52. Role IS
Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 09.11.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 109 slov
Počet zobrazení: 2 510
Počet zobrazení: 2 510
Tlačení: 199
Uložení: 198
Uložení: 198
52. Role IS
Môžeme identifikovať tri základné role IS, meniť a automatizovať business procesy, podporovať rozhodovanie a zabezpečiť konkurenčnú a strategickú výhodu pre organizáciu. Vysvetlite. Obdobne sa môžeme zaoberať aj inými špecifickými rolami IS, napríklad ako môže IS podporiť TQM. Vysvetlite.3 základné role IS:
- zmena a automatizácia business procesov (racionalizácia)
- podpora rozhodovania
- zabezpečenie konkurenčnej a strateg. výhody pre org.
Automatizácia procesov
Informačný systém dokáže výrazne zvýšiť produktivitu predaja alebo výroby a podporuje kvalitu služieb zákazníkom napríklad zjednodušením procesov prijímania objednávok a poskytovaním prehľadných informácií v priebehu celého realizačného procesu. Firmy, ktoré používajú Informačné systémy, trávia oveľa menej času manuálnym zadávaním a sledovaním objednávok a majú tak väčší priestor na proaktívne riadenie iných aspektov svojho podnikania. Riadenie objednávok umožňuje napríklad viackanálové prijímanie objednávok a konfigurovanie dynamických podnikových procesov na princípoch workflow.Systémy na podporu rozhodovania (DSS - Decision Support Systems)
Počítačové informačné systémy, kt. poskytujú interaktívnu informačnú podporu manažérom počas rozhodovacieho procesu- nástroje, dáta a techniky na pomoc manažérom pri robení ad-hoc rozhodnutí
- demand driven, not supply driven - rozhodujúce sú požiadavky, nie vstupy
- používajú analytické modely, špecializované databázy, vlasné hodnotenia a názory autora rozhodnutia
- interaktívny počítačový modelový proces na podporu rozhodovania individuálnych manažérov
Rozdiel medzi MIS a DSS
MIS | DSS | |
Podpora rozhodovania | poskytuje informácie o výkonoch organizácie | poskytuje informácie a techniky na podporu rozhodovania pre analýzu špecifických problémov a príležitostí |
Forma informácií a frekvencia | periodické, výnimkové a správy na vyžiadanie | interaktívne otázky a odpovede |
Formát informácií | preddefinovaný, fixný | Ad-hoc, flexibilný a adaptabilný |
Metodológia spracvania informácií | informácie produkované vyňatím a manipuláciou biznis dát | informácie produkované analytickým modelovaním biznis dát |
Cieľová skupina | stredný a top manažment | všetky úrovne |
Systémová stratégia | vytvorený z perspektívy organizácie, orientovaný na obchodné funkcie | vytvorený z perspektívy manažmentu, orientovaný na individuálnych manažérov |
Operácie | difúzne spracovanie, štruktúrovaný tok informácií, otázky a správy, semištrukturované procedúry, integrované súbory a databázové systémy | lokalizované spracovanie, user-friendly, flexibilita, adaptabilita, iniciatíva úžívateľa, neštrukturované procedúry, osobné manažérske a metodologické systémy |
Output | integrované a štandardizované správy | interaktívne neštruktúrované správy |
Moduly DSS - Dialóg (medzi IS a užívateľom), databáza, Internet, Tvorba dát (DSS aj tvorí dáta na zákl. skúsenosti), Analýza, Optimization (?), Color Graphics (výstupy)
DSS - ad hoc, rýchla reakcia, kontrola konečným užívateľom-manažérom, podporujú špecifický typ rozhodnutí a osobný štýl rozhodovania ako aj potreby individuálnych manažérov
Na rozdiel od MIS, DSS sa spoliehajú na modelové bázy (model base) - čo sú softvérové komponenty pozostávajúce z modelov ktoré matematicky vyjadrujú vzťahy medzi premennými (modely pre lineárne programovanie, viacnásobná regresia, capital budgeting a pod.)
- je vlastne kvalitatívna pridaná hodnota MIS
- narába so semištruktúrovanými a neštruktúrovanými úlohami
DSS generators - špeciálne softvérové balíky, ktoré vyhodnocujú užívateľské požiadavky a na základe prehľadu, čo všetko obsahujú, robia ad-hoc výstupy, podmienkou sú dokonale zmapované dáta (data directory - kde sa nachádzajú dáta a data dictionary - popis dát, metadáta - dáta o dátach, ich popis).
Použitie DSS
Vyžaduje použitie interaktívneho analytického modelovacieho procesu - nevyžaduje preddefinované info, ale skôr skúmanie možných alternatív, manažéri nemusia špecifikovať info požiadavky vopred, ale využijú DSS na nájdenie informácií, kt. potrebujú k rozhodovaniu.Typy analytického modelovania: What-if analysis - ako zmena jednej premennej ovplyvní ostatné, sensitivity analysis - ako opakované zmeny jednej premennej ovplyvnia ostatné, goal-seeking analysis - opakované zmeny na premenných, kým vybraná premenná nedosiahne cielenú hodnotu, optimatization analysis - nájdenie optimálnej hodnoty pre vybrané premenné za daných obmedzení.
Executive Information Systems (EIS) - kombinujú črty MIS a DSS - poskytujú executives prístup k informáciám týkajúcim sa kritických faktorov úspechu spoločnosti - poskytuje strategické info pre potreby top manažmentu.
Strategická rola IS
Strategický IS mení ciele, operácie, produkty, služby or vzťahy s prostredím v organiz., aby pomohol získať org. konkurenčnú východu. IS je veľmi účinná zbraň a strateg.zdroj voči konkurencii, pomáha zvýšiť produktivitu a efektívnosť.MIS - pomáhajú získať konkurenčnú výhodu, vytvárajú konkurenčnú pozíciu a stratégiu - preto strategické IS
- zlepšenie biznis procesov - efektívnejšie, nižšie náklady, vyššia kvalita, CIM, CAD, CAM...
- biznis inovácie - vývoj nových produktov a služieb
- zvyšuje bariéry vstupu na trh - potrebná technológia
- silná strategická IT základňa
- vývoj strategickej informačnej databázy - info o zákazníkoch, dodávateľoch a konkurentoch, demografické dáta a interné dáta
- prelomenie bariér - geografických, časových (JIT), nákladových, štruktúrnych (napr. kredit karty)
- zväčšuje dôveru zákazníkov a dodávateľov
- nákladové vodcovstvo, diferenciácia produktov, inovácie
MIS a konkurenčná výhoda
- MIS a zvýšenie predaja - vyšší trhový podiel, mrkt výskum, lojalita zákazníkov, R&D, strategické plánovanie- MIS a zvýšená produktivita a znížené náklady - zbieranie dát pri ich zdroji, eliminovanie sprostredkovateľov, integrácia, redukcia ľudského elementu
- MIS a zlepšenie služieb zákazníkom - maximálne pohodlie zákazníka, bonus služby, služby ako motivácia, služby na diaľku, in-house služby (home-banking)
- MIS a zlepšenie manažmentu zdrojov - priame platby, elektronický bezhotovostný prenos prostriedkov, nelimitované info služby, riadenei materiálov, zariadení a vybavenia, riadenie HR, CAD - Computer Aided Design, CBT - Computer Based Training, CIM - Computer Integrated Manufacturing
Finančné dôsledky MIS
- relatívne lacnejší - viac kapacity za tú istú cenu
- redukcia hardvéru a softvéru
- periférne zariadenia s relatívne väčším podielom na cene
- finančné toky počas celého životného cyklu MIS (náklady na vývoj, náklady na prevádzku, náklady na inovácie)
Prečo je zložité vybudovať strategický IS
riziká: vysoké pokračujúce investície na udržanie si výhody, v niektorých prípadoch zníženie bariér vstupu (väčší dopyt ako sme schopní uspokojiť), problémy s monopolmi, vysoké riziko, lebo vysoké investície a neistý výsledok, IS môže okopírovať konkurencia, implementácia strateg. IS si vyžaduje mnoho organiz. zmien, a to je tiež zložité dosiahnuť.
Budovanie nového IS je forma plánovanej org. zmeny ktorá zahrňa do tohto procesu mnoho ľudí v org. Pretože IS sú sociotechnické jednotky, zmena v IS zahŕňa zmenu v práci, managemente a zmenu organizácie. Zmena IS vedie k automatizácii, racionalizácii procedúr, redesign procesov - reengineering.
Špecifické role IS:
- prelomenie časovej, geografickej, nákl. bariéry - vďaka telecom., štrukturálne bariéry napr. inovácie v dodav. produktov, tvorba strateg. aliancií – karty
- reengineering procesov – radikálny redesign procesov za účelom zníž. nákl., zvýš. kvality, rýchlosti, služieb
- vytvorenie virtuálnej spoločnosti bez hraníc
- strategické využitie internetu
- rola IS v TQM:
IS môže prispieť k TQM podporou zdokonaľovania business procesov. Takéto zlepšovanie zahŕňa:
- zjednodušovanie produktov a produkčného procesu
- zlepšovanie zákazníckych služieb na základe zák. dopytu
- redukciu času produkčného cyklu
- zvyšovanie kvality a precíznosti v designe a produkcii,
- dodržiavanie bechmarking standards - striktné štandardy na produkty a služby alebo aktivity, ktoré porovnávním so skutočným výkonom org. pomáhajú zvyšovať výkonnosť organizácie
TQM považuje kvalitu za kľúčový bod k úspechu, kvalita vždy, všade a u každého pracovníka, od každého sa očakáva, že prispeje k zvýšeniu kvality tým že bude znižovať chybovosť (robotníci, programátori, dokonca i sekretárky) TQM vyvinuli američania Deming a Juran, populárna v Japonsku. TQM zahŕňa širší pojem ako reengineering, pretože ten predstavuje dramatickú zmenu a TQM je sústavná činnosť zvyšovania kvality.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
55. Manažment IS a ochrana informácií | Referát | 2 908 slov | |
51. Tvorba IS: Súčasné trendy | Referát | 963 slov | |
50. Organizačné základy IS | Referát | 1 144 slov | |
Manažment projektov IS | Referát | 1 405 slov | |
Manažment projektov IS | Referát | 298 slov | |
Organizačné základy IS | Referát | 324 slov | |
Manažment IS a ochrana informácií | Referát | 1 437 slov | |
53. Implementácia IS | Referát | 1 402 slov | |
Manažment zmien a ICT/IS | Referát | 461 slov | |
Manažment zmien a ICT/IS | Referát | 246 slov | |
IS a konkurencieschopnosť podniku. | Referát | 194 slov | |
Internet/ICT/IS | Referát | 373 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Role IS #racionalizácia v manažerskych rozhodnutiach #pojem racionalizácia v manažerskych rozhodnutiach #racionalizácia manažmentuManažment – spoločný základ, FM UK
Vygenerované za 0.038 s.