54. Znalostný manažment a systémy na podporu rozhodovania

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Dátum: 09.11.2015
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 392 slov
Počet zobrazení: 3 597
Tlačení: 228
Uložení: 230

54. Znalostný manažment a systémy na podporu rozhodovania

Informačný manažment a informačná ekonomika a ich vzťah k podnikaniu. Popíšte význam znalostných  systémov  pre  podnik,  uveďte  príklady  systémov  na  podporu  rozhodovania (DSS), systémov na podporu skupinového rozhodovania (GDSS), expertných systémov (ES), systémov na podporu vrcholového manažmentu (ESS, EIS) a vysvetlite ich použitie vo firme. Vysvetlite  dôležitosť  umelej  inteligencie,  dataminingu  a znalostného  manažmentu  pre organizáciu. Vysvetlite pojem virtuálna organizácia.
 

Group Decision Support Systems (GDSS)

group of people who collaborate to support integrated systems thinking for complex decision making. Participants use a common computer or network to enable collaboration
synchronous or asynchronous
· enables all participants to work simultaneously (human parallel processing);
· provides an equal opportunity for participation;
· discourages behavior that can negatively impact meeting productivity;
· enables larger group meetings which can effectively bring more information, knowledge, and skills to bear on the task;
· permits the group to choose from a spectrum of structured or unstructured techniques and methods to perform the task;
· offers access to external information; and
· supports the development of an organizational memory from meeting to meeting.
 
Expertný systém (ES) = informačný systém založený na vedomostiach, ktorý využíva vedomosti z určitej komplexnej oblasti na to, aby slúžil ako expertný  poradca konečnému užívateľovi
· poskytuje odpovede na otázky z veľmi špecifických problémových oblastí, tým, že vytvárajú zrozumiteľné závery o poznatkoch obsiahnutých v špeciálnych bázach poznatkov
· poskytuje podporu pri rozhodovaní konečnému užívateľovi vo forme rady od expertného konzultanata v špecifickej problémovej oblasti
· jedna z aplikácií umelej inteligencie v biznise

Časti ES:

· Báza poznatkov - obsahuje fakty o špecifickej oblasti  a heuristické pravidlá zdôvodňujúce procedúry pre danú oblasť
· Softvérové zdroje  -  programy na vylepšenie poznatkov a na komunikáciu s užívateľom

Aplikácie ES:
· interaktívna počítačová session, v ktorej je preskúmavané riešenie problému pomocou ES ako konzultanta
· ES kladie otázky užívateľovi,  prehľadáva bázu poznatkov, na požiadanie vysvetlí proces zdôvodnení  a dáva odbornú radu v danej oblasti konečnému užívateľovi
· ES sa používajú v mnohých oblastiach od medicíny, cez techniku, vedu až po biznis

Hodnota ES

· nie sú odpoveďou na každý problém v organizácii, sú vhodné len pre určitý typ problémov: problém, ktorý je limitovaný pre určitú dobre definovanú oblasť, riešenie problému vyžaduje špecifické znalosti, ktoré má iba málo ľudí, riešenie vyžaduje komplexné logické postupy, problém vyžaduje narábanie so zle definovanými, neistými, chýbajúcimi a konfliktnými dátami, problémová situácia sa v priebehu času mení...
· veľa situácií z reálneho sveta nie sú vhodné pre ES - napr. úloha, ktorá zaberie HR expertovi niekoľko hodín by vyžadovala roky na vyvinutie ES na riešenie tohto problému

Výhody ES:

· zhŕňa poznatky skupiny expertov do počítačového IS  a tak môže prevýšiť jedného experta v mnohých oblastiach
· ES je rýchlejší,  konzistentnejší, neprepracuje sa a nie je obeťou pracovného stresu
· Pomáha  uchovať a reprodukovať znalosti expertov aj po ich odchode z organizácie
· zvyšuje efektivitu procesov v organizácii a produkuje nové produkty a služby založené na vedomostiach
Limity  ES
· limitované zameranie  na riešenie problémov v špecifickej oblasti, zlyhávajú pri široko definovaných problémoch a pri subjektívnom riešení - chýba osobná dynamika stretnutia sa s klientom
· neschopnosť učiť sa - potreba modifikácie v súlade so získanými skúsenosťami
· problémy s údržbou
· náklady na vývoj - náklady na expertov inžinierov,  strata času a hardvérové a softvérové požiadavky často prevýšujú výhody z aplikácií ES
 
DSS: tools, data, techniques to help managers, users make ad-hoc decisions
· demand driven, not supply driven (možnosť vyberať, čo potrebujem; základná iniciácia systému je moja požiadavka)
· from structured tasks to semi-structured and unstructured tasks (nemal by byť viazaný na programátorský štýl, ale ľudským jazykom)
· towards strong responsiveness as a combination of power, accessibility, flexibility
· general, specific, DSS generators, DSS tools
· DSS špecifické – pomáhajú v tej oblasti, na ktorú bol systém vyvinutý (e.g., rozbor krvi – horná a dolná hranica cholesterolu)
· DSS generátory – nástroje, ktoré pomáhajú generovať rozhodnutia; najlepšie sú tie, ktoré vytvárajú alternatívy a nie len jedno konečné riešenie
· models of DSS – DB, dialog, color graphics, internet/www, data creation, analysis, optimization
· DSS: Layout of Framework and Components (sú tam kruhy; každá vrstva sa ešte delí na také oblasti (zvnútra von))
· data
· DBMS
· input, output, tool & language
· application building, interface, communications
· internet global networking (napichnuté na communications)
· ES → AI
· domain expert ↔ knowledge engineer ↔ ES (↔ knowledge base) ↔ natural language interface ↔ client ← zemeguľa
 
ES
· doing right things
· enhancing power of human mind
· work more intelligently
· info science, AI, utilization
· natural (human) language
· info as input
· new knowledge, solved problems as output
· problems
· lack of expert‘s cooperation
· problems with natural languages
· updating knowledge DBs inadequate
· priority in computing given connectivity not to AI, ES
· more successful robotics
· elements of ES in many SW packages (SPSS, systems analysis, accounting, transport...) (DSS / ES sú súčasťou MIS)
 

Systémy na podporu rozhodovania (DSS - Decision Support Systems)

Počítačové informačné systémy, kt. poskytujú  interaktívnu informačnú podporu manažérom počas rozhodovacieho procesu
· nástroje, dáta a techniky na pomoc manažérom pri robení ad-hoc rozhodnutí
· demand driven, not supply driven - rozhodujúce sú požiadavky, nie vstupy
· používajú analytické modely, špecializované databázy, vlasné hodnotenia a názory autora
· interaktívny počítačový modelový proces na podporu rozhodovania individuálnych manažérov
 

Rozdiel medzi  MIS a DSS

 

 

MIS

DSS

Podpora rozhodovania

poskytuje informácie o výkonoch organizácie

poskytuje informácie a techniky na podporu rozhodovania pre analýzu špecifických problémov a príležitostí

Forma informácií a frekvencia

periodické, výnimkové a správy na vyžiadanie

interaktívne otázky a odpovede

Formát informácií

preddefinovaný, fixný

Ad-hoc, flexibilný a adaptabilný

Metodológia spracvania informácií

informácie produkované vyňatím a manipuláciou biznis dát

informácie produkované analytickým modelovaním biznis dát

Cieľová skupina

stredný a top manažment

všetky úrovne

systémová stratégia

vytvorený z perspektívy organizácie, orientovaný na obchodné funkcie

vytvorený z perspektívy manažmentu, orientovaný na individuálnych manažérov

Operácie

difúzne spracovanie, štruktúrovaný tok informácií, otázky a správy, 
semištrukturované procedúry, integrované súbory a databázové systémy

lokalizované spracovanie, user-friendly, flexibilita, adaptabilita, iniciatíva úžívateľa, neštrukturované procedúry, osobné manažérske a metodologické systémy

Output

integrované a štandardizované správy

interaktívne neštruktúrované správy

 
Moduly DSS - Dialóg (medzi IS  a užívateľom), databáza, Internet, Tvorba dát (DSS aj tvorí dáta na zákl. skúsenosti), Analýza, Optimization (?), Color Graphics (výstupy)
DSS -  ad hoc, rýchla reakcia, kontrola konečným užívateľom-manažérom, podporujú špecifický typ rozhodnutí a osobný štýl rozhodovania ako aj potreby individuálnych manažérov.
Na rozdiel od MIS, DSS sa spoliehajú na modelové bázy (model base) - čo sú softvérové komponenty pozostávajúce z modelov ktoré matematicky vyjadrujú vzťahy medzi premennými (modely pre lineárne programovanie, viacnásobná regresia, capital budgeting a pod.)
· je vlastne kvalitatívna pridaná hodnota MIS
· narába so semištruktúrovanými a neštruktúrovanými úlohami
DSS generators - špeciálne softvérové balíky, ktoré vyhodnocujú užívateľské požiadavky a na základe prehľadu, čo všetko obsahujú, robia ad-hoc výstupy,  podmienkou sú dokonale zmapované dáta (data directory-kde sa nachádzajú dáta a data dictionary - popis dát, metadáta - dáta o dátach, ich popis)
 

Použitie DSS

Vyžaduje použitie interaktívneho analytického modelovacieho procesu - nevyžaduje preddefinované info, ale skôr skúmanie možných alternatív, manažéri nemusia špecifikovať info požiadavky vopred, ale využijú DSS na nájdenie informácií, kt. potrebujú k rozhodovaniu.
Typy analytického modelovania: What-if analysis - ako zmena jednej premennej ovplyvní ostatné, sensitivity analysis - ako opakované zmeny jednej premennej ovplyvnia ostatné, goal-seeking analysis - opakované zmeny na premenných, kým vybraná premenná nedosiahne cielenú hodnotu, optimatization analysis - nájdenie optimálnej hodnoty pre vybrané premenné za daných obmedzení.
 
Executive Information Systems (EIS) - kombinujú črty MIS a DSS - poskytujú executives prístup k informáciám týkajúcim sa kritických faktorov úspechu spoločnosti - poskytuje  strategické info pre potreby top manažmentu.
 
Data mining (DMM) is the process of automatically searching large volumes of data for patterns using tools such as classification, association rule mining, clustering, etc. Data mining is a complex topic and has links with multiple core fields such as computer science and adds value to rich seminal computational techniques from statistics, information retrieval, machine learning and pattern recognition.
 
A Virtual Organization operates independently of, or in parallel with, its brick and mortar counterpart through the use of a minimum of 3 required tools: (i) virtualization technology (ii) virtual collaboration tools, and (iii) virtual organization management best practices, policies and procedures. The absence of any one of these components automatically strips an organization of its virtual organization status. OR Virtual Organization is a firm that outsources the majority of its functions

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Manažment – spoločný základ, FM UK

Diskusia: 54. Znalostný manažment a systémy na podporu rozhodovania

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu