Plánovanie a jej časti

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: anika
Typ práce: Referát
Dátum: 10.07.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 509 slov
Počet zobrazení: 6 418
Tlačení: 660
Uložení: 668
Plánovanie
Plánovanie určuje budúci stav riadených objektov (organizácií) a stanovuje cesty (aktivity, činnosti), ktoré sú nutné k dosiahnutiu vytýčeného cieľa.
Plánovanie teda môžeme definovať ako manažérsku aktivitu zameranú na budúci vývoj organizácie (napríklad stať sa úspešnou cestovnou kanceláriou).  Alebo -
 
►  Plánovanie je projektovanie budúceho stavu. ◄
Výsledok plánovania je plán:
v  je to vlastne konkrétna cesta, ktorá vedie k vytýčenému cieľu
v  určuje nám postupy, činnosti, opatrenia
v  často sa miesto pojmu plán používa najmä v kultúre pojem - program (napríklad divadla), kalendár (napríklad hudobných festivalov), projekt (napríklad animačnej činnosti)
Každé plánovanie si stanovuje svoj cieľ:
v  definujeme ho ako konečný stav, ku ktorému by mali smerovať všetky plánované činnosti (napríklad plne obsadiť všetky plánované zájazdy)
 
Plánovanie plní v každej organizácií nasledujúce úlohy:
v  je nástrojom rozvoja organizácie, čiže od hlavného plánu sa odvíjajú plány jednotlivých zložiek organizácie (napríklad od plánu zájazdov CK sa odvíjajú plány zájazdov pre jednotlivé destinácie)
v  prostredníctvom plánovania sa realizujú všetky zmeny vo vnútri organizácie (napríklad CK prejde z domácej turistiky na zahraničnú)
v  plánovanie zabezpečuje koordináciu jednotlivých zložiek organizácie (napríklad, aby doprava bola prispôsobená jednotlivým turnusom)
 Pri plánovaní cieľov musíme dodržiavať určité požiadavky:
•  určiť si prioritu – to znamená vytýčiť si hlavný cieľ našej činnosti (napríklad dosiahnuť čo najvyššie percento obsadenia zájazdov)
•  pri plánovaní sa snažíme dodržiavať merateľnosť – čiže snažíme sa ciele konkretizovať čo najpresnejšie (napríklad do Tuniska ponúkneme zájazd pre 255 ľudí) - nepoužívame slová „malo by sa“, „bolo by potrebné“, „obsadíme asi tri stovky miest“ a pod.
•  vytýčené ciele musia spĺňať požiadavku primeranosti – naplánovať môžem len to, na čo mám zdroje (napríklad ak mám jeden autobus, nemôžem naplánovať zájazd pre 100 osôb), ďalej musím sledovať aj okolitý vývoj (politický, ekonomický, sociálny) – napríklad nebudem ponúkať zájazdy do oblasti, v ktorej prebieha vojnový konflikt
Pri plánovaní nesmieme zabudnúť na zdroje, pod ktorými chápeme rôzne materiálne a nemateriálne prvky, potrebné k dosiahnutiu vytýčeného cieľa.
K zdrojom radíme finančné prostriedky, personálne zabezpečenie, kapacity (priestorové, skladové, výrobné), materiálne zabezpečenie, informačné zabezpečenie, know-how, infraštruktúru a pod..
Pri zostavovaní plánov dodržiavame všeobecne platné postupy:
v  konkretizujeme ciele a zámery – musí nám byť jasné, či ideme plánovať
v  zabezpečíme čo najširšie informačné zdroje – čo, kde, kedy a s kým
v  vypracujeme návrh plánu a zoznámi s ním všetkých zainteresovaných, aby sa mohli k návrhu vyjadriť
v  opravíme plán v súlade s pripomienkami, vyjadreniami a požiadavkami všetkých zainteresovaných
v  upravený plán vydáme v konečnej podobe a dáme ho schváliť
► Schválenie plánu musí mať písomnú podobu (napríklad musí byť podchytené v zápisnici z pracovnej porady). ◄
Schválený plán sa stáva záväzným pre všetkých pracovníkov organizácie.
 
Plány, ktoré si organizácie zostavujú môžeme deliť podľa rôznych hľadísk, ale najčastejšie je to:
časové hľadisko –
•  dlhodobé (strategické) na viac ako 5 rokov
•  strednodobé, spravidla na 1 až 5 rokov
•  krátkodobé (často sa stretneme s výrazom operatívne), spravidla na rok a menej
obsahové hľadisko –
•  finančné plány – v praxi sa používa pojem  ► rozpočet ◄
•  personálne plány – zamestnanosť a ľudské zdroje
•  časové plány (sú to vlastne scenáre) divadiel, kín, ale aj cestovné poriadky, rozvrh hodín a pod.
•  programové plány – rôzne ponukové katalógy CK, projekty detských táborov, ale aj jedálne lístky a pod.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu