Postmodernizmus
Autor: kajka
Typ práce: Maturita
Typ práce: Maturita
Dátum: 11.05.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 653 slov
Počet zobrazení: 12 401
Počet zobrazení: 12 401
Tlačení: 953
Uložení: 1 005
Uložení: 1 005
POSTMODERNIZMUS
- post = po, modernizmus = novosť
- prvý literárny a umelecký smer, ktorý vznikol na americkom kontinente
- jeho vznik je úzko spätý s rozšírením počítačov a postupným prechodom priemyselnej spoločnosti na
informačnú
- zlom nastáva v 60. a 70. rokoch, keď sa začala presadzovať rocková hudba
- vo výtvarnom umení pop-art a serigrafie Andyho Warhola znamenali odklon od vžitých noriem
umeleckej tvorby
- východiskom pre novú poetiku sa stáva najmä odmietavý postoj ku konzumnej spoločnosti
- kým sa literatúra v Európe vyrovnávala s následkami vojny, americká literatúra sa viac zameriavala
na kritiku konzumnej spoločnosti (J. Salinger – Kto chytá v žite, Jack Kerouac – Na ceste)
- vznik postmodernizmu: za medzník sa pokladá vznik románu Vladimíra Nabokova – Lolita
- texty postmodernizmu sú zámerne vytvorené tak, aby sa mohli čítať na rozličných úrovniach (aj pre
náročných aj pre menej náročných čitateľov)
- román Umberta Eca – Meno ruže možno čítať na rozličných tematických úrovniach:
ü ako kriminálny príbeh - vyvolávajúci atmosféru gotického románu
- rozlúštenie každej záhady vyžaduje primerané operácie, kroky
ü ako historický román - o neskorom stredoveku, o epoche zmien a neustáleho strachu
ü ako filozofický román - odrážajúci spory a nezhody medzi starým a novým svetom
- dochádza tu k rozporu dvoch úplne odlišných myšlienkových prúdov-
na strane výklad pravdy pod zorným uhlom ustavičných zmien (William),
na druhej strane výklad pravdy na základe dogiem (Jorge)
ü ako román o románe=metaromán
- disponujúci intertextuálnymi súvislosťami a mnohými citáciami z iných
diel
- charakteristické znaky postmoderny: 1. citátovosť
2. sériovosť
1. Citátovosť:
- namiesto písania sa dôraz presúva na znovu-písanie už existujúcich textov
- poučným textom z tohto hľadiska je poviedka argentínskeho spisovateľa J.L. Borgesa – Autor Quijota
Pierre Menard
- v texte sa ironicky zdôrazňuje zámer autora: Pierre Menard zasvätil svoj život napísaniu súdobého Dona
Quijota
2. Sériovosť:
- zaviedol ju do výtvarného umenia zakladateľ pop-artu Andy Warhol
- prostredníctvom sériovosti spojil reklamu (obchod) s umením a stal sa prvým reklamným umelcom
svetového významu
- jeho obrazy sú od začiatku 60. rokov iba ručne maľované kópie bez najmenšej stopy vlastného
rukopisu
- sám nič nové nevytvoril, iba organizoval a usmerňoval prácu na zväčšenie rpedlohy
- takto zhotovil aj celú sériu portrétov americkej herečky Marilyn Monroeovej - spolu 20 obrazov s
rovnakým portrétom, ale s rozličnými farebnými odtieňmi
- v literatúre sa tento postup využíva tak, že ten istý príbeh opisuje autor v dvoch, prípadne vo viacerých
obmenách
- uplatňuje ho aj L. Grendel v próze Ostrá streľba
- uvedenie viacerých možností je typickým znakom postmodernizmu - všetko existuje iba vo forme
,,keby“, ,,možno“ , ,,ak“
- ustálené symboly postmoderny: zrkadlo, múzeum, knižnica, labyrint, bludisko, maska
Zrkadlo- používa sa pri vytváraní dvojníka, ale aj pri sformovaní deja
- napr. Borges – Námet o zradcovi a hrdinovi (v hrdinovi sa zrkadlí zradca, v zradcovi hrdina)
Múzeum- symbol minulosti, tradície
Knižnica- symbol nazhromaždených poznatkov uložených v knihách
Labyrint a Bludisko- zodpovedajú strate orientácie človeka v postmodernom priestore- strate orientácie
v preľudnených mestách, nových sídliskách
- postmodernizmus často siaha aj na staré, zdanlivo nepotrebné veci, ktoré sa stávajú základom,
podkladom na tvorbu nových vecí
- najvhodnejším výrazom na vystihnutie tohto javu sa ukazuje ,,smetisko“ alebo ,,odpad“ ako
metafora na označenie týchto vecí
- aj architektúra obnovuje staré budovy
- vo filme sa tá istá téma, ten istý film znovu natáča s inými hercami, s novým štábom, v neskoršom obd.
- postmodernizmus bezprostredne súvisí s rozvojom elektroniky, ktorá ovplyvňuje ďalší vývoj umenia
- televízna obrazovka umožňuje súbežné zapojenie zvukových, zrakových a slovných informácií od
celkovej výstavby umeleckého diela
- pre text postmoderny je príznačná prítomnosť viacerých hľadísk, pohľadov, zorných uhlov
a perspektív
- pri tvorbe textu sa uplatňujú predovšetkým tieto dva aspekty:
ü preskupenie a prelínanie rozličných žánrov a častý výskyt neliterárnych žánrov (denník, list,
esej, pamäti, kuchársky recept a podobne) v rámci textu. V literárnom diele dochádza k ich
plnoprávnemu uplatneniu buď ako časti textu, alebo na ploche celého textu. Príkladom
môže byť prozaické dielo Pavla Vilikovského – Slovenský Casanova
ü využitie tzv. ,,palimpsestovej techniky“ spočívajúcej v nadväzovaní textu na iné texty a voľnom narábaní s citáciami a kvázicitáciami (t.j. predstieranými citáciami). Takéto znovu
napísanie už existujúceho textu je zaužívaným postupom v literárnych textoch postmoderny.
Prepis starších textov sa však uskutočňuje obyčajne ako paródia a využíva sa pritom tzv. radikálna irónia
- post = po, modernizmus = novosť
- prvý literárny a umelecký smer, ktorý vznikol na americkom kontinente
- jeho vznik je úzko spätý s rozšírením počítačov a postupným prechodom priemyselnej spoločnosti na
informačnú
- zlom nastáva v 60. a 70. rokoch, keď sa začala presadzovať rocková hudba
- vo výtvarnom umení pop-art a serigrafie Andyho Warhola znamenali odklon od vžitých noriem
umeleckej tvorby
- východiskom pre novú poetiku sa stáva najmä odmietavý postoj ku konzumnej spoločnosti
- kým sa literatúra v Európe vyrovnávala s následkami vojny, americká literatúra sa viac zameriavala
na kritiku konzumnej spoločnosti (J. Salinger – Kto chytá v žite, Jack Kerouac – Na ceste)
- vznik postmodernizmu: za medzník sa pokladá vznik románu Vladimíra Nabokova – Lolita
- texty postmodernizmu sú zámerne vytvorené tak, aby sa mohli čítať na rozličných úrovniach (aj pre
náročných aj pre menej náročných čitateľov)
- román Umberta Eca – Meno ruže možno čítať na rozličných tematických úrovniach:
ü ako kriminálny príbeh - vyvolávajúci atmosféru gotického románu
- rozlúštenie každej záhady vyžaduje primerané operácie, kroky
ü ako historický román - o neskorom stredoveku, o epoche zmien a neustáleho strachu
ü ako filozofický román - odrážajúci spory a nezhody medzi starým a novým svetom
- dochádza tu k rozporu dvoch úplne odlišných myšlienkových prúdov-
na strane výklad pravdy pod zorným uhlom ustavičných zmien (William),
na druhej strane výklad pravdy na základe dogiem (Jorge)
ü ako román o románe=metaromán
- disponujúci intertextuálnymi súvislosťami a mnohými citáciami z iných
diel
2. sériovosť
1. Citátovosť:
- namiesto písania sa dôraz presúva na znovu-písanie už existujúcich textov
- poučným textom z tohto hľadiska je poviedka argentínskeho spisovateľa J.L. Borgesa – Autor Quijota
Pierre Menard
- v texte sa ironicky zdôrazňuje zámer autora: Pierre Menard zasvätil svoj život napísaniu súdobého Dona
Quijota
2. Sériovosť:
- zaviedol ju do výtvarného umenia zakladateľ pop-artu Andy Warhol
- prostredníctvom sériovosti spojil reklamu (obchod) s umením a stal sa prvým reklamným umelcom
svetového významu
- jeho obrazy sú od začiatku 60. rokov iba ručne maľované kópie bez najmenšej stopy vlastného
rukopisu
- sám nič nové nevytvoril, iba organizoval a usmerňoval prácu na zväčšenie rpedlohy
- takto zhotovil aj celú sériu portrétov americkej herečky Marilyn Monroeovej - spolu 20 obrazov s
rovnakým portrétom, ale s rozličnými farebnými odtieňmi
- v literatúre sa tento postup využíva tak, že ten istý príbeh opisuje autor v dvoch, prípadne vo viacerých
obmenách
- uplatňuje ho aj L. Grendel v próze Ostrá streľba
- uvedenie viacerých možností je typickým znakom postmodernizmu - všetko existuje iba vo forme
,,keby“, ,,možno“ , ,,ak“
- ustálené symboly postmoderny: zrkadlo, múzeum, knižnica, labyrint, bludisko, maska
Zrkadlo- používa sa pri vytváraní dvojníka, ale aj pri sformovaní deja
- napr. Borges – Námet o zradcovi a hrdinovi (v hrdinovi sa zrkadlí zradca, v zradcovi hrdina)
Múzeum- symbol minulosti, tradície
Knižnica- symbol nazhromaždených poznatkov uložených v knihách
Labyrint a Bludisko- zodpovedajú strate orientácie človeka v postmodernom priestore- strate orientácie
v preľudnených mestách, nových sídliskách
- postmodernizmus často siaha aj na staré, zdanlivo nepotrebné veci, ktoré sa stávajú základom,
podkladom na tvorbu nových vecí
- najvhodnejším výrazom na vystihnutie tohto javu sa ukazuje ,,smetisko“ alebo ,,odpad“ ako
metafora na označenie týchto vecí
- aj architektúra obnovuje staré budovy
- vo filme sa tá istá téma, ten istý film znovu natáča s inými hercami, s novým štábom, v neskoršom obd.
- postmodernizmus bezprostredne súvisí s rozvojom elektroniky, ktorá ovplyvňuje ďalší vývoj umenia
- televízna obrazovka umožňuje súbežné zapojenie zvukových, zrakových a slovných informácií od
celkovej výstavby umeleckého diela
- pre text postmoderny je príznačná prítomnosť viacerých hľadísk, pohľadov, zorných uhlov
a perspektív
- pri tvorbe textu sa uplatňujú predovšetkým tieto dva aspekty:
ü preskupenie a prelínanie rozličných žánrov a častý výskyt neliterárnych žánrov (denník, list,
esej, pamäti, kuchársky recept a podobne) v rámci textu. V literárnom diele dochádza k ich
plnoprávnemu uplatneniu buď ako časti textu, alebo na ploche celého textu. Príkladom
môže byť prozaické dielo Pavla Vilikovského – Slovenský Casanova
ü využitie tzv. ,,palimpsestovej techniky“ spočívajúcej v nadväzovaní textu na iné texty a voľnom narábaní s citáciami a kvázicitáciami (t.j. predstieranými citáciami). Takéto znovu
napísanie už existujúceho textu je zaužívaným postupom v literárnych textoch postmoderny.
Prepis starších textov sa však uskutočňuje obyčajne ako paródia a využíva sa pritom tzv. radikálna irónia
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Postmodernizmus – znaky | Referát | 291 slov | |
Postmodernizmus | Ostatné | 105 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#postmodernizmus #J. L. Borges - Pierre Menard, autor quijota #postmodernizmus znaky #postmoderna a absurna drama #modernizmus v literatúre #postmodernizmus vo filozofii #lolita #postmoderna literatura #postmodernizmus na slovensku #literatúra postmodernizmus #orientácia v knižnici #metafora zrakova #postmodernizmus – znaky #literárna postmoderna #znaky postmoderny #citatelsky dennik dievcensky roman #postmoderna meno ruže #postmoderna literatúra maturita #absurdna drama postmoderna #postmodernisticky romanLiteratúra teória
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Literárna veda | 608 slov | |
Epika a lyrizovaná próza | 283 slov | |
Román | 911 slov | |
Sonet | 136 slov | |
Legenda | 138 slov | |
Tragédia | 207 slov | |
Komédia | 323 slov | |
Absurdná dráma | 233 slov | |
Postmodernizmus | 653 slov | |
Epos | 255 slov | |
Mikrokompozícia | 407 slov | |
Kompozícia epiky | 234 slov | |
Kompozícia dramatického diela | 95 slov | |
Typy rozprávačov | 324 slov | |
Typy postáv | 219 slov | |
Básnické figúry a trópy | 1 323 slov | |
Strofa, Verš, Rým | 494 slov | |
Časomiera | 421 slov | |
Sylabický veršový systém | 125 slov | |
Sylabotonický verš | 220 slov | |
Voľný verš | 122 slov |
Diskusia: Postmodernizmus
Pridať nový komentárVygenerované za 0.016 s.