Masovokomunikačné prostriedky a verejná mienka
Masovokomunikačné prostriedky a verejná mienka
Masová komunikácia
- predstavuje proces
šírenia a prenášania obsahu formou výpovede smerom k rozsiahlemu, spoločensky nesúrodému publiku
- ide o proces verejný, nepriami,
jednostranný, ktorý umožňujú masové média
- realizuje sa prostredníctvom pôsobenia masových médií, najmä rozhlas, televízia, PC,
internet..
- média sa delia na:
· tlačové média: noviny, časopisy
· vysielané médiá: rádio, televízia (verejné alebo
súkromné)
· sieťové média: káblové, satelitné, mobilný telefón
· elektronické média: audiokazety, CD, DVD, teletext,
internet
· prostriedky vystavovania: bilbordy, plagáty, vývesné štíty
- z hľadiska zmyslového vnímania možno média
deliť na:
· optické (vizuálne) - tlačené, teletext,..
· akustické (auditívne) - rozhlas, hudobné nahrávky,..
·
opticko-akustické (audiovizuálne) - film, televízia,..
- funkcie médií:
· informovanie: média prinášajú informácia,
ktoré potrebujeme v bežnom živote a ktoré nám budú pomáhať pri rozhodovaní, ktoré činíme ako účastníci trhu a zároveň ako
občania
· formulovanie a zverejňovanie: média vyjadrujú určité vecné obsah a problémy. Robia z nich vec verejnú. V ideálnom
prípade fungujú ako strážcovia demokracie. Prekrúcanie reality.
· kritika a kontrola: ľudia novinárov zásobujú informáciami ale sú
aj strážcami informácií, ktoré sa nemajú dostať do pozornosti, pretože nie všetko čo sa deje v politike, ekonomike a spoločnosti je
určené pre verejnosť. Dostať tajnú informáciu môže viesť k všeobecnému prospechu
Tlač
- patrí
k najdlhšie používaným prostriedkom k rozširovaniu informácií
- podoba sa dlhú dobu veľmi nemení, od začiatkov obsahovali nielen
texty, ale aj kresby a fotografie
- čitatelia oceňujú predovšetkým mobilitu (je možnú zobrať si dennú tlač so sebou kdekoľvek)
a nepotrebujú žiadne zariadenie k zobrazeniu informácií
Televízia
- inštitúcia, ktorá sa zaoberá tvorbou,
realizáciou a šírením masovo-komunikačných prostriedkov
- je elektronický spôsob snímania, prenosu a šírenia audiovizuálnych
sociálnych informácií na určitú vzdialenosť s relatívne obmedzenou možnosťou ich príjmu
- mnohé správy sú ignorované alebo
verejnosť si uvedomuje, že sa jedná o opakované
Rozhlas
- auditívny masovokomunikačný prostriedok alebo
inštitúcia zaoberajúca sa spracovaním spoločenských informácií pre auditívne hromadné šírenie
- výhodou je nepretržitý kontakt
s poslucháčomi
Internet
- celosvetová počítačová sieť, prostredníctvom ktorej môžu komunikovať jednotlivci
alebo inštitúcie
- kľúčovou vlastnosťou internetu je veľká flexibilita medziľudského spojenia
- čoraz viac sa začal
využívať internet, ktorý podporuje elektronickú poštu, prenosy súborov, špecifické záujmové skupiny, usporadúvanie konferencií
a globálne vyhľadávanie informácií
Podiel na verejnej mienke
- média ovplyvňujú správanie, názory a postoje
jednotlivcov
- môžu byť hlavným zdrojom myšlienok a názorov, môže ovplyvniť konanie a uvažovanie ľudí
- môžu rozširovať
obzory poznania, vzdelávať, pomáhať v politickom i spotrebiteľskom rozhodovaní, ovplyvňovať životný štýl, môžu ale aj vyvolávať
napätie, k neželanému spoločenskému správaniu či uvádzať jednotlivca do omylu
- môže posilňovať ale aj ohrozovať spoločenskú
stabilitu, podporovať alebo aj brzdiť spoločenské zmeny
- moc médií spočíva v tom, že sa podieľajú na socializácií jednotlivca, na
jeho včleňovaní do spoločnosti, na utváraní podoby spoločnosti a vzťahov
- každá spoločnosť takto predkladá hodnoty o ktoré sa
opiera štruktúra a fungovanie, normy. Preto sa vo vývoji médií objavujú časté snahy o ich ovládnutie a o kontrolu ich pôsobenia.
-
médiá sa používajú napríklad na kampaň
Zones.sk – Zóny pre každého študenta