32. Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu
Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 09.11.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 833 slov
Počet zobrazení: 19 075
Počet zobrazení: 19 075
Tlačení: 655
Uložení: 601
Uložení: 601
32. Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu, orientácia marketingového manažmentu v súčasnom trhovom prostredí
Prístupy k chápaniu marketingu, význam marketingu pre úspešné fungovanie podniku, základné koncepcie marketingu, nové trendy v marketingovom manažmente organizácií.Pohľad na spoločensko-ekonomickú podstatu marketingu ako vednej disciplíny
Podstatu marketingu tvorí orientácia na zákazníka (má dominantné postavenie v marketingovej koncepcii) a jeho potreby. Správanie zákazníka na trhu sa chápe ako hodnotový vzťah medzi úžitkom, ktorý mu poskytne ponúkaný produkt, a protihodnotou, ktorú musí za neho zaplatiť alebo poskytnúť. Identifikovanie tohoto vzťahu je najdôležitejším prvkom marketingovej koncepcie a znamená:
· identifikovanie vhodného produktu pre zákazníka (predpokladá poznanie potrieb a želaní zákazníkov)
· vytvorenie žiadaného produktu (predpokladá vývoj a produkciu výrobkov a služieb)
· komunikáciu produktu (informovať zákazníka o produkte a jeho vlastnostiach – reklama, propagácia...)
· sprostredkovanie produktu (distribúcia, poskytnutie služieb, predaj...)
Cieľom marketingu je poznať a rozumieť zákazníkovi tak dobre, že mu ponúkané produkty budú vyhovovať do takej miery, že ich bude akceptovať a požadovať na uspokojenie svojich potrieb. To znamená, že podniky by mali uskutočňovať všetky činnosti takým spôsobom, aby sa ich produkty ponúkali správnym zákazníkom, v správnom čase, na správnom mieste, za správne ceny a s využitím primeranej propagácie. Zámerom marketingu je urobiť predávanie prebytočným.
Marketing môžeme definovať a chápať ako:
1.) určitú činnosť
2.) súbor činností
· Podstatu takto chápaného marketingu netvoril len jednoduchý súhrn týchto činností, ale ich syntéza, ktorá pridávala celku v porovnaní s ich čiastkovým významom novú kvalitu v podobe synergického efektu vznikajúceho pri ich uskutočňovaní v určitom poradí a komplexnosti.
3.) metódu riadenia
· Marketing je chápaný ako metóda riadenia, ktorá môže na základe poznania zákazníka a jeho potrieb umožniť uplatniť sa a prosperovať na existujúcom trhu, resp. v širšom chápaní je marketing proces riadenia alebo spoločenský riadiaci proces.
4.) proces riadenia
· Marketing je spoločenský a riadiaci proces, v ktorom jednotlivci a skupiny získavajú prostredníctvom produkcie a výmeny produktov a hodnôt to, čo potrebujú a chcú. (Kotler)
· Marketing je proces riadenia, ktorého výsledkom je poznanie, predvídanie, ovplyvňovanie a v konečnej fáze aj uspokojovanie potrieb a želaní zákazníka efektívnym a výhodným spôsobom, ktorý zaisťuje splnenie cieľov organizácie.
· Marketing je procesom plánovania a naplňovania koncepcie, oceňovania, propagácie a distribúcie myšlienok, výrobkov a služieb, ktorý smeruje k uskutočneniu vzájomnej výmeny, ktorá uspokojí potreby jednotlivcov a organizácií.
5.) filozofiu podnikania
· Marketing sa chápe ako systém podnikateľskej činnosti, ako komplex vzájomne prepojených prvkov obchodnej aktivity. Marketing je taká filozofia podnikania, ktorá orientuje podnik na uspokojovanie potrieb zákazníkov, spotrebiteľov.
6.) životnú orientáciu
V súvislosti s týmto je dôležité získať odpovede na otázky:
1.) Kto je našim zákazníkom a aké sú jeho skutočné potreby?
2.) Kto zodpovedá za uspokojovanie zákazníkov? (Týka sa celého podniku, t.j. všetkých oddelení.)
3.) Čo musíme vedieť predtým, ako začneme plánovať proces uspokojovania našich zákazníkov v súčasnosti a budúcnosti? (mať potrebné znalosti a vedomosti; základom dobrej informovanosti je vedieť, ktoré informácie potrebujeme; informácia sama o sebe má zvyčajne obmedzenú hodnotu)
4.) Do akej miery od nás naši zákazníci očakávajú, že budeme pretvárať a inovovať to, čo sme doteraz robili?
Marketingové prístupy sa môžu uplatniť za predpokladov:
· existuje možnosť predávať, ponúkať a kupovať bez obmedzenia
· na trhu je dostatok produktu, resp. že ponuka daného produktu mierne prevyšuje dopyt, alebo ak existuje aspoň potenciálny dopyt po ponúkanom produkte
Ak je v ekonomike nedostatok výrokov alebo služieb, nie je potrebné vyvíjať marketingové aktivity na ich realizáciu. Marketing a marketingové činnosti sa uplatňujú až na určitom stupni rozvoja trhového hospodárstva. Je atribútom trhovej ekonomiky, vznikol ako jej produkt a nachádza uplatnenie len v rámci nej.
Podstata marketingovej koncepcie
· marketingovú koncepciu predstavujú: potreby, želania, dopyt, produkt, výmena, transakcia, trh
· tieto marketingové pojmy sú prepojené a každý z nich vychádza z predchádzajúceho
POTREBY:
- ľudská potreba je stavom pociťovania nedostatku alebo pocit neuspokojenia; sú to požiadavky ľudského organizmu, ktoré sa prejavujú ako pocit nedostatku
- človek má celé komplexy potrieb; zahŕňajú fyzické potreby (jedlo, oblečenie, teplo, bezpečnosť,...), sociálne potreby (týkajú sa spolupatričnosti a náklonnosti), a individuálne potreby po vedomostiach a sebarealizácii
- potreby sú základom ľudského bytia
- ak potreba nie je uspokojená, človek buď hľadá objekt, ktorý by ju uspokojil alebo sa pokúša redukovať potrebu
- členenie potrieb:
1. podľa naliehavosti:
a) životne nevyhnutné, biologické (piť, jesť, bývanie, spánok)
b) luxusné a kultúrne (návšteva kina, divadla)
- hranice medzi týmito potrebami závisia od životnej úrovne a vyspelosti krajín
2. podľa subjektu
a) individuálne (potreba kúpiť mlieko, motorku, ..., spánok,...)
b) kolektívne (potreba postaviť kino, školu, ...)
3. podľa charakteru
a) hmotné (mať a užívať veci, stravovanie, odievanie, ...)
b) nehmotné (mať vedomosti, priateľstvo, lásku, ...)
4. podľa času
a) súčasná (ísť von)
b) budúca (ísť po VŠ pracovať)
ŽELANIA:
- sú formou ľudských potrieb, ktoré sa odvíjajú od kultúry a individuálnej osobnosti
- vyjadrujú sa názvami predmetov, služieb a hodnôt, ktoré uspokojujú potreby
- mnohí výrobcovia a predávajúci si zamieňajú želania a potreby, t.j. „trpia“ na „marketingovú krátkozrakosť“, t.j. neuvedomia si, že zákazník aj pri nezmenenej potrebe môže chcieť nový produkt, ak mu tento poskytne lepší úžitok ako predchádzajúci
DOPYT:
- ľudia majú často neohraničené želania, ale limitované zdroje, preto si teda chcú vybrať také produkty, ktoré im za ich peniaze poskytnú najväčšie uspokojenie
- ak sú želania podložené kúpnou silou, stávajú sa dopytom
- dopyt je teda konkrétny prejav potrieb, korigovaný predovšetkým množstvom peňažných prostriedkov
- marketingová koncepcia člení dopyt do 8 skupín, s ktorými pracuje predovšetkým marketingový manažment; ide o:
1. negatívny dopyt – stav, keď väčšina účastníkov trhu odmieta určitý produkt, alebo skupinu produktov, napr. vegetariáni
2. neexistujúci dopyt – je to stav nezáujmu spotrebiteľa o určitý produkt alebo skupinu produktov
3. latentný dopyt – potenciálny dopyt, ktorý zatiaľ nie je uspokojovaný žiadnym z existujúcich produktov (napr. auto s nulovou spotrebou)
4. klesajúci dopyt – ide o stav, keď sa dopyt po určitom produkte začne znižovať; tento stav sa skôr alebo neskôr prejaví pri každom produkte
5. kolísavý dopyt – dopyt podliehajúci výkyvom (roky, mesiace) alebo krátkodobejším (týždne, dni, hodiny)
a) predvídateľný kolísavý dopyt (vianočné ozdoby, zmrzlina, ...)
b) nepredvídateľný kolísavý dopyt (BSE, ...)
6. úplný dopyt – plynulý, charakterizuje stav vyrovnania dopytu a ponuky produktu danej firmy, je ideálnym stavom
7. nadmerný dopyt – je to stav, keď dopyt je vyšší než firma chce alebo môže ponúknuť
8. neracionálny dopyt – ide o stav nesprávneho, spoločensky alebo eticky nežiaduceho dopytu (po cigaretách, alkohole, ...)
STAV DOPYTU | ÚLOHA MARKETINGU | DRUH MARKETINGU |
negatívny dopyt | vytvoriť dopyt | konverzný marketing |
absencia dopytu | stimulovať dopyt | stimulujúci marketing |
potenciálny dopyt | rozvinúť dopyt | rozvojový marketing |
zníženie dopytu | zvýšiť dopyt | remarketing |
kolísavý dopyt | urobiť dopyt plynulým | synchromarketing |
plynulý dopyt | udržať dopyt | podporný marketing |
nadmerný dopyt | znížiť dopyt | demarketing |
iracionálny dopyt | vylúčiť (minimalizovať) dopyt | protipôsobiaci marketing |
1) konverzný marketing – úlohou tohto marketingu je vypracovať stratégiu, ktorá napomôže vznik dopytu a aj jeho rozvinutie
2) stimulujúci marketing – stimulácia dopytu; ak chýba dopyt po nejakých produktoch
3) rozvojový marketing – vplývať zo strany marketérov na manažment, aby vyprodukoval také výrobky, ktoré by uspokojili dopyt
4) remarketing – snaží sa zvýšiť dopyt; používa sa napr. inovácia výrobkov
5) synchromarketing – zahŕňa také aktivity, ktoré robia dopyt plynulejším
6) podporný marketing – úlohou je tento plynulý dopyt udržať
7) demarketing – zníženie dopytu, napr. zvýšením ceny
8) protipôsobiaci marketing – úplne vylúči dopyt po určitých produktoch
PRODUKT:
- čokoľvek, čo možno ponúknuť na trhu do pozornosti, na získanie, používanie alebo spotrebu a má schopnosť uspokojiť potrebu alebo želanie
- pojem produkt nie je ohraničený na fyzické predmety, ale môže sa tak nazývať čokoľvek, čo je schopné uspokojiť potrebu
- okrem výrobkov a služieb sa pod produkty zahŕňajú osoby, miesta, organizácie, aktivity a myšlienky
- všetko, čo sa ponúka na trhu a má pre niekoho hodnotu
VÝMENA:
- akt získania žiadaného produktu od niekoho za nejakú protihodnotu
- výmena je kľúčovým prvkom marketingu; skôr ako sa však môže uskutočniť musia byť splnené určité podmienky, napr. musia existovať aspoň dve strany a každá z nich musí mať na výmenu niečo také, čo má pre druhého určitú hodnotu; každá strana sa musí pre výmenu rozhodnúť slobodne a pod.
TRANSAKCIA:
- výmena hodnôt medzi dvoma stranami
- je jednotkou hodnotenia marketingu
- vyžaduje aspoň 2 veci s určitou hodnotou, dohodnutie podmienok, času a miesta
- ohodnotenie výmeny
- poznáme peňažnú a barterovú transakciu
TRH:
- je zoskupenie existujúcich a potenciálnych kupujúcich produktu; priestor, kde sa stretáva ponuka a dopyt
- je nositeľom informácií a sankcií
- existujú 3 spôsoby uspokojenia potrieb jednotlivcov na trhu: samozásobovanie, decentralizovaná výmena a centralizovaná výmena
- trh vzniká pre čokoľvek čo má hodnotu (produkt, služba...)
Filozofie (koncepcie) marketingového manažmentu:
1. produkčná (výrobná)Predpokladá, že spotrebitelia budú uprednostňovať produkty, ktoré sú na trhu k dispozícii a ktoré si môžu dovoliť. Vyžaduje zvyšovanie objemu produkcie a rozširovanie odbytu. Manažment by sa mal sústrediť na zvyšovanie efektívnosti výroby a distribúcie. Táto filozofia je užitočná v 2 prípadoch:
- dopyt po produkte prevyšuje ponuku (hľadať spôsob na zvýšenie produkcie)
- výrobné náklady sú príliš vysoké (zvýšiť produkciu, aby sa náklady znížili)
2. produktová (výrobková)
Vychádza z predpokladu, že zákazníci dávajú prednosť výrobkom s vyššou kvalitou, výkonnosťou a lepším vyhotovením, t.j. zabezpečuje odbyt iba takých produktov a vtedy, ak majú špecifické funkcie zvyšujúce kvalitu. Je potrebné zamerať úsilie firmy na nepretržité zdokonaľovanie výrobkov. Táto koncepcia môže viesť k marketingovej krátkozrakosti (zamieňanie želaní a potrieb zákazníkov).
3. predajná (koncepcia predaja)
Založená na tom, že spotrebitelia nebudú kupovať dostatočné množstvá produktov firmy bez jej intenzívneho úsilia o predaj vo veľkom rozsahu a o promotion. Uplatňuje sa pri neuvažovanom tovare, t.j. takom, ktorý nemá zákazník za bežných okolností v úmysle kúpiť (encyklopédie, náhrobné kamene), ako aj v neziskovej oblasti. Firma musí byť schopná predať zákazníkom „užitočnosť“ produktu. Akceptuje hľadisko z vnútra – von, t.j. začína vo firme, opiera sa o existujúce produkty firmy a vyžaduje väčšie úsilie predaja a aktivizáciu pomocou promotion, aby sa dosiahol predaj so ziskom.
4. marketingová koncepcia
Predpokladá, že dosiahnutie cieľov firmy závisí od poznania potrieb cieľového trhu a schopností ponúknuť uspokojenie týchto potrieb efektívnejšou formou ako konkurencia. Vychádza z prístupu zvonka do vnútra. Začína s presne definovaným trhom, sústreďuje sa na potreby zákazníkov, koordinuje všetky marketingové aktivity, ktoré ovplyvňujú zákazníkov a dosahuje zisky vytváraním spokojnosti zákazníka. Firmy majú produkovať to, čo spotrebitelia chcú, a tým ich uspokojiť a zabezpečiť si zisky. Túto koncepciu viac uplatňujú firmy, ktoré produkujú spotrebné statky, ako firmy zamerané na výrobné faktory a viac veľké ako malé firmy.
5. spoločenská koncepcia (koncepcia spoločenského marketingu)
Podľa tejto koncepcie čistý marketing prehliada možné konflikty medzi krátkodobými želaniami spotrebiteľa a jeho dlhodobým blahobytom. Táto koncepcia vyžaduje:
- poznať potreby, želania a záujmy cieľových trhov a uspokojiť ich účinnejšou formou než konkurencia, a to tak, že sa zachová alebo zvýši blahobyt zákazníkov i spoločnosti
- prihliadať na spoločenské dôsledky podnikovej činnosti (napr. znečisťovanie životného prostredia, plytvanie surovinami...)
- zosúladenie 3 hľadísk: firemné zisky, želania zákazníkov, záujmy spoločnosti
Marketingové filozofie riešia napr. otázku: aká dôležitosť by sa mala prisúdiť záujmom organizácie, zákazníkov a spoločnosti, pričom záujmy týchto skupín bývajú často v konflikte. Organizácie sa rozhodujú pre konkrétnu filozofiu vzhľadom na svoje okolie a možnosti, ktoré majú. Prax dokazuje, že najvhodnejšia a najperspektívnejšia je marketingová filozofia, resp. filozofia spoločenského marketingu.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Nový pohľad na spoločensko-ekonomickú podstatu marketingu v meniacom sa konkurenčnom prostredí | Referát | 603 slov | |
Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu | Učebné poznámky | 716 slov | |
Podstata teórie marketingu vzťahov so zákazníkmi | Referát | 1 436 slov | |
Podstata a úlohy marketingu | Ostatné | 1 691 slov | |
Marketing v cestovnom ruchu | Referát | 1 970 slov | |
Marketing v obchode | Referát | 1 154 slov | |
Non profit marketing | Referát | 553 slov | |
Marketing služieb | Referát | 893 slov | |
Marketing | Učebné poznámky | 7 836 slov | |
Priamy marketing | Referát | 1 187 slov | |
Medzinárodný marketing | Ostatné | 1 651 slov | |
Medzinárodný marketing a medzinárodný obchod | Referát | 1 114 slov | |
Regionálny marketing | Referát | 4 951 slov | |
Medzinárodný marketing a medzinárodný obchod | Referát | 392 slov | |
Marketing v hotelierstve | Referát | 1 181 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#zakladne formy predaja #písomnosti v oblasti marketingu #formy marketingu #maturitné otázky marketing #vznik a vývoj hotelierstva #podstata marketingu #ciele a ulohy marketingu #druhy marketingu #koncepcia racionalneho marketingu #maturitne temy marketing #maturitne otazky z marketingu #definuj pojem tovar #Ponuka a rozhodovanie marketing #marketing:vyznam-trh-dopyt-ponuka #propagácia v spoločnom stravovaní #zakladne formy predaja #podstata produktu #trendy ovplyvňujúce dopyt a ponuku #podnik spoločného stravovania #podstata osobnostiManažment – spoločný základ, FM UK
Diskusia: 32. Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu
Pridať nový komentárVygenerované za 0.031 s.