Pedagogické smery 20. storočia
Pedagogické smery 20 storočia
Pragmatická pedagogika – vytvoril ju Wiliam Jamis.
Prostredie je najsilnejší výchovný činiteľ. Významná je pracovná činnosť, záujmy detí a ich skúsenosti. Ťažisko poznávacieho procesu
je na samoučení žiaka. Základom vyučovania je projektová metóda. Žiak vych. zvonku aj zvnútra – rešpekt. ž vych z jeho potrieb.
Pedocentrická pedagogika – Stredom výchovy a vzdelania sú záujmy a potreby dieťaťa, uspokojiť potrieb
dieťaťa. Škola má voľný, slobodný charakter, má učiť len to najnevyhnutnejšie.
Pedagogický
naturalizmus – vychádza z názorov J.J. Rousseava. Žiada dieťa nechať rásť bez donucovania a obmedzovania jeho slobody
Odporúča osobnú skúsenosť samostatnou a slobodnu prácou.
Psychoanalytická pedagogika - zakladateľom
psychoanalýzy je S. Freud. Do pedagogiky ju aplikovala jeho dcéra. Za hlavný prostriedok výchovného pôsobenia sa považuje psychoanalytická
terapia a psychologicky správne jednanie s dieťaťom.
Dynamická pedagogika – tento smer rozvíjal najmä
E.I. Thorndike, R S Woodworth, ktorí sa zamerali predovšetkým na analýzu vrodených tendencii človeka. Hlavným pojmom sa stalo prispôsobenie
(schopnosti jedinca, vlastnosti prostredia) Rozpracovali teóriu učenia a šk. hygieny.
Fašistická pedagogika
bola zameraná na rozvíjanie šovinizmu u mládeže k výchove fanatického súhlasu s fašistickou diktatúrou, k vytváraniu nenávisti k iným
národom a rasám, k výchove nenávisti k demokracii)
Existencialistická pedagogika – východiskovým
bodom je ľudské individum a jeho existencia, človek si uvedomuje sám seba. Presadzuje osvojenie etických noriem, hodnôt, postojov, humanitu,
nádej a zodpovednosť. Výchova má byť založená na láskavom zaobchádzaní, vzájomnej zodpovednosti, na uznaní jedinečnosti človeka a jeho
hodnoty.
Kritická pedagogika - kritizuje Marx. PG, humanita, demokracia
- sa zameriava na
riešenie spoločenských problémov súčasnej civilizácie. Možnosť riešenia problémov vidí v nastolení spoločenských vzťahov, ktoré
zabezpečia slobodný rozvoj osobnosti, humanity a sebaurčenia.
Komunikatívna pedagogika vznikla v rámci
kritickej pedagogiky. Komunikácie vystupuje ako jeden z najvážnejších faktorov a podmienok spoločenského života? duchovnej činnosti
človeka. Pedagógovia vidia nedostatok vo výchove mládeže v narušení a pretrhnutí komunikácie medzi vychovávateľom a vychovávaným –
dôležitosť komunikácie so všetkými.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta