Špecifiká slovenského baroka
Špecifiká slovenského baroka
- Charakterizujte barok ako literárny a umelecký smer.
- nový
životný, názorový, myšlienkový, citový, kultúrny a umelecký prúd
- pol. 16.stor > v španielsku a Taliansku
- 17.stor.
> ostatná Európa
- barokový človek je zmietaný trvalou neistotou svojho bytia
- fantázia a viera víťazia nad rozumom
-
zobrazenie utrpenia pozemského života
- hyperbolizácia negatívnych javov, duchovnosť, mysticizmus, naturalistická konkrétnosť, nedôvera
v rozum,
absolutizácia viery, monumentalita, citovosť
- kontrasty (strach pred smrťou, túžba po živote) , zameranie na
vlastné vnútro
- literatúra > legenda, duchovná pieseň, epos, reflex. lyrika
- stavia na alegórii
a symbolike
- štýl > vysoký > ( pompézny, knižný, najmä básnický) zložité trópy, figúry,
neobvyklé básnické obrazy
> nízky > ( prostý až ľudový ) využíva jednoduché básnické prostriedky
- spoločenské podmienky : NEPRIAZNIVÉ
náboženské boje katolíci ↔ protestanti
(evanjelici)
reformácia + protireformácia
protihabsburgské boje jediná
mor, epidémie útecha
chudoba, ťažké podmienky nižších vrstiev BOH
protiturecké boje
Európska baroková
literatúra (polovica 16. storočia – 17./18 storočie)
o ZNAKY:
o človek hľadá únik
z pozemského sveta a východisko hľadá v nadpozemskom svete
o pesimizmus, senzualizmus, patetickosť (nadnesenosť)
o pompéznosť
(nádhera), dekoratívnosť (ozdobnosť)
o vyzdvihuje nadosobné a nadpozemské hodnoty
o princíp: márnosť nad márnosť
→ márnosť pozemských hodnôt
o ťažký štýl – metafory, alegória, symboly
o
kresťanská ideológia, iracionalizmus
o barokové protiklady:
• - dobro – zlo
• -
túžba po večnom (nadpozemskom) živote - strach zo smrti
• - nádej na vykúpenie -strach z večného
zatratenia
• - duchovný mysticizmus - naturalistická zmyslovosť
• - pominuteľnosť - túžba
po pozemskej nádhere
o česká literatúra: Ján Amos Komenský – Labyrint světa a ráj srdce , Didactica magna
Slovenská baroková literatúra (1650 – 1780)
1. Poézia
o
a)náboženská
o – katolícka (Benedikt Sološi – Piesne katolícke)
o - protestantská (Juraj Tranovský –
Citara svätých, báseň Již poslední časové konečně nastali)
b)svetská
c)didakticko –
reflexívna - obsahovala mravné ponaučenia a návody, ako sa zachovať v akejkoľvek situácii
(Hugolín Gavlovič
– Valaská škola mravúv stodola)
2. Próza
a) vedecká a popularizačná (Matej Bel)
b) memoárová a cestopisná
- centrá evanjelikov: Blava, Prešov, Levoča→tlačiareň
- katolíci – Trnava
A) NÁBOŽENSKÝ BAROK:
JURAJ TRANOVSKÝ – CITHARA SANCTORUM (CITARA
SVÄTÝCH)
- evanjelik – píše v češtine
- šíri sa mor, ľudí týra vojna, opisy chudoby
- vnútorne sa
trápia, smrť je ich vykúpením, beznádej
- nespravodlivosť voči nižším spoločenským vrstvám
- až nastáva posledný deň,
choroby, smrť =› koniec sveta
- jediná útecha pre ľudí je viera v Boha
- prosenie o vyslobodenie a spasenie
-
Písně duchovní
- Tento spevník bol relatívne často vydávaný a doplňovaný, z pôvodných asi 400 piesní, bolo na konci 19.
storočia piesní asi 1200. Do konca 20. storočia bol vydaný vyše 140 krát. Používali ho v evanjelických cirkvách v Česku a na Slovensku. Vo
väčšine slovenských evanjelických zborov sa používal až do roku 1992. Z roku 1636 prvé vydanie obsahovalo text a nápev 412 piesní, z
ktorých vyše 150 preložil alebo zložil sám Tranovský.
B) SVETSKÝ BAROK – didakticko/poučno/ -
reflexívny/úvahový/:
HUGOLÍN GAVLOVIČ: VALASKÁ ŠKOLA MRAVÚR STODOLA
- ochorel na tuberkulózu, šiel sa
liečiť na salaš pod Vršatcom k valachom
- katolík – píše slovakizovanou češtinou
- zbierka „básničiek“ s cieľom
poučiť čitateľa
- má svoj nadpis (vystihuje obsah)
- má 4 veršované strofy
- aa/bb – združený rým
- rôzne
témy
- cieľom bolo podať životnú múdrosť valachov, pastierov
- pokúša sa dať čitateľom mravné ponaučenie, rady o
najrozličnejších stránkach života na základe nábož. a svetských rád
- obsahuje okolo 1300 básní rovnakej formy
-
Básne: tématicky je kniha rôznorodá, rieši vzťahy ľudí k Bohu alebo nastoluje vzťah jedinca k spoločnosti
- Náboženský
okruh: využíva ľudí, aby materiálne statky, vonkajšie krásy nevyvyšovali, lebo za pravé šťastie sa považuje božia milosť a v
mnohých básňach nabáda k rešpektovaniu Boha
-,,Bohatý má mnoho peněz a chudobný detí.” -odráža obdiv k chudobným
ľuďom, vyúsťuje koniec básne do pointy a ponaučení-zväčša posledné dva riadky (nápadky)
- každý báseň má rovnakú
kompozíciu
- dôležitý je i nadpis, lebo je súčasťou básne a naznačuje jej obsah
Zones.sk – Zóny pre každého študenta