52. Role IS

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Dátum: 09.11.2015
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 109 slov
Počet zobrazení: 2 510
Tlačení: 199
Uložení: 198

52. Role IS

Môžeme  identifikovať  tri  základné  role  IS,  meniť  a automatizovať  business  procesy, podporovať  rozhodovanie  a zabezpečiť  konkurenčnú  a strategickú  výhodu  pre  organizáciu. Vysvetlite. Obdobne  sa môžeme  zaoberať  aj  inými  špecifickými  rolami  IS,  napríklad  ako môže IS podporiť TQM. Vysvetlite.
 
3 základné role IS:
- zmena a automatizácia business procesov (racionalizácia)
- podpora rozhodovania
- zabezpečenie  konkurenčnej a strateg. výhody pre org.

Automatizácia procesov

Informačný systém dokáže výrazne zvýšiť produktivitu predaja alebo výroby a podporuje kvalitu služieb zákazníkom napríklad zjednodušením procesov prijímania objednávok a poskytovaním prehľadných informácií v priebehu celého realizačného procesu. Firmy, ktoré používajú Informačné systémy, trávia oveľa menej času manuálnym zadávaním a sledovaním objednávok a majú tak väčší priestor na proaktívne riadenie iných aspektov svojho podnikania. Riadenie objednávok umožňuje napríklad viackanálové prijímanie objednávok a konfigurovanie dynamických podnikových procesov na princípoch workflow.
 

Systémy na podporu rozhodovania (DSS - Decision Support Systems)

Počítačové informačné systémy, kt. poskytujú  interaktívnu informačnú podporu manažérom počas rozhodovacieho procesu
-  nástroje, dáta a techniky na pomoc manažérom pri robení ad-hoc rozhodnutí
-  demand driven, not supply driven - rozhodujúce sú požiadavky, nie vstupy
-  používajú analytické modely, špecializované databázy, vlasné hodnotenia a názory autora rozhodnutia
-  interaktívny počítačový modelový proces na podporu rozhodovania individuálnych manažérov
 

Rozdiel medzi  MIS a DSS



 

MIS

DSS

Podpora rozhodovania

poskytuje informácie o výkonoch organizácie

poskytuje informácie a techniky na podporu rozhodovania pre analýzu špecifických problémov a príležitostí

Forma informácií a frekvencia

periodické, výnimkové a správy na vyžiadanie

interaktívne otázky a odpovede

Formát informácií

preddefinovaný, fixný

Ad-hoc, flexibilný a adaptabilný

Metodológia spracvania informácií

informácie produkované vyňatím a manipuláciou biznis dát

informácie produkované analytickým modelovaním biznis dát

Cieľová skupina

stredný a top manažment

všetky úrovne

Systémová stratégia

vytvorený z perspektívy organizácie, orientovaný na obchodné funkcie

vytvorený z perspektívy manažmentu, orientovaný na individuálnych manažérov

Operácie

difúzne spracovanie, štruktúrovaný tok informácií, otázky a správy, 
semištrukturované procedúry, integrované súbory a databázové systémy

lokalizované spracovanie, user-friendly, flexibilita, adaptabilita, iniciatíva úžívateľa, neštrukturované procedúry, osobné manažérske a metodologické systémy

Output

integrované a štandardizované správy

interaktívne neštruktúrované správy

 
Moduly DSS - Dialóg (medzi IS  a užívateľom), databáza, Internet, Tvorba dát (DSS aj tvorí dáta na zákl. skúsenosti), Analýza, Optimization (?), Color Graphics (výstupy)
DSS -  ad hoc, rýchla reakcia, kontrola konečným užívateľom-manažérom, podporujú špecifický typ rozhodnutí a osobný štýl rozhodovania ako aj potreby individuálnych manažérov
Na rozdiel od MIS, DSS sa spoliehajú na modelové bázy (model base) - čo sú softvérové komponenty pozostávajúce z modelov ktoré matematicky vyjadrujú vzťahy medzi premennými (modely pre lineárne programovanie, viacnásobná regresia, capital budgeting a pod.)
-  je vlastne kvalitatívna pridaná hodnota MIS
-  narába so semištruktúrovanými a neštruktúrovanými úlohami
DSS generators - špeciálne softvérové balíky, ktoré vyhodnocujú užívateľské požiadavky a na základe prehľadu, čo všetko obsahujú, robia ad-hoc výstupy,  podmienkou sú dokonale zmapované dáta (data directory - kde sa nachádzajú dáta a data dictionary - popis dát, metadáta - dáta o dátach, ich popis).
 

Použitie DSS

Vyžaduje použitie interaktívneho analytického modelovacieho procesu - nevyžaduje preddefinované info, ale skôr skúmanie možných alternatív, manažéri nemusia špecifikovať info požiadavky vopred, ale využijú DSS na nájdenie informácií, kt. potrebujú k rozhodovaniu.
Typy analytického modelovania: What-if analysis - ako zmena jednej premennej ovplyvní ostatné, sensitivity analysis - ako opakované zmeny jednej premennej ovplyvnia ostatné, goal-seeking analysis - opakované zmeny na premenných, kým vybraná premenná nedosiahne cielenú hodnotu, optimatization analysis - nájdenie optimálnej hodnoty pre vybrané premenné za daných obmedzení.
 
Executive Information Systems (EIS) - kombinujú črty MIS a DSS - poskytujú executives prístup k informáciám týkajúcim sa kritických faktorov úspechu spoločnosti - poskytuje  strategické info pre potreby top manažmentu.
 

Strategická rola IS

Strategický IS mení ciele, operácie, produkty, služby or vzťahy s prostredím v organiz., aby pomohol získať org. konkurenčnú východu. IS je veľmi účinná zbraň a strateg.zdroj voči konkurencii, pomáha zvýšiť produktivitu a efektívnosť.
 
MIS - pomáhajú získať konkurenčnú výhodu, vytvárajú konkurenčnú pozíciu a stratégiu - preto strategické IS
-  zlepšenie biznis procesov - efektívnejšie, nižšie náklady, vyššia kvalita, CIM, CAD, CAM...
-  biznis inovácie - vývoj nových produktov a služieb
-  zvyšuje bariéry vstupu na trh - potrebná technológia
-  silná strategická IT základňa
-  vývoj strategickej informačnej databázy - info o zákazníkoch, dodávateľoch a konkurentoch, demografické dáta a interné dáta
-  prelomenie bariér - geografických, časových (JIT), nákladových, štruktúrnych (napr. kredit karty)
-  zväčšuje dôveru zákazníkov a dodávateľov
-  nákladové vodcovstvo, diferenciácia produktov, inovácie
 

MIS a konkurenčná výhoda

MIS a zvýšenie predaja - vyšší trhový podiel, mrkt výskum, lojalita zákazníkov, R&D, strategické plánovanie
MIS  a zvýšená produktivita a znížené náklady - zbieranie dát pri ich zdroji, eliminovanie sprostredkovateľov, integrácia, redukcia ľudského elementu
MIS a zlepšenie služieb zákazníkom - maximálne pohodlie zákazníka, bonus služby, služby ako motivácia, služby na diaľku, in-house služby (home-banking)
MIS a zlepšenie manažmentu zdrojov - priame platby, elektronický bezhotovostný prenos prostriedkov, nelimitované info služby, riadenei materiálov, zariadení a vybavenia, riadenie HR, CAD - Computer Aided Design, CBT - Computer Based Training, CIM - Computer Integrated Manufacturing
 
Finančné dôsledky MIS
-  relatívne lacnejší - viac kapacity za tú istú cenu
-  redukcia hardvéru a softvéru
-  periférne zariadenia s relatívne väčším podielom na cene
-  finančné toky počas celého životného cyklu MIS (náklady na vývoj, náklady na prevádzku, náklady na inovácie)
 
Prečo je zložité vybudovať strategický IS
riziká: vysoké pokračujúce investície na udržanie si výhody, v niektorých prípadoch zníženie bariér vstupu (väčší dopyt ako sme schopní uspokojiť), problémy s monopolmi, vysoké riziko, lebo vysoké investície a neistý výsledok, IS môže okopírovať konkurencia, implementácia strateg. IS si vyžaduje mnoho organiz. zmien, a to je tiež zložité dosiahnuť.
 
Budovanie nového IS je forma plánovanej org. zmeny ktorá zahrňa do tohto procesu mnoho ľudí v org. Pretože IS sú sociotechnické jednotky, zmena v IS zahŕňa zmenu v práci, managemente a zmenu organizácie. Zmena IS vedie k automatizácii, racionalizácii procedúr, redesign procesov - reengineering.
 
Špecifické role IS:
- prelomenie časovej, geografickej, nákl. bariéry - vďaka telecom., štrukturálne bariéry napr. inovácie v dodav. produktov, tvorba strateg. aliancií – karty
- reengineering  procesov – radikálny redesign procesov za účelom zníž. nákl., zvýš. kvality, rýchlosti, služieb
- vytvorenie virtuálnej spoločnosti bez hraníc
- strategické využitie internetu
- rola IS v TQM:

IS môže prispieť k TQM podporou zdokonaľovania business procesov.  Takéto zlepšovanie zahŕňa:
-  zjednodušovanie produktov a produkčného procesu
-  zlepšovanie zákazníckych služieb na základe zák. dopytu
-  redukciu času produkčného cyklu
-  zvyšovanie kvality a precíznosti v designe a produkcii,
-  dodržiavanie bechmarking standards -  striktné štandardy na produkty a služby alebo aktivity, ktoré porovnávním so skutočným výkonom org. pomáhajú zvyšovať výkonnosť organizácie

TQM považuje kvalitu za kľúčový bod k úspechu, kvalita vždy, všade a u každého pracovníka, od každého sa očakáva, že prispeje k zvýšeniu kvality tým že bude znižovať chybovosť (robotníci, programátori, dokonca i sekretárky) TQM vyvinuli američania Deming a Juran, populárna v Japonsku. TQM zahŕňa širší pojem ako reengineering, pretože ten predstavuje dramatickú zmenu a TQM je sústavná činnosť zvyšovania kvality.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Manažment – spoločný základ, FM UK



Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.038 s.
Zavrieť reklamu