Preventívny systém výchovy Jána Bosca

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: petka
Typ práce: Referát
Dátum: 04.11.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 3 402 slov
Počet zobrazení: 7 683
Tlačení: 450
Uložení: 455
Preventívny systém výchovy Jána Bosca
 
Úvod
Poznáme tri výchovné systémy: preventívny systém, represívny systém a permisívny systém. Každý z nich má svoj cieľ; preventívny – hodnotný vývoj mladého človeka, represívny – vzbudiť strach z trestu, permisívny – nechať ísť, sám sa naučí. Učitelia, vychovávatelia a dokonca aj rodičia ich využívajú, často však nevedome. Ich používanie má dopad na správanie, zmýšľanie, postoje, hodnoty a charakter človeka.

Nikto nedokáže vymazať spomienky na prísnu vychovávateľku s pravítkom v ruke, na chladnú, neprístupnú učiteľku zo školských lavíc, na ich nezmyselné tresty a časté ponižovanie. Už len myšlienka na ne nás dokáže vytočiť, vzbudiť dávny strach a hnev. A naopak, spomienka na milú a láskavú učiteľku v nás i po rokoch vyvolá príjemný pocit. Na jej tresty sa zabúda ľahšie, ublížili nám na duši menej a ponaučenia sme si vzali viac. Cieľom mojej práce je porovnať preventívny a represívny výchovný systém a výsledkami poukázať na zmysluplnosť a hodnotu preventívneho systému, ktorý sa dnes využíva veľmi zriedkavo. Rodičia v súčasnosti veľmi často ponechávajú deti samy na seba, obdivujú ich dokonalosť a nadchýnajú sa ich schopnosťami, ale nebudujú ich skutočné kvality a nestavajú na nich. Vyzdvihujú povrchné hodnoty (krása, šarm) a skutočné nadanie a dobro často nechajú zakrpatieť.  Používajú permisívny výchovný systém a svoju nepozornosť  voči deťom nahrádzajú materiálnymi darmi a výhodami. Učia deti nepodloženému sebavedomiu a priebojnosti, brať, ale nie dávať, vysokej náročnosti na iných, ale nízkej na seba. A keď sa im takýto materiálne rozmaznaný, ale súčasne citovo ochudobňovaný potomok vymkne z rúk, nastupuje represia.
V mojej práci vám chcem priblížiť, ako sa snažíme využívať preventívny systém výchovy pri práci s deťmi v saleziánskom stredisku dona Bosca na Tatranskej ulici v Banskej Bystrici.
 
Teoretické východiská
 
1. Rozdiel medzi preventívnym a represívnym výchovným systémom
Porovnajme dva hlavné výchovné systémy – preventívny a represívny. Základný rozdiel medzi nimi je v prístupe k zlu. Predstaviteľ represívneho systému predpokladá existenciu zla v ľudskej duši a snaží sa ho výchovou potláčať. Ten, kto uplatňuje preventívny systém, verí v dobro človeka, hľadá ho v duši dieťaťa, pestuje a kultivuje, a tak nedovolí zlu rozvinúť sa. Vychovávateľ v preventívnom systéme stojí pred pravidlami. Pri represívnom systéme sú najprv predpisy, až potom vychovávateľ.
 
1.1  Represívny systém
·  Vychovávateľ predloží a vysvetlí pravidlá
·  Dozerá, aby sa pravidlá presne zachovávali a to tak, že priestupky trestá
·  Vychovávateľ je prísny, vyhýba sa dôvernému vzťahu k zverencom, aby sa neznížila jeho autorita
·  Vychovávateľ  si zachováva odstup, objavuje sa medzi zverencami len vtedy, ak je to potrebné, keď treba robiť poriadky
·  Tento systém je ľahký a pohodlný pre vychovávateľa, osvedčuje sa u dospelých, ktorí už sami vedia, čo majú alebo nemajú robiť (napr. v kasárňach)
 
1.2  Preventívny systém
- Vychovávateľ predloží a vysvetlí pravidlá
- Nielen dozerá, ale stará sa, aby sa pravidlá zachovávali, a to tak, že počíta s mládežníckou neskúsenosťou – usiluje sa zamedziť všetky príležitosti k priestupkom
- Prostriedkom k tomu je láskavá prítomnosť a účasť sa celom živote chovanca radou, upozornením, povzbudením, dobrým príkladom...
- Je ľahší pre chovanca a ťažší pre vychovávateľa. Nadovšetko sa osvedčuje u mladých, ktorí sú pre svoj vek povrchní, ľahkomyseľní, a preto ohrozenejší.

2. Zakladateľ  preventívneho systému
Zakladateľom preventívneho výchovného systému je turínsky katolícky kňaz don Ján Bosco žijúci v 19. storočí. Don Bosco neodsudzuje represívny systém ako zlý, len poukazuje na výhody a účinnosť preventívneho systému pre mládež. Preventívny systém sa snaží zlu predchádzať, nedať možnosť jeho vzniku a zmariť každú príležitosť naň vytváraním vhodného prostredia, čo je veľmi dôležité – vychováva samotné svedomie mladého človeka, aby sa pre dobro dokázal rozhodovať sám.2
 
2.1. Okolnosti a príčiny vzniku preventívneho systému výchovy Jána Bosca
Po vstupe do kňazského seminára Ján Bosco ťažko znášal chlad medzi učiteľmi a bohoslovcami, čo určilo smer jeho následnej pedagogiky. Rozhodol sa byť svojim zverencom otcom, znášať s nimi chudobu, dávať domov opusteným deťom a mládeži, byť čo najbližšie k mladým a chudobným ľuďom, poskytnúť im vzdelanie a pripraviť ich pre život. Navštevoval i väzenie pre mladistvých  a neustále si kládol otázku, prečo sa tam niektorí opakovane vracajú a čo je potrebné pre nich urobiť, keď sa vrátia na slobodu. Okrem sociálnych problémov videl u nich aj nedostatok možností využitia voľného času. Aktívne hľadal cesty ako im pomôcť, ako sa k nim priblížiť, stať sa ich priateľom, otcom a oporou.

V roku 1842 vzniklo jeho prvé „oratórium“ – miesto využitia voľného času hrou, zábavou a zbožnosťou. V roku 1859 založil Spoločnosť svätého Františka Saleského, kongregáciu nazývanú Saleziáni don Bosca. Správnosť jeho ideálov preveril čas. Uvedená kongregácia a jej ďalšie zložky tvoria „saleziánsku rodinu“, ktorá v diele Jána Bosca pokračuje a prispôsobuje ho meniacim sa potrebám spoločnosti a tak isto mládeži.
 
2.2. Východiská a charakteristika don Boscovho preventívneho systému
Najdôležitejším prameňom pri vzniku don Boscovho výchovného systému je jeho celoživotná pedagogická skúsenosť. Don Bosco vo svojich Pamätiach neskôr píše: „Ani neviem, že by som mal nejaký systém. Vždy som sa riadil tým, čo mi vnukol môj rozum a vnuknutie zhora.“ 1 Ku zhrnutiu vzniku preventívneho systému sa dá povedať, že je daný súčtom zdravej rodinnej výchovy Jána Bosca, jeho celoživotnou skúsenosťou a „vnuknutiami zhora“.
Preventívny systém sa nedá nariadiť. Musí prameniť zo srdca a prenikať celým našim životom. V preventívnom systéme ide o to, aby bol mladý človek šťastný tu na zemi a tiež i v nebi. Je to systém lásky, ktorá sprevádza, povzbudzuje a pomáha. Pre vychovávateľa nesmie byť výchova len práca, mal by to cítiť ako svoje poslanie. Preventívny systém bez úprimnej lásky, ochoty a odovzdanosti nemôže existovať.
 
3. Piliere preventívneho systému
Celý tento systém sa opiera o tri piliere (princípy), ktoré sa navzájom ovplyvňujú : rozum, náboženstvo, láskavosť. Tvoria pevný, rovnostranný trojuholník, na ktorom stojí veľké dielo don Bosca aj dnes. Poradie, v ktorom sa tieto piliere uvádzajú, znamená určité hodnotové odstupňovanie.
Na prvom mieste stojí rozum, aj napriek tomu, že na donovi Boscovi bola veľmi nápadná jeho láskavosť. Nebol to len dojem prechodného, náhodného pozorovateľa, ale tak to videli aj tí najbližší, ktorí s ním dlhý čas žili a pracovali. A tak to potvrdil aj sám don Bosco: „Výchova je vecou srdca“ 2

3.1.
Rozum
Pojem rozum neznamená, že ide o nejakú racionalistickú alebo čisto intelektuálnu výchovu. Don Bosco nepoužíval vedeckú terminológiu, jeho reč je jednoduchá, praktická, takmer ľudová. V tomto zmysle ide skôr rozum ako zdravý zmysel, rozvážnosť, múdrosť, dar, ktorý  sa rozvíja a nadobúda po celý život (nevyžadujúci nevyhnutne odborné vzdelanie). Rozum vedie vychovávateľa k tomu, aby dokázal:
·  Myslieť vopred (predvídať) - dôkladne si pripraviť jednotlivé formy aktivity, činnosti. Predvídať situácie a reakcie, nadobudnúť si aj dostatok vedomostí.
·  Myslieť v prítomnej situácii - Byť si vedomý, že v každom mladom človeku, aj zanedbanom a zlom, je vnútorná túžba stať sa dobrým. Preto je dôležité poznať mladého človeka, pristupovať k nemu ako k jedinečnému, s jeho vlastnosťami, schopnosťami i nedostatkami a dať mu možnosť uplatniť sa.
·  Myslieť dodatočne - Znamená vedieť sa z danej situácie poučiť. Po každej aktivite by nemalo chýbať zhodnotenie vydarených a nevydarených vecí s následným ponaučením sa z nich.
Preventívny systém vychádza z rozumu vychovávateľa a smeruje k rozumu chovanca. Učí ho od začiatku uvažovať a konať uvážene, samozrejme,  primerane jeho veku a stavu.“2

3.1.1 Asistencia
S rozumom sa neodlučiteľne spája asistencia - výchovná prítomnosť, ktorá spočíva v účinnom a kladnom vedení, usmerňovaní, v nepretržitom a vytrvalom vyžarovaní výchovného vplyvu. Názov asistencia je odvodený od latinských slov ad = pri a sisto = stojím, teda assistere znamená „stáť pri niekom, byť prítomný, poskytnúť pomoc, poslúžiť, chrániť“. Asistencia v preventívnom systéme má jednu základnú charakteristiku, ktorú nemožno nikdy vynechať: je plná lásky. Asistent nekontroluje, ani nedohliada, ani pasívne nečaká, ale neustále žije so svojimi zverencami, zaujíma sa o ich problémy, vedie s nimi rozhovory, je dušou hier a zábav a snaží sa privádzať ich názory na správnu mieru. Musí si byť vedomý toho, že viac než rečami pomôže mladým svojim príkladom v čistote, spravodlivosti, rozvážnosti a veselosti. Takto chápaná asistencia je namáhavá, vyžaduje veľkú sústredenosť a ducha mimoriadnej obety. Správna asistencia formuje vedomie i svedomie každého chovanca tak, aby vedel riadiť seba samého a bol si vedomý zodpovednosti za svoje skutky, teda pripravuje na samostatný a zodpovedný život.2

3.1.2  Práca, voľný čas, hra a zábava
Prvým výchovným účinkom práce je, že nenechá miesto pre pohodlie, lenivosť, nechuť, nudu,  ktoré sú  najplodnejším miestom pre hriech. Proti nim stojí mimoriadne činný bohatý život, plný pohybu a plne využívaný čas dona Bosca a  jeho žiakov. Druhým výchovným účinkom práce je, že rozvíja fyzické sily a schopnosti človeka, privádza k zručnosti, ľahkosti a švihu. Oživuje a obohacuje fantáziu a inteligenciu, a tak prebúdza chuť do života, radosť z úspechu a nadovšetko uspokojenie z naplneného života. Don Bosco pridal k práci aj hru a zábavu, s čím súvisí aj správne využitie voľného času. Najviac voľného času majú deti a mladí, ktorí ho právom môžu využiť na hru a zábavu. Hra ako významný výchovný prostriedok nie je objav dona Bosca. Málokto však z nej vedel získať toľko ako on. Don Bosco sa presvedčil, že kde je hra, tam je radosť, a kde je radosť, tam nemôže byť hnev, nepriateľstvo, nenávisť, egoizmus, hriech, atď., a tak sa stala hra prinášajúca radosť najviditeľnejším znakom aj prostriedkom preventívneho výchovného systému. Hrou sa získavajú dôležité hodnoty ako disciplína,  mravnosť a samozrejme aj vyvážené zdravie psychické a fyzické. Hra môže byť aj bez výchovného účinku, ale obyčajne vinou vychovávateľa!
 
3.2.  Náboženstvo
Pod slovom “náboženstvo” don Bosco nerozumel len náuku alebo určité množstvo či druh pobožností. Rozsah tohto slova je oveľa širší. Najbližšie slovo by bola VIERA, praktická viera, alebo život viery, t.j. všetko, čo viera predpokladá, čo vyžaduje, čo s ňou súvisí, čo z nej vyplýva a čím obohacuje.
To čo vyjadruje “náboženstvo”  sústredil do štyroch bodov:
· Modlitba - bola súčasťou chlapcovho dňa. Štýl bol múdro prispôsobený veku, mentalite a povahe chlapcov. Modlitby boli jednoduché, krátke, hlboké, pestré (spev, gitara), prežiarené optimizmom.
· Sviatosť zmierenia – Don Bosco ju považoval za základ svojho výchovného systému. Bola najčastejším predmetom jeho kázní, večerných sloviek a príhovorov. Vedel, že len z čistého srdca vychádza radosť a veselosť. Raz povedal: „Spovednica je Bohom požehnané miesto, kde sa odkladá minulosť a štartuje sa s radosťou do budúcnosti. Ten, koho niečo ťaží, bude sa len vliecť dopredu, nebude bežať s radosťou.“ Úsmevy na tvárach chlapcov sú ovocím dobrej spovede.
· Eucharistia - Don Bosco odporúčal každodenné sväté prijímanie. Ak si všimol, že niektorý z chlapcov už na ňom dlhšie nebol, bez nátlaku ho k nemu jednoducho povzbudil. Povzbudzoval tiež k častej návšteve kaplnky a sviatostného Spasiteľa.
· Úcta k Panne Márii - Bola u don Bosca zvlášť veľká hlavne preto, lebo ho k nej viedla jeho matka, ktorú Bosco považoval za jednu z tých všetkých, ktorí stáli pri zrode  jeho preventívneho  výchovného systému.
 
3.3.  Láskavosť
Láskavosť dáva všetkým prostriedkom mimoriadnu účinnosť. Láska je najznámejšia charakteristika výchovy dona Bosca. Láskavosť mení výchovný vzťah na vzťah synovský a bratský a výchovné prostredie na rodinu. V tomto zmysle je láskavosť dušou preventívneho systému. Láskavosť vo vzťahoch a hlavne k mladým ľuďom dokáže robiť zázraky – otvára srdcia, vzbudzuje dôveru, uzdravuje tých, ktorí sú vyprahnutí a vyrastali bez lásky. U chlapcov, ktorí prichádzali do don Boscových oratórií, bol tento moment chýbajúcej lásky z rodiny veľmi častý, pretože to boli chlapci z ulice – siroty. Mnohí jeho odchovanci podali nádherné svedectvá o tom, ako ich don Bosco mal rád. Istota, že mladého človeka niekto miluje, vyvoláva v ňom vnútornú istotu a pokoj. Prejavená dôvera prebúdza vlastnú sebadôveru a lásku, poddajnosť a ochotu prijať vedenie vychovávateľa, pocit spoluzodpovednosti a zodpovednosti.

Pri donovi Boscovi sa nikto necítil uprednostňovaný, nikto obchádzaný. Každému mladému človeku venoval celú pozornosť, čo i len na chvíľku. Privítal, venoval sa, lúčil sa, takže každý mal dojem, že don Bosco je tam preňho.
 Láskavosť je láska prejavovaná slovami, skutkami, dokonca i výrazom tváre a očí. Láska obsahuje tri základné postoje. Dobrotu, ktorá chce zjavne každému dobre, úctu bez podceňovania, uznávanie hodnoty osoby aj popri chybách a trpezlivosť, ako trvalú schopnosti milovať.

Hlavnou vlastnosťou lásky je v don Boscovom ponímaní rodinný duch. Bez rodinného spolunažívania je preventívny systém nemysliteľný. Rodina, rodinné ovzdušie a veselosť sú požiadavkami a prejavmi láskavosti. Don Bosco často pripomínal, že niet výchovy bez lásky a niet lásky bez rodinného ovzdušia. Ak vychovávateľ nevyhovie prirodzenej  túžbe mladých po láske, potom sa nedostane do ich srdca. Don Bosco nemal dobrotu a lásku od prirodzenosti. Jeho prvou reakciou boli zaťaté päste. Láskavosť bola vybojovanou a nadobudnutou vlastnosťou.
 
3.3.1.  Disciplína a napomínanie
Don Bosco hovorí: „Disciplínou rozumiem spôsob života podľa poriadku a zvykov príslušnej inštitúcie.“ Podriadený ju prijíma ako rozumnú a pre život spoločenstva nevyhnutnú vec. Poriadok, pravidlá, rešpektuje a zachováva rovnako predstavený ako aj podriadený. Keby mladí ľudia nerobili chyby, neboli by normálni, nepotrebovali by výchovu.

Don Bosco napomína vždy medzi štyrmi očami, súkromne a čo najvľúdnejšie. Vo vhodnej chvíli napomenutie často len pošepká, pripomenie čo je dobré opraviť. Ak vidí nápravu, hneď pochváli a povzbudí. Vychovávateľ musí byť otcom, lekárom, sudcom, vždy ochotný odpustiť a hneď zabudnúť.
Slovko do ucha: Robieval to takto: jednu ruku položil chlapcovi na hlavu, sklonil sa k jeho uchu a niečo mu pošepkal. Ústa si pri tom zakryl druhou, aby to iní nepočuli. Trvalo to pár sekúnd, ale malo to magické účinky. Išlo o individuálny prístup ku každému, možnosť spoznať ich, využíval na to najmä prestávky.
Večerné slovko: Každý deň po večerných modlitbách mal pre chlapcov tzv. večerné slovko. Bolo to niekoľko minút otcovskej dôvernosti vo forme krátkeho príbehu s poučením. Často používal:  „Oddychujte, buďte veselí, smejte sa, spievajte, prechádzajte sa a robte všetko, čo sa vám páči, len nehrešte.“ (DB to prebral od Filipa Neriho)
Spytovanie svedomia: Odporúčal im porovnávať  svoje každodenné myšlienky, slová a skutky s objektívnou  Božou normou, aby sa tešili z úspechov a poučili sa z chýb.
 
3.3.2.  Tresty
Don Bosco bol presvedčený, že múdre pôsobenie vychovávateľa na nábožensky orientovanú mládež nepotrebuje žiadne donucovacie prostriedky. Stačí cesta príkladu a lásky. Láska tohto svätca sa nevzťahovala len na pokojné chvíle, keď bol chlapec dobrý, poslušný, oddaný. Neopúšťal ho ani popri jeho chybách, v jeho slabých chvíľach. Naopak, tie priťahovali viac jeho citlivú pozornosť, hľadal ich príčinu a trpezlivo liečil. Trest sa ukladá iba vtedy, ak sa vyčerpali všetky ostatné prostriedky, aj to len v prípade, že z potrestania vzíde prospech. Don Bosco v tejto oblasti je veľmi moderný. Pozná iba tresty pedagogického rázu. Netrestá hrozbami a strašením, ale tým, že odoberie mladému radosť. Trestom pre mladých je odmietnutie prejavov sympatie, škaredý pohľad, ... Po štyridsiatich rokoch, čo sa zaoberal mládežou povedal: „Nepamätám si, že by som bol použil dajaký trest. S Božou pomocou som vždy dosiahol nielen to, čo si vyžadovala povinnosť, ale aj čo som si jednoducho želal. A to aj u chlapcov, kde sa zdalo, že niet nijakej nádeje, že sa to podarí. “3 Láska a tresty sú nerozlučne viazané a stoja v nepriamom pomere: čím viac lásky, tým menej trestov. Don Bosco pochopil, že „nie bitkou, ale dobrotou a láskou si ich získa za priateľov“ . Celoživotné heslo:  „Da mihi animas, cetera tolle“  - Daj mi duše, ostatné si vezmi. Don Bosco hovorieval: „Pre vás študujem, pre vás pracujem, pre vás žijem, pre vás som ochotný dať aj svoj život.“ „Tu medzi vami sa cítim dobre: byť s vami je vlastne môj život.“ „Dôležité je, aby sme chlapcov nielen milovali, ale aby aj cítili, že sú milovaní.“ V praxi sa opiera o text sv. Pavla: „... Láska je trpezlivá, dobrotivá, všetko znáša, ale tiež všetko dúfa a všetko pretrpí.“
 
3.3.3.  Autorita
Don Bosco nepoznal strach otroka pred trestom, ale poznal strach syna, ktorý nechce stratiť otcovu lásku. Nehovoril o svojej autorite, ale o autorite božej, o autorite rodičovskej, o autorite cirkvi a štátu... . Neobával sa o svoju autoritu.
Pri výchove sa nepozeral na autoritu, ktorú treba ustrašene strážiť, vymáhať ju a brániť za každú cenu. Autorita je predovšetkým morálna prevaha a služba druhým. Jej zložky nie sú rovnakej ceny. Najmenej spoľahlivou súčiastkou autority je fyzická prevaha alebo časový náskok (vek). Tá je prvá odsúdená na pád. Autorita administratívna opierajúca sa o funkciu, úrad, je prechodná. Pri výchove ide o autoritu osobnú, ktorá sa opiera jedine o osobné kvality, vlastnosti, schopnosti a netreba sa báť povedať – o čnosti. Preto si treba duchovnú, intelektuálnu a morálnu prevahu udržiavať, aby mohla lepšie a viac slúžiť.
 
Aplikácia systému a výsledky.
4.  Preventívny systém v minulosti .
Dielo dona Bosca malo už  v minulosti veľké výsledky. Pomocou preventívneho systému sa zo „zlých“ chlapcov stali čestní občania a aj dobrí kresťania. Nikdy sa nevrátili tam, odkiaľ  prišli – do väzenia. Zmenila ich láska.
  Don Bosco však nemal cieľ vytvoriť polepšovňu. Hlavným cieľom bolo predchádzať zlu. Don Bosco sa venoval chudobným chlapcom a sirotám. Počet chlapcov, ktorý navštevovali oratórium neskutočne rástol. Najskôr bol jeden chlapec, potom dvaja, päťdesiati... Tristo chlapcov sa tlačilo na lúke bratov Filippiovcov, z kade ich vyhnali, pretože udupali trávu. Počty prevýšili šesťsto chlapcov.

Donovo Boscovo dielo nebolo len o hre. Svojich nevzdelaných zverencov začal vyučovať vo večernej škole čítať, písať, neskôr aritmetiku, kreslenie, zemepis, cirkevné dejiny... Pre veľký počet nevzdelaných najskôr začal učiť taliančinu, latinčinu, francúzštinu i aritmetiku istú skupinku chlapcov, tzv. „malých učiteľov“, ktorí mu za odmenu mali pomáhať učiť ostatných. Vtedy mnohí odišli. Po neľahkej ceste sa otvorili rôzne dielne – stolárska, krajčírska, obuvnícka... Vyučeným chlapcom pomáhal don Bosco nájsť prácu s poctivým zamestnávateľom. V tých časoch nadriadení najmä mladých chlapcov využívali, nútili ich pracovať dlhé hodiny za malý plat. Don Bosco presvedčil zamestnávateľov, že keď budú mať chlapci prestávky a jedlo, budú pracovať lepšie. Dohodol osemhodinový pracovný čas a podpísal riadnu zmluvu. Tak boli chlapci chránení. Don Bosco ich chodieval do práce pozerať – chlapcov to povzbudzovalo. Po istej dobe sa miesta hľadali ľahšie – zamestnávatelia zistili, že don Boscovi chlapci sú spoľahliví a pracovití. Don Bosco písal aj učebnice a knihy, ktoré v tých časoch chýbali a boli potrebné pre jeho žiakov. Boli písané tak, aby im porozumeli aj tí menej chápaví. Don Bosco zriadil aj vlastnú tlačiareň. Sirotám, ktoré nemali kde bývať, poskytol ubytovanie, pokým im nepomohol postaviť sa na vlastné nohy.
 
5.  Preventívny systém v súčasnosti
Saleziánsky preventívny výchovný systém don Bosca sa využíva dodnes vo všetkých saleziánskych domoch na celom svete, nielen kde pôsobia samotní saleziáni, ale aj ich prívrženci - saleziánski spolupracovníci a animátori. Na Slovensku pôsobí dnes približne 300 saleziánov v osemnástich saleziánskych domoch.

Saleziáni vo svete bežne uplatňujú svoj preventívny systém aj v školskom vyučovaní. Na Slovensku sa uplatňuje iba v dvoch stredných školách - Gymnázium sv. Jána Bosca v Šaštíne a SOU sv. Jozefa Robotníka v Žiline. Každý študent, iba chlapec, prijatý za študenta školy, je obyvateľom domova mládeže. Domov mládeže je výchovno-vzdelávacie zariadenie, ktoré zabezpečuje študentom vzdelanie, ubytovanie, stravovanie a duchovnú starostlivosť v duchu preventívneho výchovného systému dona Bosca. Život v domove sa riadi „Vnútorným poriadkom domova mládeže“. Za celkový chod internátu zodpovedá zástupca riaditeľa pre výchovu.

O výchovu skupiny mladých sa stará asistent - vychovávateľ. Ich asistencia má základ v stálej prítomnosti medzi študentmi. Len tak môžu plne realizovať don Boscove myšlienky o stálej asistencii ako prostriedku zabránenia zlu. Študenti sa s nimi modlia a zúčastňujú na bohoslužbách. Na konci dňa býva priestor pre večerné slovko.  Z jeho obsahu študenti vycítia, že sú u svojich, ktorí im chcú dobre. Necítia sa v internáte cudzí, ale ako v rodine.
Duchovné rozhovory a sprevádzania tých, ktorí majú o to záujem, napomáhajú študentom riešiť svoje problémy, odstraňovať nedostatky a objasňovať celoživotné povolanie. V domove mládeže pracujú okrem saleziánskych vychovávateľov aj laickí pracovníci. Saleziáni sú príkladom pre zasvätený život a laici zasa pre tých, ktorí sa budú pripravovať na manželstvo. Vzťah študentov k nim je založený na báze priateľstva a nie autoritatívneho rešpektu.

Pre využívanie voľného času sú v domove mládeže vhodné krúžky: športové, umelecké i technické. Špecialitou šaštínskeho gymnázia je povinné vyučovanie Talianskeho jazyka a maturitná skúška z neho. Cez letné prázdniny majú desiati študenti ukončeného tretieho ročníka možnosť mesačnej výchovnej praxe v talianskych mládežníckych strediskách. Býva zvykom, že niektorí absolventi gymnázia sa uchytia aj na talianskych univerzitách. 

Preventívny systém za začína používať aj na niektorých základných školách. Saleziáni – nástupcovia dona Bosca -  sa venujú mládeži aj v Banskej Bystrici. Aj keď na Slovensku na prvý pohľad nie je toľko chudobných, je mnoho chudobných iným spôsobom - duchovne. Saleziáni vo svojich domoch a oratóriách poskytujú pomocou preventívneho systému mladým zmysluplné využitie voľného času. Môžu si vybrať z nespočetného množstva krúžkov – futbalový, hokejový, volejbalový, modelársky, gitarový, spevácky, tanečný, divadelný... Každý sa môže zúčastniť aj na rôznych turnajoch, súťažiach a výletoch, ktoré sa konajú cez víkendy a prázdniny. Saleziáni spolu s animátormi pripravujú letné tábory, organizujú deň detí a rôzne divadelné predstavenia. Preventívny systém dona Bosca robí zázraky aj dnes – z mladých výtržníkov, čo predtým rozbíjali autobusy, nadávali a žili v hriechu sa postupne stali čestní občania a dobrí kresťania. Nie je to len pretvárka! Láska úplne zmenila ich život.
 
Diskusia a záver.
Preventívny systém výchovy môžeme porovnať s prevenciou v medicíne. Osvetou sa snažíme naučiť ľudí správnej životospráve, hygienickým návykom. Vyzdvihuje sa význam zdravého športovania. Lekári odporúčajú ľuďom všetko to, čo posilňuje zdravie človeka a robí ho odolným voči chorobám. A odporúčajú vyhýbať sa tomu, čo oslabuje odolnosť: stres, fajčenie, alkohol. Predísť chorobe je pre pacienta i pre spoločnosť výhodnejšie, než ju potom nákladne, často neúplne a niekedy aj neúspešne liečiť. Ako uvádza Andrej Dermek, don Bosco nepovažoval sám seba za zakladateľa preventívneho systému. Už pred jeho pedagogickou praxou sa objavovali určité humanistické výchovné tendencie v teoretickej rovine – spomína sa dielo Jeana Jacquesa Rousseaua o výchove - Emil. Don Bosco však nerozvíjal teórie, nepracoval s fiktívnym modelom, ale s množstvom konkrétnych detí s  ich reálnymi predpokladmi, znevýhodneniami a problémami. Podobné prístupy, avšak v iných podmienkach a na inej ideologickej báze, uplatňoval neskôr A.S. Makarenko. V modernej pedagogike má preventívny systém výchovy svoje miesto. Svojou prácou som chcela upozorniť na dielo jeho zakladateľa a priekopníka.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu