrov na celý obrázok alebo jeho časti
Filtre predstavujú zásuvné(plug-in) moduly do programu a ich kombináciou možno na obrázok aplikovať nekonečné množstvo rôznych efektov. Každý filter má vlastný algoritmus, ktorým upravuje obrázok alebo jeho vybranú časť. Medzi základné skupiny filtrov patria: Deformácie, Rozostrenie, Zoskupenie, Skica, Štylizácia, Šum, Ťahy štetca, Textúra, Umelecké, Video, Vykreslenie a Zostrenie.

Filtre deformácie, ako už z názvu vyplýva, deformujú obrázok. Môžu ho skrútiť, zvlniť, rozcik-cakať, rozstrihať, zaobliť alebo úplne prestavať.  Rozostrenie obrázku sa môže aplikovať napríklad ak chceme dať zastavenému autu nádych pohybu(aplikovanie pohybového rozostrenia na auto) alebo ak chceme zvýrazniť ostatné časti obrázku. Filter Mozaika zo skupiny zoskupenie vytvára z aplikovanej časti mozaiku. Môžeme napríklad urobiť mozaiku z evidenčného čísla auta, ktorého fotky by sme radi umiestnili na internet, ale chceme aby ostalo v anonymite. Filtre zo skupiny skica upravia fotografiu tak, ako keby ju maliar načrtol ceruzkou, uhlíkom, rysovacím perom a inými podobnými nástrojmi. Veľmi zaujímavé a často používané filtre patria do skupiny štylizácia. Obraz je možné pomocou nich rozdeliť na dlaždičky, pridať vietor alebo vykresliť len obrysy objektov na fotografii.

Šum, prach a škrabance umožní na obraz aplikovať skupina filtrov šum.  Skupina ťahy štetca vykreslia obrázok tak, ako keby bol namaľovaný štetcom a to viac ako 5 rôznymi technikami. Ďalšou veľmi zaujímavou skupinou je textúra. Veľmi rýchlo a ľahko vykreslí zdrojový obrázok na báze textúr: praskliny, mozaikové dlaždice, mozaikové okno, tehly, plátno, piesok atď. Umelecké filtre spôsobujú umelecké efekty. Obrázok potom vyzerá ako keby bol namaľovaný niektorými všeobecne známymi maliarskymi technikami. Odlesk objektívu, svetelné efekty alebo oblaky pridáme k fotografii vďaka filtrom v skupine vykreslenie. Všetky z týchto filtrov pôsobia po aplikovaní veľmi prirodzene a mnohokrát sa nedá vôbec rozpoznať, že svetelný efekt alebo oblaky boli vytvorené špeciálnym filtrom. Poslednou skupinou je zostrenie. Nejde o nič iné ako upravené pridávanie kontrastu medzi jednotlivými farebnými bodmi. Aplikuje sa najmä na rozmazané fotografie.
 
3  DISKUSIA
Problematiku úpravy digitálnej fotografie na počítači som si ako tému svojej práce vybral preto, aby som ju aspoň čiastočne priblížil bežným ľuďom, ktorí sa tejto oblasti počítačovej grafiky nevenujú.  Moja práca nevysvetľuje riešenie jedného konkrétneho problému, ale sa skôr komplexne snaží ukázať možnosti počítačových grafikov pri úpravách digitálnych obrázkov.  Retuše obrázkov nám umožňujú digitálne vytvoriť niečo čo v skutočnosti neexistuje: pridať lietajúce tanieru UFO nad Biely dom, odstrániť káble elektrického vedenia z pred historickej stavby alebo odstrániť odpadky z fotografie zeleného parku a poukázať na to, ako by dané miesto vyzeralo bez týchto rušivých objektov. Moja práca neobsahuje veľa textu, ale dúfam, že štyri strany plné obrázkov v kapitole prílohy to značne vykompenzujú.
 
4  ZÁVER
Úlohou tejto práce bolo prijateľným spôsobom oboznámiť poslucháča o možnostiach spracovania digitálnych fotografií v modernom počítačovom grafickom programe Adobe Photoshop. Mnohé odseky doplňujú obrázky v prílohe, pretože ako sa hovorí, lepšie je raz vidieť, ako stokrát počuť.   V prvej kapitole som sa snažil všeobecne oboznámiť čo to digitálna fotografia vlastne je, kde sa v praxi úprava obrázkov na počítači používa a čo vlastne retuš fotografie znamená. V druhej kapitole som písal o konkrétnych metódach ako sa pomocou špecializovaných programov upravujú základné i pokročilé vlastnosti digitálnych obrázkov, aplikujú efekty, vytvárajú zložité kompozície a aplikujú špecializované filtre. Pri písaní tejto práce som čerpal najmä z odbornej literatúry, obrázky som upravoval sám v už spomínanom programe Adobe Photoshop 7.  Za prípadné chyby v tejto práci sa ospravedlňujem a ďakujem za trpezlivosť.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Informatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.043 s.
Zavrieť reklamu