Vyučovací proces
Vyučovací proces
- zámerný, cieľavedomý riadiaci proces smerujúci
k dosiahnutiu stanovených cieľov,
- cieľavedomý proces usmernenia učebnej aktivity žiakov,
-
multifaktoriálny proces
Je podmienený:
a) endogénne - dedič. faktormi, vrodené vlohy a osobnostné
predpoklady
b) exogénne - vonkajšie prostredie prírodné, sociálne, etnické, kultúrne, vzdelanostné, náb,
- aktivita
jedinca až po sebavýchovu (výchova a jej druhy, výchovné prostriedky, spôsob ped. kolektívu, žiackeho kolektívu, aktivita samého
jedinca.)
Funkcie VP
informatívna – odovzdávanie info žiakom usporiadaných
v systéme,
formatívna – rozvoj osobnosti žiaka (formovanie postojov, záujmov a presvedčení)
syntetizujúca – syntetizácia poznatkov,ktoré žiak dostáva nielen v škole, ale aj mimo vyučov
PODSTATA VYUČOVACIEHO PROCESU
VP je dlhodobý proces, ktorý sa utvára vo vzájomnom
vzťahu – interakcii (interakcia – vzájomné pôsobenie rôznych prvkov systému, v vých-vzdel. systéme sa uskutočňuje komunikáciou medzi U
a ž a naopak)
U pôsobí na ž a opačne
triáda U – ž – UČIVO
vzhľadom na to, že tento proces je
multifaktoriálny: Obsah
I+ K
Učiteľ žiak
P a M
Didaktické prostriedky
Medzi ž a U
prebieha vzájomná interakcia (I), verb. a neverb. komunikácie (K). U na sprostredkovanie učiva používa určité postupy (P) a metódy (M).
V rozličných dobách sa VP uskutočňoval rozlične: TRADIČNÁ ŠKOLA vyžaduje vzájomné interakčné a komunikačné pôsobenie, dôležitou je
podmienka rozvíjania aktivity žiakov. Podstatou VP: U nemá len podávať učivo, dôraz sa kladie na spôsob osvojenia učiva – motivácia,
získavanie pre vyuč. (vzbudiť záujem), podporiť aktivitu, výber správnych metód.
ZÁKLADY VP
Gnozeologické (poznávacie) zákonitosti – vo VP je poznávanie:
zmyslové –
založené na pocitoch a vnemoch,
logické – cez pojmy, súdy, úsudky, preniká do podstaty vecí. Vo VP tvorí zmyslové a
log. poznávanie jednotu (do istej miery myslenie závisí od bohatstva empirických údajov)
Psychologické zákonitosti –
VP je ovplyvnený subjekt. a objekt. činiteľmi psychickej povahy. Napomáhajú nám poznatky zo všeob. vývinovej a pedagogickej psychológie
(poznanie zákonitostí ľudskej psychiky v jednotl. etapách ľudského bytia, rešpekt. vekových osobitostí a individ. zvláštností žiakov).
Priame poznávanie skutočností umožňujú názorné pomôcky, obrázky. Do psycholog. aspektov patrí vplyv osobnosti U, ž, klíma v triede,
škole.
Logické zákonitosti – súvisí s usporiadaním učiva v UO, na rozvoj myslenia vplýva výber učiva a metódy.
Okrem osvojenia si pojmového materiálu deti učíme pojmy vymedzovať, definovať a tvoriť. Tvorenie P, S a Ú prebieha podľa istých zákonov
myslenia: logika uznáva 4 zákony myslenia: zákon identity,
zákon protirečenia
zákon vylúčenia tretieho
zákon
dostatočného odôvodnenia.
Logický proces dokazovania závisí aj od log. postupov: analýza, syntéza, indukcia, dedukcia, abstrakcia,
generalizácia, porovnávanie a kauzalita.
Priebeh VP – ETAPY:
podľa didaktiky pre kresťanské
školy:
1. Začiatočná diagnóza žiakov – preverovanie učiva, kontrola DÚ, opakovanie učiva.
2.
Didaktická analýza učiva – myšlienková činnosť učiteľa: dodržiavaná zásada postupnosti učiva, podávané premyslenie,
aby ho žiaci pochopili na vyučovaní.
3. Formulácia didaktických cieľov – formulácia cieľov, čo má ž vedieť a aké
zmeny osobnosti chceme dosiahnuť. Pri stanovovaní cieľov vychádza U z predchádzajúcich 2 etáp. Ciele by mali obsahovať: požadovaný výkon
žiaka, podmienky, v kt. sa výkon realizuje, normy výkonu (majú byť kritériom dosiahnutia cieľa).
4. Regulácia učenia
žiakov – teória učenia rozlišuje učenie: verbálne,
pojmové,
senzomotorické,
riešením problému.
programované učenie
5. Analýza výsledkov a zadanie DÚ
kvantitatívna – hodnotenie ž
podľa klasifikačného poriadku
kvalitatívna – posudzuje sa výkon U aj ž, priebeh celého procesu (obsahová aj procesuálna
stránka).
podľa Obdržálka : fázy VP a ich vnútorný svet:
motivácia – daná obsahom
učiva, potrebou predmetu v budúc. U a jeho vzťah k predmetu
expozícia – fáza sprostredkúvania nových poznatkov, aby
sa žiaci naučili správne myslieť
fixácia – upevňovanie učiva
diagnóza – skúšanie,
preverovanie, hodnotenie (ústne, písomné, testy)
aplikácia – použitie získaných vedomostí v praxi.
Regulácia VP a teórie vysvetľujúce reguláciu podľa Štefanoviča:
vštepovanie vedomostí, zručností a návykov žiakom
organizácia poznávacej činnosti žiakov
rozvíjanie myšlienkových operácií žiakov (rozvoj myslenia)
simulovanie
bádateľskej aktivity a rozvíjanie bádateľských aktivít žiakov
Cyklus vyučovacieho procesu
1.
Prípravná sekvencia – obdobie plánovania (projektovania) učiva (osnovy, plány)
-určitá sloboda pri vyučovaní –
možnosť meniť UO
U si robí tém. plán z osnov vydaných Min. školstva pre daný typ školy
U je povinný pripravovať sa na
hodinu ústne alebo písomne + materiálne pomôcky
Je dôležité aktívne naplniť 45 minút.
2. Realizačná
sekvencia – zahrňuje komplexný priebeh vyučovania v podmienkach školy
Snaha o všestranne rozvinutú harmonickú osobnosť,
ktorá je schopná sebavýchova, akceptovať spoločnosť.
3. Diagnostická sekvencia – diag. výkon žiakov a jeho prístup
k učivu, ale aj diagnóza učiteľov. Kontrola a hodnotenie pomocou spätnej väzby má v rámci vyuč. procesu veľkú cenu. Diagnóza výkonov U:
vykonáva riaditeľ, zástupca, inšpektor:
– orientované na dokumentáciu triedne knihy, vysvedčenia.
- orientované na kvalitu
str. žiakov – ako U vyučuje.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta