Slovenská poézia po roku 1945
Slovenská povojnová literatúra
Poézia
- doznieva tvorba davistov
- rezonuje vojnová
a neskôr povojnová téma
- skupina nadrealistov prechádzala k intímnej až spoločenskej poézii
- formuje sa skupina
R-10; autori, ktorí sa zaoberajú tradičnými témami(láska, domov,...), tradicionalisti
- 50. roky poznačené
schematizmom- autori museli tvoriť podľa ideovej schémy
- v 60. rokoch začala prenikať do poézie svetová avangarda(Rúfus, Válek),
poézia, poézia sa posúva preč od schematizmu
Trnavskí konkretisti:- ústrednou postavou bol Feldek
- do popredia
išla zmyslová skúsenosť
- vychádza z avangardy, v popredí bol subjekt bez ohľadu na
spoločenskú situáciu
- 80. roky
poznačené existencializmom- človek cez vlastné pocity vnímal zložitosť doby
- v 90. rokoch sa formuje generácia nových autorov,
moderných
Ján Kostra
Život:
- básnik, prekladateľ, esejista
-
písal pre deti
- jeden z najväčších lyrikov
- vplyv proletárskej poézie(Wolker, Novomeský)
- člen skupiny R-10
Dielo: Hniezda
- prvotina
- tradičné témy, subjektívna lyrika
Slniečko
septembra
- spomienky na detstvo, prvý deň v škole
Moja rodná
- tematicky
nadväzuje na prvú
- erotický náboj, motív vojny
- zaoberá sa aj spoločenskou situáciou
- v žene zosobňuje domovinu
Moja rodná
- využíva princíp kontrastov(mesto- dedina), metafory(príroda)
- téma domovina
Demobilizácia
- odovzdanie sa Nemecku
obdobie 1939-1945:- témy si subjektívnejšie, snaží sa o vnútornú
harmóniu
- hľadá krásu a nachádza ju v erotike, prírode
Ozubený čas
- zbierka poznačená smútkom a
pesimizmom
„Môj hrad je smútok opevnený“, dostáva sa do rozporu s dobou, ktorá bola krutá, túži po kráse
Puknutá váza
- podobne ladená ako Ozubený čas
- rozjíma nad zmyslom poézie, stráca istoty
Ave Eva
- v centre pozornosti je žena, vyzdvihuje úlohu ženy, materstvo, cítiť erotický náboj
-
všeobecná platnosť na ženy, oslava ženy a ženstva
- lyrická poéma
- jambická stopa(neprízvučná slabika je prvá)
Presila smútku
- prevláda pesimizmus(povojnové obdobie)
Už smútok preteká
- človek sa mu
nezdá človekom za to, že pripustil vojnu
Javorový list
- tradičné témy, ovplyvnený socializmom
- námet
zo Sovietskeho zväzu(vyslovuje obdiv k Makovickému)
Šípky a slnečnice
- podobný motív ako predchádzajúca
- prírodná lyrika
Schematické zbierky:
Na Stalina
Za ten môj
Každý deň
Každý deň
- témou je človek, medziľudské
vzťahy
Len raz
- clivota, smútok, melanchólia
- opiera sa o vnútorné zážitky, princípy analýzy a
reflexie
Pavol Horov
Život:
- básnik, prekladateľ, publicista,
učiteľ
- prvé verše publikoval v časopisoch Lúč, Svojeť
- sympatizoval s nadrealistami (tým napríklad, že nepoužíval
interpunkciu) nebol členom ich skupiny
- viac ako o osobných problémoch písal o problémoch doby
- ovplyvnila ho tvorba J. Wolkra,
L. Novomeského a česká moderná poézia
- tvrdý odpor voči vojne a nezmyselnému vojnovému utrpeniu ľudstva
- rodný kraj,
matka
Dielo: Zradné vody spodné
- prvotina
- delí sa na dve časti: Mimóza(intímna lyrika) a
Na sklonku(spoločenská lyrika)
- odsudzuje vojnu, jej besnenie a verí, že všetko raz skončí a nastane opäť mier a láska v ľuďoch
Nioba matka naša
- antický motív
- Nioba symbol utrpenia
- Na Horova doliehala vojnová skutočnosť,
žiaľ matiek
- Má tri časti: Nioba matka naša
- naturalistické obrazy vojny
- zobrazuje utrpenie žien
Nápisy na hroby
- cykly sonetov
- robí paralelu s Krvavými sonetmi
Trhlinou krvi
-
osobné stanoviská
- oázu nachádza v besnení- láska k matke
- začína sa upínať na budúcnosť
Návraty
- opúšťa tému vojny
- zaoberá sa osobnými témami- smrť otca, domov- svet
Návraty,
Zemplínske variácie
- umelecká autobiografia, vyznanie lásky Zemplínu
- využíva pátos
Defilé
- témou je vojna a utrpenie, ktoré sa nemá vrátiť
Moje poludnie
Slnce nad nami
-
poznačené schematizmom a budovateľským úsilím
Vysoké letné nebe
- zbierka návratov do rodného kraja
Korály z Janova
- zachytáva zážitky z Talianska
- zamýšľa sa nad svojou tvorbou, ale i tvorbou iných autorov
Ponorná rieka
- reflexívna lyrika
Z posledných
Andrej
Plávka
Život:
- tradicionalista, témy SNP, pochádza z Liptova- téma
Dielo: Z
noci i rána
- prvotina
- prikláňa sa k tradičnej poézii
- viaceré z básní sú balady
Vietor nad
cestou
- prikláňa sa k modernejším témam, trápi ho civilizácia, všeobecné problémy
Tri prúty
Liptova
- vlastná poetika, koncepcia
- vychádza z legendy o Svätoplukových prútoch
- prúty- láska k ľuďom,
láska k prírode Liptova, história, tradície
- uvedomuje si ťažké podmienky na Liptove, sociálnu biedu
- celou zbierkou rezonujú
prekrásne opisy liptovskej prírody
- má tri časti: Návraty
- spomína na tradície, zvyky Liptova, láska k domovu
Pri kozube
- spomína históriu Liptova, tradičné motívy, jánošíkovský motív
Tieseň krásy
- krása
Liptova, láska k domovu(leto, žatva)
- básne pôsobia ako lyrika v epike a epika v lyrike
Po rokoch
- vracia
sa k žene Liptova
- neskôr spolu s Troma prútmi Liptova to vyšlo ako Liptovská píšťala
Ohne na horách
- SNP, vlastné skúsenosti
- Sylabickosť(rovnaký počet slabík)
Na
troskách
Schematické zbierky:
vyzýva
ľudí, aby si vybrali dobro či zlo
Domovina moja
Zelená ratolesť
Sláva
životu!
Vyznanie
- umelecký odkaz, vyjadruje zmysel svojej poézie
Testament
-
odráža sa tu jeho vyrovnanosť, múdrosť, rozhľadenosť
- spomína na detstvo, na výhry, ale i prehry
- základné ladenie sú
osobné momenty
- dôležité miesto má príroda, rozumie šumeniu vetra, prírode
Životopis
- spomína na svoj
život
Testament
- skôr, než sa zmieri so smrťou, píše svoj testament
- chcel by sa pozrieť do
budúcnosti(Silvester 1999 a ráno 2000)
- je to ako narodenie malého dieťaťa, zrod niečoho nového, krásneho
Vojtech Mihálik
Dielo: Anjely
- debut, má meditatívny charakter
- témy:
utrpenie, poznanie, láska, sociálne postavenie človeka
Plebejská košeľa
- naznačil smerovanie zbierky-
schematizmus
Spievajúce srdce
Ozbrojená láska
Neumriem na slame- patetická,
signalizuje posun autora
Archimedove kruhy
Tŕpky
- rôzne podoby žien, všíma si údel
žien(staroba, vdovy, bezdetné žený, nešťastné manželstvo...)
- ženy majú často ťažší údel ako muži
- básne sú
výkriky do uvedomenia mužov voči mužskej hrubosti, predsudkom
Krájanie- opustená žena
Vdovy-
vdova mala ťažký život s manželom, smrť muža- vyslobodenie
Starenky učiteľky- údel stareniek, zgrupovanie na
priedomí
Návraty z pôrodnice- vnorené časti prózy, túžba ženy po deťoch- nechcené dieťa
- dieťa vždy ženu ovplyvní
Vzbúrený Jób
- filozoficko-reflexívny útvar
- obsahuje
lyrické, epické, dramatické pasáže
- vystupujú tu postavy Stvoriteľ, Satan
- biblický spor človek-Boh
- obrazy vzbury,
pokoja
- motívy idealistický a naturalistický názor
„ Som ľudstvo, ustúp“
Appasionata
-
„beethovenova soneta“
- téma:- život, láska, heterosexuálny vzťah
- tri časti
- prvá a tretia časť sú reflexívnou
lyrikou
- naznačuje aj plytkosť heterosexuálneho vzťahu, jeho nedoriešenie, ako keby rezignoval na lásku(prvý pohľad)
- pridáva
milovanie, šťastie(druhý pohľad), vyslovuje postrehy, ako má človek získať šťastie
„Keby šťastie prišlo, keď my
chceme,
keby láska vzbĺkla na rozkaz,
nebolo by šťastia v tepnách zeme,
ani lásky nebolo by v
nás“
- druhá časť má epické jadro- príbeh Gercena a jeho tajnej lásky v Paríži(manželský trojuholník)
Útek
za Orfeom
- pohľad na lásku, ktorá je ironická, sarkastická, sebazničujúca
- jadro tvoria myšlienky „úteku“ za
životom, za láskou, za milovaným
- paródia na dávneho Orfea, ktorú prirovnáva k situácii básnikov
Sonety pre tvoju
samotu
- je tam tiež ľúbostná poézia, láska sa mení na erotický cit
- básne staršieho dátumu
- snaží sa
zachytiť nevšedné životné okamihy
Čierna jeseň
- reakcia na ´68
Erotikon
- výber
z ľúbostných veršov
Velebný pán z Maduníc(Hollý)
- venovaná J. Hollému
Milan Rúfus
Život:
- narodil sa v roku 1928
- vyštudoval filozofické fakultu
-
pôsobil ako pedagóg
- poznačená tvorba ľudovosťou
- tvorba má rustikálny charakter
- témou je aj jeho postihnuté
dieťa, jeho najbližší
- básne plné citu
Dielo: Až dozrieme
- prejavuje sa ako zrelý
básnik
- rodina, príroda, domov, problémy sveta
Rakvy z Vietnamu
- rozhovor lodníka a ministrom
Vyznanie
- rodný kraj a ľud
- Rúfus sa vždy stavia na stranu trpiacich a úbohých
Chlapec
- cyklus básní
Chlapec maľuje dúhu
- prejavuje sa ako
básnik „tichoústy“(vystupuje proti spoločenskému zlu a nespravodlivosti svojimi básňami, silou svojich myšlienok vyzýva ľudí, aby sa
zobudili z „hrošieho“ spánku)
Zbohom pán Baudelaire
- Rúfus sa hlási k vyznávačom „Kvetov dobra“
Kontemplácie
- rozprávajme to, čo cítime
- človeka hodnotí veľmi vysoko a seba hodnotí veľmi skromne
Triptych
- skladá sa z 3 častí
- sem zaradil cyklus Chlapec
- ďalšou časťou je výber
básní Až dozrieme
- treťou časťou je V zemi nikoho
- prináša do poézie novinku; malú
zavretú báseň
malá zavretá báseň- často krát tvorí básne, ktoré obsahujú 1 až 2 verše a majú všeobecnú
platnosť
- umelecky prepracované, na malej ploche je schopný vyjadriť sa k veľkým veciam
Zvony
-
tradičné témy, zaznieva smútok
- osobné myšlienky zovšeobecňuje
- spätosť z rodným krajom, ľudom
- ľutuje
pracujúcich ľudí
- staroba, smrť, zrod života
Sloboda
- každý má danú svoju úlohu
- básne sú
krátke, využíva metafory
Zvony detstva
- prechod od detstva k dospievaniu
Stôl
chudobných
- myšlienkovo nadväzuje na Zvony- roľnícky život, húževnatosť a skromnosť dedinského človeka
Ľudia v horách
- vznikla v spolupráci s umeleckým fotografom Martinčekom
- fotky sú dopĺňané lyrickým
textom
Hudba tvarov
- vznikla v spolupráci s akademickým maliarom Ľ. Fullom
- dopĺňal umeleckým útvarom
jeho obrazy
Kniha rozprávok
- prebásnené ľudové rozprávky od Dobšinského
Čítanie z
údelu
- cíti starobu, hodnotí svoju tvorbu
- zaoberá sa spoločenskými problémami
- tradičné témy
Mama dnes
- venovaná jeho matke
Potichu o Zuzanke
- čo bude, keď sa pominú
-
venované manželke
Vážka
- láska k domovu
- básne venované slávnym osobnostiam
- čerpá z
prírody
Žalmy o nevinnej
- venované dcére
- krátke básne, kde sa rozpráva s Bohom
literárne
eseje: O literatúre
Štyri epištoly k ľuďom
Človek, čas a tvorba
Tvorba pre deti: Modlitbičky, Nové Modlitbičky
Môj pamätníček
Miroslav Válek
Život:
- pôsobil ako redaktor viacerých časopisov
- štátnik, minister
kultúry, komunista
- schematizmus, ale bral ho ironicky
Dielo: Dotyky
- debut, ktorý vyvolal
veľký ohlas kritiky
- táto prvotina naznačuje príchod už sformovaného básnika
- téma: spoločenská ( vojna )
- v centre
stojí lyrický hrdina
- v mnohých básniach prežíva smútok a sklamanie
- zaznieva tu vzťah muža a ženy
- delí sa na 2
časti
Estetika
- vojna a básnik
Dotyky
- túžba po láske a žene
Jablko
- rozchod
Príťažlivosť
- rozoberá zložitosť modernej doby
- tematicky nadväzuje na prvú
zbierku
- melanchólia, vojna a básne majú v sebe vložený „mikropríbeh“
Domov sú ruky na ktorých smieš
plakať
- najslávnejšia báseň
- tragédiu vojny demonštruje na krachu vzťahu 13-ročného dievčaťa, ktorá zahynula
„Domov sú ruky na ktorých smieš plakať.
Skryjú tvoju tvár vlhkú od potu a od sĺz.
Môžu pritúliť zachrániť a
zohriať.
Ale aj priložiť prsty na hrdlo a stisnúť“
Slnko
- slnko stačí k životu ...
Nepokoj
- autor tu
hľadá rovnováhu medzi svetom a prírodou, rovnováhu vo vnútri človeka
Zabíjanie králikov
- V nedeľu poobede sa
vyberieme zabíjať zajace ...
Milovanie v husej koži
- 12 básní v ktorých zaznieva melanchólia
- filozoficky
ladené
- témy: láska, vojna, príroda ...
- využíva tu satiru a iróniu
Z absolútneho denníka I.
-
uvažuje o zmysle smrti
Skaza Titaniku
- udalosti 20. storočia, každý deň sa udeje niečo zlé
Óda
na Boha zvierat
- nie sú to oslavné básne
- prihovára sa k bohu zvierat
- porovnáva prírodu a civilizáciu
Óda na lásku
- pravá óda na lásku
Skľúčenosť
- snaží sa izolovať od zlého sveta, v
ktorom sa ťažko žije
Slovo
- venované KSS
- pásmo
Z vody
- cyklus básní
- intímna téma a ľúbostná
lyrika, reflexie
Do tramtárie , Veľká cestovná horúčka
- pre deti
Trnavský konkrétisti
- odmietnutie konvencií a tradicionalizmu
- ešte sa im nadáva aj „Zmyslový konkrétisti“
-
vyslovili právo na experiment, požiadavky myslovej konkrétnosti a dávali dôraz na metaforu
- hlásili sa k Európskej avantgarde
-
Básne: - sugestívnosť básnického obrazu, bohaté metafory
- reťazenie asociácií, objekt básne => Jazyk ( experimentovanie z
jazykom )
- Rozpor medzi vyhlasovanými spoločenskými ideami a skutočnou realitou
- Predstavitelia: Feldek, Stacho, Ondruš,
Šimonovič, Mihalkovič
Jozef Mihalkovič
Život:
- narodil sa v roku 1935
- príslušnik
skupiny konkretistov
Dielo: Ľútosť
- prvotina
- stvárnil predovšetkým zážitky z detstva,
z rodiny žijúcej na vidieku, prvé citové vzplanutie, dotyky s prírodou, svet hodnôt prostého človeka
- usiloval sa zachytiť
historické témy
Zimoviská
- opiera sa o poznanie života na dedine
Albá
- výber z
básnikovej predchádzajúcej tvorby
Kam sa náhlite
- téma mesta, života v ňom a na sídlisku- nová téma
Ján Šimonovič
Život:
- narodil sa v roku 1939
- zomrel v roku 1994
- jeho básnické
dielo je spomedzi všetkých konkretistov najrozsiahlejšie
Dielo: Pyramída
- motivicky rôznorodá
poézia
- domov, jeho vzťah k otcovi a matke, dospievanie
Obrazotvorná lúka
- z tematického hľadiska je
možno ešte o čosi pestrejšia ako prvotina
- zobrazené napätie, ktoré vzniká v spolužití muža a ženy
- hovoria najmä o
ľudskej psychike, o tom, čo lyrický subjekt prežíva
Krk ľalie
- Šimonovič do popredia vysúva sociálnu
problematiku súčasnosti, pričom sa polemicky stavia k novej politickej situácii po roku 1989
Ján Stacho
Život:
- narodil sa v roku 1936
- zomrel v roku 1995
- experimentátorstvo Stachovej poézie, ktoré však v
konečnom dôsledku prestalo byť pokusom, spočíva v tom, že básnik zoslabil, či miestami takmer anuloval väzbu metafory na realitu, ktorá by
sa mala dať odhaliť za básňou
- kritika vyčítala nedostatočnú zrozumiteľnosť, uzavretosť básne samej do seba
- Stachova
poézia odráža skutočnosť nepriamo, komplikovane
Dielo: Svadobná cesta
- Prvotina
Dôraz na metaforu, typická stachovská symbolika: telo, oheň, plameň, viera, voda, prach
Popri voľnom verši
je v zbierke aj mnoho básní napísaných stroficky a rytmicky organizovaným a rýmovaným veršom
Dvojramenné čisté
telo
Zážehy
Apokryfy
Z prežitého dňa
- kniha rýmovaných,
metricky presných štvorverší a sonetov
Ján Buzássy
Život:
- narodil sa v roku 1935
-
v popredí jeho básnického záujmu je situácia človeka tvorcu, jeho vzťah ku kráse a umeniu
Dielo: Hra s
nožmi
- verše, ktorými sa uviedol, boli znepokojujúce a provokujúce
- vyprovokovať čitateľa k zamysleniu sa nad
súčasnosťou
- tradičné témy(epické)- láska, príroda, smrť
- obava o osud ľudstva i jednotlivca
Škola
kynická
- polytematickosť a polymotivickosť ako jedna z najcharakteristickejších vlastností Buzássyho poézie
Krása vedie kameň
- básnik sa často vyjadruje prostredníctvom symboliky, ktorá má korene v antickej filozofii,
dejinách a mytológii
Rozprávka
- pokus vytvoriť na základe tradičných žánrov a postupov moderný básnický
tvar
- nadväzuje na jednu z foriem antickej poézie- bukoliku a cez ňu na slovenský literárny klasicizmus
Znelec
- ústrednou témou je hudba, cez ňu sa vyjadruje k podstate a zmyslu umenia
Rok
- prelínanie prírodných
motívov
Lýdia Vadkerti- Gavorníková
Život:
- narodila sa v roku 1932
- od počiatku sa
formovala nezávisle
- jej tvorba predstavuje iný typ poetiky. Aj v nej zohráva významnú úlohu asociatívnosť, bohatá metafora
Dielo: Pohromnice
- debut
Totožnosť
- stvárňovanie ženy v rozličných
situáciách
Kolovrátok
- moderná lyrickoepická básnická skladba, vzťah muža a ženy
-
naznačenie základného myšlienkového a tematického jadra, ktoré sa potom vinie celou poetkinou tvorbou
- jedna jej línia sa zameriava na
zobrazovanie domova, ktorým je v jej prípade vinohradnícky kraj, kde vidieť a cítiť stopy ťažkej práce. Tému domova a práce zväčša
nemožno vo Vadkerti-Gavorníkovej poézii od seba oddeľovať
- druhú líniu tvoria ďalšie kľúčové témy: vzťah muža a ženy, láska
materstvo
Kameň a džbán
Piesočná pieseň
Trvanie
- protest proti
vojne vo Vietname
- príznačným sa stáva tvorivé využívanie symboliky viažucej sa na vinohradníctvo, uplatňovanie motivických
elementov a kompozičných princípov ľudovej slovesnosti v modernom básnickom jazyku
Víno
- vinohradníctvo
Hra na pár- nepár
Osamelí bežci
- vznik v 60. rokoch
- skupina troch autorov, z ktorých je
každý individualistom
- podobnosť s beatnikmi(vystupovali proti konvenciám, tradícii)
- tvorba pôsobí provokatívne
-
odmietajú tradičné hodnotý okrem trnavských konkretistov, Válka a Rúfusa
- chceli jedinečnosť v literatúre, potreba presadiť
jedinečnosť vlastnej osobnosti
znaky poézie:
- obrazný jazyk(metafory, obrazy)
- nová originálna poetika, rozvíjali viac
významnosti
- často veľmi zložitá, často nezrozumiteľná poetika
- abstraktné metafory, voľný verš, symboly, nepravidelné
strofické usporiadanie
- autori využívajú metódu voľného plynutia obrazov a myšlienok
- dôležitý je motív pohybu,
premiestňovania, potreba zmeny
Ivan Štrpka
Život:
- narodil sa v roku 1944
- básnik,
esejista, prekladateľ, textár
Dielo: Krátke detstvo kopýjnikov
- prvotina
- fantazijný svet
detstva
- historické etapy ľudstva, moderné podoby civilizácie
- básne sa vyznačujú bohatou metaforikou, voľným veršom,
časté využívanie zátvoriek
- komplikovaný, zložitý jazyk
- ťažko určiť témy básne
Tristan tára
- využíva hru so slovami
Peter Repka
Život:
- narodil sa v roku 1944
- básnik,
publicista
- žije v Nemecku
Dielo: Sliepka v katedrále
- tematicky aj motivicky rovnorodá
- - využíva slovnú hru, provokujúca zbierka, odpor voči spoločenským konvenciám
- vyjadruje akési ohrozenie človeka vo vtedajšej
dobe
Že-lez-ni-ce
- motív pohybu, výpoveď o prítomnosti
- cestovanie do nejakého cieľa, autor vytvára
lyrický subjekt, púť ľudskou dušou
Priateľka Púšť
- výber
Ivan Laučík
Život:
- narodil sa v roku 1944
- básnik, esejista, pedagóg
Dielo: Pohyblivý v
pohyblivom
- trápia ho problémy civilizácie, vysmieva sa ľudskému pachteniu za technickým pokrokom na úkor prírody
Sme príbuzní na začiatku
- tri cykly
- - motív, že na začiatku boli všetci príbuzní, no postupne pod vplyvom
moci sa z nich stali nepriatelia
Štefan Moravčík
Život:
- narodil sa v roku 1943
-
charakteristickým znakom moravčíkovej poézie sa stáva erotika
Dielo: Slávnosti baránkov
-
debut
- nadväzuje na ódický vzťah k prírode, aký je v Hollého Selankach
- využíva moderný spôsob výstavby básnického
obrazu
- tri dominanty jeho básní: príroda, žena erotika
- pri spracovaní všetkých tém básnik využíva voľný, nerýmovaný
aj rýmovaný verš, slovnú hru, novotvary, nárečové prvky
- sugestívne čitateľovi približuje vôňu zeme, prírody, jej zvuky, tvary,
atmosféru
- príroda na lyrického hrdinu pôsobí veľmi senzitívne, vzrušujúco
- neologizmy
- autor načiera do rôznych
jazykových prameňov: do rodného záhoráckeho nárečia, do bernolákovskej slovenčiny(najmä J. Hollého), hovorovej reči, ľudovej piesni,
rozprávky, povesti i čestiny
- venuje sa aj písaniu prózy, aj pre deti
O veľkej nezmyselnosti bielych ovečiek
- prehĺbil sa v nej básnikov zmysel pre slovnú hru a úsilie objavovať nové možnosti jazyka
Čerešňový hlad
- rustikálny základ
Maľované jarmá
- vyvrcholenie jeho tvorby
- ľúbostná, prírodná, verše
odsudzujúce vojnové krutosti
Tajná kniha Záhorákov
- próza
- stvárňuje život jednoduchých ľudí na
rodnom Záhorí
- prevládajú humorné polohy
- v básniach zaznievajú najmä melancholické až smutné tóny
- pesimizmus
- básne venované láske, hľadanie porozumeniu, o matke
Ján Švantner
Život:
- narodil
sa v roku 1949
Dielo: O snežnom srdci
- debut
- základom sa stali spomienky na detstvo, krása
prírody, jej tajuplnosti
- vypovedal cez tieto témy o vlastnom vnútri, vlastných citoch, bolestiach
Hviezdny
úder
- prehodnocuje kladné i záporné stránky života
Neviditeľná hudba
- ľúbostné verše
- láska sa tu však zväčša nezobrazuje ako radostné, šťastné prežívanie, ale ako čosi, čo spôsobuje bolesť, utrpenie, citové
nenaplnenie
Zones.sk – Zóny pre každého študenta