Prevádzka a údržba IS
Autor: diana
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 12.04.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 733 slov
Počet zobrazení: 2 989
Počet zobrazení: 2 989
Tlačení: 329
Uložení: 371
Uložení: 371
Prevádzka a údržba IS
11.1 Rámcový opis fázy
Cieľom fázy prevádzky a údržby systému je zabezpečiť každodennú prevádzku IS, jeho ďalší rozvoj a prispôsobovanie meniacim sa požiadavkám používateľov a prevádzkovateľa.
11.2 Detailný opis fázy
Zodpovednosť za prevádzku, údržbu a servis IS preberá prevádzkovateľ IS.
Údržbu IS je možné zabezpečovať dodávateľským spôsobom, vlastnými kapacitami prevádzkovateľa systému alebo kombinovaným spôsobom, a to v závislosti od kapacitných možnosti spoločnosti.
Pri údržbe a servise systému externým dodávateľom sa obvykle touto úlohou poveruje pôvodný riešiteľ systému.
Popri zabezpečovaní samotnej prevádzky IS, ktorá je kľúčovou činnosťou v tejto fáze životného cyklu IS a poskytovaní informačných služieb pre používateľov IS (help desk), ďalšími činnosťami fázy prevádzky a údržby sú:
· monitorovanie prevádzky a odstraňovanie hlásených porúch a chýb systému;
· evidencia požiadaviek na zmeny v IS a v dokumentácii a riadenie zmien v IS;
· správa konfigurácií IS, resp. systémovej a používateľskej dokumentácie IS;
· zabezpečenie ochrany a bezpečnosti prevádzkovaného IS.
V úvode tejto fázy preto prevádzkovateľ IS pripraví záväzné metodické predpisy pre riadenie zmien, správu konfigurácií a zabezpečenie ochrany a bezpečnosti prevádzkovaného IS.
Samotná fáza prevádzky a údržby IS má kontinuálny charakter.
Pri realizácii sa vychádza z platného harmonogramu spracovacích procesov a zo stanovených metodických predpisov.
11.2.1 Prevádzka IS
Prevádzku IS zabezpečuje vecne príslušný útvar spoločnosti. Prevádzka IS môže byť taktiež rozdelená medzi viaceré útvary spoločnosti.
Typickými, relatívne samostatnými prevádzkovateľmi častí IS sú: CVS, ZVS[mg1] , účelové organizačné jednotky, pracoviská kontaktu s klientmi, správa sietí, dohľadové pracovisko, administratívne centrum bezpečnosti IS a iné. Jednotlivé pracoviská zabezpečujú rutinnú prevádzku v dohodnutom režime[mg2]. Podľa potreby používajú Chybové hlásenia a Požiadavky na zmeny prevádzkovaného IS.
11.2.2 Riadenie zmien
Počas prevádzky IS je úlohou prevádzkovateľa evidovať, vyhodnocovať a realizovať požiadavky používateľov na vykonanie zmien v prevádzkovanom IS.
Požiadavky na zmeny je možné rozdeliť do nasledovných kategórií:
· požiadavky na odstránenie identifikovanej chyby v prevádzkovanom systéme;
· požiadavky na vylepšovanie vlastností IS, vyplývajúce zo skúseností s jeho používaním;
· požiadavky na zmenu (reimplementáciu) modulov s veľkou chybovosťou a obtiažnou údržbou;
· požiadavky na prispôsobovanie IS zmeneným okolitým podmienkam, resp. zmenám postupov spracovania informácii vo vnútri organizácie.
Prevádzkovateľ stanovuje zásady a pravidlá pre riadenie zmien v prevádzkovanom IS.
Na monitorovanie prevádzky riadenie zmien prevádzkovaného IS sa zriaďuje tzv. Dohľadové pracovisko, ktoré monitoruje stav prevádzky IS. Na toto pracovisko sú používateľmi zasielané všetky hlásenia súvisiace s poruchami IS, ako aj požiadavkami na zmeny prevádzkovaného IS.
Pracovisko organizuje posúdenie hlásení tak HW, ako aj SW charakteru a podľa vyjadrenia metodikov k hlásenej poruche alebo zmene ďalej organizuje nadväzujúce servisné činnosti.
Okrem toho pracovisko môže zabezpečovať činnosti súvisiace s inštaláciou nových verzií SW na výkonné pracoviská, ako aj činnosti súvisiace s likvidáciou verziou SW, ktorá je vyradená z rutinného používania.
11.2.3 Správa konfigurácií
Výsledkom realizovaných zmien sú nové verzie (konfigurácie) prevádzkovaného IS a príslušnej systémovej, resp. používateľskej dokumentácie.
Pravidlá a postupy pre správu konfigurácií IS (periodicitu vytvárania nových verzií, postup pri vytváraní, uvoľňovaní do prevádzky, resp. sťahovaní z prevádzky, atď.) stanovuje prevádzkovateľ IS pri zavádzaní systému do prevádzky.
Východiskom pre tento dokument sú zásady a pravidlá vyplývajúce z informačnej politiky spoločnosti.
11.2.4 Zabezpečenie ochrany a bezpečnosti
Rámec pre zabezpečenia ochrany a bezpečnosti prevádzkovaného IS určujú jednak zákonné normy a jednak Bezpečnostná politika spoločnosti v oblasti IS.
Pravidlá a postupy na zaistenie bezpečnosti a ochrany prevádzkovaného IS stanovuje prevádzkovateľ IS pri zavádzaní systému do prevádzky.
Postup činností v rámci tejto fázy životného cyklu IS je možné zjednodušenie vyjadriť diagramom postupu prác znázorneným obrázkom č. 15.
11.3 Dokumenty vznikajúce v rámci fázy
Pri príprave spoločnosti na prevádzku a údržbu IS vznikajú okrem iných, nasledovné druhy dokumentov :
· Zásady a postupy pri riadení zmien v IS,
· Zásady a postupy pri správe konfigurácií IS,
· Zásady a postupy pri zabezpečovaní ochrany a bezpečnosti prevádzky IS,
· Zásady monitorovania výkonnosti a spoľahlivosti IS.
V rámci rutinnej prevádzky vznikajú okrem iných, nasledovné druhy dokumentov :
· Hlásenie o výskyte poruchy alebo chyby IS,
· Požiadavky na zmeny funkčností IS alebo zmeny HW platformy IS.
11.4 Podmienky začatia a ukončenia fázy
Podmienkou pre začatie tejto fázy životného cyklu IS je ukončenie fázy akceptačného testovania IS a podpísanie Protokolu, ktorým sa IS preberá do rutinnej prevádzky.
Fáza prevádzky a údržby IS trvá počas celej životnosti predmetného IS.
11.5 Zodpovednosť za realizáciu fázy
Zodpovednosť za realizáciu fázy má Prevádzkovateľ systému.
11.1 Rámcový opis fázy
Cieľom fázy prevádzky a údržby systému je zabezpečiť každodennú prevádzku IS, jeho ďalší rozvoj a prispôsobovanie meniacim sa požiadavkám používateľov a prevádzkovateľa.
11.2 Detailný opis fázy
Zodpovednosť za prevádzku, údržbu a servis IS preberá prevádzkovateľ IS.
Údržbu IS je možné zabezpečovať dodávateľským spôsobom, vlastnými kapacitami prevádzkovateľa systému alebo kombinovaným spôsobom, a to v závislosti od kapacitných možnosti spoločnosti.
Pri údržbe a servise systému externým dodávateľom sa obvykle touto úlohou poveruje pôvodný riešiteľ systému.
Popri zabezpečovaní samotnej prevádzky IS, ktorá je kľúčovou činnosťou v tejto fáze životného cyklu IS a poskytovaní informačných služieb pre používateľov IS (help desk), ďalšími činnosťami fázy prevádzky a údržby sú:
· monitorovanie prevádzky a odstraňovanie hlásených porúch a chýb systému;
· evidencia požiadaviek na zmeny v IS a v dokumentácii a riadenie zmien v IS;
· správa konfigurácií IS, resp. systémovej a používateľskej dokumentácie IS;
· zabezpečenie ochrany a bezpečnosti prevádzkovaného IS.
V úvode tejto fázy preto prevádzkovateľ IS pripraví záväzné metodické predpisy pre riadenie zmien, správu konfigurácií a zabezpečenie ochrany a bezpečnosti prevádzkovaného IS.
Samotná fáza prevádzky a údržby IS má kontinuálny charakter.
Pri realizácii sa vychádza z platného harmonogramu spracovacích procesov a zo stanovených metodických predpisov.
11.2.1 Prevádzka IS
Prevádzku IS zabezpečuje vecne príslušný útvar spoločnosti. Prevádzka IS môže byť taktiež rozdelená medzi viaceré útvary spoločnosti.
Typickými, relatívne samostatnými prevádzkovateľmi častí IS sú: CVS, ZVS[mg1] , účelové organizačné jednotky, pracoviská kontaktu s klientmi, správa sietí, dohľadové pracovisko, administratívne centrum bezpečnosti IS a iné. Jednotlivé pracoviská zabezpečujú rutinnú prevádzku v dohodnutom režime[mg2]. Podľa potreby používajú Chybové hlásenia a Požiadavky na zmeny prevádzkovaného IS.
11.2.2 Riadenie zmien
Počas prevádzky IS je úlohou prevádzkovateľa evidovať, vyhodnocovať a realizovať požiadavky používateľov na vykonanie zmien v prevádzkovanom IS.
Požiadavky na zmeny je možné rozdeliť do nasledovných kategórií:
· požiadavky na odstránenie identifikovanej chyby v prevádzkovanom systéme;
· požiadavky na vylepšovanie vlastností IS, vyplývajúce zo skúseností s jeho používaním;
· požiadavky na zmenu (reimplementáciu) modulov s veľkou chybovosťou a obtiažnou údržbou;
· požiadavky na prispôsobovanie IS zmeneným okolitým podmienkam, resp. zmenám postupov spracovania informácii vo vnútri organizácie.
Prevádzkovateľ stanovuje zásady a pravidlá pre riadenie zmien v prevádzkovanom IS.
Na monitorovanie prevádzky riadenie zmien prevádzkovaného IS sa zriaďuje tzv. Dohľadové pracovisko, ktoré monitoruje stav prevádzky IS. Na toto pracovisko sú používateľmi zasielané všetky hlásenia súvisiace s poruchami IS, ako aj požiadavkami na zmeny prevádzkovaného IS.
Pracovisko organizuje posúdenie hlásení tak HW, ako aj SW charakteru a podľa vyjadrenia metodikov k hlásenej poruche alebo zmene ďalej organizuje nadväzujúce servisné činnosti.
Okrem toho pracovisko môže zabezpečovať činnosti súvisiace s inštaláciou nových verzií SW na výkonné pracoviská, ako aj činnosti súvisiace s likvidáciou verziou SW, ktorá je vyradená z rutinného používania.
11.2.3 Správa konfigurácií
Výsledkom realizovaných zmien sú nové verzie (konfigurácie) prevádzkovaného IS a príslušnej systémovej, resp. používateľskej dokumentácie.
Pravidlá a postupy pre správu konfigurácií IS (periodicitu vytvárania nových verzií, postup pri vytváraní, uvoľňovaní do prevádzky, resp. sťahovaní z prevádzky, atď.) stanovuje prevádzkovateľ IS pri zavádzaní systému do prevádzky.
Východiskom pre tento dokument sú zásady a pravidlá vyplývajúce z informačnej politiky spoločnosti.
11.2.4 Zabezpečenie ochrany a bezpečnosti
Rámec pre zabezpečenia ochrany a bezpečnosti prevádzkovaného IS určujú jednak zákonné normy a jednak Bezpečnostná politika spoločnosti v oblasti IS.
Pravidlá a postupy na zaistenie bezpečnosti a ochrany prevádzkovaného IS stanovuje prevádzkovateľ IS pri zavádzaní systému do prevádzky.
Postup činností v rámci tejto fázy životného cyklu IS je možné zjednodušenie vyjadriť diagramom postupu prác znázorneným obrázkom č. 15.
11.3 Dokumenty vznikajúce v rámci fázy
Pri príprave spoločnosti na prevádzku a údržbu IS vznikajú okrem iných, nasledovné druhy dokumentov :
· Zásady a postupy pri riadení zmien v IS,
· Zásady a postupy pri správe konfigurácií IS,
· Zásady a postupy pri zabezpečovaní ochrany a bezpečnosti prevádzky IS,
· Zásady monitorovania výkonnosti a spoľahlivosti IS.
V rámci rutinnej prevádzky vznikajú okrem iných, nasledovné druhy dokumentov :
· Hlásenie o výskyte poruchy alebo chyby IS,
· Požiadavky na zmeny funkčností IS alebo zmeny HW platformy IS.
11.4 Podmienky začatia a ukončenia fázy
Podmienkou pre začatie tejto fázy životného cyklu IS je ukončenie fázy akceptačného testovania IS a podpísanie Protokolu, ktorým sa IS preberá do rutinnej prevádzky.
Fáza prevádzky a údržby IS trvá počas celej životnosti predmetného IS.
11.5 Zodpovednosť za realizáciu fázy
Zodpovednosť za realizáciu fázy má Prevádzkovateľ systému.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#asimov #opis prevadzky #informatikaDiskusia: Prevádzka a údržba IS
Pridať nový komentárVygenerované za 0.014 s.