Klasicizmus (17. –18. storočie)
Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 10.02.2008
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 430 slov
Počet zobrazení: 10 538
Počet zobrazení: 10 538
Tlačení: 787
Uložení: 855
Uložení: 855
- šíril sa z Francúzska (Ľudovít 14. – absolutistický centralistický štát, „kráľ Slnko“)
- pomenovanie od slova classicus – vzorový, vynikajúci
- návrat k antike a podľa jej vzoru sa klasicisti snažili vystihnúť večnú nadčasovú podstatu prírody a človeka; vychádzal z filozofie racionalizmu (racio – rozum) – dôraz sa kládol na rozum, ktorý umožňuje poznať svet, jeho zakladateľom je René Descartes; najvyšším zákonom umenia sa stáva trojjednota- súlad pravdy, krásy a dobra
- v umeleckom obraze človeka autori vytvárajú typy postáv, v ktorých vystihujú všeobecné črty človeka, nie jeho jednotlivosti; ide o dobový ľudský ideál alebo jeho protiklad
- vlastný postoj autora k skutočnosti bol neprípustný – objektívny klasicizmus; podľa vzoru antiky mala klasicistická literatúra presné pravidlá – súmernosť, logická jasnosť, jednoduchosť námetu, presné jazykové vyjadrenie, dodržiavanie štýlu
- pravidlá tvorby sformuloval v roku 1674 Nicolas Boileau – Despréaux v diele Básnické umenie, zaviedol aj členenie žánrov na:
1. „vysoké“ – spracovávali vznešené historické a nadčasové námety, hrdinovia boli z vyšších vrstiev (vládcovia, veľmoži), útvary: óda, elégia, epos, tragédia
2. „nízke“ – čerpali zo života nižších vrstiev (mešťanov) a zo súčasnosti, žánre: bájka, satira, komédia
- nepripúšťalo sa prelínanie žánrov
Pierre Corneille
- veršovaná tragédia Cid – námetom zo španielskych dejín; Cid je príkladom kresťanského rytiera oddaného viere, kráľovi, rodine, základný konflikt je u neho medzi láskou a povinnosťou (cťou), víťazí povinnosť pred osobným citom
Jean Racine
- psychologická tragédia Faidra, v ktorej dominujú osudové ľudské vášne, najmä ľúbostné, ktoré plodia nenávisť (príbeh ženy zachvátenej živelnou zločinnou láskou k nevlastnému synovi)
Teória klasicistickej drámy
- klasicistická dráma dodržiavala 3 jednoty:
- času – príbeh sa musel odohrať počas 24, výnimočne 30 hodín
- miesta – musel sa odohrať na jednom mieste, obyčajne neurčitom paláci
- deja – zameranie na jeden dej vylučovalo vedľajšie motívy
- časté sú v nej postavy rezonérov, ktoré dej komentujú a vyjadrujú autorovu mienku
- typickým veršom klasicistickej tragédie je alexandrín – 12-slabičný verš s dierézou (intonačnou prestávkou) po šiestej slabike
Jean-Baptiste Poquelin Molière
- komédie: Zdravý nemocný, Misantrop (človek, ktorý nenávidí ľudí a stráni sa ich), Lakomec, Don Juan, Meštiak šľachticom
Jean de la Fontaine (1668-1694) – Bájky
Osvietenstvo
- pokrokové hnutie v 18. storočí, zakladalo sa na dôvere v osvietený rozum a na pravde poznanej ľudským rozumom alebo empíriou (bolo v opozícii k vládnucemu feudalizmu a ideologickej opory cirkvi); presadzovala sa sloboda myslenia a presvedčenia, zdôrazňovalo sa, že ľudia sú si od prírody rovní; vzájomná súhra rozumu a citu v umení, prívrženci vyzdvihujú racionálny prvok umeleckej tvorby
- dielo Encyklopédia (Diderot, Montesquieu, Rousseau) – uplatnili poznatky z najrôznejších odborov filozofie a remesiel (35 zväzkov)
Daniel Defoe – Robinson Crusoe
Jonathan Smith – Guliverove cesty
Voltaire – Candine alebo optimizmus (všetko na svete je správne zariadené), Prostáčik
- pomenovanie od slova classicus – vzorový, vynikajúci
- návrat k antike a podľa jej vzoru sa klasicisti snažili vystihnúť večnú nadčasovú podstatu prírody a človeka; vychádzal z filozofie racionalizmu (racio – rozum) – dôraz sa kládol na rozum, ktorý umožňuje poznať svet, jeho zakladateľom je René Descartes; najvyšším zákonom umenia sa stáva trojjednota- súlad pravdy, krásy a dobra
- v umeleckom obraze človeka autori vytvárajú typy postáv, v ktorých vystihujú všeobecné črty človeka, nie jeho jednotlivosti; ide o dobový ľudský ideál alebo jeho protiklad
- vlastný postoj autora k skutočnosti bol neprípustný – objektívny klasicizmus; podľa vzoru antiky mala klasicistická literatúra presné pravidlá – súmernosť, logická jasnosť, jednoduchosť námetu, presné jazykové vyjadrenie, dodržiavanie štýlu
- pravidlá tvorby sformuloval v roku 1674 Nicolas Boileau – Despréaux v diele Básnické umenie, zaviedol aj členenie žánrov na:
1. „vysoké“ – spracovávali vznešené historické a nadčasové námety, hrdinovia boli z vyšších vrstiev (vládcovia, veľmoži), útvary: óda, elégia, epos, tragédia
2. „nízke“ – čerpali zo života nižších vrstiev (mešťanov) a zo súčasnosti, žánre: bájka, satira, komédia
- nepripúšťalo sa prelínanie žánrov
- veršovaná tragédia Cid – námetom zo španielskych dejín; Cid je príkladom kresťanského rytiera oddaného viere, kráľovi, rodine, základný konflikt je u neho medzi láskou a povinnosťou (cťou), víťazí povinnosť pred osobným citom
Jean Racine
- psychologická tragédia Faidra, v ktorej dominujú osudové ľudské vášne, najmä ľúbostné, ktoré plodia nenávisť (príbeh ženy zachvátenej živelnou zločinnou láskou k nevlastnému synovi)
Teória klasicistickej drámy
- klasicistická dráma dodržiavala 3 jednoty:
- času – príbeh sa musel odohrať počas 24, výnimočne 30 hodín
- miesta – musel sa odohrať na jednom mieste, obyčajne neurčitom paláci
- deja – zameranie na jeden dej vylučovalo vedľajšie motívy
- časté sú v nej postavy rezonérov, ktoré dej komentujú a vyjadrujú autorovu mienku
- typickým veršom klasicistickej tragédie je alexandrín – 12-slabičný verš s dierézou (intonačnou prestávkou) po šiestej slabike
Jean-Baptiste Poquelin Molière
- komédie: Zdravý nemocný, Misantrop (človek, ktorý nenávidí ľudí a stráni sa ich), Lakomec, Don Juan, Meštiak šľachticom
Jean de la Fontaine (1668-1694) – Bájky
Osvietenstvo
- pokrokové hnutie v 18. storočí, zakladalo sa na dôvere v osvietený rozum a na pravde poznanej ľudským rozumom alebo empíriou (bolo v opozícii k vládnucemu feudalizmu a ideologickej opory cirkvi); presadzovala sa sloboda myslenia a presvedčenia, zdôrazňovalo sa, že ľudia sú si od prírody rovní; vzájomná súhra rozumu a citu v umení, prívrženci vyzdvihujú racionálny prvok umeleckej tvorby
- dielo Encyklopédia (Diderot, Montesquieu, Rousseau) – uplatnili poznatky z najrôznejších odborov filozofie a remesiel (35 zväzkov)
Daniel Defoe – Robinson Crusoe
Jonathan Smith – Guliverove cesty
Voltaire – Candine alebo optimizmus (všetko na svete je správne zariadené), Prostáčik
Zdroj: killka
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Klasicizmus | Maturita | 642 slov | |
Klasicizmus v slovenskej literatúre | Referát | 1 559 slov | |
Tematický celok: Klasicizmus | Referát | 2 501 slov | |
Svetový klasicizmus (maturitná téma) | Referát | 396 slov | |
Klasicizmus v slovenskej literatúre predstavitelia | Referát | 1 310 slov | |
6. Klasicizmus v slovenskej literatúre | Maturita | 549 slov | |
Klasicizmus (17.–18. stročie) | Maturita | 2 733 slov | |
Klasicizmus vo svetovej a slovenskej literatúre | Referát | 957 slov | |
5. Klasicizmus | Maturita | 1 025 slov | |
Klasicizmus - prehľad | Referát | 2 139 slov | |
Klasicizmus v slovenskej literatúre predstavitelia | Referát | 473 slov | |
Klasicizmus | Učebné poznámky | 1 315 slov | |
Klasicizmus prehľad | Maturita | 1 516 slov | |
Klasicizmus – literárny pojem | Učebné poznámky | 39 slov | |
Klasicizmus v európskej literatúre | Referát | 377 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#klasicistická dráma #trojjednota #veršovaná epika klasicizmus #Pierre Corneille Tragedia Cid #17-18 storočie #bájky Jean de La Fontaine(rozbor diela) #klasicizmus 17-18 storocia #dráma v klasicizme #JEAN BAPTISTE POQUELIN – MOLIÉRE don juan #Klasicizmus drama #klasicizmus 17 18 storočie #guliverove cesty #lteratura 17 a 18 storočie #klasicistická literatúra #človek v klasicizme #robinson crusoe #nicolas boileau basnicke umenieDiskusia: Klasicizmus (17. –18. storočie)
Pridať nový komentárVygenerované za 0.022 s.