Druhá svetová vojna v literatúre
Autor: maturantkaa
Typ práce: Maturita
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.03.2008
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 326 slov
Počet zobrazení: 21 279
Počet zobrazení: 21 279
Tlačení: 1 358
Uložení: 1 252
Uložení: 1 252
- 2.SV najkrvavejší konflikt v dejinách ľudstva, nesmierne ovplyvnila spoločenský a politický vývin
- je inšpiračným zdrojom až dodnes
- po vojne snaha o nové usporiadanie sveta, zabránenie ďalším konfliktom: OSN
- autori „svedomím národa“ – pôsobia na city, prehodnocujú minulosť, vyrovnávajú sa so zážitkami
- rozdelenie Európy na západný (USA – trhová ekonomika, demokracia) a východný (plánované hospodárstvo, diktatúra proletariátu) blok
- Z: nadv. na predvojnové smery, experimenty/ V: soc. realizmus, pokusy o novoty dekadentné, odsúdené
- ... uvoľnenie až koncom 50-ich rokov (kritika kultu osobnosti)
USA
Norman MAILER
r. NAHÍ A MŔTVI
- tichomorský ostrov, tesne pred koncom 2.SV: prieskumný oddiel seržanta Crofta – idú do akcie pod vedením poručíka Harna – po vylodení sa snažia preniknúť k Japoncom – Harn zastrelený – chcú prejsť cez hory – napadnú ich sršne – do tábora sa vracajú polomŕtvi – zistia, že ich útrapy boli zbytočné (vojenské operácie sa kvôli vyčerpanosti Japoncov skončili)
- dej prerušovaný retrospektívami: život vojakov pred vojnou – psychologická hĺbka; ľudia v hraničných situáciách, cítiaci bezmocnosť – dezorientované masy, no stále hrdí, silní absurdnosť vojny
Joseph HELLER
r. HLAVA XXII
- (ostrov Pinosa pred koncom 2.SV) vojak americkej armády Yosarian – letec, neznáša vojnu, nepáči sa mu, že je všetko v rukách náhody – Hlava 22 je stelesnením vojenskej byrokracie („Hlave 22 neprešiel nikto cez rozum!“)= súbor absurdných nariadení a predpisov, ktorý proti sebe stavia vojakov a armádu ako inštitúciu (vojak môže byť prepustený z armády, ak je blázon, ak však vie, že je – potom je normálny a nemôže byť prepustený ...) nemožno mu porozumieť – po 30-ich náletoch by mali byť vystriedaní, no plukovník Cathcart počet náletov zvyšuje kvôli povýšeniu – Yosarian predstiera bolesť pečene, bláznovstvo (posunie hranicu na mape, na udeľovanie vyznamenaní príde nahý), jeho spolubývajúceho zastrelia, je na tom psychicky zle; „našťastie je ranený do nohy, no lekár si pomýli mená, Yosarian ostáva
- (nešťastie na pláži – pilot predvádza nízky let, zotne človeka, nálet do skál) :: Yosarian odchádza do Talianska oznámiť smrť spolubojovníka, šokovaná frajerka ho chce bodnúť ... Yosarian už odmieta lietať, dovolia mu odísť ak bude vychvaľovať jednotku, podmienky na vojne – odmieta, ide na vlastnú päsť do Ríma, kde ho omylom zatknú kvôli znásilneniu – útek do Švédska
- 42 kapitol pomenovaných podľa jednotlivých hrdinov; satira, čierny humor, nonsens
- odsúdenie vojny, zabíjania, vojenskej mašinérie, potlačenia ľudskej individuality – ako vojna ničí ľudí (žiadne hrdinstvo, len túžba prežiť)
ČESKO
Ján OTČENÁŠEK
n. ROMEO, JÚLIA A TMA (podobnosť – Námestie svätej Alžbety)
- Praha:tesne po atentáte na Heydricha, kruté ovzdušie fašistickej okupácie: stredoškolák Pavel, židovka Ester, kt. má odísť do Terezína, kam odviezli aj jej rodičov – Pavel ju schová do komôrky vedľa krajčírskej dielne – otec o tom vie, mame nepovedia: je chorá – dozvie sa o tom kolaborant Rejsek – za ukrývanie trest smrti – Pavel chce odviesť Ester k príbuzným na vidiek – ona je na tom psychicky zle, rozhodne sa neohrozovať iných a počas domovej prehliadky vybehne von – dostane sa k mostu, tam ju zastrelia
- P+E plánovali spoločnú budúcnosť – Pavel bojoval nielen za lásku, ale aj rovnoprávnosť; protivilo sa mu udavačstvo, strach – proti zlu sa človek musí postaviť, bojovať
Bohumil HRABAL
n. OSTRO SLEDOVANÉ VLAKY
- zobrazuje koniec 2.SV; hlavnou postavou je Miloš Hrma, mladý výpravca vlakov na stanici, zmieta sa medzi ľúbostnou túžbou a nedostatkom skúseností, svoje problémy chce riešiť samovraždou, no neúspešne; jeho vzorom je výpravca Hubička, ktorý si nerobí žiadne problémy zo svojich ľúbostných aférok
- stanicou prechádzajú nielen ostro sledované vlaky vezúce zbrane na front, ale aj rozstrieľané vlaky z Poľska, vlaky vezúce zúbožené zvery z frontu
- Miloš tragicky umiera počas akcie, keď dobrovoľne vhadzuje bombu do nemeckého vlaku – jeden vojak ho zbadá a zasiahne do pľúc – ranený Miloš streľbu opätuje, obaja padajú do snehu – Miloš chytí Nemca za ruku a do ucha mu povie „Mali ste sedieť doma na zadku!“
- Novela je postavená na kontraste – malicherné problémy zamestnancov stanice verzus krutosť vojny
- Autor dosiahol vyváženosť tým, že ženou, ktorá Milošovi pomôže k milostnému prebudeniu, je Nemka
SLOVENSKO
Rudolf JAŠÍK
r. NÁMESTIE SV. ALŽBETY
- problematika vnútorného zápasu jednotlivca s neľudskosťou a obludnosťou fašizmu
- mesto „ pod viničným vrchom“ – Nitra; tragická láska Igora a židovky Evy; ďalšie významné – no záporné postavy: Žltý Dodo, ktorý vyrastal spolu s Igorom na N.S.A., pre zisk je ochotný zradiť každého a holič Flórik – typický výtvor režimu = karierista a vrah
- Židia riešia svoju situáciu rôzne – odchodom za hranice, sobášom s Nemcami, vzburou – hviezda na chrbte
- Igor sa mení z chlapca na muža, vyvíja sa z proletára, ktorý sa politicky uvedomuje, chce zachrániť Evku, no odvádzajú ju do transportných vlakov a zastrelia – vývin udalostí prinúti Igora ku konaniu, ktorého vrcholom je násilný čin, akt pomsty za stratu Evy = vražda Flórika; jeho konanie je individuálna vzbura
- psyhologická hĺbka – pôsobivé stvárnenie ľudských charakterov; odpor prerastajúci do rezignácie
- autor kritizuje fašizmus, komentuje dej, postavám sa prihovára, radí im
- „ Láska je nesmrteľná, neumiera, len ide do hrobu.“
r. MŔTVI NESPIEVAJÚ
- rozporuplnosť vojny, analýza myslenia postáv: konfrontácia života a názorov otcov doma a synov na bojisku (2 dejové línie: život v slovenskom mestečku Pravno so zmiešaním slovensko-nemeckým obyvateľstvom/udalosti na východnom fronte – strata ilúzií a demoralizácia slovenskej armády)
Ladislav ŤAŽKÝ
r. AMENMÁRIA (s podtitulom SAMÍ DOBRÍ VOJACI) = 3 knihy
- autobiografický príbeh o vine, svedomí, duševnom prežívaní slovenských vojakov na východnom fronte
- stotníka Mišo Skaličan volajú Amenmária, lebo často hreší “Amenmária!“; bol akoby otcom vokajov
- dej je rámcovaný odchodom Matúša Zraza (musí bojovať na strane Nemcov) na front v úvode a jeho skepsou voči vojenskej povinnosti v závere diela – motívy, nálady, city, postoje, naivita mladého človeka
- 1. M. pobyt v BA, cesta vlakom na Ukrajinu; 2. Ukrajina: psychický šok z toho, čo sa tam robí, prechod slovenských vojakov na sovietsku stranu, morálny i fyzický rozklad divízie
- Matúš neheroická postava; „vojna zmývala z ľudí človečinu“; román končí: „V prilbe je moja mŕtva tvár.“
- hlavnou témou je konflikt medzi nezmyselnou povinnosťou a charakterom a túžbami mladého muža – ide o iniciačnú prózu, Matúš dospieva v dôsledku príkazov, zákazov a rozhodnutí absurdnej vojenskej mašinérie
voľné pokračovanie r. EVANJELIUM ČATÁRA MATÚŠA
- osudy príslušníkov stratenej divízie, ktorých Nemci po vypuknutí SNP odsunuli do zajateckých táborov
zb. noviel a poviedok POCHOVAL SOM HO NAHÉHO
- osud slovenskej rodiny v pohnutých vojnových časoch (5 próz: Sestra, Otec, Syn, Matka, Brat)
Vladimír MINÁČ
- veľmi ho ovplyvnil pobyt v koncentračnom tábore
trilógia GENERÁCIA = 1. DLHÝ ČAS ČAKANIA, 2. ŽIVÍ A MŔTVI, 3. ZVONY ZVONIA NA DEŇ
- výpoveď autorovej generácie; život slovenskej spoločnosti v tragických vojnových rokoch, počas SNP a v prvých rokoch po vojne, keď sa pod tlakom udalostí odhaľovali a kryštalizovali ľudské charaktery
- 1. obraz života v slovenskom štáte počas vojny; obraz fašizmu, ľudských osudov a úsilia namiereného proti tejto temnej ideológii; 3 druhy postáv – tí čo sa dištancujú (Marek Uhrín, kpt. Labuda, Oľga Ferkodičová), ľudia, čo sú fašizmom poznačení, nejako s ním spojený (architekt Ferkodič, starý Uhrín) a tí, čo proti fašizmu vystupujú/bojujú (Janko Krap, jeho otec); román sa končí vypuknutím SNP
- 2. po „dlhom čase čakania“ sa všetko dá do pohybu: neľudské činy nacistov kontra kladné postavy: Janko Krap, človek činu – povstalecký kapitán Labuda; problematická postava Mareka Uhrína: váhavý, nerozhodný
- veľa postáv; Marek Uhrín – vysokoškolák, chce sa dištancovať od toho, čo sa deje; Janko Krap – priateľ, partizán, bojuje proti zlu, vysmeje Marekove názory; Marek cíti, že ho to vťahuje na stranu proti Nemcom, stáva sa vojakom, je nemotorný, no majú ho radi; má zvláštne rodinné zázemie: otec (veľký, mocný, bystrý) sa v ňom sklamal, je proti nemu
- Oľga Ferkodičová – Marek ju ľúbi, ona jeho nie, vykopnú ju tehotnú z domu (otec architekt Ferkodič); prvé dieťa má s kapitánom Labudom (Oľgina matka milovala jeho otca), do ktorého sa zamiluje Hanka Krapová, tú na návrh Oľginho bratanca (Valér) gardisti znásilnia a zabijú
- Kam až vedie siaha ľudská necitlivosť: na oslave hral malý cigánik na husle, budova sa zrúti, vidia, že sa mu rúčka hýbe, mávnu rukou, nechajú ho tam
- 3. = február 1946 – február 1948: spoločenské javy a konfrontácia hlavných hrdinov: niektorí nájdu uplatnenie, iní prežívajú trpký pocit zbytočnosti a rezignácie (Labuda)
- je inšpiračným zdrojom až dodnes
- po vojne snaha o nové usporiadanie sveta, zabránenie ďalším konfliktom: OSN
- autori „svedomím národa“ – pôsobia na city, prehodnocujú minulosť, vyrovnávajú sa so zážitkami
- rozdelenie Európy na západný (USA – trhová ekonomika, demokracia) a východný (plánované hospodárstvo, diktatúra proletariátu) blok
- Z: nadv. na predvojnové smery, experimenty/ V: soc. realizmus, pokusy o novoty dekadentné, odsúdené
- ... uvoľnenie až koncom 50-ich rokov (kritika kultu osobnosti)
USA
Norman MAILER
r. NAHÍ A MŔTVI
- tichomorský ostrov, tesne pred koncom 2.SV: prieskumný oddiel seržanta Crofta – idú do akcie pod vedením poručíka Harna – po vylodení sa snažia preniknúť k Japoncom – Harn zastrelený – chcú prejsť cez hory – napadnú ich sršne – do tábora sa vracajú polomŕtvi – zistia, že ich útrapy boli zbytočné (vojenské operácie sa kvôli vyčerpanosti Japoncov skončili)
- dej prerušovaný retrospektívami: život vojakov pred vojnou – psychologická hĺbka; ľudia v hraničných situáciách, cítiaci bezmocnosť – dezorientované masy, no stále hrdí, silní absurdnosť vojny
r. HLAVA XXII
- (ostrov Pinosa pred koncom 2.SV) vojak americkej armády Yosarian – letec, neznáša vojnu, nepáči sa mu, že je všetko v rukách náhody – Hlava 22 je stelesnením vojenskej byrokracie („Hlave 22 neprešiel nikto cez rozum!“)= súbor absurdných nariadení a predpisov, ktorý proti sebe stavia vojakov a armádu ako inštitúciu (vojak môže byť prepustený z armády, ak je blázon, ak však vie, že je – potom je normálny a nemôže byť prepustený ...) nemožno mu porozumieť – po 30-ich náletoch by mali byť vystriedaní, no plukovník Cathcart počet náletov zvyšuje kvôli povýšeniu – Yosarian predstiera bolesť pečene, bláznovstvo (posunie hranicu na mape, na udeľovanie vyznamenaní príde nahý), jeho spolubývajúceho zastrelia, je na tom psychicky zle; „našťastie je ranený do nohy, no lekár si pomýli mená, Yosarian ostáva
- (nešťastie na pláži – pilot predvádza nízky let, zotne človeka, nálet do skál) :: Yosarian odchádza do Talianska oznámiť smrť spolubojovníka, šokovaná frajerka ho chce bodnúť ... Yosarian už odmieta lietať, dovolia mu odísť ak bude vychvaľovať jednotku, podmienky na vojne – odmieta, ide na vlastnú päsť do Ríma, kde ho omylom zatknú kvôli znásilneniu – útek do Švédska
- 42 kapitol pomenovaných podľa jednotlivých hrdinov; satira, čierny humor, nonsens
- odsúdenie vojny, zabíjania, vojenskej mašinérie, potlačenia ľudskej individuality – ako vojna ničí ľudí (žiadne hrdinstvo, len túžba prežiť)
ČESKO
Ján OTČENÁŠEK
n. ROMEO, JÚLIA A TMA (podobnosť – Námestie svätej Alžbety)
- Praha:tesne po atentáte na Heydricha, kruté ovzdušie fašistickej okupácie: stredoškolák Pavel, židovka Ester, kt. má odísť do Terezína, kam odviezli aj jej rodičov – Pavel ju schová do komôrky vedľa krajčírskej dielne – otec o tom vie, mame nepovedia: je chorá – dozvie sa o tom kolaborant Rejsek – za ukrývanie trest smrti – Pavel chce odviesť Ester k príbuzným na vidiek – ona je na tom psychicky zle, rozhodne sa neohrozovať iných a počas domovej prehliadky vybehne von – dostane sa k mostu, tam ju zastrelia
- P+E plánovali spoločnú budúcnosť – Pavel bojoval nielen za lásku, ale aj rovnoprávnosť; protivilo sa mu udavačstvo, strach – proti zlu sa človek musí postaviť, bojovať
Bohumil HRABAL
n. OSTRO SLEDOVANÉ VLAKY
- zobrazuje koniec 2.SV; hlavnou postavou je Miloš Hrma, mladý výpravca vlakov na stanici, zmieta sa medzi ľúbostnou túžbou a nedostatkom skúseností, svoje problémy chce riešiť samovraždou, no neúspešne; jeho vzorom je výpravca Hubička, ktorý si nerobí žiadne problémy zo svojich ľúbostných aférok
- stanicou prechádzajú nielen ostro sledované vlaky vezúce zbrane na front, ale aj rozstrieľané vlaky z Poľska, vlaky vezúce zúbožené zvery z frontu
- Miloš tragicky umiera počas akcie, keď dobrovoľne vhadzuje bombu do nemeckého vlaku – jeden vojak ho zbadá a zasiahne do pľúc – ranený Miloš streľbu opätuje, obaja padajú do snehu – Miloš chytí Nemca za ruku a do ucha mu povie „Mali ste sedieť doma na zadku!“
- Novela je postavená na kontraste – malicherné problémy zamestnancov stanice verzus krutosť vojny
- Autor dosiahol vyváženosť tým, že ženou, ktorá Milošovi pomôže k milostnému prebudeniu, je Nemka
SLOVENSKO
Rudolf JAŠÍK
r. NÁMESTIE SV. ALŽBETY
- problematika vnútorného zápasu jednotlivca s neľudskosťou a obludnosťou fašizmu
- mesto „ pod viničným vrchom“ – Nitra; tragická láska Igora a židovky Evy; ďalšie významné – no záporné postavy: Žltý Dodo, ktorý vyrastal spolu s Igorom na N.S.A., pre zisk je ochotný zradiť každého a holič Flórik – typický výtvor režimu = karierista a vrah
- Židia riešia svoju situáciu rôzne – odchodom za hranice, sobášom s Nemcami, vzburou – hviezda na chrbte
- Igor sa mení z chlapca na muža, vyvíja sa z proletára, ktorý sa politicky uvedomuje, chce zachrániť Evku, no odvádzajú ju do transportných vlakov a zastrelia – vývin udalostí prinúti Igora ku konaniu, ktorého vrcholom je násilný čin, akt pomsty za stratu Evy = vražda Flórika; jeho konanie je individuálna vzbura
- psyhologická hĺbka – pôsobivé stvárnenie ľudských charakterov; odpor prerastajúci do rezignácie
- autor kritizuje fašizmus, komentuje dej, postavám sa prihovára, radí im
- „ Láska je nesmrteľná, neumiera, len ide do hrobu.“
r. MŔTVI NESPIEVAJÚ
- rozporuplnosť vojny, analýza myslenia postáv: konfrontácia života a názorov otcov doma a synov na bojisku (2 dejové línie: život v slovenskom mestečku Pravno so zmiešaním slovensko-nemeckým obyvateľstvom/udalosti na východnom fronte – strata ilúzií a demoralizácia slovenskej armády)
Ladislav ŤAŽKÝ
r. AMENMÁRIA (s podtitulom SAMÍ DOBRÍ VOJACI) = 3 knihy
- autobiografický príbeh o vine, svedomí, duševnom prežívaní slovenských vojakov na východnom fronte
- stotníka Mišo Skaličan volajú Amenmária, lebo často hreší “Amenmária!“; bol akoby otcom vokajov
- dej je rámcovaný odchodom Matúša Zraza (musí bojovať na strane Nemcov) na front v úvode a jeho skepsou voči vojenskej povinnosti v závere diela – motívy, nálady, city, postoje, naivita mladého človeka
- 1. M. pobyt v BA, cesta vlakom na Ukrajinu; 2. Ukrajina: psychický šok z toho, čo sa tam robí, prechod slovenských vojakov na sovietsku stranu, morálny i fyzický rozklad divízie
- Matúš neheroická postava; „vojna zmývala z ľudí človečinu“; román končí: „V prilbe je moja mŕtva tvár.“
- hlavnou témou je konflikt medzi nezmyselnou povinnosťou a charakterom a túžbami mladého muža – ide o iniciačnú prózu, Matúš dospieva v dôsledku príkazov, zákazov a rozhodnutí absurdnej vojenskej mašinérie
voľné pokračovanie r. EVANJELIUM ČATÁRA MATÚŠA
- osudy príslušníkov stratenej divízie, ktorých Nemci po vypuknutí SNP odsunuli do zajateckých táborov
zb. noviel a poviedok POCHOVAL SOM HO NAHÉHO
- osud slovenskej rodiny v pohnutých vojnových časoch (5 próz: Sestra, Otec, Syn, Matka, Brat)
Vladimír MINÁČ
- veľmi ho ovplyvnil pobyt v koncentračnom tábore
trilógia GENERÁCIA = 1. DLHÝ ČAS ČAKANIA, 2. ŽIVÍ A MŔTVI, 3. ZVONY ZVONIA NA DEŇ
- výpoveď autorovej generácie; život slovenskej spoločnosti v tragických vojnových rokoch, počas SNP a v prvých rokoch po vojne, keď sa pod tlakom udalostí odhaľovali a kryštalizovali ľudské charaktery
- 1. obraz života v slovenskom štáte počas vojny; obraz fašizmu, ľudských osudov a úsilia namiereného proti tejto temnej ideológii; 3 druhy postáv – tí čo sa dištancujú (Marek Uhrín, kpt. Labuda, Oľga Ferkodičová), ľudia, čo sú fašizmom poznačení, nejako s ním spojený (architekt Ferkodič, starý Uhrín) a tí, čo proti fašizmu vystupujú/bojujú (Janko Krap, jeho otec); román sa končí vypuknutím SNP
- 2. po „dlhom čase čakania“ sa všetko dá do pohybu: neľudské činy nacistov kontra kladné postavy: Janko Krap, človek činu – povstalecký kapitán Labuda; problematická postava Mareka Uhrína: váhavý, nerozhodný
- veľa postáv; Marek Uhrín – vysokoškolák, chce sa dištancovať od toho, čo sa deje; Janko Krap – priateľ, partizán, bojuje proti zlu, vysmeje Marekove názory; Marek cíti, že ho to vťahuje na stranu proti Nemcom, stáva sa vojakom, je nemotorný, no majú ho radi; má zvláštne rodinné zázemie: otec (veľký, mocný, bystrý) sa v ňom sklamal, je proti nemu
- Oľga Ferkodičová – Marek ju ľúbi, ona jeho nie, vykopnú ju tehotnú z domu (otec architekt Ferkodič); prvé dieťa má s kapitánom Labudom (Oľgina matka milovala jeho otca), do ktorého sa zamiluje Hanka Krapová, tú na návrh Oľginho bratanca (Valér) gardisti znásilnia a zabijú
- Kam až vedie siaha ľudská necitlivosť: na oslave hral malý cigánik na husle, budova sa zrúti, vidia, že sa mu rúčka hýbe, mávnu rukou, nechajú ho tam
- 3. = február 1946 – február 1948: spoločenské javy a konfrontácia hlavných hrdinov: niektorí nájdu uplatnenie, iní prežívajú trpký pocit zbytočnosti a rezignácie (Labuda)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Svetová literatúra po 1945 + autori | Maturita | 2 077 slov | |
Svetová literatúra po 1945 | Maturita | 2 986 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 | Maturita | 2 049 slov | |
Diela s témou 1. svetová vojna | Referát | 1 475 slov | |
Svetová literatúra po 1945 (maturitná téma) | Referát | 1 922 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 diela | Maturita | 830 slov | |
Svetová literatúra medzi dvoma svetovými vojnami | Ostatné | 1 179 slov | |
Svetová literatúra medzi dvoma vojnami | Učebné poznámky | 1 285 slov | |
1. svetová vojna - Úvod od literatúry | Referát | 266 slov | |
2. svetová vojna a jej obraz v tvorbe svetových autorov | Referát | 1 015 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 (americká a anglická literatúra) | Maturita | 1 600 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 (francúzska, talianska, nemecká, ruská literatúra) | Maturita | 2 308 slov | |
Druhá svetová vojna a jej obraz v dielach svetovej prózy | Referát | 466 slov | |
23. Svetová literatúra po roku 1945 | Maturita | 1 146 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 | Referát | 2 725 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#2.svetová vojna v slovenskej literatúre #2 svetova vojna v literature #soč-literatura #druha svetova vojna #druhá svetová vojna v literature #soc zo slovenskeho jazyka #2. Svetová vojna v literatúre #druha svetova vojna literatura #2.sv. vojna v literatúre #2 svetova vojna v slovenskej literature #2 svetová vojna a SNP v slovenskej literature #2 svetova vojna literatura #mrtvi nespievajú #2. sv. vojna a jej odraz v literatúre #Ostro sledovane vlaky #navrh soc zo slovenskeho jazyka #2. svetová vojna v slovenskej literatúre #DRUHA SVETOVá VOJNA V SLOVENSKEJ LITERATURE #odraz 2 svetovej vojny a SNP v literature #2 svetová vojnaDiskusia: Druhá svetová vojna v literatúre
Pridať nový komentárVygenerované za 0.039 s.