Podnikové informačné systémy - intranety

Prírodné vedy » Informatika

Autor: verca123
Typ práce: Referát
Dátum: 08.12.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 333 slov
Počet zobrazení: 6 251
Tlačení: 473
Uložení: 467
Podnikové informačné systémy - intranety
 
1.  Úvod
Spolu s globálnym rozširovaním informačných technológií dochádza aj k informatizácií takmer všetkých podnikov. Skôr či neskôr bude pre každú väčšiu firmu nevyhnutné (alebo prinajmenšom veľmi výhodné) zaviesť nejaký informačný systém, ktorý je schopný prácu a komunikáciu v rámci firmy zosúladiť, a hlavne zrýchliť a zefektívniť. V tejto práci sa budem zaoberať jedným variantom takýchto informačných systémov – intranetovým informačným systémom.
 
V práci popíšem výhody a nevýhody intranetových informačných systémov, ich využitie predvediem na konkrétnom príklade – intranetovom informačnom systéme spoločnosti ENVIGEO a.s. Tento informačný systém sa skladá zo statickej intranetovej HTML stránky a niekoľkých databáz (hlavná databáza, databáza geologických vrtov, databáza pošty, databáza dokumentov). V práci sa budem zaoberať hlavne systémom práce a praktickým využitím týchto častí informačného systému, ako aj jeho technickou špecifikáciou.
 
Vlastníkom popisovaného informačného systému ako i údajov v ňom uložených je spoločnosť ENVIGEO a.s.. Táto práca je vypracovaná so súhlasom spoločnosti, všetky fakty publikované v tejto práci sú touto spoločnosťou schválené.
 
2.  Všeobecná charakteristika
2.1  Pojmy intranet, intranetový informačný systém

 
Definícií intranetu je viac, tu sú dve z nich:
- Sieťové spojenie vybraných príbuzných / podobných klientov (počítačov) používajúcich štandardný internetový protokol TCP/IP a HTTP.
- Sieť zložená z klientov a využívajúca IP addressing, za ktorou stojí jeden alebo viac firewall-ov zabezpečujúcich bezpečnosť tejto siete z vonku. Prístup do tejto siete je však obmedzený na skupinu klientov, ktorí sú do nej zahrnutí.

Intranet teda predstavuje „interný internet“ s rovnakým transakčným protokolom HTTP (HyperText Transfer Protocol – slúži na distribúciu hypertextových dokumentov), založený na Client / Server architektúre.
Intranet je buď celkom izolovaný od Internetu, alebo prístup z / do Internetu je prísne kontrolovaný tzv. firewall-om. Firewall predstavuje kombináciu programových a technických zariadení, ktoré umožňujú prácu v rámci organizácie a využívanie povolených zdrojov internetu. Neumožní však prístup z internetu do intranetu. Ten je niekedy umožnený iba špeciálnym skupinám užívateľov (napr. na základe hesla, IP adresy) alebo len ku povoleným špeciálnym službám (napr. len www stránka).
 
Intranetový informačný systém je teda informačný systém, ktorého jadro sa fyzicky nachádza najčastejšie na intranetovom www serveri. Vyhľadávanie údajov na klientských počítačoch sa uskutočňuje väčšinou prostredníctvom internetového prehliadača, ktorý komunikuje s týmto serverom prostredníctvom štandardných internetových protokolov (TCP/IP, HTTP).
 
2.2  Výhody intranetových informačných systémov

Zamestnanci podnikov si často musia vzájomne odpovedať na často sa opakujúce rovnaké otázky, čo práve nešetrí ich čas. Taktiež hľadanie a zháňanie rôznych papierových dokumentov, správ, alebo výkazov je činnosť, ktorá zdržuje pracovníkov od ich práce. Tieto a mnohé iné veci v súčasnej dobe majú jedno optimálne riešenie a tým je intranet, resp. intranetový informačný systém.
 
Mnohé firmy sa miesto toho, aby si kúpili nejaký hotový software, rozhodnú investovať do intranetového informačného systému. Toto rozhodnutie im prináša nasledovné výhody:
 
- Cena. Intranetový informačný systém je často lacnejší ako hotový software podobného charakteru.
- Možnosť úpravy systému „na mieru“. Intranetový informačný systém sa zhotovuje presne podľa požiadaviek firmy, má všetky potrebné funkcie,  a naopak neobsahuje funkcie, ktoré by pre firmu boli nevyužiteľné.
- Pomerne rýchla a „bezbolestná“ aktualizácia (upgrade). Klasické aplikácie treba preinštalovať na všetkých počítačoch, ktoré ju používajú. V prípade intranetu sa aktualizuje program jedine na serveri, čo je často možné uskutočniť takou rýchlosťou, že to používatelia ani nemusia zbadať. Navyše v prípade, že sa určitá časť systému neosvedčí (prípadne sa v ňom vyskytne nejaká chyba), je možné upraviť to kedykoľvek bez nutnej zmeny na ostatných častiach systému.
- Na klientský počítač nie je nutné inštalovať žiadny nový software. Klasické systémy vyžadujú inštaláciu špeciálnej aplikácie na každý klientský počítač. V prípade dobre navrhnutého intranetu stačí ľubovoľný internetový prehliadač.
- Nezávislosť od platformy. Ako už vyplýva z predošlej výhody, na klientskom počítači môže byť ľubovoľný operačný systém, pokiaľ preň existuje prehliadač. Počítače do dlane a pokročilé mobilné telefóny nevynímajúc (pre tie môže byť použitý napr. protokol WAP).
- Nižšie požiadavky na hardvér. Klasické aplikácie majú často veľké nároky na hardvér klientských počítačov. Pre klientský počítač na intranete postačí, ak má nainštalovaný akýkoľvek internetový prehliadač, pretože všetky náročné operácie vykonáva server. Využité preto môžu byť i staršie, inak už takmer nevyužiteľné počítače (napr. počítač triedy 486).
- Bezpečnosť a spoľahlivosť. Dáta sú uložené iba na serveri, kde beží i samotný informačný systém, vďaka čomu pád systému na klientovi nespôsobí výpadok celého systému. Aj zálohovanie dát je oveľa jednoduchšie. Hlavnou výhodou je však bezpečnosť. Zatiaľ čo na počítači klientov ju možno zabezpečiť iba ťažko (už len kvôli chybám samotných užívateľov), správne nakonfigurovaný server poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti.
- Jednoduché a užívateľsky príjemné ovládanie. Užívateľ nemusí byť nutne počítačovým expertom, nemusí sa učiť rôzne rozhrania a aplikácie. Postačia mu základné vedomosti ovládania internetového prehliadača, pomocou ktorého sa rýchlo a jednoducho dostane k požadovanej informácií. Ďalšou výhodou je jednotný prístup ku všetkým informačným zdrojom.

2.3  Nevýhody intranetových informačných systémov
Samozrejme, i intranetové informačné systémy majú svoje nevýhody:
 
- Nižšia rýchlosť. Aj keď sa samotné stránky generujú rýchlo, rozhodne je tu malé spomalenie oproti lokálnym aplikáciám. Vyplýva to z nutnosti prenášania dát po sieti od servera ku klientovi a následného spracovania prijatých dát pre zobrazenie stránky.
- Neinteraktívne prostredie. Vyplýva zo samotnej technológie intranetu (internetu). Stránka má len veľmi obmedzené možnosti priamo reagovať na akcie používateľa - požiadavku treba najprv odoslať a spracovať, a až na ďalšej stránke je vidieť výsledok. Skriptovacie jazyky, alebo napr. Java aplety síce umožňujú túto nevýhodu do istej miery zmierniť, ale často zároveň pridávajú neželanú komplexnosť (čo znamená aj väčšiu pravdepodobnosť chýb a ťažšiu údržbu systému).
- Horšie možnosti prispôsobenia dizajnu. Jazyk HTML, ktorý sa používa na popis stránok, pôvodne vôbec nebol určený na presné úpravy výzoru. Na druhej strane, prvoradá je funkčnosť systému a dizajn je zaujímavý skôr v reklame.

3.  Intranetový informačný systém spol. ENVIGEO, a.s.
3.1  Základná charakteristika

Pomocou tohto informačného systému môžu pracovníci spoločnosti získať informácie vnútrofiremného charakteru, ktoré pozostávajú z archívu správ, dokumentačného materiálu, digitálne spracovaných súborov zálohovaných na CD médiách a taktiež vybrané informácie o úlohách a pracovníkoch. Ďalšie časti IS tvoria databázy geologických vrtov, pošty a dokumentov. Jednotlivé časti IS sa medzi sebou líšia predovšetkým zdrojom dát a ich vkladaním do systému (tieto rozdiely sú popísané nižšie). Vyhľadávanie v jednotlivých častiach databázy je zabezpečené jednotným užívateľským rozhraním pre všetky časti IS (viď obrázok č. 1 v prílohe). Prístup k informačnému systému je len z firemnej siete (pred prístupom z internetu je chránený firewall-om), pre určité IP adresy je však možné povoliť i prístup z internetu.
 
3.2  Dôvody vzniku projektu
Množstvo vyprodukovaných a archivovaných informačných zdrojov v spoločnosti narastá veľmi rýchlym tempom. Pred vznikom tohto projektu sa informačné zdroje v spoločnosti vyhľadávali prevažne podľa skúseností a pamäte - s výnimkou databázy súborov, ktorá obsahovala zálohované súbory vyprodukované pod hlavičkou spoločnosti ENVIGEO a.s.. Avšak ani táto databáza nezodpovedala súčasným požiadavkám na presnosť a rýchlosť výberu, preto bolo nevyhnutné pristúpiť k vytvoreniu vnútrofiremného informačného systému, ktorý by tieto požiadavky spĺňal. Informačný systém od jeho vzniku významne prispieva k efektívnemu využívaniu pracovných síl spoločnosti.
 
3.3  Statická intranetová www stránka
Základnú časť intranetového systému tvorí statická www stránka, ktorú si užívatelia môžu zobraziť v internetovom prehliadači (na ktoromkoľvek počítači v spoločnosti) po zadaní URL adresy „http://enviweb“.
Na tejto stránke sú publikované rôzne oznamy, novinky, smernice, súbory a iné dokumenty, ktoré je možné jedným kliknutím jednoducho zobraziť. Nachádzajú sa tu aj odkazy na užitočné www stránky, alebo aj napríklad samozrejmosti, ako je jedálny lístok, odchody autobusov MHD a podobne. Táto stránka je akousi „vstupnou bránou“ k databázovým častiam informačného systému..
 
3.4  Hlavná databáza informačného systému
Hlavná databáza sa skladá z nasledovných častí:
- Zamestnanci - obsahuje vybrané informácie o zamestnancoch (viď Obrázok č. 1 v prílohe).
- Úlohy - obsahuje podrobnejšie informácie o úlohách na ktorých sa pracovalo resp. pracuje pod hlavičkou spoločnosti ENVIGEO, a. s..
- Súbory na CD - zoznam digitálne spracovaných a zálohovaných súborov na CD nosičoch, ktoré patria jednotlivým úlohám (vznikli pod hlavičkou spoločnosti ENVIGEO a.s.).
- Správy - sem patria správy, ktoré neboli vytvorené pod hlavičkou spoločnosti ENVIGEO a.s. (v prevažnej miere ide o správy spred roku 1995 v papierovej podobe) a správy, vytvorené pod hlavičkou spoločnosti ENVIGEO a.s. (prevažne spracované digitálne) a taktiež knihy a iné informačné zdroje.

Zaujímavosťou tejto časti IS je jej zdroj dát (Schéma č. 1). Dáta vkladá vybraný pracovník do databázy Microsoft Access (ďalej MS Access). Táto databáza sa následne prostredníctvom ODBC (programové prostredie, ktoré umožňuje prístup k mnohým typom databáz a súborov) prenesie do databázy MySQL na intranetovom serveri (tento proces sa uskutočňuje prostredníctvom programového kódu zapísaného vo VBA (Visual Basic for Applications), uloženého v databáze MS Access).

Pri vyhľadávaní záznamov (Schéma č. 1) odošle www prehliadač na klientskom počítači požiadavku serveru. Server ju spracuje PHP skriptom, ktorý si potrebné dáta „natiahne“ z databázy MySQL. Takto vygenerovaná stránka sa odošle späť klientovi a zobrazí sa mu v jeho www prehliadači.
Prípadná úprava dát sa realizuje opäť v databáze MS Access - opäť sa prenesie do databázy MySQL na serveri. Týmto prístupom je zabezpečená aj záloha dát – v prípade poruchy MySQL serveru sú dáta uložené v databáze MS Access, naopak v prípade straty alebo porušenia databázy MS Access máme stále k dispozícií databázu MySQL.
 
3.5  Databáza geologických vrtov spoločnosti
V tejto časti IS sú uložené údaje o všetkých geologických a ložiskových vrtoch, ktoré spoločnosť vykonala (miesto vrtu, jeho súradnice, typ, hĺbka, geologické zloženie atď.). Vyhľadávanie v tejto databáze je rozšírené o grafické určenie prehľadávanej oblasti pomocou schematickej mapy Slovenska, resp. podľa súradníc.
 
Zaujímavý je opäť zdroj dát tejto databázy (Schéma č. 2). Sú ním špeciálne dátové súbory aplikácie pre spracovanie údajov o vrtoch. Spustením programového kódu napísaného v jazyku VBA, uloženého v súbore databázy MS Access, sa tieto súbory (volaním programu dodaného s týmto softvérom) konvertujú do formátu csv (textový súbor, v ktorom sú dáta oddeľované oddeľovačom, napr. bodkočiarkou) a importujú sa do databázy MS Access, odkiaľ sa podobne ako pri hlavnej databáze „preklopia“ do databázy MYSQL na serveri. Vyhľadávanie dát funguje presne tak isto, ako v hlavnej databáze (Schéma č. 2).

Prípadná úprava, alebo vkladanie nových dát sa realizuje úpravou dátových súborov aplikácie pre spracovanie vrtov a následným spustením popísaného programového kódu vo VBA. Takýmto spôsobom sa dáta zároveň zálohujú (sú uložené v týchto dátových súboroch).
 
3.6  Databáza pošty

V tejto databáze sú uložené informácie o každej došlej a odoslanej pošte spoločnosti. Nachádzajú sa tu i samotné skenované dokumenty došlej pošty.
 
Údaje sú v tejto časti vkladané prostredníctvom www prehliadača (Schéma č. 3). Toto vkladanie má na starosti vybraná pracovníčka spoločnosti, ktorá vždy po doručení alebo. pred odoslaním pošty dokumenty naskenuje a pridá do databázy. Údaje o pošte vyplní priamo v internetovom prehliadači a naskenované obrázky pošty umiestni na súborový server. Po vyplnení údajov pošty prehliadač tieto údaje odošle na server, ktorý ich spracuje PHP skriptom. Ten vloží textové dáta do databázy MySQL a súbory skenov premiestni do zvláštneho adresára na serveri. Vyhľadávanie údajov funguje podobne ako v hlavnej databáze IS, s tým rozdielom, že v prípade požiadavky sa spolu s vygenerovanou stránku odošlú zo súborového serveru do prehliadača i súbory skenov.
 
Úprava údajov je zabezpečená podobne, tak isto prostredníctvom www prehliadača. Ďalšou odlišnosťou tejto časti IS je, že prístup do tejto databázy majú len určití zamestnanci spoločnosti  pretože ide nezriedka o dôverné informácie. Týmto užívateľom je automaticky denne odosielaný e-mail s výpisom došlej a odoslanej pošty. Zálohovanie je zabezpečené pravidelným automatickým exportom MySQL databázy a zálohou súborov skenov pošty.
 
3.7  Databáza dokumentov
Pred vznikom tejto časti IS boli všetky dokumenty (smernice, cenníky, šablóny, zákony) potrebné pre správny chod spoločnosti voľne uložené na intranetovom www serveri, pričom odkazy na ne boli uvedené na statickej intranetovej www stránke. Postupom času však týchto dokumentov stále pribúdalo, a preto sa spoločnosť rozhodla vytvoriť pre ne samostatnú databázu. Vkladanie dokumentov (Schéma č. 4) sa uskutočňuje opäť prostredníctvom www rozhrania. Údaje o dokumente sa podobne ako pri pošte vyplnia vo www prehliadači, súbor sa nahrá z miestneho disku tiež pomocou neho. Tieto dáta sa odošlú serveru, ten ich spracuje PHP skriptom, ktorý textové dáta uloží do databázy MySQL a dokument uloží na vyhradené miesto na serveri. Vyhľadávanie dokumentov funguje takmer tak isto ako pri pošte (Schéma č. 4). Schéma č. 4: Systém vkladania a úpravy dát databázy dokumentov:

3.8  Vyhľadávanie informácií v informačnom systéme
Vyhľadávanie informácií je zabezpečené pomocou www prehliadača na strane klienta a PHP skriptov na strane servera  a je jednotné pre všetky časti IS. Uskutočňuje sa pomocou tzv. vyhľadávacích filtrov, ktoré umožňujú nastaviť podmienku vyhľadávania a radenie nájdených údajov podľa všetkých dát uložených v databáze. Týmto spôsobom je možné vytvárať aj veľmi zložité vyhľadávacie kritériá (viď obrázok č. 2 v prílohe).
 
3.9  Technické údaje a systém tvorby IS
Informačný systém beží na serveri pod operačným systémom Linux (RedHat). Skladá sa z www severa Apache, skriptovacieho systému PHP a SQL-databáz MySLQ a čiastočne PostgreSQL. Toto je typická kombinácia prostriedkov takýchto informačných systémov, pretože okrem toho, že všetok tento software je poskytovaný zdarma, je táto kombinácia i veľmi výkonná a stabilná.
 
Informačný systém vyvíjal a neustále vyvíja externý spolupracovník spoločnosti (študent) – programátor pod priamym vedením riaditeľa IT oddelenia spoločnosti. Programátorovi sú tlmočené požiadavky a pripomienky ostatných pracovníkov spoločnosti, možné riešenia prekonzultuje so zodpovednou osobou a následne vybrané riešenie uskutoční. V prípade nespokojnosti, alebo návrhu lepšieho riešenia je problém prepracovaný tak, aby IS čo najviac vyhovoval požiadavkám spoločnosti. Mnoho nedostatkov sa objaví práve pri používaní informačného systému – i toto je jedna z výhod intranetových informačných systémov – oprava takéhoto nedostatku je pomerne jednoduchá a veľmi rýchla (zvlášť keď je autor / správca IS „poruke“).

4.  Záver
Intranetové informačné systémy sa stávajú súčasťou mnohých firiem. Pomáhajú im zlepšiť komunikáciu a urýchliť pracovné tempo, umožňujú rýchlu výmenu dát a informácií, ktorá by sa inak uskutočňovala oveľa ťažšie a pomalšie. Dá sa povedať, že možností využitia intranetu v podniku je nekonečne veľa.
 
Intranet má určite svetlú budúcnosť. Podľa názorov mnohých firiem majú investície vložené do intranetu pomerne veľkú návratovosť. Veľmi dôležité je však i to, aby sa zamestnanci firmy naučili intranet skutočne využívať. Jedna štatistika totiž hovorí, že až 47% informačných systémov (väčšinou vypracovaných ako projekty) sa prakticky vôbec nepoužíva.
 
Ako väčšina známych technológií aj intranet zažil „hviezdne“ obdobie, keď bol prezentovaný ako absolútna nevyhnutnosť pre každú firmu. Dnes už väčšina (hlavne veľkých) firiem intranet využíva hlavne ako interný informačný zdroj. To však vôbec neznižuje výhody intranetu pre použitie v informačných systémoch. Ak potrebujete sieťový informačný systém (čo možno len odporučiť), určite sa oplatí zvážiť ho medzi prvými.
 
5.  Poďakovanie
Na tomto mieste by som chcel poďakovať spoločnosti ENVIGEO a.s., ako i riaditeľovi OZ 01 ENVIGIS RNDr. Pavlovi Pitoňákovi, CSc., za poskytnuté zdroje a povolenie prezentovať ich firemný informačný systém, ako i za cenné rady a metodické usmernenia, ktoré mi poskytol počas vypracovávania tejto práce.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Informatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.026 s.
Zavrieť reklamu