Hypostatická únia

Spoločenské vedy » Náboženstvo

Autor: anika
Typ práce: Referát
Dátum: 09.06.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 449 slov
Počet zobrazení: 3 652
Tlačení: 426
Uložení: 439
Hypostatická únia
 
Základná kristologická dogma:
Ježiš Kristus je druhá Božská osoba, večný Boží Syn, ktorý sa stal človekom. Prevzatý z Jn 1,14. Ježiš Kristus je teda aj Bohom aj človekom, má dve prirodzenosti: božskú a ľudskú, ktoré sú spojené v jednej osobe večného Božieho Syna.
 
Učenie cirkvi:
Chalcedón – (Všetci vyznávame) Ježiša Krista, dokonalého v božstve, a toho istého dokonalého v človečenstve, pravého Boha a pravého človeka v dvoch prirodzenostiach: nezmiešane, nezmeniteľne, nerozdelene, nerozlučiteľne.
 
Hypostáza, osoba a prirodzenosť podľa Chalcedónu:
Hypostáza sa podľa Chalcedónu = osoba. „Obidve Kristove prirodzenosti“ sa spájajú v jednu osobu a hypostázu. Názvami „úsia“ a „fysis“ sa označovala na Chalcedóne už výlučne iba prirodzenosť – prvá podstata.
Tradičný pojem osoby – vyzdvihuje a odlišuje ako istý znak osoby jej subsistenciu = rys konkrétnej duchovnej prirodzenosti, vďaka ktorému patrí v poslednej bezprostrednosti sama sebe.
 
Hypostatická únia:
Vyjadruje spojenie božskej a ľudskej prirodzenosti v Ježišovi Kristovi. Spočíva v tom, že obe prirodzenosti sú kompletné, úplné, nezmiešané, nerozdielne, nerozlučne a podstatne spojené jednotou božskej osoby večného Božieho Syna.
 
Začiatok vtelenia a hypostatickej únie:
Začiatkom Vtelenia, čiže utvorenia Kristovej ľudskej prirodzenosti, ako aj začiatkom hypostatickej únie je zvestovanie archanjela Panne Márii a jej súhlas.
 
Vlastnosti hypostatického spojenia:
- pôvodné, lebo Kristovo človečenstvo nikdy nebolo samo osebe
- nerozlučné, lebo božstvo sa neoddelilo od človečenstva ani po smrti
- večné, lebo Kristus človečenstvo nikdy neodloží

Grafické znázornenie – viď Hypostatická únia – popísať na Krúpovom štvorčekovom modeli.
 
Prenikanie:
Prenikanie prirodzeností v Kristovi však nie je dokonalé, ako u Osôb Trojice, ale Božia prirodzenosť je ľudskej prirodzenosti nepreniknuteľná. Božie Slovo v nej subsistuje a preniká ju, ale nie tak, aby ju podstatne premenilo na seba, ale v medziach ľudskej prirodzenosti jej odovzdáva čnosti a dary a všetko potrebné pre vykupiteľské dielo. Toto prenikanie prirodzeností (kristologická preichoréza) sa zakladá na jednote osoby Slova.
 
Vlastnosti osobného spojenia:
Nie je to jednota iba morálna, nie je to spojenie v zmysle miešania božského prvku s ľudským ani jednoduché nahromadenie dvoch prirodzeností. Nie je to zjednotenie „per informationem“ (ako duša a telo), ktoré sú nekompletné substancie a spojením tvoria tretiu úplnú podstatu. Druhá božská osoba vlastniaca vo večnom bytí božskú prirodzenosť prijala v čase ľudskú prirodzenosť s ľudským bytím. Ide teda o spojenie: nadprirodzené, bezprostredné, nerozdielne a jedinečné.
 
Rozum:
Ak je JK zároveň Bohom i človekom v jednej osobe, môže byť iba Božskou osobou, lebo Boh nemôže byť bez svojej vlastnej osobnosti, ani sa nemôže nijako zmeniť. Preto sa Boží Syn stal človekom tak, že neprestal byť Bohom, ani nič nestratil, ale prijal ľudskú prirodzenosť do jednoty svojej Božskej osoby.
 
Monofyzitizmus a nestorianizmus:
Monofyzitizmus – v Kristovi je iba jedna prirodzenosť; bol odsúdený v Chalcedóne.
Nestorianizmus – v Kristovi sú dve osoby; bol odsúdený v Chalcedóne.
 
Dôležitá zásada pri nových teologických miestach – teológovia môžu diskutovať o novom spôsobe vyjadrovania o základných náboženských pravdách, ktorý by bol zrozumiteľnejší dnešným ľuďom. Ale autentickým učením Cirkvi sa stáva až po schválení Magistériom.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#bble novy zakon


Odporúčame

Spoločenské vedy » Náboženstvo

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.034 s.
Zavrieť reklamu