Staroslovienska literatúra – Proglas, Moravsko-Panónske legendy
Autor: maturantkaa
Typ práce: Maturita
Typ práce: Maturita
Dátum: 08.03.2008
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 543 slov
Počet zobrazení: 32 666
Počet zobrazení: 32 666
Tlačení: 1 809
Uložení: 1 766
Uložení: 1 766
Spoločensko-historické pomery - prvým štátnym útvarom na území dnešného Slovenska bola po Samovej ríši Veľkomoravská ríša (založil ju Mojmír)
- Mojmír a jeho nástupca Rastislav museli bojovať proti politickému a kultúrnemu vplyvu Východofranskej ríše – potreba osamostatniť sa – Rastislav hľadal pomoc u byzantského cisára Michala III.
- ten r. 860 vyslal na Veľkú Moravu misiu vedenú Konštantínom a Metodom
- Konštantín zostavil prvé slovanské písmo – hlaholiku, spolu s Metodom priniesli staroslovienčinu (prvý slovanský liturgický jazyk)
- Franskí kňazi bratov obvinili z bohorúhačstva, preto sa vypravili do Ríma obhajovať bohoslužby v staroslovienčine (spor s trojjazyčníkmi – hebrejčina, latinčina, gréčtina) – pápež im to schválil
- Konštantín vstúpil v Ríme do kláštora (meno Cyril), čoskoro zomrel. Metoda pri návrate na VM uväznili vo Franskej ríši, medzitým sa na VM stal vládcom Svätopluk, ktorý bol za latinskú liturgiu
- Metod sa vrátil na VM a pokračoval vo svojej činnosti, po jeho smrti pápež zakázal staroslovienske bohoslužby a Metodovy žiaci museli odísť z VM – usadili sa hlavne v Bulharsku, kde zostavili nové písmo Cyriliku
Prekladová literatúra
- na území VM Konštantín a Metod preložili:
MISÁL (omšová kniha)
EVANJELIÁ (Nový zákon)
BREVIÁR (modlitebná kniha pre kňazov)
ŽALTÁR (zbierka žalmov)
SPEVNÍK
ZÁKON SUDNYJ LJUDEM (Súdny zákonník pre svetských ľudí)
ČASŤ STARÉHO ZÁKONA
Pôvodná literatúra
- vznikala na území Bulharska a VM, staroslovienčina sa po gramatickej aj štylistickej úrovni vyrovnala latinčine a gréčtine
§ Proglas – autorom je Konštantín, prvá slovanská báseň, veršovaný predslov k prekladu sv. Evanjelia.
Štýl: Výrazný obrazný štýl, citáty z Biblie. Dôraz na citové a zmyslové pôsobenie, využiva emocionálne, expresívne, patetické, zvukovo účinné básnické prostriedky (symboly, metonýmie, alegórie, personifikácie, hyperboly a pod.) – zvyšujú umeleckú hodnotu diela. Využil tiež stupňovanie, paradox (protikladový výrok), anaforu.
Obsah: Hlavná myšlienka je oslava slovanského prekladu Písma, vyzdvihnutie domáceho jazyka ako základu vzdelanosti. Spomína tiež dôležitosť viery, gramotnosti, jazyka a kníh.
§ Moravsko-Panónske legendy – tvoria ich Život sv.Konštantína (autor Kliment) a Život sv.Metoda (autor pravdepodobne Gorazd). Nie sú to čisto len legendy – autori sa pridržiavajú faktov a konkrétnych udalostí, neidealizujú Konštantína a Metoda do úlohy svätcov. (HAGIOGRAFIA – čast teológie, zaoberá sa životom svätých)
Život sv.Konštantína - zameraný na opis Konštantínovho detstva, štúdia, múdrosti a činnosti. Vyzdvihuje jeho súcit, obhajovanie pravdy v boji proti trojjazyčníkom. Zachytáva tiež situáciu na Veľkej Morave.
Štýl je vznešený a rétorický, obsahuje biblické citáty, číselné symboly, rečnícke otázky, prirovnania, kontrasty, podobenstvá aj dialógy. V porovnaní so Životom sv.Metoda je obšírnejší, filozofickejší, idealizovanejší, štylisticky komplikovanejší.
Život sv.Metoda – je bohatší na životopisné údaje, približuje hlavne Metodovu činnosť na Veľkej Morave, predovšetkým zápas s franskými kňazmi. Obsahuje historické dokumenty o schválení slovanskej liturgie a vymenovaní Metoda za arcibiskupa.
Vety a súvetia majú jednoduchšiu stavbu, legenda je kratšia, epickejšia, má menej znakov legendy (žiadne zázračné prvky). Obsahuje tiež biblické citáty, úryvky z rečí, prejavov a listov, dialógy.
§ O písmenách – učená rozprava, obhajoba staroslovienčini a hlaholiky, autorom je pravdepodobne Chrabr
§ Život Naumov – anonymná biografická próza zo začiatku 10.storočia
Veľkomoravská a Cyrilometodská tradícia má veľký význam v živote slovenského národa. Pozornosť sa na ňu sústredila hlavne po 17.storočí.O históriu VM sa zaujímal historici aj jazykovedci (Anton Bernolák). V období národného obrodenia sa tradícia uplatňovala v umeleckej literatúre (Hollý – epos Svätopluk, Kollár – predspev Slávy Dcéry, Štúr, Hurban, Chalupka – báseň Mor ho!)
- Mojmír a jeho nástupca Rastislav museli bojovať proti politickému a kultúrnemu vplyvu Východofranskej ríše – potreba osamostatniť sa – Rastislav hľadal pomoc u byzantského cisára Michala III.
- ten r. 860 vyslal na Veľkú Moravu misiu vedenú Konštantínom a Metodom
- Konštantín zostavil prvé slovanské písmo – hlaholiku, spolu s Metodom priniesli staroslovienčinu (prvý slovanský liturgický jazyk)
- Franskí kňazi bratov obvinili z bohorúhačstva, preto sa vypravili do Ríma obhajovať bohoslužby v staroslovienčine (spor s trojjazyčníkmi – hebrejčina, latinčina, gréčtina) – pápež im to schválil
- Konštantín vstúpil v Ríme do kláštora (meno Cyril), čoskoro zomrel. Metoda pri návrate na VM uväznili vo Franskej ríši, medzitým sa na VM stal vládcom Svätopluk, ktorý bol za latinskú liturgiu
- Metod sa vrátil na VM a pokračoval vo svojej činnosti, po jeho smrti pápež zakázal staroslovienske bohoslužby a Metodovy žiaci museli odísť z VM – usadili sa hlavne v Bulharsku, kde zostavili nové písmo Cyriliku
- na území VM Konštantín a Metod preložili:
MISÁL (omšová kniha)
EVANJELIÁ (Nový zákon)
BREVIÁR (modlitebná kniha pre kňazov)
ŽALTÁR (zbierka žalmov)
SPEVNÍK
ZÁKON SUDNYJ LJUDEM (Súdny zákonník pre svetských ľudí)
ČASŤ STARÉHO ZÁKONA
Pôvodná literatúra
- vznikala na území Bulharska a VM, staroslovienčina sa po gramatickej aj štylistickej úrovni vyrovnala latinčine a gréčtine
§ Proglas – autorom je Konštantín, prvá slovanská báseň, veršovaný predslov k prekladu sv. Evanjelia.
Štýl: Výrazný obrazný štýl, citáty z Biblie. Dôraz na citové a zmyslové pôsobenie, využiva emocionálne, expresívne, patetické, zvukovo účinné básnické prostriedky (symboly, metonýmie, alegórie, personifikácie, hyperboly a pod.) – zvyšujú umeleckú hodnotu diela. Využil tiež stupňovanie, paradox (protikladový výrok), anaforu.
Obsah: Hlavná myšlienka je oslava slovanského prekladu Písma, vyzdvihnutie domáceho jazyka ako základu vzdelanosti. Spomína tiež dôležitosť viery, gramotnosti, jazyka a kníh.
§ Moravsko-Panónske legendy – tvoria ich Život sv.Konštantína (autor Kliment) a Život sv.Metoda (autor pravdepodobne Gorazd). Nie sú to čisto len legendy – autori sa pridržiavajú faktov a konkrétnych udalostí, neidealizujú Konštantína a Metoda do úlohy svätcov. (HAGIOGRAFIA – čast teológie, zaoberá sa životom svätých)
Život sv.Konštantína - zameraný na opis Konštantínovho detstva, štúdia, múdrosti a činnosti. Vyzdvihuje jeho súcit, obhajovanie pravdy v boji proti trojjazyčníkom. Zachytáva tiež situáciu na Veľkej Morave.
Štýl je vznešený a rétorický, obsahuje biblické citáty, číselné symboly, rečnícke otázky, prirovnania, kontrasty, podobenstvá aj dialógy. V porovnaní so Životom sv.Metoda je obšírnejší, filozofickejší, idealizovanejší, štylisticky komplikovanejší.
Život sv.Metoda – je bohatší na životopisné údaje, približuje hlavne Metodovu činnosť na Veľkej Morave, predovšetkým zápas s franskými kňazmi. Obsahuje historické dokumenty o schválení slovanskej liturgie a vymenovaní Metoda za arcibiskupa.
Vety a súvetia majú jednoduchšiu stavbu, legenda je kratšia, epickejšia, má menej znakov legendy (žiadne zázračné prvky). Obsahuje tiež biblické citáty, úryvky z rečí, prejavov a listov, dialógy.
§ O písmenách – učená rozprava, obhajoba staroslovienčini a hlaholiky, autorom je pravdepodobne Chrabr
§ Život Naumov – anonymná biografická próza zo začiatku 10.storočia
Veľkomoravská a Cyrilometodská tradícia má veľký význam v živote slovenského národa. Pozornosť sa na ňu sústredila hlavne po 17.storočí.O históriu VM sa zaujímal historici aj jazykovedci (Anton Bernolák). V období národného obrodenia sa tradícia uplatňovala v umeleckej literatúre (Hollý – epos Svätopluk, Kollár – predspev Slávy Dcéry, Štúr, Hurban, Chalupka – báseň Mor ho!)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Staroslovienska literatúra | Maturita | 26 slov | |
Staroslovienska literatúra charakteristika | Maturita | 843 slov | |
Staroslovienska literatúra charakteristika | Referát | 431 slov | |
Staroslovienska kultúra, vzdelanosť a literatúra | Referát | 618 slov | |
Staroslovienska literatúra | Ostatné | 699 slov | |
Staroslovienska literatúra | Učebné poznámky | 608 slov | |
Staroslovienska literatúra | Maturita | 27 slov | |
Staroslovienska literatúra a kultúra (800-1000) | Maturita | 409 slov | |
Staroslovienská literatúra | Ťahák | 462 slov | |
Staroslovienska literatúra a jej ohlas v slovenskej národnej literatúre | Maturita | 624 slov | |
Staroslovienska literatúra | Učebné poznámky | 393 slov | |
2. Staroslovienska literatúra | Maturita | 446 slov | |
Veľkomoravské obdobie - Staroslovienska literatúra | Maturita | 680 slov | |
Staroslovienska literatúra – stredoveká (5. storočie n.l. – 15. storočie n.l.) | Maturita | 935 slov | |
Kresťanská literatúra – Biblia, Staroslovienska literatúra | Referát | 492 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#proglas #proglas umelecke prostriedky #proglas rozbor diela #moravsko panonske legendy #znaky legendy #Moravsko-Panónske legendy #Hlavne znaky legendy #rozbor diela proglas,myslienka a idea #moravsko-panónske legendy rozbor diela #staroslovienska literatura #znaky staroslovienskej literatury #proglas moravsko-panónske legendy literatúra #legendy #konštantín proglas #proglas obsah #život konštantína #legenda #Konstantin-Proglas #konštantín a metod maturita #legenda charakteristikaDiskusia: Staroslovienska literatúra – Proglas, Moravsko-Panónske legendy
Pridať nový komentárVygenerované za 0.021 s.