2. svetová vojna v slovenskej literatúre
2. svetová vojna v slovenskej literatúre
· Načrtnite zhody a odlišnosti v zobrazení 2. svetovej vojny v tvorbe
Rudolfa Jašíka, Alfonza Bednára, Ladislava Mňačka.
Tvorba Alfonza Bednára:
- jeho
tvorba o vojne bola bez schematizmu (SCHEMATIZMUS- diela písané akoby podľa jednej schémy , postavy boli typické - kladné
alebo záporné = partizáni vždy dobrí
Nemci vždy zlí nebola to vždy pravda, ale boli tak vykreslovaní
- Postavy sú
individuálne (nie kolektívny hrdina typický pre diela o 2. sv. vojne)
- Využíva hlbokú psychologizáciu, dôraz na citový život –
najmä ponor do hláv ženských postáv
- Využíva retrospektívny postup – vojnu zobrazoval cez spomienky
- Jeho pohľad na
skutočnosť bol kritickejší, nevšímal si len pozitívne stránky
Tvorba Rudolfa Jašíka:
- Tvoril
krátko: 1956-1960
- Nadväzoval na lyrizovanú prózu – typické pre jeho romány a novely je lyrickosť a baladickosť
Používal metafory, personifikáciu, prirovnania...
- Dôraz na psychlogizáciu postáv
- Spracovával dve témy: a) život ľudí na
Kysuciach
b) obdobie 2. sv. vojny
Tvorba Ladislava Mňačka:
- Písal umelecké reportáže a najmä
romány
- Jeho krédom bolo vždy písať pravdu
- Tvorba bez schematizmu – zobrazuje reálny, pravdivý obraz povstania a jeho
účastníkov
- Využíval retrospektívu!
- V čom spočíva osobitosť Bednárovho pohľadu na tému SNP?
-
Vysvetlite retrospektívny postup v literárnom diele. V čom sa prejavuje viacnásobná retrospektíva v diele, pripomeňte si
ďalšie spôsoby dejovej výstavby diela. Aké iné kompozičné postupy využíva epika?
- Pokúste sa vysvetliť motív kolísky
a jeho úlohu v diele.
· ALFONZ BEDNÁR – KOLÍSKA
1. AB
neopisuje Slovenské Národné povstanie ale reakciu ľudí na vojnu ako na krízovú situáciu
2. Retrospektívny postup v diele Kolíska:
Viacnásobná retrospektíva: dielo začína súčasnosťou
Súčasnosť: odohráva sa v r. 1952, keď hlavná postava
Zita 4erneková počúva v rádiu prenos zo súdneho procesu. Jedným z odsúdených je aj Jozef Majerský (obvinený zo zrady svojej partizánskej
jednotky). Svedkom v procese je aj Zitin manžel M. Černek ( veliteľ partiz. jednotky)
-rozhlas vyvoláva v Zite
spomienky!!
Minulosť SNP: Zita s dieťaťom, ktoré kolíše, je sama doma, v dedine obsadenej Nemcami. Úkryt u
nej hľadá chorý partizán, ktorý odišiel od partizánskej jednotky, ktorej velil Zitin muž. Hoci je za pomoc partizánom trest smrti ,Zita mu
pomôže a ukryje ho. Až vtedy v ňom spoznáva muža, s ktorým sa už stretla.
(vyvolá v nej spomienky na )
Minulosť ČSR:
Zita s matkou pracovali pred vojnou na majeri v Čechách. Zita sa tam zoznámila s nečestným správcom
– Majerským, ktorému sa zapáčila. Až keď otehotnela, vyšlo najavo, že je ženatý. Aby sa jej zbavil, dal ju na základe klamstva vyhodiť
(tvrdil že kradla). Zita následne potratila a vydala sa za zlého človeka, povaľača Ragalu, ktorého zastrelili policajti. Neskôr sa vydala
druhýkrát za Černeka.
Minulosť SNP:
Zvuk Zitinej kolísky upúta nemeckých vojakov, ktorí vtrhnú do
chalupy. Začnú ohrozovať najskôr ju a potom aj jej dieťa. Vo vypätej situácii Zita zakričí na Majerského aby jej pomohol. Ten sa zachová
zbabelo a pokúsi sa ujsť. (nevieme však či ušiel aby zachránil ju alebo seba). Vonku vystrelí, Nemci vybehnú zo Zitinej chatrče a chytia
ho.
Súčasnosť:
Proces v rádiu medzitým pokračuje. Majerský je odsúdený na 12 rokov, hoci sa cíti byť
nevinný. Zita cíti, že jeho vina je len morálna a hnevá sa na svojho muža, ktorý krivo svedčil o Majerského zrade partizánskeho oddielu
(chcel sa mu pomstiť za čin voči Zite v minulosti).
viacnásobná retrospektíva
Iné kompozičné postupy
v epike:
· CHRONOLOGICKÝ – dej sa vyvíja plynulo, udalosti zachytené v časovej postupnosti
· RETROSPEKTíVNY – dej sa
odohráva pospiatky, čitateľ vie ako sa príbeh skončil ale nevie čo sa odohrávalo predtým = spomienky do milulosti napr.
Sofiina voľba
· PARALELNÝ – sledujeme dva alebo viacej dejov (dejové línie sa môžu rozvíjať samostatne ale sa stretnú)
napr. Pán prsteňov
· RÁMCOVÝ – do rozprávania jedného príbehu sa postupne vkladajú ďalšie príbehy napr. 1000
a 1 noc
· RETARDAČNÝ – tento postup spomaľuje rozprávanie, základná dejová línia je prerušovaná napr. úvahami, opismi, príchodom
novej postavy.. napr. Chrám matky Božej v Paríži
· REŤAZOVÝ – na jednu udalosť nadväzujú iné, väzby medzi nimi
sú voľné = nenadväzujú na seba
Motív kolísky v diele: zvuk kolísky pripomínal veliteľovi skupiny ss
domov!
- Stručne priblížte osudy nosných postáv.
- Čo je hlavným motívom románu?
- Vysvetlite
symboliku názvu románu.
- Zdôvodnite časté používanie troch bodiek (nedokončených výpovedí).
·
LADISLAV MŇAČKO – SMRŤ SA VOLÁ ENGELCHEN
Román - vojnový
- retrospektívny
- s autobiografickými prvkami
Téma: protifašistický odboj
Obdobie: posledné 2 mesiace 2. sv. vojny
Rozprávač: hlavná postava Voloďa – 1.os.sg
Osudy nosných postáv
priblížené cez dej:
- Dej sa odohráva v posledných dňoch vojny a tesne po
- Hlavný hrdina Voloďa je
zranený pri posledných pouličných bojoch 2. Sv. vojny, dostáva sa do nemocnice a lieči sa z ťažkého zranenia. Pri zotavovaní mu pomáha
sestrička Eliška a vzniká medzi nimi ľúbostný vzťah
- Táto hlavná dejová línia je prerušovaná retrospektívnym pohľadom Voloďu
na obdobie ktoré prežil v partizánskej skupine našla útočisko v kopaničiarskej dedine Ploštine, jej obyvatelia im pomáhali aj keď im za
to hrozila smrť
- Na základe varovania partizáni opúšťajú Ploštinu aby dedinu zachránili ale netušia, že nemecký oddiel SS,
ktorému velí Engelchen, chystá pomstu
- Nemci vypália dedinu, mužov upália zaživa Partizáni sa to dozvedajú
a cítia výčitky svedomia
- Ústredný motív románu: VINA – hlavného hrdinu Voloďu prenasledujú
vidiny horiacej Ploštiny – uvedomuje si svoju zodpovednosť za tragédiu!
- Dokáže sa zbaviť bezsenných nocí až keď dostane
odpustenie – do nemocnice za ním prichádza stará kopaničiarka – Mama Rašková
Názov
románu – Smrť sa volá Engelchen je paradox – autor použil zdrobneninu pre postavu, ktorá
anjelik bola
zodpovedná za smrť polovice dediny!
Časté používanie 3 bodiek – 3 bodky na konci – nedokončená
výpoveď
3 bodky v strede textu – prerušovaná výpoveď – apoziopéza
Vyjadrujú ťažké myšlienky, rozrušenie postavy,
citový
problém = expresivita textu!
Niekedy je ťažké vyjadriť sa, vyjadriť myšlienky: Voloďa čaká
na odpustenie ale nevie či ho dostane
- Zhoduje sa téma románu, z ktorého je ukážka,
s predchádzajúcimi? Zdôvodnite svoje tvrdenie.
- Porovnajte postavu funkcionára počas vojny a po nej. Dajte do súvislosti
s názvom románu.
· LADISLAV MŇAČKO – AKO CHUTÍ MOC
Román –
(podľa autora) – politický pamflet (hanopis) –kratšie lit. Dielo s kritizukúcim obsahom, najčastejšie namierené proti
spoločnosti, zámerne zdôrazňuje alebo zveličuje záporné stránky kritizovaného, preto sa často využíva v politickom boji
Téma:
deštruktívna povaha akejkoľvek totalitnej moci
Využíva prvky reportáže – zobrazuje skutočnosť na základe
konkrétnych faktov, väčšinou
získaných priamou účasťou
a prvky grotesky – žáner, ktorý spája
skutočné a fantastické aby zveličil človeka alebo
situáciu, s cieľom pobaviť
-autor využíva
stajomňovanie – nepoznáme meno mŕtveho ani názov mesta kde sa to odohráva
+ vnútorný monológ
DEJ: odohráva sa v priebehu 3 dní počas štátneho pohrebu
- Rozprávač je Frank, fotoreportér, ktorý
rozpráva príbeh svojho bývalého priateľa, z ktorého sa postupne stal prvý muž v krajine (funkcionár)
- Kniha sa začína pohrebom
funkcionára – Frank o tom robí fotoreportáž
- Na pohrebe stretáva známych (politický rival Galovič, bývalé manželky mŕtveho)
a začína spomínať – sleduje pritom ako sa navonok tvária že im je ľúto zosnulého ale v skutočnosti sa pretvarujú (odhaľuje ich
pretvárku)
- F. poznal svojho priateľa od malička tak vedel posúdiť ako sa zmenil:
- Spomína: boli priatelia zo
školy. Mŕtvy bol rebel, vždy musel byť prvý, najlepší. Frankovi prebral Margitu, oženil sa s ňou ale keď sa stal funkcionárom rozviedol sa
a zobral si atraktívnu sekretárku, ktorá lepšie zodpovedala jeho vysokému postaveniu
- F. si ho pamätá ako pokojného, odvážneho
človeka no postupne sa pod vplyvom moci zmenil na tvrdohlavého a zbabelého človeka, ktorý robil všetko preto aby si udržal moc!
-
V posledných rokoch svojho života nedôveroval nikomu, všetky svoje chyby váľal na iných
- Vtedy Frankovi prestalo na ňom záležať
a už len sledoval ako prišla jeho spoločenská smrť (vymenil ho súper Galovič) a potom aj tá ozajstná!
Názov románu: ako moc dokáže zmeniť charakter človeka! -povedať cez dej!!!!!!!
- V čom
je Jašíkov pohľad na tému 2. svetovej vojny špecifický?
- Parafrázujte motto románu a vysvetlite ho.
- Priblížte
osudy dvoch hlavných postáv románu.
- Na základe ukážky vysvetlite, aký vplyv malo na Igorov vzťah k Eve poznanie, že Eva je
židovka.
· RUDOLF JAŠÍK – NÁMESTIE SVäTEJ
ALŽBETY
Román – protivojnový – kritizuje nacizmus (bola vyzdvihovaná jedna rasa- germánska)
-
psychologický – ako postavy reagujú na prenasledovanie Židov
- baladický – smutný, nenaplnená láska a jej tragický koniec
-
lyrizovaný – silná metaforizácia textu!
Motto - „Láska je nesmrteľná. Neumiera. Ide do hrobu. Len ide do hrobu.
Neumiera. To iba myšlienky tlejú a ide z nich popol.“
Téma – tragická láska Igora a Evy z obdobia prenasledovania
Židov v kléronacistickom Slovenskom
štáte
Hlavné postavy – Igor Hamar – kvôli biede je
donútený pracovať
-nemá otca, sám sa stará o chorú mamu
-jediné potešenie v jeho živote je Eva – miluje ju, poznajú sa od
malička,
každý večer sa s ňou tajne stretáva v kostole vo veži uprostred
námestia sv. Alžbety, kde býva
-nechápe nosenie židovských hviezd, bojí sa o Evu a chce ju dať pokrstiť
ako katolíčku, čo však farár odmieta
-aktívna
postava, ktorá sa snaží pomôcť Eve aby sa to neskončilo zle
-na život sa pozerá pesimisticky, zobrali mu mladosť a ilúzie!
-búri sa proti koncu, ktorý je ale neodvratný
-v závere: vykonávateľ spravodlivosti, ktorý pomstí smrť Evy, bez
výčitiek svedomia, bez pocitu viny zabije Flórika!!
Eva Weimannová – mladé židovské dievča, ktoré žije
v usporiadanej rodine
-býva na námestí tak ako Igor, ktorého miluje
- od príchodu Nemcov, nešťastná
a utrápená vedela, že židov čaká smrť
-pasívna postava – podraďuje sa Igorovým plánom na záchranu, ktorá sa
nepodarí
-v závere románu ju zavraždená podľa pogromu!
Žltý Dodo – medzník medzi svetom fašistov
a obyvateľmi námestia
-pod vidinou peňazí sa stáva fašistickým prisluhovačom
-má spisovať
židov ,ktorí nenosia židovské hviezdy – na tom zozname je aj Eva
Ján Flórik – vrah, holič z námestia, ktorý sa
pod vidinou bohatstva rozhodne nenávidieť židov
-stáva sa z neho posol smrti – chodí s fašistami po domoch a berie
do transportu
ľudí zo zoznamu
-v závere zomiera rukou Igora, ktorý takto pomstí smrť Evy
Zones.sk – Zóny pre každého študenta