2 pohľady na rodinu
Autor: kajka
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 02.06.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 408 slov
Počet zobrazení: 4 815
Počet zobrazení: 4 815
Tlačení: 328
Uložení: 384
Uložení: 384
Porovnajte 2 pohľady na rodinu a vysvetlite, s ktorým súhlasíte. Argumentujte v prospech rodiny a manželstva a porovnajte prorodinné argumenty s opačnými názormi na rodinu a manželstvo. Aplikujte jednu z teórií na svoju vlastnú budúcnosť.
Rodina je základná inštitúcia spoločenského života ľudí. Okolo dospelého jedinca sa pohybuje 3-6 najbližších osôb. To predpokladá vysoký stupeň dôvery, otvorenosti a bezpečia.
2 pohľady na rodinu:
a/ funkcionalistický pohľad: predpokladom efektívneho fungovania spoločnosti je vytvorenie spoločenských skupín a inštitúcií.
Inštitúcia manželstva zabezpečuje hlavné funkcie rodiny:
1 regulácia sexuálneho správania ľudí (pravidlá za a proti, incest, mimomanželský sex a po.),
2 zabezpečenie reprodukcie spoločnosti (výchova detí v rodinách je perspektívnejšia ako výchova mimo nich),
3 socializácia členov rodiny-výchova (základný socializačný činiteľ, prenos z generácie na generáciu, spojenie malého jednotlivca so spoločnosťou),
4 poskytovanie starostlivosti a ochrany (emocionálna podpora),
5 získanie sociálneho zaradenia do spoločnosti (soc.status, pozícia, majetok, vzdelanie prostredníctvom rodiny) 6 ekonomická jednotka spoločnosti (deľba práce, malé hospodárstvo)
b/ konfliktualistický pohľad: manželstvo a rodina znevýhodňujú niektorých členov voči iným. Napr. muži utláčajú ženy. tzv. sexuálne vlastníctvo (Marx, Engels, feministky...) Usporiadanie manželských vzťahov: monogamia, polygamia (polygýnia, polyandria )
Kríza manželstva a rodín:
a/ vnútorné príčiny: konflikty pre poruchu partnera (alkohol, drogy, hystéria...), vzájomná odlišnosť (záujmy, svetonázor, pohlavný život...), vonkajšie podmienky (nezamestnanosť, svokrovci, nevera, deti z predch.manželstva...)
b/spoločenské príčiny: single, bezdetné rodiny, homosexuálne partnerstvo, uľahčenie rozvodového konania...
Typy rodinnej výchovy:
a/ demokratická (primerané pravidlá hry, rovnováha medzi povinnosťami a rekreačnými aktivitami,
b/ autoritárska výchova (príkazová, náročná, bez komunikácie, poslušnosť, rešpekt k autorite),
c/ liberálna (benevolencia rodičov, dovolené je vlastne všetko),
d/ zanedbávajúca (nedbalosť a nezáujem zo strany rodičov),
e/ nadmerne ochranná (nadmerná starostlivosť, nesamostatnosť, dominancia detí),
f/ disharmonická (pudová, náladová, bez konkrétnych pravidiel a obmedzení, dieťa nevie, čo má robiť)
3. Zhodnoťte reformáciu ako odpoveď náboženského myslenia na podnety renesancie a humanizmu. Využite medzipredmetové vzťahy.
Všetky nové (renesančné) myšlienky mali v dobe svojho vzniku len malú váhu pre širokú verejnosť. Týkali sa skôr vyšších kruhov aristokratických alebo cirkevných. Prostí ľudia videli len svojvôľu pánov, anarchiu, zlosť, ateizmus, neúctu k Písmu a cirkevným Otcom a iné „nešváry modernej doby.“
Reformácia bola reakciou (protestom) „z dola“ proti zosvetšteniu cirkvi (napr. obchod z odpustkami). Bola reakciou ľudovou (z dola) a náboženskou. Hlásila sa ku koreňom európskej civilizácie, ale nie ku koreňom pohanským (antická filozofia), ale ku koreňom kresťanským (začiatky kresťanstva, Nový zákon – pôvodné kresťanstvo).
Reformácia začala ešte pred M.Lutherom. Už Majster Jan Hus (1371-1415) tvrdil, že cirkev je obec vyvolených, do ktorej patrí každý, kto žije kresťanským životom (ten je hodný spásy).
Rodina je základná inštitúcia spoločenského života ľudí. Okolo dospelého jedinca sa pohybuje 3-6 najbližších osôb. To predpokladá vysoký stupeň dôvery, otvorenosti a bezpečia.
2 pohľady na rodinu:
a/ funkcionalistický pohľad: predpokladom efektívneho fungovania spoločnosti je vytvorenie spoločenských skupín a inštitúcií.
Inštitúcia manželstva zabezpečuje hlavné funkcie rodiny:
1 regulácia sexuálneho správania ľudí (pravidlá za a proti, incest, mimomanželský sex a po.),
2 zabezpečenie reprodukcie spoločnosti (výchova detí v rodinách je perspektívnejšia ako výchova mimo nich),
3 socializácia členov rodiny-výchova (základný socializačný činiteľ, prenos z generácie na generáciu, spojenie malého jednotlivca so spoločnosťou),
4 poskytovanie starostlivosti a ochrany (emocionálna podpora),
5 získanie sociálneho zaradenia do spoločnosti (soc.status, pozícia, majetok, vzdelanie prostredníctvom rodiny) 6 ekonomická jednotka spoločnosti (deľba práce, malé hospodárstvo)
b/ konfliktualistický pohľad: manželstvo a rodina znevýhodňujú niektorých členov voči iným. Napr. muži utláčajú ženy. tzv. sexuálne vlastníctvo (Marx, Engels, feministky...) Usporiadanie manželských vzťahov: monogamia, polygamia (polygýnia, polyandria )
a/ vnútorné príčiny: konflikty pre poruchu partnera (alkohol, drogy, hystéria...), vzájomná odlišnosť (záujmy, svetonázor, pohlavný život...), vonkajšie podmienky (nezamestnanosť, svokrovci, nevera, deti z predch.manželstva...)
b/spoločenské príčiny: single, bezdetné rodiny, homosexuálne partnerstvo, uľahčenie rozvodového konania...
Typy rodinnej výchovy:
a/ demokratická (primerané pravidlá hry, rovnováha medzi povinnosťami a rekreačnými aktivitami,
b/ autoritárska výchova (príkazová, náročná, bez komunikácie, poslušnosť, rešpekt k autorite),
c/ liberálna (benevolencia rodičov, dovolené je vlastne všetko),
d/ zanedbávajúca (nedbalosť a nezáujem zo strany rodičov),
e/ nadmerne ochranná (nadmerná starostlivosť, nesamostatnosť, dominancia detí),
f/ disharmonická (pudová, náladová, bez konkrétnych pravidiel a obmedzení, dieťa nevie, čo má robiť)
3. Zhodnoťte reformáciu ako odpoveď náboženského myslenia na podnety renesancie a humanizmu. Využite medzipredmetové vzťahy.
Všetky nové (renesančné) myšlienky mali v dobe svojho vzniku len malú váhu pre širokú verejnosť. Týkali sa skôr vyšších kruhov aristokratických alebo cirkevných. Prostí ľudia videli len svojvôľu pánov, anarchiu, zlosť, ateizmus, neúctu k Písmu a cirkevným Otcom a iné „nešváry modernej doby.“
Reformácia bola reakciou (protestom) „z dola“ proti zosvetšteniu cirkvi (napr. obchod z odpustkami). Bola reakciou ľudovou (z dola) a náboženskou. Hlásila sa ku koreňom európskej civilizácie, ale nie ku koreňom pohanským (antická filozofia), ale ku koreňom kresťanským (začiatky kresťanstva, Nový zákon – pôvodné kresťanstvo).
Reformácia začala ešte pred M.Lutherom. Už Majster Jan Hus (1371-1415) tvrdil, že cirkev je obec vyvolených, do ktorej patrí každý, kto žije kresťanským životom (ten je hodný spásy).
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Charakterizujte rodinu, jej funkcie a jej primárne postavenie v procese socializácie jednotlivca | Ostatné | 1 372 slov | |
Rodina | Maturita | 149 slov | |
Primárne postavenie rodiny | Referát | 192 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#konfliktualistický pohľad na rodinu #postavenie rodiny v modernej spoločnosti #alkohol a rodina #delba prace v rodine #etika rodiny #manželstvo a rodina #rodinná kríza #etika v rodině #typy rodinej vychovy #Zakladne zasady spolocenskeho spravania #manželstvo kríza #ETIKA A RODINA #rodina zanedbavajuca deti #rodina funkcie rodiny a manželstvo #rodina typy #Funkcie rodiny #priciny kriz v rodine #rodina funkcie rodiny referátyMaturitné témy z NOSKY
Diskusia: 2 pohľady na rodinu
Pridať nový komentárVygenerované za 0.026 s.