Finančná analýza podnikateľského subjektu

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Dátum: 01.11.2015
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 606 slov
Počet zobrazení: 3 352
Tlačení: 244
Uložení: 247

44.  Finančná analýza podnikateľského subjektu.

Finančné pomerové ukazovatele, ich význam i použitie v praxi. Porovnávacia analýza (benchmarking), analýza trendov. Prognostické modely (Altman, Taffler) – ich slabé a silné stránky.
 
Finančná analýza zahŕňa analýzu finančných výkazov s cieľom zmerať a interpretovať výsledky a činnosť firmy v minulých obdobiach, je prostriedok posudzovania zdravia podniku, je nástroj, ktorým možno zhodnotiť ekonomické výsledky, súčasnú finančnú situáciu, a predvídať hospodársku a finančnú stabilitu.
 
Najčastejšie robíme 2 porovnania: ukazovatele spoločnosti v čase (zistenie zlepšenia alebo zhoršenia finančnej alebo konkurenčnej pozície firmy) a ukazovatele firmy porovnávame s ukazovateľmi inej firmy.
 

Finančné pomerové ukazovatele

Základnými informačnými zdrojmi sú:
 
•  Bilancia (súvaha) - vyjadruje stav podnikového majetku a finančných zdrojov (aktíva a pasíva)
•  Výkaz ziskov a strát
 
•  Príloha k účtovnej uzávierke
 
•  Výkaz o zmene hotovosti (cash flow)
 
Porovnávacia finančná analýza (benchmarking) porovnávanie sa s najlepšími a učenie sa od nich. Benchmarking je špecifický proces spracovania informácií. Tento pojem možno interpretovať ako orientačnú alebo porovnávaciu hodnotu na vybrané ukazovatele alebo systém, prípadne na hodnotenie cieľov. Pri benchmarkingu sa realizuje porovnávanie s inými štruktúrami, podnikmi alebo požiadavkami zákazníkov. Objektmi benchmarkingu sú podnik, výrobky a procesy. Výsledky benchmarkingu sú prehľadné a môžu sa použiť pri posudzovaní voči zákazníkom, konkurentom alebo externým podnikom v danej oblasti.
 
Analýza trendov - vývoj hodnôt ukazovateľa v čase „common size“
 
•  všetky položky súvahy predelíme tržbami – každá položka je vyjadrená percentuálne k tržbám
•  všetky položky výsledovky predelíme aktívami – každá položka výsledovky je vyjadrená percentuálne k celkovým aktívam
•  výsledok - môžeme porovnať finančné výkazy veľkých a malých firiem v rámci jedného odvetvia
 

Ukazovatele likvidity – schopnosť firmy splácať svoje dlhy.

1)  okamžitá likvidita - používa sa vtedy ak ani krátkodobé pohľadávky z obchodného styku ani zásoby nie sú dostatočne likvidné.

2)  bežná likvidita – je konzervatívnejší ukazovateľ likvidity ako CL. Zásoby sú vo všeobecnosti najmenej likvidné obežné aktíva a vo veľa prípadoch sa nimi nedajú okamžite vysporiadať záväzky.
3)  celková likvidita Keďže záväzky firmy sa dajú splatiť iba hotovosťou, celková likvidita odráža schopnosť firmy splácať svoje dlhy iba ak krátkodobé pohľadávky z obchodného styku a zásoby sú dostatočne likvidné.
 
 
Ukazovatele zadlženosti – sú zamerané na meranie finančného rizika podniku. Schopnosť firmy uhrádzať záväzky voči veriteľom z dlhodobého hľadiska (celková zadlženosť, úrokové krytie, podiel dlhodobých zdrojov krytia na fixných aktívach, doba návratnosti záväzkov).
Ukazovatele aktivity – ukazovatele využitia aktív, sa zaoberajú tým, ako firma využíva svoje zdroje – využitie jednotlivých druhov aktív alebo pasív.
 
Ukazovatele rentability – sú dva druhy ukazovateľov rentability: rentabilita tržieb a zhodnotenie kapitálu. Ukazovatele rentability tržieb sa pokúšajú merať schopnosť firmy kontrolovať náklady vzhľadom k tržbám. Druhá množina ukazovateľov sa snaží merať schopnosť firmy ziskovo využívať jej aktíva. Sú to rentabilita aktív a rentabilita vlastného imania.
 
Ukazovatele trhovej hodnoty – definujú vzťah medzi trhovou cenou akcií podniku a ziskom na jednu akciu.
 
 

Altmanov model:

Podkladovým zdrojom informácií, z ktorých model vychádza, boli empirické údaje o neprosperujúcich podnikoch za posledných päť rokov pred ich bankrotom a údaje za prosperujúce podniky za rovnaké časové obdobie. Altman na určenie pomerových ukazovateľov, ktoré najvernejšie charakterizujú finančno-ekonomickú situáciu podnikov a najmä jeho budúci vývoj, využil už existujúcu štatistickú metódu – viacnásobnú diskriminačnú analýzu. Podstata viacnásobnej diskriminačnej analýzy spočíva v nájdení takej lineárnej kombinácie ukazovateľov, ktorá najlepšie rozlišuje skupinu podnikov na bankrotujúce a prosperujúce. Pomocou diskriminačnej analýzy Altman určil aj váhy jednotlivých pomerových ukazovateľov.
 

Tafflerov model

Tafflerov model predstavuje variantu Altmanovho modelu, bol vyvinutý v súvislosti s analýzou britských spoločností a bol následne doplnený a vylepšený. Samotný základ tohto modelu bol vytvorený na základe analýzy pomerových ukazovateľov v prosperujúcich a bankrotujúcich spoločnostiach.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Manažment – teória, metódy, aplikácie



Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.054 s.
Zavrieť reklamu