Prvotnopospolná spoločnosť
Prvotnopospolná spoločnosť
Deti napodobňovali čo videli na svojich rodičoch. 3 etapy výchovy:
- výchova v období čriedového života (príprava na prácu)
- výchova v období roľníckej civilizácie a
rodového zriadenia: matriarchát, patriarchát, INICIACIE
- výchova na sklonku rodového zriadenia a v období vojenskej
demokracie – vykorisťovanie chudoby – diskriminácia – zárodky otrokárskej spoločnosti.
Mezopotámia – sumersko akádska, asírska a babylonská kultúra.
Výchova a školstvo v obd. sumersko- akadskej a
babylonskej ríše
Sumerské školy – učili mágovia- mnísi v kráľovských palácoch ale aj doma.
deti sa učili písať,
žalmy, zaklínadlá, poznatky z filozofie, teológie, etiky
praktickú činnosť – vymeriavať a obrábať pôdu – zabezpečenie
existencie
U boli láskaví, milí. Riaditeľ – otec, U – brat, tresty neboli.
Babylonské školstvo – sa rozdelilo na 3 stupne –
elementárne, stredné a vyššie školstvo
prevzali ho Aténčania, doby tabuliek, vzdelávať sa mohli všetci – kto na to mal aj
dievčatá, vyučovali kňazi, laickí učitelia. Učili sa 7 slobodných umení.
Egypt – počiatky školských
inštitúcií. Záplavy podporovali kreativitu egypťanov
Rozsiahle písomníctvo, Školstvo v rukách kňazov – stavali sa blízko
chrámov, Otrok – soc diskriminácia v školstve chud. dostávali len základné vedomosti. Kňazi vytv. hieroglyfické (1500 znakov)písmo pre
vyššiu vrstvu. Hieratické písmo pre chud. – rozvoj gramotnosti.
2 obdobia - staršej ríše 3-2 stor. vzdelanie pri domoch života
- novej ríše 2-1 stor pisári upadli, do popredia sa dostali kňazi. (písmo, etika, diplomacia)
Čína – Cieľ
výchovy z potrieb otrok spoločnosti. V popredí je mravná výchova – výchova k spravodlivosti, múdrosti, znášanlivosti, poslušnosti,
úcta k rodičom, vzťah k súrodencom
Diferencované vzdelanie: vyššia vrstva, nácvik dvorného ceremoniálu venovali sa hudbe,
lukostreľbe, nižšia vrstva – základné poznanie – čítanie, písanie. Zameranie na memorovanie, ťažké telesné tresty aj sedenie vo
väzení, učili sa od rána do večera.
V 6 storočí pnl filozofické názory Konfucia – nové prúdy do vzdelávania, v škole sa
neskúšalo, vykonávali úradnícke skúšky kt mali 3 stupne:
1. skúšky každých 18 mesiacov v okres. meste – museli mať poznatky o
Konfuc. dielach, všeobecné poznatky, morálne diela, etika, praktické zručnosti – diplom Kvitnúci talent-Bc
2. každé 3 roky väčšia
prísnosť (zo 100 urobili 3 –možnosť 3-4xopraviť)vedomosti z filozofie, ekonomiky hospodár agenda, právo dejiny starej číny, úlohy na
zamyslenie.
3. v Pekingu – diplom „Zrelý na službu“ – dnešný titul Dr. Urobili ho vynikajúci šudenti v cis. rezidencii –
člen cis. akadémie
India - najlepšie vzdelanie najvyššie kasty (brahmani - kňazi, úradníci, lekári,
sudcovia) – obsahom – posvätné knihy VEDY. Diskriminácia soc. vrstiev – páriovia a dievčatá okrem tanečníc nemali prístup do škôl,
remeselníci a bojovníci len svoj odbor.
Učitelia nedostávali pravidelný plat – odmena v naturáliách, mali vysokú autoritu medzi
žiakmi, vyučujúci strašili deti reinkarnáciou, oblievali studenou vodou. Žiaci mali priateľskú atmosféru, starší pomáhali mladším.
Perzia – Telesný rozvoj, vojen a intelkt. výchova – agresívny štát, dôraz na vojenskú prípravu. Dievčatá
domáce práce. Chlapci do 7 rokov pri rodičoch potom vojenské ústavy – učili vojenský vyslúžilci. Od 15 armáda, ak sa osvedčili v 25r.
plnoprávny občan. v 50 roku išli do dôchodku – vychovávali chlapcov.
Hebrejská výchova – patriarchálny
charakter – otec zastupoval na zemi Boha. Riadil sa SZ – jeho memorovanie, dejiny predkov, tance, spevy a praktická výchova. Otec mal právo
trestať deti, na dennom poriadku. až smrťou. Matka učila dcéry domáce práce. Syn sa učil obrábať pôdu, poľovať. remeslo, narábať zo
zbraňou.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta