Veľká francúzska revolúcia, rozpad feudalizmu – heslo „sloboda-rovnosť-bratstvo“ – toto heslo sa nenaplnilo, realita bola iná. Jednotlivec sa cítil v spoločnosti neslobodný, stráca istotu, je osamelý.
Znaky:
JEAN JACQUES ROUSSEAU => človek je v podstate dobrý, ale kazí ho civilizácia, preto hlásal návrat k => Emil alebo O výchove
Preromantická vlna v Nemecku - hnutie Sturm und Drang:
JOHANN WOLFGANG GOETHE Utrpenie mladého Werthera:
Faust: je vrcholným Goetheho dielom - veršovaná dráma. Učenec Faust v túžbe po poznaní upíše svoju dušu diablovi Mefistofelovi, ktorý sa zaviaže splniť všetky jeho priania. Faust sa najskôr pokúša uspokojiť svoje vlastné túžby, tie však prinášajú iným iba utrpenie. Ku koncu života sa rozhodne vysušiť bažinatú krajinu a vytvoriť tak kraj hojnosti => oslava večnej ľudskú nespokojnosti, hľadanie zmyslu života. Človek dosiahnuť šťastie, ak urobí šťastnými iných.
FRIEDRICH SCHILLER: vyjadril túžbu po národnej i osobnej slobode a odpor voči tyranii.
Zbojníci: dráma; Hra Úklady a láska
Dráma Wilhelm Tell zobrazuje boj švajčiarskeho ľudu proti Habsburgovcom v 14. storočí a vyzýva do boja za slobodu.
znaky: individualizmus, subjektivizmus, modernizmus
Základný konflikt romantizmu:
Romantický hrdina – je človek túžiaci po plnom živote a láske, je v ustavičnom rozpore so spoločnosťou, túži uskutočniť veľké ideály a zvyčajne končí tragicky. Najčastejšie je to zbojník, väzeň, pustovník, žobrák... tzv. vydedenec spoločnosti. Zmietajú ním silné vášne, Autor sa s postavou stotožňuje – autoštylizácia básnika. Je silným jedincom.
Témy nachádzajú spisovatelia najčastejšie v minulosti, ale zobrazujú i súčasnosť.
Hlavným lit. druhom sa stáva lyrika - najlepšie umožňuje vyjadriť vnútorné pocity básnika. Pestuje sa však aj epika a lyricko-epické útvary - balada a básnická poviedka.
ANGLICKÝ ROMANTIZMUS
George Gordon Byron
Childe Haroldova púť: romantický epos s autobiografickými prvkami => Harold je intelektuál, nevie sa zmieriť so svojím osudom, protestuje proti tyranii a bezpráviu
Percy Bysshe Shelley: spájaný s „titanizmom“ – vzdor proti osudu a vyššej moci
Odpútaný Prometeus: básnická dráma, oživil antickú báj o Prometeovi, ktorý sa vzoprel bohom a dal ľuďom oheň => viera vo víťazstvo dobra nad zlom a ľudí nad tyranmi
FRANCÚZSKY ROMANTIZMUS
Victor Hugo
Chrám Matky Božej v Paríži: román, príbeh o škaredom ale dobrom Quasimodovi, krásnej Esmeralde a pokryteckom kňazovi Frollovi; zachytáva život spoločenských vrstiev v stredovekom Paríži (bieda ľudí vs. zákernosť aristokracie a cirkvi) – dôležité sú kontrasty
DEJ: Fyzicky škaredý ale duševne ušľachtilý zvonár chrámu Quasimodo tajne miluje cigánku Esmeraldu. Tá sa priznala k zločinu, ktorý nespáchala a je odsúdená na smrť. Zachráni ju kňaz Frollo, ktorý ju miluje. Ona ho nechce a tak ju vydáva smrti. Quasimodo zhodí Frolla z chrámovej veže a umiera objímajúc mŕtvu Esmeraldu. (podnetom na napísanie bolo slovo „osud“ ktoré Hugo našiel napísané na stene vo veži)
Bedári: románová skladba, osudy trestanca Jeana Valjeana; zápas s nespravodlivosťou zákonov
NEMECKÝ ROMANTIZMUS
Heinrich Heine: Kniha piesní najznámejšia skladba Lorelei
Jakub a Wilhelm Grimmovci - zberatelia nemeckých ľudových rozprávok.
RUSKÝ ROMANTIZMUS
Alexander Sergejevič Puškin
Eugen Onegin - filozoficko - spoločensko-ľúbostný román:
Kapitánova dcéra - historická próza, opisuje Pugačovove povstanie: opisuje ho ako dobrého veliteľa a spravodlivého človeka, nepriateľa šľachty a ochrancu ľudu; povstanie je potlačené a Pugačova popravia; autor sympatizuje s ľuďmi a ich bojom za slobodu
AMERICKÝ ROMANTIZMUS
Edgar Allan Poe: majster krátkej poviedky, zakladateľ detektívnej novely; atmosféra hrôzy a tajomna, používanie symbolov, považovaný za predchodcu hororov
Havran: téma smrti Lenory, posol smrti v podobe havrana; smútok ako základ krásna
Vraždy na ulici Morgue - det. poviedka, detektív na dôchodku Dupin
Jama a kyvadlo, Zánik domu Usherovcov, Tell-tale heart
ČESKÝ ROMANTIZMUS
Karel Jaromír Erben - Kytice - zbierka 13 básní, balady o morálke a spoločnosti
Karel Hynek Mácha - Máj: lyrickoepická báseň
Božena Nemcová – Babička, V zámku a v podzámčí
POĽSKÝ ROMANTIZMUS - Adam Mickiewicz
MAĎARSKÝ ROMANTIZMUS - Sándor Petofi
Až tejto generácii vzdelancov, národovcov sa podarilo prekonať jazykovú a náboženskú roztrieštenosť Slovákov. Zamerala sa na sociálne pozdvihnutie ľudových vrstiev. Od bernolákovcov prijala ideu národnej svojbytnosti Slovákov a kodifikovala nový spisovný jazyk.
NAJVÝZNAMNEJŠÍ PREDSTAVITELIA: Ľudovít Štúr, Andrej Sládkovič, Janko Kráľ, Samo Chalupka, Ján Botto, Michal Miloslav Hodža, Jozef Miloslav Hurban,
Delenie slovenského literárneho romantizmu:
a) 1835-1843 – nástup romantizmu a začiatok štúrovského hnutia,
b) 1843-1848 – Začína kodifikáciou Štúrovej slovenčiny a končí revolúciou,
c) Po r. 1848: doznievanie romantizmu a literatúra matičného obdobia. 50. - 70 roky 19. stor.
ZNAKY SLOVENSKEJ ROMANTICKEJ LITERATÚRY:
a) izosylabizmus – verše majú rovnaký počet slabík,
b) dieréza – intonačná prestávka, ktorá delí každý verš na dve polovice,
c) združený rým,
d) rytmicko - syntaktický paralelizmus: jeden verš = jedna veta).
KONFLIKTY ROMANTIZMU: sen (ideál) X skutočnosť (realita); jednotlivec X spoločnosť; harmónia kontrastov.
HRDINOVIA:
a) kolektívny hrdina: S. Chalupka – Mor ho!, Kráľohorská,
b) individuálny hrdina: J. Kráľ - Zakliata panna vo váhu a divný Janko.
SAMO CHALUPKA
Najstarší zo štúrovcov. Narodil sa v Hornej Lehote, študoval na bratislavskom lýceu, zúčastnil sa na poľskom povstaní proti ruskému cárovi (1830), od r. 1840 do smrti farár v Hornej Lehote.
3 TEMATICKÉ OBLASTI:
MOR HO!: lyricko – epicko - reflexívna báseň.
Vyjadruje vrúcnu láskou k vlasti a presvedčenie, národu pomôže len rozhodný čin.
Námet: Šafárikove Dejiny slovanskej reči a literatúry - boj Sarmatov proti rímskej presile v 4. stor.
Dej: Slovenskí junáci prišli ponúknuť mier rímskemu cisárovi, ten ponuku odmieta s vyhrážkou, že zotročí celý národ. V boji proti presile všetci padli, sú však morálni víťazi..
Konflikt: družina slovenských junákov X rímsky cisár
slovenský národ X vládna moc (Rakúsko – Uhorská monarchia)
Architektonika: sylabický veršový systém, 13 slabičný verš, polverš po 6 slabike, združený rým
Zleteli orli z Tatry, tiahnu na podolia, 13 slabík, 6 polverš
Priestor: dej sa odohráva na brehu Dunaja, kde si cisár a jeho vojsko založili tábor
JANKO KRÁĽ
prezývka „divný Janko - samotár, vlastenec, najrevolučnejší spomedzi štúrovcov.
nespokojnosť so svetom a blízky vzťah k ľudu
subjektivizácia - úvahy a duševné stavy postáv zatláčajú dej do úzadia,
Hrdinovia - ustavičný rozpor medzi ideálom a skutočnosťou, túžia po veľkom čine.
ZAKLIATA PANNA VO VÁHU A DIVNÝ JANKO: balada
Architektonika: 3 časti: sylabický veršový systém
1. časť (subjektivizovaná) – ÚVOD: 13 slabičný verš, dieréza po 7. slabike, kombinuje sa tu združený, striedavý a prerývaný rým,
2. časť (balada ľudového typu) – BALADA: 7 a 8 slabičný verš, dieréza po 4. slabike, prerývaný rým (abcb),
3. časť ZÁVER-EPILÓG: 12 slabičný verš, dieréza po 6. slabike, združený rým.
Kompozičný postup: rámcová kompozícia – príbeh o zakliatej panne je vložený do stredu textu.
Konflikt: ideál X skutočnosť.
Rozprávač:
Postavy:
Symbolika (alegória): Zakliata panna – Slovensko, ľud; divný Janko – Janko Kráľ, štúrovci
Priestor: kraj, dedinka pri Váhu
BALADY - Zverbovaný, Zabitý, Kríž a čiapka, Kvet, Bezbožné dievky, Skamenelý, Pán v tŕní.
JÁN BOTTO
Žltá ľalia, Ctibor a Margita a Besná – balady
SMRŤ JÁNOŠÍKOVA:
Vznik diela: vznik v r. 1862 - najväčší národný a sociálny útlak (Bachov absolutizmus).
Literárny druh: lyricko – epická skladba; Žáner: baladická básnická skladba
Téma: jánošíkovský revolučný odkaz => neopisuje Jánošíkov život, ale jeho zlapanie, väznenie, reflexie o svojom osude, o osude národa a popravu Jánošíka a jej odozvu medzi ľudom
Skladba má alegorický ráz - pocity sklamania štúrovskej generácie po revolúcii - SLOBODA JE PRE ČLOVEKA TOU NAJVYŠŠOU HODNOTOU.
Romantická scéna umierania mladého človeka.
Konflikt: sen (Jánošík sníva krásny sen o slobode) X skutočnosť (nesloboda, Jánošík vo vezení – slovenský národ vo vezení)
Postavy: Jánošík, Gajdošík – hlavné postavy
Rozprávač: 3. osoba – nie je hlavnou postavou
Čas a priestor: okolie Kráľovej holi, 16. storočie
Architektonika: predspev + 9 spevov
13-slabičný sylabický veršový systém (dieréza po 7. Slabike), združený rým (aabb).
Kompozičné postupy: kontrastný princíp, retrospektívny princíp, asociačný postup,
Kontrasty: tragickosť - hrdinskosť, sloboda – nesloboda, bezprávie
Symboly:
Jazyk: prvky humoru, absurdity, ľudových a nárečových prvkov